Home » Routes en Bestemmingen » Routes » CataloniĆ« » Far de Roses

Far de Roses (28 km / 7 uur)

de ligging van deze route in Catalonië

Lengte van de route:
De lengte bedraagt iets meer dan 28 kilometer (ongeveer 7 uur inclusief pauzes).

Kenmerken van deze route:
Deze route kenmerkt zich door de verscheidenheid aan omgevingen waar je doorheen wandelt en de verschillende dolmen en ruïnes die je tijdens de hike passeert. De route is eventueel op te delen in twee of drie stukken met campings als overnachtingsplaatsen. Dat kan echter alleen in het hoogseizoen. Als je de route buiten het seizoen loopt, dan zul je meer kunnen genieten van de rust en zul je zien dat toeristische vakantieplaatsen soms echte spooksteden kunnen zijn als er geen toeristen zijn.

Start- en eindpunt:
Parkeerplaaats bij 'far de Roses'. Deze kleine vuurtoren bereik je door vanuit Roses de kust te blijven volgen richting het zuiden. De parkeerplaats ligt een kleine kilometer ten zuiden van de haven van Roses. Roses bereik je door vanaf de A-7 (Girona-Frankrijk), de afslag naar Fugueres te nemen. In Figueres neem je vervolgens de C-260, richting Roses.

Uitrusting:
Naast de normale hiking-uitrusting is het voor deze hike handig om een wandelstok mee te nemen (er zitten enkele steile afdalingen in de route). Daarnaast kun je (zeker buiten het zomerseizoen) een stevige en koude wind verwachten en is het dus aan te raden om je hierop te kleden. Mocht je besluiten om de route tijdens de zomer te lopen, neem dan zeker zwemspullen mee. Je zult namelijk verschillende kleine strandjes passeren en een frisse duik is dan zeker welkom. Tenslotte is het aan te raden om een zaklamp mee te nemen als je denkt dat je niet voor het donker terug bent.

Benodigde kaart:
Bij de routebeschrijving is gebruik gemaakt van een Catalaanse kaart van Alt Empordà/Cap de Creus, de noordoost hoek van Catalunya (1:50.000). Alle (plaats)namen zijn dan ook in het Catalaans.

De ruïnes van Castell de la TrinitatRoutebeschrijving:
We starten dus op de parkeerplaats bij de far de Roses waypoint. Deze vuurtoren stamt uit 1864 en geeft nog steeds de waarschuwingssignalen voor de vele vissersboten die de haven van Roses binnenvaren. Vanaf de parkeerplaats volgen we rechtsaf de weg van Roses naar Canyelles Petites, totdat we na zo'n 200 meter aan de linkerkant van de weg een verweerde weg omhoog zien gaan. Die neem je en je blijft dit pad volgen tot aan een verlaten en vervallen bouwconstructie. Vanaf hier volg je nu een klein slingerend pad dat rechts omhoog gaat, richting de ruïnes van Castell de la Trinitat. Boven aangekomen kom je uit in de u-bocht van een geasfalteerde weg waypoint. Je kunt nu kiezen om meteen door te lopen of eerst even de ruïnes van het kasteel te bekijken. Zoals te lezen staat op het informatiebord bij het kasteel, stamt het uit de 16e eeuw. Reeds in 1547 noemde Prins Felip het kasteel in één van zijn redevoeringen. Het kasteel diende als verdedigingswerk tegen piraten en andere aanvallers van buitenaf. Het moest met zijn kanonnen Roses en de buitenwijken ervan beschermen tegen indringers. Tot twee maal toe werd het kasteel volledig verwoest: in de 17e eeuw door de Engelsen en later ook tijdens een franse aanval. Nu kun je de ruïnes vrij bezoeken en genieten van het uitzicht dat het biedt over zowel de stad Roses als de zee.

Na het bezoek aan het kasteel vervolgen we onze hike via de geasfalteerde weg, we lopen verder omhoog tot een scherpe bocht met splitsing (na ongeveer 150 meter). Linksaf tot een tweede splitsing waar we rechtsaf gaan. vervolgens loop je voorbij aan een afslag naar rechts, sla je linksaf bij de volgende splitsing, volg je de weg naar rechts als je ziet dat er linksaf een kleine doodlopende straat is en volg je de bocht naar links als je rechtsaf kunt naar een vakantiepark. Aangekomen op de kruising boven op de berg waypoint ga je naar rechts en blijf je de weg volgen tot aan een scherpe bocht naar links. In deze bocht gaat er een zandpad rechtsdoor. Dat zandpad neem je nu en je blijft dit volgen tot je op de geasfalteerde weg Roses-Montjoi bent aangekomen. Let er op dat hier menig maal (zeker in het weekend) jagers actief aan het jagen zijn op wilde zwijnen. De jagers maken vaak de meest vreemde geluiden om de zwijnen op te jagen zodat deze uit hun schuilplaats komen. Op strategische plekken staan vervolgens andere jagers bewapend met een geweer de zwijnen op te wachten om ze neer te schieten. De jagers maken zich meestal niet echt druk om wandelaars, omdat de zwijnen toch moeten worden opgejaagd. De zwijnen daarentegen kunnen in hun paniek wel tot de aanval overgaan, iets wat je beter niet kunt meemaken.

Op deze heuvels kan de wind behoorlijk gemeen waaien; goede kleding is dus belangrijkAangekomen op de geasfalteerde weg waypoint kun je ervoor kiezen om eerst de dolmen te bekijken. Deze zijn te vergelijken met Nederlandse hunebedden, maar dan kleiner. Als je besluit om ze te bezoeken, dan moet je terugkomen naar het punt waar je nu staat. Vanaf dit punt gaan we namelijk rechtsaf om de weg te volgen. Na zo'n 750 meter is er aan de linkerkant een zandweg die met een bocht licht stijgend omhoog loopt. Eerst heb je een grote bocht naar het oosten en vervolgens een scherpe bocht naar het noordwesten. Let nu goed op: in deze laatste bocht waypoint gaat er tevens een breed zandpad richting het zuidoosten, maar tussen dit pad en het vervolg van de weg die we volgden gaat er een smal paadje richting het noordoosten. Het paadje begint meteen achter de routepijl die in de bocht staat opgesteld. Dit paadje dat langs de flank van de berg loopt moet je volgen. Terwijl je over dit paadje loopt kun je genieten van een weid uitzicht van onder andere Puig Alt en El Peni. Beneden in het dal kun je de koeien zien grazen.

Het masia van Montjoi de DaltHet smalle paadje brengt je tot aan een breed zandpad onder in het dal. Hier staat onder andere het masia (oud landhuis) van Montjoi de Dalt, het dal waar je je nu in bevindt. Je volgt dit zandpad naar rechts tot het gehucht Montjoi. Het is niet eens een echt dorp, gezien de kleine hoeveelheid huizen die je hier kunt vinden. Aangekomen op de asfaltweg die rond dit gehucht loopt, sla je linksaf. De weg maakt een bocht naar rechts en je passeert onder andere een groot buitenhuis. Zo'n 50 meter na dit buitenhuis neem je het zandpad dat links omhoog loopt. Via dit pad loop je onder andere langs een steengroeve. Dit is dan ook de reden dat men druk bezig is dit pad beter begaanbaar te maken voor de grotere vrachtwagens. Na ongeveer een kilometer maakt de weg een scherpe bocht naar rechts waypoint, waarna je de eerste (nauwelijks zichtbare) afslag naar links voorbijgaat om vervolgens de tweede waypoint wel te nemen. Deze weg loopt richting het noorden en je passeert na zo'n 300 meter een kleine ruïne (aan de rechterkant van de weg). Net na de ruïne gaat er een nauwelijks zichtbaar pad rechts naar beneden, richting het dal. Dit pad waypoint volg je. Het loopt via de flank van de berg, na een bocht naar rechts, richting het zuidoosten. Dit pad loopt door velden vol met farigola en romaní. Deze kruiden zijn onmiskenbaar te herkennen aan hun geuren. Van farigola wordt ook gezegd dat het een prima desinfecterende werking heeft bij open wonden of andere narigheid.

Het pad zig-zagt langs de cliffen waar je hier en daar bordjes met uitleg tegenkomtNa ongeveer 300 meter na de bocht volgt er een T-splitsing waypoint, hou hier links aan en volg het smalle pad richting het zuidoosten. Nadat je een kleine waterstroom bent overgestoken blijft het pad geleidelijk dalen. Bij een kruising van de verschillende zandpaden, volg je het pad naar links en blijf je het pad volgen totdat je bent aangekomen op een half geasfalteerde weg waypoint (deze weg is nauwelijks als geasfalteerd te herkennen). Deze volg je een klein stukje naar links (richting de huizen die je in het dal beneden ziet), totdat een klein kronkelend pad aan de rechterkant van de weg je een mogelijkheid biedt om af te dalen naar het veel lager gelegen strand. Aan dit strand ligt naast een restaurant tevens een camping. Eventueel kun je hier dus overnachten.

Als je vrij laat vertrekt en de route in een dag loopt, is de kans groot dat in het donker moet lopen Vanaf nu wordt het een stuk makkelijker om de het pad te volgen. Je volgt nu namelijk de rood-witte markeringen van de GR-92 totdat je weer bij de parkeerplaats van far de Roses bent. Deze route neemt je eerst een stukje richting de Torre de Norfeu, een grote ronde toren welke als uitkijkpost diende in vroeger jaren. Vervolgens zal het pad met een bocht waypoint terug naar het noordwesten keren, waarna je onder andere langs de kleine stranden El Pi en Montjoi zult struinen. Tevens wandel je langs La Pelosa, een klein strand waar vroeger een gevangenenkamp was gevestigd om gevangenen opnieuw 'op te voeden'.

waypoint waypoint waypoint waypoint Tenslotte zal de route je door de buitenwijken van Roses (L'Almadrava en Canyelles Petites) voeren, toeristische oorden die buiten het seizoen ware spooksteden lijken. In L'Almadrava bevindt zich tevens een camping waar je in het seizoen kunt overnachten met je tent.

printversie

Van deze route zijn tevens de GPS-waypoints beschikbaar.
Elk waypoint wordt in tekst aangegeven met een waypoint.
Hier kun je alle waypoints downloaden. Je kunt het bestand rechtstreeks inlezen in OziExplorer en Waypoint+