Jaap van Raffe en Tineke de Boer: Alles over geocaching
ISBN: 9789081355421
200 pagina's
Uitgeverij: Walla Walla

Alles over geocaching
Jaap van Raffe en Tineke de Boer

Jaap van Raffe en Tineke de Boer zijn geen onbekenden als het gaat om GPS-gebruik en geocaching. Als in januari 2003 gingen zij voor het eerst op pad om hun eerste geocache te vinden. Inmiddels hebben zij een veelheid aan websites over GPS en aanverwante thema’s, geven ze cursussen en hebben ze dus een enorme schat aan ervaring en kennis opgebouwd. Dat alles is nu gebundeld in deze compacte gids met “Alles over geocaching”.

Vanaf de basis

Het boekje neemt je mee vanaf de basis, dus het gebruik van de GPS. Op die manier leer je eerst hoe je een GPS moet gebruiken. Mensen die al veel ervaring hebben met hun GPS kunnen dit stuk uiteraard zonder problemen overslaan en direct aan het schatzoeken gaan. En na het zoeken van caches van anderen komt uiteraard het moment om zelf een cache te maken en dus wordt ook dat uitgelegd. Een afsluitend hoofdstuk geeft tot slot informatie over gerelateerde zaken en variaties op het ‘klassieke’ geocachen.

Duidelijke taal

Het boekje is geschreven is een duidelijke heldere taal. Er wordt niet teveel gebruik gemaakt van technische termen als dat niet nodig is en de opbouw is erg goed gedaan: in het begin wordt je als het ware aangesproken als een beginner, maar gaandeweg het boek gaan de auteurs ervan uit dat je al gevorderd bent en dus prima overweg kunt met de termen en kreten die met geocaching te maken hebben.

Leuke foto’s

Wat direct opvalt als je het boekje voor de eerste keer doorbladert zijn de ontzettend leuke foto’s. De auteurs hebben echt hun best gedaan om het enthousiasme van geocachers in de foto’s te laten spreken. En dat is goed gelukt. Op de foto’s zijn een enorme verscheidenheid aan geocachers te zien, van jong tot oud. Daarmee maken ze (bewust?) ook duidelijk: geocaching is voor iedereen.

Eigen belang?

Toen ik voor het eerst werd gevraagd om dit boek te bespreken was ik wat sceptisch. Enerzijds vanwege de titel, immers ‘Alles over geocaching’ is wel behoorlijk pretentieus. Maar daarnaast ook omdat ik de auteurs al ken van hun vele websites met betrekking tot GPS. Ik ging er dan ook (onterecht) vanuit dat het boek waarschijnlijk vol zou staan met verwijzingen naar hun eigen websites. Na het doorlezen voor het boek ben ik echter van mening dat mijn eerste gedachten volledig teniet zijn gedaan: dit boek is duidelijk geschreven vanuit een enorm enthousiasme voor geocaching en dat blijkt op alle mogelijk manieren. Wil je meer weten over de schrijvers, bezoek dan de bijbehorende website van dit boek: www.allesovergeocaching.nl.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Alles over geocaching' van Jaap van Raffe en Tineke de Boer.

Wandelgids Schotland (Matthias Eickhoff)
Nordic Walking in de praktijk (Marco Maas)