3x kapotte Exped mat in 1 vakantie


Schuimmatje is alleen voor de isolatie. Ik heb nog n stuk Slee isomatje. Wordt steeds korter door slijtage en hond. Nu nog de helft over. Maar het isolatie werkt nog goed. Dat in combinatie met klymitframe werkt prima.
Nadeel is dat n isomatje volume niet kleiner verpakt kan worden maar het weegt niet veel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ik heb inderdaad een Big Agnes mat. Die is helaas poreus geworden (was een jaar of 6? oud). Vanaf het moment dat een mat tijdens de nacht bijgeblazen moet worden gebruik ik hem niet meer. Ik kon geen nieuwe BA vinden die me beviel. En dat samen met het gedoe van import ben ik van merk gewisseld.

Mijn TAR neoair is ook een baan van geklapt. Is onder garantie vervangen. Ik heb ook een Exped, maar die is nog vrij nieuw (en nog heel).
 
Helaas.....net antwoord gehad van de importeur dat zowel mijn synmat als mijn downmat niet onder de garantie vallen omdat ze te oud zijn (4 jaar resp. 6 jaar). Dit ondanks dat ze zijn bezweken aan een door Exped onderkent probleem dat ze in 2016/17 hebben opgelost met een verandering aan het ontwerp.
Ze zijn wel zo aardig me aan te bieden dat ik een nieuwe mat kan kopen met 30% korting.... daar moet ik nog eens over nadenken. Als ze het probleem écht hebben getackeld zou het de moeite waard zijn, maar anders zit ik snel weer in de problemen en met slechts 2 jaar garantie op een UL mat is de kans groot dat ik dan weer niks van de garantie krijg...

Groetzels,
Dennis
 
Ha Dennis,

Ik denk dat het altijd wel een gok zal blijven. Zowel bij de UL matten van TAR als bij die van Exped. Als je lekker op een Neo Air kan liggen dan zou het lonen om te vergelijken in de garantievoorwaarden (als je geen zin hebt in moeilijk doen).

En de importeur heeft boter op zijn hoofd (lees: is slim en weet hoe hij zijn onkosten kan drukken). Moeilijk doen is dan: Als jij kan uitrekenen hoe vaak je op die matjes hebt geslapen en dat is dan schrikbarend weinig dan moet je gewoon naar de verkoper gaan en niet de importeur. Zie ook -> https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/soorten-garantie
 
Hoi Sander,

Dat naar de verkoper gaan is wat lastig.....
Mijn Downmat komt oorspronkelijk bij Moontrail (US, Nevada) vandaan. En is ondertussen reeds door Exped én door de importeur vervangen voor een nieuw exemplaar. Dus of Moontrail daar nu 10 jaar later nog wat mee wil....?
Mijn SynMat komt bij Magnetic Wild in Ierland vandaan en is ook reeds een keer door de importeur omgewisseld....
Lupita's SynMat komt bij de Vrijbuiter vandaan.....dus dat zou nog kunnen :)

De importeur geeft aan dat de korte (2 jaar) garantie van UL matten is gebaseerd op het feit dat ze van minder slijtvaste materialen zijn gemaakt.....maar a) mijn probleem is geen slijtage en b) als je dus een matje 2 jaar in de kast laat liggen is de garantie verlopen terwijl er geen kans op slijtage was. Raar...

Groetzels,
Dennis
 
Daarom schreef ik ook boter op zijn hoofd. De garantietermijn van een product is in NL niet zo interessant. Het is wat je er van mag verwachten wat interessant is.... Dus dat Synmatje zou je nog zeker even kunnen proberen. Ware het niet dat Vrijbuiter Failliet is...
 
Daarom schreef ik ook boter op zijn hoofd. De garantietermijn van een product is in NL niet zo interessant. Het is wat je er van mag verwachten wat interessant is.... Dus dat Synmatje zou je nog zeker even kunnen proberen. Ware het niet dat Vrijbuiter Failliet is...

Ik heb voor de gein de foto's eens naar Exped in Zwitserland gestuurd om te vragen of zij dit nou werkelijk normale slijtage beschouwen zoals vermeld onder de garantie....
Waarschijnlijk is het antwoord "ja"..... maar we zullen zien.

Groetzels,
Dennis
 
Nog geen antwoord....

Heb ondertussen de importeur vriendelijk bedankt voor het aanbod met korting....maar nee. En zeker al niet nu! Als delaminatie onder gebruiksslijtage valt en dus maar 2 jaar garantie heb ik nu niks aan een matje. Als het matje weer delamineert in mijn vakantie van 2020 zou hij mogelijk al niet meer onder de garantie vallen omdat dat hij dan al 2 jaar oud is. Maw ik zou dan pas nét voor mijn vakantie van 2019 een matje moeten kopen om optimaal garantie te hebben.
Maar afgezien daarvan, ik ben het er niet mee eens dat delaminatie onder gebruiksslijtage valt. Imho is het een productieprobleem....

Dus na wat zoeken kwam ik op een Klymit Insulated Static V Lite.....en die kan ik in Nederland dan nou weer nergens vinden. Wel de Klymit Insulated V Ultralite SL, maar die is maar 51 cm breed (ipv 58 cm) en dat vind ik toch wat krap. Afijn, ik zal Lowland (de importeur van Klymit) eens vragen...

Groetzels,
Dennis
 
Zonet heb ik mijn matje opgehaald bij de Bever. Deze heb ik daar twee weken geleden gebracht vanwege delaminatie. Dit matje is in oktober 2016 gekocht en viel onder de garantie (2 jaar?). Ik heb nu de nieuwe versie met pompzak. Nog gevraagd aan de medewerker van de Bever onder welk type garantie dit valt en hij gaf aan dat dit echt fabrieksgarantie (> 2 jaar?) is.
 
Exped geeft 2 jaar garantie op UL matten en 5 jaar garantie op alle andere matten.... De reden dat UL matten kortere garantie hebben is omdat de UL matten van lichtere en daarom slijtgevoeligere materialen zijn gemaakt (aldus Jongejans Trading - de importeur van Exped in NL).

Echter.....ik ben het er niet mee eens dat delaminatie onder slijtage valt. Het is m.i. ondeugdelijke productie gezien hoe vaak het voorkomt...
 
Met dat laatste ben ik het eens en de medewerker van de Bever blijkbaar ook want hij zei ook dat Exped dit zelf toegeeft. Maar als Jongejans Trading er tussen zit met dit verhaal, dan houdt het op.
 
Toevallig krijg ik net 2 minuten geleden antwoord direct van Exped:

"I'm really sorry for the inconvenience. Since 2016 we have been using a far stronger and more elastic baffle material that has practically eliminated this issue.
I would be happy to send you 2 x SynMat UL 7 M (production year 2016) as a 'goodwill' replacement. We'd just need a shipping address and telephone number."

Nou waren mijn matten eigenlijk een Synmat UL LW en een Downmat LW. Of ik een Downmat terugkrijg of een extra Synmat maakt me niet zoveel uit....ik kampeer toch maar heel weinig meer in de winter. Alleen die extra 15 cm van een LW mat is wel lekker (jammer dattie dan ook meteen breder is, maar goed). Dus ik heb toch gevraagd of het LW matten mogen zijn met excuses als ik hun "goodwill" iets te ver probeer op te rekken :rolleyes:
 
Krijg net bericht van Bever dat ik mijn Exped Synmat Winterlite volledig vergoed krijg, hij was nog geen 2 jaar oud.
Ik ga nu maar eens een Neoair Xtherm proberen. thermarest geeft in iedre geval levenslange garantie, dat is wel een groot voordeel.
 
Hulde dat Exped alsnog met een goodwill oplossing komt. Ben het er zeker mee eens dat ik het ook geen normale slijtage vind, maar ze hadden ook keihard vast kunnen houden aan de garantietermijn dus deze oplossing is in ieder geval nog iets. Vind ik toch netjes, maar geeft ook wel aan dat ze zelf ook wel min of meer toegeven dat alles van voor 2016 gewoon van mindere kwaliteit is.

Bij mij zijn er in juni binnen 3 weken tijd ook twee matten gesneuveld, maar ik had het geluk dat beide binnen de garantie vielen en ik inmiddels ook 2 nieuwe heb. Een van de twee kwam van Vrijbuiter, gelukkig net voor het faillissement alles nog kunnen regelen daar.

Ik moet wel zeggen dat ik de nieuwe 7UL die ik heb gehad ook wel wat degelijker vind aanvoelen dan de oude. Kan komen doordat deze nu voorzien is van een antislip laag, maar de oude voelde wat meer plastic-achtig aan en kraakte naar mijn idee ook meer dan de nieuwe. Ook staat er bij de nieuwe specifiek in de gebruiksaanwijzing genoemd dat je de mat niet met de mond moet opblazen maar met een pompzak, en dat deze er nu standaard ook bij geleverd wordt.
 
Ik juich nog niet totdat ik de matten ook echt heb....
Heb gisteren gevraagd of hun aanbod van 2 M size matten ook LW size matten mogen zijn.....en daarna niks meer gehoord. Nou was het gisteren tegen 17 uur dus ok, maar vandaag ook niks gehoord.
Kan ook zijn dat er volgende week ineens 2 matten op de stoep liggen natuurlijk. We zullen zien.

Groetzels,
Dennis

Sent from my HTC Desire 626 using Tapatalk
 
mijn 6 jaar oud Exped synmat LW is recent ook kapot gegaan, ik dacht dat het een andere oorzaak had (kleine kinderen) maar nu ik de fotos hier zie weet ik het wel zeker dat het niet de kinderen waren. Ik heb zitten kijken naar een uhm kuch Exped Megamat, gezien ik laatste jaren vooral op een plaats sta en wat "voller" ben geworden.
 
Voorlopig is het al bijna 2 weken héél erg stil aan de kant van Exped. Geen reactie op e-mail en nog geen matje(s) ontvangen. Goede service komt met pieken en dalen....blijkbaar.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hey....kijk, vandaag antwoord. Ze hebben alleen nog voorraad matjes van het type dat bij mij kapot was gegaan (van vóór 2016 dus) en ze willen me graag een nieuwe sturen. Dus het gaat iets langer duren....
(Dan vraag ik me af....wat doen ze dan met die voorraad matjes van voor 2016 waarvan bij Exped bekend is dat ze sneller delamineren?)

Groetzels,
Dennis
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan