4daagse van nijmegen.


Status
Niet open voor verdere reacties.
hoi allemaal.

Dit jaar heb ik de 4daagse uitgelopen en het was gewoon een ervaring, nmu zijn er toch wat dingen mis gegaan,en wilde ik weten wat jullie er zouden doen.

- als je dubbel slaat met je voet, wat moet je doen, je schoen aan houden en aan het einde koelen of de schoen juist uit trekken ,koelen en weer aantrekken.

- Het eten. wat eten jullie als je rond de 30 km loopt, brood of van die energie repen, ik heb van die energie repen gebruikt maar dat is nou niet echt vullend.

- regen als het regent doe je je regen broek aan maar als het warm is ga je transpieren en ben je nog nat. wat kan je dan doen, niet aantrekken en door lopen, of juisdt aantrekken en net zo nat worden. ik heb wel van die outdoor broeken en die zijn lekker snel droog.

- je kleding water afstotent maken. heeft dat enige zin of niet, geeft dat juist problemen van iritatie etc.

in iedergeval bedankt groetjes annie
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hallo hallo,

Allereerst gefeliciteerd dat je m uitgelopen hebt! Druk he? :)

>- als je dubbel slaat met je voet,
Je bedoelt verzwikken? Ligt eraan of je met een lage of hoge schoen loopt, maar zeker wel even checken wat er mis is, bij pijn koelen met ijs of water, en voor de stevigheid inzwachtelen. Langs het traject staan genoeg EHBO posten, dus ze kunnen je daar goed mee helpen.


>- Het eten.
Energierepen werken heel goed, en geven je veel energie, maar inderdaad, het zijn kleine dingetjes. Paar boterhammen mee voor onderweg doet het altijd goed. Vantevoren pannekoeken bakken en meenemen. errug lekker! En er is natuurlijk niemand die je tegenhoudt als je even havlverwege een horecastopje inlast voor een lekkere uitsmijter. Als we met club hiking-site op pad zijn zoeken we ook altijd minstens 2 horecagelegenheden langs het traject :)


>- regen
Je loopt in de zomer, dus natregenen is dan niet zo heel erg... Draag een korte broek, dan wordt er minder stof nat. Een dun wandelbroekje is inderdaad aan te raden, die zijn zo droog. En als je toch een regenbroek wil aantrekken, omdat je niet van natregenen houdt, dan snel uit als de zon weer schijnt. anders wordt het een broeikasje


>- je kleding water afstotent maken.
Dat kan niet met alle kleding, maar Fjallraven maakt bijvoorbeeld broeken die je met wax kunt insmeren, waardoor ze waterafstotend worden. Alleen een echte regenjas is waterdicht. Als je zo'n broek insmeert wordt ie wel weer minder ademend. het is dus 't een of 't ander... Maar, waarom zou je je broeken waterdicht maken als je toch al een regenbroek bij je had?


Succes drmee!
Pieter

Beklim dat ding, dan kunnen we daarna tenminste weer aan echte bergsport gaan doen!!
-Bill Tillman in 1923, over de Mount Everest-
 
Hoi,

Ik heb dit jaar voor de derde keer gelopen. Ik heb geen ervaring met dubbelklappen van voet, bedoel je kramp of zo. Als je echt verzwikt dan denk ik dat er weinig ander sop zit dan koelen ter voorkoming van zwellen.
Zelf trek ik regelmatig mijn schoenen evenuit om mijn voeten te koelen en even lekker bewegen met mijn tenen (nee schoenen passen goed)

Qua kleding, dit keer een heel goedkope poncho meegenomen, verder starte ik met iets met lange mouwen, met daaronder iets zonder mouwen, dus als het warmer werd kon ik iets uittrekken.
Bij de regen van de eerste dag, de poncho aan en daardoor alleen wat natte mouwen aan de onderkant. Broek droog erg snel, fijn materiaal.

eten. dit jaar niet in alle vroegte gegeten, allen wat drinken. wel enkele boterhammen in folie mee en dan lekker na een uurtje of tew en half lopen die opeten met bakkie koffie.
Verder zorgen dat je regelmatig drinkt. Bakkie soep is op zijn tijd ook erg lekker. wat ik zeker niet doe is broodjes worst, hamburger frites enz. Heel af en toe een mars of een energie drankje, maar volgens mij werken muesli repen of evergreen van liga net zo goed.

Ben dit jaar erg goed doorheengekomen, ook al viel mijn vaste maatje op dag twee uit vanwege blaren.

Ali:+
 
Lekkere sfeer he, ik heb hem dit jaar voor de 2de keer uitgelopen (50km). En ik loop nu 2 op 2 :D

-Omslaan voet als je verzwikken bedoeld echt dubbel klappen kun je dan nog wel door lopen? Zelf heb ik er met het wandelen geen last van maar met voetbal des te meer (zwakke enkels). Ten eerste moet je voorkomen dat de voet/enkel flink gaat zwellen. Dus koelen en druk verband erom. De schoen uittrekken is alleen verstandig als je er echt meteen een druk verband om legt de schoen voorkomt zwelling (als hij redelijk stak zit).

-Meestal op brood, water en fruit. In kleine beetjes en regelmatig. Dit kun je natuurlijk aanvullen met energy dank, candybars en energy bars. Tijdens een echte pauze pak ik meestal warme drank; thee of idd een soeppie. Een tostie smaakt touwens ook erg goed.

-Als het zachtjes staat te regenen of het is alleen een bui. Dan trek ik meestal een poncho aan. Ik heb een vrij korte (meer lucht verversing onder de puncho) maar je zou ook een lange kunnen pakken. Als het echt continu regent dan trek ik daarbij een niet ademende regen broek aan. Dan word je idd alsnog nat. Maar dat zweet droogt ook snel als je de regenbroek uit trek. En de extra laag is toch wel fijn. Ik zou niet te snel in een korte broek gaan lopen. Heb je ze zien strompelen de laaste dag smorgens in de motregen al die mensen in korte broeken? Tegen de middag toen het wat warmer en droger werd liepen ze weer beter. Het was veel te koud voor een korte broek. De spieren worden dan niet warm genoeg. Als het warm gedoeg is dan kan dat natuurlijk wel.
Je hebt ook nog bi-laminaat en tri-laminaat regenbroeken die ademen ook. Ik vind ze echter iets te zwaar en stevig om ze in mijn rugzakje mee te nemen.
 
Lekkere sfeer he, ik heb hem dit jaar voor de 2de keer uitgelopen (50km). En ik loop nu 2 op 2 :D

-Omslaan voet als je verzwikken bedoeld echt dubbel klappen kun je dan nog wel door lopen? Zelf heb ik er met het wandelen geen last van maar met voetbal des te meer (zwakke enkels). Ten eerste moet je voorkomen dat de voet/enkel flink gaat zwellen. Dus koelen en druk verband erom. De schoen uittrekken is alleen verstandig als je er echt meteen een druk verband om legt de schoen voorkomt zwelling (als hij redelijk stak zit).

-Meestal op brood, water en fruit. In kleine beetjes en regelmatig. Dit kun je natuurlijk aanvullen met energy dank, candybars en energy bars. Tijdens een echte pauze pak ik meestal warme drank; thee of idd een soeppie. Een tostie smaakt touwens ook erg goed.

-Als het zachtjes staat te regenen of het is alleen een bui. Dan trek ik meestal een poncho aan. Ik heb een vrij korte (meer lucht verversing onder de puncho) maar je zou ook een lange kunnen pakken. Als het echt continu regent dan trek ik daarbij een niet ademende regen broek aan. Dan word je idd alsnog nat. Maar dat zweet droogt ook snel als je de regenbroek uit trek. En de extra laag is toch wel fijn. Ik zou niet te snel in een korte broek gaan lopen. Heb je ze zien strompelen de laaste dag smorgens in de motregen al die mensen in korte broeken? Tegen de middag toen het wat warmer en droger werd liepen ze weer beter. Het was veel te koud voor een korte broek. De spieren worden dan niet warm genoeg. Als het warm gedoeg is dan kan dat natuurlijk wel.
Je hebt ook nog bi-laminaat en tri-laminaat regenbroeken die ademen ook. Ik vind ze echter iets te zwaar en stevig om ze in mijn rugzakje mee te nemen.
 
Hoi.Heb voor de 2de keer uitgelopen, de 40 dit keer.

Ik bedoel echt dubbel klappen, in het begin loopt het absoluut niet prettig meestal loop ik door maar dan klap ik binnen de korste keren weer dubbel.
Had bij hameteman een outdoor winkel een band gekocht waar dingetjes inzitten, als je die in het water legt zwellen die op en blijft het voor 6 uur goed koel, daarna neemt het af maar dat duurt nog wel een dag of zo.

Heb dit keer isostar gebruikt, meestal op het laaste 10 km en daarnaast water, met van die repen en brood. maar dat lukt alleen de eerste paar km daarna niet meer, dus dat moet je voor wezen.
Ik moet er niet aan denken om een patat of hamburger te eten of zo als ik er langs loop dan speelt mijn maag op, meestal ben ik er niet zo vies van maar dan moet ik er echt niet aan denken ook ijs en zo is niet zo mijn favoriet.

Heb nu ook een militaire pocho van mijn broer geleend die zijn lekker lang en over mijn schoenen heb ik een halve plastic zak getapte, maar de regen was niet zo erg als vorig jaar dus dat was eigenlijk niet echt nodig.

Heb dit jaar de hele 4daagse met een lange broek gelopen, je kon ze afritsen, maar zo warm vond ik het eigenlijk niet.
wel had ik op de laatse dag kramp in mijn knie dat het nu nog blauw ziet in mijn knie holte.
Maar dat kan door de regen komen. liep met de 40 lans maas en waal of zo iets.


Wat heb jij met je midaile gedaan, heel de maand mee gelzeuld naar van alles en nog wat of heb je het ergens opgehangen of in een kast gelegd en voor de rest niks.

bedankt voor je verhaal.

groetjs annie


:D :7
 
Hoi,

Ik loop een beetje achter, ben even weg geweest met vakantie.
Heb dit jaar voor de vierde keer de vierdaagse gelopen. Ik vond vooral de wind wat lastig, het was eigenlijk niet koud, maar de wind was wat fris en dan koel je ongemerkt toch wat af.
Zoals al gezegd, ik trek regelmatig mijn schoenen uit en masseer dan even mijn voeten, want vooral rond de tenen wordt het wat gevoelig.
Meestal kan ik er dan weer goed tegen. Ik gebruik een afritsbroek, dus te warm pijpen eraf anders eraan. Wat Annie bedoeld is het lopen langs de dijk (maas!) vanuit overasselt tot aan Linden. Dat was met de regen en toen over de dijk wel wat frisjes.
Mijn softshell hield voldoende regen tegen zodat ik niet mijn ponch gebruikt hebt en mijn broek is van snel drogend materiaal.

Eten is wel een probleem, ik heb eigenlijk geen trek, dus ik moet mezelf er toe zetten om toch energie binnen te krijgen. Ik hou het dan toch op bruine boterham met kaas en wel veel drinken, meestal gewoon water met wat aanmaak. Daarnaast een appeltje of zo.
Ook een banaan is dan goed te doen. Ben geen liefhebber van hamburgers ed die je vrijwel overal kunt kopen.

Ik heb voor de deskundigen onder ons nog wel een vraag. Al tijdens het trainen, dus langere afstenden lopen had ik vaak na afloop last van kramp, meestal in de voorvoet ,maar ook mijn handen verkrampten, dwz de vingers trokken naar binnen en ik moets ze met de andere hand losmaken, Dait gebeurde gewon terwijl ik bijv de krant vasthad.
Aan gezien ik niet meer tot de jongeren behoor vraag ik me a of hier een mineralen tekort achter steekt (magnesium, calcium?).Wie heeft hier een theorie over?

Ali
 
Goed gedaan uit gelopen .
Ik had me ook ingeschreven met helaas uitgelot.
Ik had al vanaf januari getraind met mijn hond .
Volgend jaar schrijf ik weer in.
Nooit de schoen uit doen als je verder moet lopen is mijn ervaring,
omdat de voet dan dik wordt,of nog dikker.
gr rob
 
>- Het eten. wat eten jullie als je rond de 30 km loopt, brood
>of van die energie repen, ik heb van die energie repen
>gebruikt maar dat is nou niet echt vullend.

Een energiereep vult misschien niet, maar levert wel energie. En dan niet zoals een Snickers: heeeel veel energie in een keer, maar gedoseerde energie over een lange tijd. Toch is 'vers' eten zoals een boterham lekkerder en ik denk ook gezonder dan astronauten voer.

Wat dacht je van een zakje GORP? Dit zijn pinda's en gedroogd fruit als basis en dat vul ik vaak nog aan met chocola. Heel gezond (afgezien van de chocola) en veel goede energie en omega 3, 6 en 9 vetzuren!


>- regen als het regent doe je je regen broek aan maar als het
>warm is ga je transpieren en ben je nog nat. wat kan je dan
>doen, niet aantrekken en door lopen, of juisdt aantrekken en
>net zo nat worden. ik heb wel van die outdoor broeken en die
>zijn lekker snel droog.

Wat dacht je van een paraplu? Waterdicht, en ademt beter alle broeken!

Eins

Reageerd meestal niet op oude draadjes, maar vond deze wel interesant
 
Hoi eins,

Ik zag ook dat hij al van vorig jaar was, maar aangezien het ook dit jaat weer vierdaagse ws. Over parapluie zijn de vierdaagse meningen erg verdeeld. Het is best druk en je moet erg je best doen om niet in je gezicht geraakt te worden door de plu gebruikers, die zwiepen het ding rustig alle kanten op en gietn het water bij jou in je nek of steken je bijna een oog uit als ze toevallig its willen pakken.
bovendien lijkt het mij dat je armen erg moe worden van het continu omhoog houden van je plu. Ik kies voor een grote hoed (cowboy stijl) die een brede rand heeft zodat het water niet in je nek loopt en het niet in je gezicht regent, is voor mij extra lastig omdat ik niet zonder bril kan.
Als je de plu niet op hoeft te steken dan moet je hem toch nog meesjouwen en ook dan gebeurd het regelmatig dat ze hem tegen je schenen lanceren. bovendien waag ik het te betwijfelen of als de regen niet loodrecht valt je dan niet toch natte stukken krijgt in je broek.
Maar ieder zijn meug, dus als je prettig loopt met plu vooral doen,maar wel rekening houden met je collega lopers.

Ali
 
Ik rakel normaal gesproken ook geen oude lijntjes op. Kwam hem op 1 of andere manier tegen ook al was ie een jaar oud. En had niet goed op de datum gelet. Toch ook wel geinig dat de eerste posters ook gewoon reageren.

Greetings,

Asjemenou
 
Hoi.
Aangezien ik ook bril dragend ben en zonderbril niet kan is een plu een slecht idee.

draag meestal een pet en als het te hard regent doe ik mijn capusjon op.
maar met een plu is nog altijd et probleem dat je benen toch nat worden en dat willen we juist voorkomen.
Dan niet te vergeten als het net als vorig jaar 5 uur regent dat je arm spieren stijf zijn inplaats van de been spieren.

groetjes annie
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan