Aaanschaf Trekking fiets


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Dennis

Guest
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een zgn. trekking fiets, je weet wel zo'n mountainbike met bagagedrager en vele andere handigheden. Tot op heden vind ik de alleen de World Traveller van Koga Myata aan mijn eisen voldoen, maar vijfduizend gulden voor een fiets heb ik echt niet over...

Veel andere merken die ik bekeken heb, hebben wel iets wat er bij in de buurt komt, maar hierbij wordt zo veel concessie gedaan op de onderdelen, dat dit voor mij eigenlijk geen alternatief is.

Het moet een fiets zijn, die tegen een stootje kan en waarmee lange afstanden moeiteloos gefietst kunnen worden. De hybride fietsen zijn m.i. daarom ook veel te licht, te meer als je ook nog al je bagage mee moet nemen.

Wie kent er een goed merk of alternatief voor mijn probleem?
Ik wil voor mijn fiets maximaal zo'n drieduizend gulden uitgeven, anders durf ik hem nergens te laten staan in de stad.

Tot horens,

:)

Dennis
 
[laatste wijziging op 25-02-02 om 08:34]Hoi,

Bij een trekking fiets is het frame en de velgen het
belangrijkste. Hier hangt alles aan vast, en het
vangt alle klappen op.

Het verschil tussen de verschillende onderdelen groepen
is vooral terug te vinden in:
- Prijs
- Gewicht
- Nieuwe techniek (dus nog niet door duizende mensen getest :))

Een XT groep loopt na een dag fietsen in de regen en
modder net zo zwaar als een LX groep. Voor het gewichts
voordeel hoef je het niet te doen. Zelf afvallen of een
boekje minder inpakken is goedkoper en leverd meer op.
Verder wil je ook niet dat er op vakantie een of ander nokje
afbreekt omdat het net iets te licht is uitgevoerd.

Een echte wereld fietser (ik dus niet) rijdt rond op een stalen
frame, omdat dit india of zuid amerika ook door iedereen te
maken is.

Dus besteed die fl 3000 (€1361) voornamelijk aan het
frame, de voorvork en de velgen.

Misschien kan de andere Dennis verder helpen, hij fiets tenminste
al buiten europa :)
 
Hoi naamgenoot,

Als je werkelijk lange afstanden wilt fietsen zal de Koga Miyate World Traveller waarschijnlijk niet aan je verwachtingen voldoen.
Je zal je moeten bedenken waar je ermee wilt fietsen voordat je een type fiets kan kiezen. Veel mensen kopen trekking-bikes omdat andere mensen daar op rijden. Je zegt dat je lange afstanden wilt fietsen en dan denk ik niet aan een trekking-bike maar meer aan een randonneur. Ik weet natuurlijk niet wat je lang noemt; zelf fiets ik rond de 100 km per dag omdat ik dat een relaxte afstand vind. Record-etappe met bagage is 180km (in Nederland), zonder bagage 540 km (in Noorwegen).
Dus, wat is lang?

Een paar richtlijnen:

- Ga je fietsen in West-Europa, Noord-Amerika of Australie/Nieuw-Zeeland dan kan je een aluminium frame nemen, maar in andere gebieden is een stalen frame beter omdat ze daar meestal geen aluminium kunnen lassen.
- Besef ook dat bijzondere onderdelen niet overal te krijg zijn. Hydraulische remmen of schijfremmen zijn buiten West-Europa/Noord-Amerika moeilijk of niet te krijg en stervensduur. In Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld kosten Shimano onderdelen meer dan 2x zo veel als in Nederland en veel dingen moeten besteld worden. Ook dicht bij huis, bijvoorbeeld in Frankrijk en Zwitserland heb ik al eens problemen gehad, in Frankrijk om aan een wiel te komen en in Zwitserland om aan een nieuwe achternaaf te komen.
- Een goed aluminium frame is aanzienlijk duurder dan een stalen frame. Het kenmerkt zich door nette gladde lassen en ovale buizen en is niet veel lichter dan een stalen frame. (Echte lichte frames zijn helemaal niet van metaal, maar ongeschikt voor jouw doeleinden)
- Ga je fietsen op asfaltwegen of onverharde wegen die ook per auto begaanbaar zijn dan is het beter om 28" wielen te nemen ivm. de lagere rolweerstand, 26" wielen zijn eigenlijk alleen voordelig op ruige pistes en bergpaden. 28" wielen met 48 spaken zijn net zo stijf/stevig als 26" wielen
- Racestuur of niet? Een racestuur geeft je een aanzienlijk lagere luchtweerstand dan een recht (mountainbike)stuur. Handig als je de hele dag wind tegen hebt. Een racestuur begint pas nadelig te worden als je op steile onverharde wegen zonder bagage klimt; omdat je zo voorover zit heb je dan te weinig druk op je achterwiel zodat je achterwiel nogal eens doorslipt. Let ook op wat je lekker vind zitten. Sommige mensen krijgen rugpijn met racestuur, anderen klagen over schouder- en elleboogpijn bij een recht stuur.
- Meer versnellingen is kwetsbaarder. Fantastisch die 27 versnellingen, maar je hebt een stuk dunnere ketting dan bij 21 versnellingen die dus sneller breekt. Als je met 21 versnellingen de berg niet op komt, kom je er met 27 versnellingen ook niet.
- Kijk of er goede bagagedragers op zitten. Als er iets breekt is dat het wel. Geen alu bagagedragers; gewoon staal. De meeste nieuwe fietsen zitten waardeloze bagagedragers.
- Verende voorvork en zadelpen is duur en kwetsbaar. Bovendien slechts noodzakelijk bij het echte ruige werk.

Ik ben zonder meer met je eens dat veel merken concessies doen aan de afmontage. Veel van die concessies zijn niet eens zichtbaar, zoals het monteren van een hele goedkope trapas of balhoofdlager. Anderzijds moet je het ook niet overdrijven; het is leuk om een Deore XT voorderailleur te monteren maar zo'n ding wordt relatief weinig gebruikt en heeft weinig krachten over te brengen dus een gewone Deore volstaat en als men daarvoor een Alivio kiest heb ik het daar ook niet moeilijk mee. De achterderailleur is natuurlijk een heel ander verhaal; deze moet continue de ketting geleiden en er wil nog wel eens een tak of zo in komen. State-of-the-art remmen doen je niet beter remmen; goede remblokjes wel. Schijfremmen klinkt leuk maar is erg duur, lastig te combineren met low-riders (dus als je een bagagedrager breekt kan het gebeuren dat je geen geschikte nieuwe kan vinden).
Probeer onderdelen op je fiets te zetten die je zelf kan repareren, dat is in sommige landen beter/veiliger dan het een fietsenmaker laten doen (heb zo'n ervaring in Ierland).

Als je werkelijk een fiets wilt waarmee je in Skandinavie over de boswegen kunt rijden of in Thailand over de bomkrater-wegen dan zal je je eis van 3000 gulden moeten loslaten. Ga er maar vanuit dat je je vakantiefiets niet als stadsfiets kunt gebruiken. (Ik zou trouwens hier in Rotterdam geen enkele goed uitziende fiets in de stad willen laten staan. Het gaat er niet om wat hij kost, maar hoe hij eruit ziet. Mooie glimmende onderdelen en veel versnelligen trekt dieven aan).
Als je echt in de hand wilt hebben hoe je fiets afgemonteerd wordt zou je aan een handgemaakte fiets kunnen denken. Er zijn diverse merken in Nederland (Vittorio in Heerhugowaard, van Herwerden in Voorburg, Snel in Utrecht). Een handgemaakte fiets is er vanaf €1100,- maar voor €1600-1700 heb je een echte goede. Dit is bijvoorbeeld goedkoper dan de Koga World Traveller omdat men weet welke onderdelen echt goed moeten zijn en welke men goedkoper kan uitvoeren.

Ter indicatie wat gegevens over mijzelf:
Heb gefietst in Pyreneen, Franse/Zwitserse Alpen, Ierland, IJsland, Noorwegen, Zweden en Nieuw-Zeeland; meest recente tocht was 2700 km in Nieuw-Zeeland in 6 weken. Ik rijdt 80-90% op verharde (niet noodzakelijkerwijs asfalt) wegen, de rest op onverharde wegen. Gemiddeld fiets ik 5000-6000 km per jaar.

De fiets:
Vittorio randonneur
64cm frame van (stalen) Reynolds 501 buizen,
28" wielen met 48 spaken - Alesia velgen en Hugi naven
Racestuur
21 versnellingen; voor Shimano RSX (heet tegenwoordig Sora) en Shimano Deore LX achter.
Shimano Deore LX cantilever velgremmen
Geen verende voorvork en/of zadelpen.
Fiets is nu bijna 5 jaar oud, heb er nu 29.500 kilometer op gereden en behalve banden alleen wat tandwielen en een voorvelg versleten (dat heb je met velgremmen;-)). Mijn enige schade was dit jaar tgv. vliegtuigtransport (voorderailleur + rem/schakelgreep), onderweg nooit panne gehad.

Veel succes met de keuze,

Dennis
- de fietshemel is een eeuwige afdaling -
 
Hallo Dennis,

Ik ben zelf geen frequent fietser, maar wil je als tip meegeven dat het vaak voordelig (en betrouwbaar) is als je de fiets zelf opbouwt vanaf het frame. Gewoon een goed frame kopen en de geschikte onderdelen erbij zoeken. Dan ben je wel even bezig, maar dit heeft twee voordelen;
[ol][li]Je krijgt een fiets volledig naar je wensen.[/li]
[li]Je leert je fiets van buiten en binnen kennen.[/li][/ol]
Mijn vader bouwt zelf zijn race en mountainbikes en daar komen hele mooie fietsen uit voort.

Gr. Fred
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan