Achteruitgang kundigheid en groot gebrek aan service

Wat jammer om steeds te ervaren hoe weinig vakkennis er aanwezig is bij veel buitensportzaken.
Opvallend dat veel zaken mij wegsturen met een kletsverhaal over verlopen van garantie, ze vinden het normaal dat een tussenzool van een bergschoen na 1 jaar helemaal kapot is. De een zegt dat Gore Tex warmer is (onzin) de ander zegt dat je de zool niet kunt onderhouden met creme (onzin) sommige zeggen dat je B schoenen kwalitatief sterker en beter zijn, anderen zeggen dat het niet uitmaakt.
Als ik zeg dat ze waterdicht moeten zijn proberen sommige toch leer aan te praten.
Ik sta echt versteld.
Gelukkig nu een niet-buitensport zaak gevonden die wel kennis heeft van bergschoenen en service verleent.
Jammer! Vroeger werkten er bevlogen mensen met passie voor hun vak en kennis. Die zaken zullen er zeker nog zijn maar ik vind ze hier niet.


Een bergschoen van een gerenomeerd merk mag toch langer meegaan dan 1 winterseizoen in een Nederlands bos... ik heb ze in het buitenland gekocht (moest wel was noodgeval) en dan zie je hoe weinig moeite zaken willen doen. Het meerendeel reageert dat dit geen garantie is wat klinklare nonsens is want dat blijkt het wel te zijn.
Zo jammer en zo slecht voor het merk.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Misschien wel handig om een lijst te maken met zaken die nog wél goede adviezen geven? Of bestaat dit al op deze site?
 
Ik heb het idee dat buitensportzaken veel populairder zijn geworden en ook een breder publiek aanspreken. Met de nodige consequenties.

En ik verbaas mij er juist over hoeveel kennis en ervaring sommige verkopers van bijvoorbeeld schoenen juist hebben. Maar ja, je moet niet op een zaterdagmiddag schoenen gaan passen. Grote kans dat je dan met een hulpje te maken krijgt.
 
Ja dat heb ik ook reeds enkele malen ondervonden....
Dan moet je eens in België wonen....
Daar heb je (sommige, niet allemaal) de echte specialisten zitten....
Vroeg ooit eens het verschil tussen dons en synthetisch in een slaapzak.
De eerste zei euhhh daarvoor moet ik even een collega raadplegen.(die was dan nog de beste)
De tweede begon met het verhaal dat er niet zoveel verschil is.
Hij vroeg zelfs niet waar, in welke omstandigheden en in welk seizoen ik de slaapzak wou gebruiken.
Enige verschil was: synthetisch is iets zwaarder en dons is iets duurder.
DAT is pas service!:D
 
Beste Eef,
nu ga je me nieuwsgierig maken.
Welk type schoenen A B C en welk merk?
En welke winkel heeft weinig expertise?

Aafke had na een stuk wandelen de schoenen stuk en kocht nieuwe Hanwag's, meen ik.
Na flink wat kilometers wederom schoenpech. Even contact en kreeg zonder probleem nieuwe. Dus er is veel mogelijk. Maar zoek de oplossing op de juiste plaats.

ik ben benieuwd omdat ik aan een paar nieuwe schoenen toe ben.
 
inderdaad

Ik was eens een keer op een doordeweekse ochtend bij de Bever. Ik wil een nieuwe Camelbak kopen, met zo'n hoes er om heen. Zegt die verkoper: Die zak moet je aan de buitenkant van je rugzak hangen, daarom zit die hoes er om heen. Sorry hoor, maar dan trek je wel je zwaartepunt naar achteren, dus sindsdien weet ik hiervandaan heel makkelijk de A12 te vinden om ff naar Woerden te rijden. Daar heb ik nog nooit een miskoop gedaan, alleen een beetje jammer dat de kleding op merk hangt, en niet op artikel.

Mirjam
 
Dit is helaas niet alleen zo bij buitensportwinkels, maar bijna overal. Zeker bij de ketens.

Die huren gewoon goedkoop personeel om mensen spullen aan te smeren.

Bij de zelfstandige winkels, zoals bv de zwerfkei heb je meer kans op voldoende kennis.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er bij de bever niemand rondloopt met voldoende kennis, maar je moet soms wel een beetje geluk hebben dat je de juitste verkoper aanspreekt.
 
Ik ben het met Patrick eens. Er kunnen bij verschillende zaken verschillende niveaus van kennis zijn. Voor sommige mensen is buitensport en "gear"een passie. Bij hun kun je goed terecht, terwijl anderen bij dezelfde zaak je een *** verhaal verkopen. (Dit is mijn ervaring met Bever Nijmegen)

Aan de andere kant kan ik ook zeggen dat het bijna onmogelijk is om van alles op de hoogte te zijn en parate kennis van zaken te hebben. Zeker als je bedenkt dat elk half jaar er een nieuwe collectie in de schappen ligt.

Wat garantie betreft, daar heb ik bij de bekende buitensportzaken nooit problemen mee gehad. Ik zit soms wel eens te mopperen over de hoge prijzen bij de gemiddelde buitensportzaak, maar als het op garantie en service aankomt, dan heb ik nooit wat te klagen gehad. (Bij Bever of Spac sport)

Mijn advies is, jezelf goed te verdiepen voordat je naar een winkel gaat om wat te kopen. Jij weet het beste waar je het product voor wilt gebruiken en aan welke eigenschappen het moet voldoen.
 
inderdaad

Hiking-chiel:

Dat is inderdaad zo. Ik heb meer dan eens bij Zwerfkei iemand om advies gevraagd, en die gaf dan toe dat hij geen kennis had van de desbetreffende specifieke productgroep en dat hij een collega zou roepen. Vervolgens hoor je door de intercom "assistentie bij de schoenen gevraagd". Dus ieder heeft daar inderdaad zijn/haar eigen specialisme(n).

Mirjam
 
Inderdaad de zwerfkei is ook mijn favoriete winkel...en bij ons in België de berghut...
Dat is een winkel waar het personeel de kennis bezit die ze moet bezitten of hoort te bezitten!
 
Er is inderdaad veel verschil tussen de winkels, maar vooral tussen de mensen die in die winkels werken. De één heeft een fatsoenlijke warenkennis maar heeft geen verkooptalent, en bij de volgende is het net andersom. En alle variaties die daarbij horen.

Als je iets hebt gekocht heb je daar een half jaar garantie op. En je eerste aanspreekpunt is de winkel waar je dat hebt gekocht, met de winkel heb je immers een overeenkomst gesloten. Met de winkelier moet je er dus bij problemen uit zien te komen. Zie verder http://www.consumentenbond.nl/jurid...hulp/garantie/binnen-garantietermijn/#content

Het kan natuurlijk zijn dat je er met de winkelier niet uitkomt, maar met de fabrikant of importeur wel, je zou niet de eerste zijn die op die manier een goed resultaat boekt. Zij hoeven dat echter niet te doen.
 
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bovenaan