benzinebrander mee in vliegtuig


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie kan me wat reakties (bvk gebaseerd op ervaring) geven op het volgende probleem.
begin november ga ik voor een week naar de cairngorms en ik vlieg met easyjet naar edinburgh.
Ik zit echter met het volgende behoorlijk in m'n maag. Het blijkt (na navraag gedaan te hebben - en ik vreesde dat antwoord al) dat zij per definitie absoluut geen branders, hetzij gasbranders, dwz alleen de kop dan - de vulling koop je immers ter plekke), hetzij benzinebranders toestaan in de bagage die ingecheckt wordt. Zelfs wanneer je uitlegt dat de brander al geruime tijd niet meer gebruikt is en volledig schoon is (voorzover mogelijk dan maar goed...) is er geen pardon: het mag niet.
In dat geval blijft er de optie open een goedkope gasbrander ter plekke te kopen en na gebruik weer weg te gooien (vindt ik een optie van niks) of het toch proberen met het risico dat je brander in beslag genomen wordt. In mijn geval (dragonfly) een dure optie;
Waar ik erg benieuwd naar ben is wie er ervaring heeft met het meenemen van een benzinebrander (of evt. een gasbrander) met easyjet. Hoe streng zijn ze in de praktijk en hoe controleren ze uberhaüpt of je een brander bij je hebt in de korte tijd dat je bagage gescand wordt.
Dan overweeg ik overigens nog mijn brander in een loodzak voor filmpjes te doen in de hoop dat de scanner daar niet doorheen komt, al ben ik daar niet zeker van....Iemand die weet in hoeverre deze suggestie klopt?

Een heel verhaal maar ik hoop dat hier wat mensen op willen reageren, ik kan in dezen best wat bruikbaar advies gebruiken...

alvast zeer bedankt voor de reakties
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

typ op de zoekmachine van deze site brander+vliegtuig. 24 threads:D

Aan mijn eigen ervaring heb je misschien ook wat:
Ik ben afgelopen twee zomers van geneve naar huis gevlogen met easyjet. Bij het de 2e keer inchecken via de computer werd om een verklaring gevraagd waarbij ik moest onderschrijven dat ik geen brander bij me had. Toen ging het geweten even knagen. Mijn msr pocket rocket zat nog in de tas.
Bij de incheckbalie heb ik gevraagd wat te doen. Zij(zwitserse tutjes die niet wisten wat een brander was) zeiden dat ik het moest voorleggen aan die gasten die je handbagage checkten. Ik heb hem gewoon tussen portemonnee en mobiel gelegd. Ze keken er vreemd naar, maar eentje wist te vertellen dat het een brander was en nog een goeie ook. En hij mocht gewoon mee.

De eerste keer hadden mijn klimmaatjes twee benzinebranders en twee gasbranders bij zich. Ze hebben niks gezegd. Een van die jongens had een campinggas brander bij zich, waar nog een tankje aanzat. De sufferd wat vergeten het er af te halen. die brander moest ingeleverd worden. Ze hebben dus ongetwijfeld ook de benzinebranders gezien, die leeg waren. Die mochten gewoon mee.

Het blijft echter een kwestie van geluk hebben!
Bas
 
>Loodzak zou ik zoiezo niet doen. Valt een beetje te veel op
>in de scanner.

ja, daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in. Ik had het idee ook al laten varen. Beter gewoon maar open in de rugzak dan zien ze gelijk wat het is; als er moeilijk over gedaan gaat worden, voorkom ik het daar toch niet mee.
 
Ik heb enige ervaring hiermee;

1x Noorwegen, Basiq Air
1x Ierland, Sky Net
2x Schotland, Easy Jet

Alle keren mijn benzinebrander (ook dragonfly) mee in de bagage. Enkele aandachtspunten hierbij zijn:

- Maak je brander goed schoon; met cola en afwasmiddel kom vaak een heel eind
- Schroef de pomp van de brandstoffles af en berg deze apart van je brander op; anders zien ze op de scanner dat het iets is om druk mee op te bouwen en daar worden ze zenuwachtig van; plaats wel even een normale dop op de fles tegen de dampen die er nog uit kunnen komen
- Fromel je brander gewoon lekker klein in elkaar; knappe jongen die het als een brander kan herkennen op de scanner.

Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad; het mag officieel niet en je loopt een risico maar plan B (een brander ter plekke kopen) kan altijd nog mocht je zo onfortuinlijk zijn dat je brander wordt ingenomen. Het scheelt ook dat je richting een westers land gaat; verder naar het oosten zijn ze wat nauwkeuriger…

Ow en toen ik naar budapest (hongarije) ging kon ik met mijn leatherman door de douane heen (ik was ‘m vergeten in de rugzak te stoppen). Na de douane overtuigd te hebben dat ik echt niet wist wat het was, lieten ze me gaan; met leatherman…
:+
 
hoi

dit jaar met kroatie airlines gevlogen met bezine-brander! geen problemen gehad!
alleen maar problemen gehad met een paar batterijen die in de tas zaten????
dus tas leeg halen voor vijf batterijen! moesten in handbagage??
maar een thermoskan met Heetwater mag ook in vliegtuig!

begrijpen doe ik het soms echt niet wat er nou wel mee mag en niet??

maar wij hebben de bezinefles gewoon in een plastic tas gedaan en deze goed afgesloten en daarna tussen de bagage gedaan!

gr sylvia
 
En toch kwam ik voorbije zomer op mijn terugweg naar de luchthaven iemand tegen die al jaren zijn coleman-brandstof gewoon van thuis meeneemt.
Dat beweerde hij tenminste.
"Zie jij een mogelijkheid om ter plekke aan een dergelijke schone brandstof te geraken?"
was zijn reactie op mijn vraag hoe hij onderweg aan zijn brandstof geraakt.
Ik vermoed wel dat zijn benzinefles leeg was.

Het blijft een brandend onderwerp.

Ivo
 
Ja, ze kunnen moeilijk doen, maar dat is mij nog niet overkomen als de brander in mijn rugzak zit die in het ruim gaat.

Echter het is zeer afhankelijk welke brander je hebt. Als een brander is met een losse kop zoals MSR whisperlite b.v. is het nooit een probleem. Je doet de brander aan de ene kant (desnoods gedemonteerd) en je brandstof fles ergens anders.

Je brandstof fles kun je goed schoonmaken met steradent, anders moet je er gewooon een bodempje shampoo en/of ander sterk ruikend schoonmaak middel indoen, zodat het een gewone fles lijkt waarin je iets vervoerd zoals een veldfles. Zolang het maar niet na benzine ruikt.

Ben al over de hele wereld geweest, maar met mijn MSR branders op die manier heb ik nooit problemen gehad.

Is het echter een colemanbrander uit 1 stuk of zijn benzinebrander in een koffertje is echt gewoon gokken of hij meemag. Zit hij in de koffer komt hij er soms doorheen. Tenzij er gecontroleerd wordt voordat hij de bagageband opgaat (tegenwoordig steeds vaker). Dan heb je grote kans dat je hem achter moet laten..

Dus wat voor een brander heb je.

Het vervoeren in een loodzakje zou ik afraden. Die open ze meestal, terwijl een opgevouwen brander meestal niet als zodanig te herkennen is.

Johan
 
>Dus wat voor een brander heb je.
>
ik heb een msr dragonfly; moet ook zeggen dat ik in het verleden met mijn whisperlite naar NZ en met mijn dragonfly naar canada en zweden geen problemen heb gehad; daar gaven ze (voor zover ik me herinner dan) overigens bij de vliegmaatschappij aan dat het in principe geen probleem was, terwijl bij easyjet uitdrukkelijk werd gezegd van: nee het mag niet, uitgesloten!, terwijl bij KLM gewoon wordt gezegd: ok wel van te voren een formulier voor invullen maar dan heb je -normaalgesproken- geen probleem, en daar werd ik een beetje zenuwachtig van. Maar intussen heb ik, na alle berichten, zoiets van: ik pak hem gewoon lekker klein en los van de fles in een doek of zo iets dergelijks in en vertrouw er op dat het gewoon goed gaat.
Zoveel mensen die hun brander zonder probleem meenemen, dus het zal wel loslopen dan.
Die loodzak is inderdaad geen goeie optie, dat is vragen om problemen.

trouwens iedereen die intussen al gereageerd heeft op mijn vraag: ZEER BEDANKT !! de reakties worden bijzonder gewaardeerd!!
 
ik heb eigenlijk nog nooit eche problemen gehad.
Een paar keer met easyjet naar schotland gevlogen met gasbrander (zonder tankje) zonder problemen (overigens werd wel een sigg-fles voor iets gevaarlijks aangezien in de scanner).
Ditjaar met KLM naar roemenie met gasbrander. Ook hier zonder problemen. Op de terugweg zelfs een brander met aangesloten tankje door de douane gekregen. Ik was vergeten dat ding eraf te schroeven en de douanier wilde dat ding uiteraard niet doorlaten. Na hem ervan overtuigd te hebben dat hij echt niet wilde dat ik dat tankje er ter plaatse af zou schroeven (ivm ontsnappend gas) moch ik hem toch meenemen het vliegtuig in! :p
Dit jaar ook nog met finnair naar lapland geweest. Met twee gasbranders en losse tankjes en wederom zonder problemen.

Naar mijn mening valt het dus wel mee met de strengheid op dit gebied, maar mogelijk heb ik tot nu toe alleen maar veel geluk gehad.....:+
 
De bijbel voor alles wat te maken heeft met het verschepen van gevaarlijke stoffen per vliegtuig is de Dangerous Goods Regulations Manual waarvan elk jaar een nieuwe versie uitkomt. Sinds de 44ste versie (we zijn nu aan versie 47 voor het jaar 2006) is expliciet opgenomen dat branders voor vloeibare brandstof en brandstofflessen als niet gevaarlijk worden beschouwd (en dus mee mogen mogen vervoerd worden, maar NIET in de handbagage) op voorwaarde dat het geheel vooraf grondig is schoongemaakt en gedroogd, vervolgens in absorberend materiaal wordt verpakt en dan nog eens in een zak van polyethyleen of equivalent. Belangrijk punt: over gasbranders werd tot en met de 44ste versie niet gesproken. Geen idee of dat ondertussen veranderd is.

MAAR, nu komt de aap uit de mouw, de uiteindelijke beslissing komt altijd toe aan de verantwoordelijke ter plaatse en alleen met zijn of haar toestemming kan de brander legaal vervoerd worden. Kortom, complete willekeur want je hangt volledig af van de competentie van de verantwoordelijke.
 
Volgende week vertrek ik voor de , weet ik veel, tachtigste keer mét benzinebrander van schiphol en ik verwacht ook deze keer geen probleem. (Ik vlieg dan ook niet met easyjet.....)

Jaap
 
Heb het meegemaakt met KLM, die je zonder problemen de brander mee laat nemen naar Engeland. BA was echter een andere mening toegedaan bij terugkeer: inleveren van de brander en brandstoffles (was erg goed schoon gemaakt...) nadat deze door apparatuur gedecteerd was. Mijn vraag waarom leverde een verdere doorzoeking van rugzak ed op, en het advies mijn mond te houden daar ik in overtreding was: gevaarlijke stoffen vervoeren... (hoe weinig ook.... als iedereen dat zou doen dan zou er toch een gevaarlijke concentratie damp ontstaan). Mij werd verteld dat ik van geluk mocht spreken dat enkel mijn brander + fles in beslag genomen werden. Er zouden forse boetes uitgeschreven worden voor een dergelijk vergrijp. Maar goed dit is een jaar of wat geleden... heb geen idee wa tde huidige richtlijnen zijn...
 
British Airways schijnt inderdaad nogal lastig te zijn en kun je beter vermijden. Intussen ben ik weer terug en had met Easyjet geen enkel probleem, wel zowel op heen- als terugweg de fles en brander zeer goed schoongemaakt.
Het gewicht van 20 kg was op de terugweg eerder een probleem, heen zat ik er ruim overheen maar werd er niets van gezegd, terug idem dito maar toen moest er toch wat uit.
Is dus maar net afhankelijk van wie je treft en hoe nauwkeurig ze zich de regels willen naleven..

Niels
 
Voor zover ik weet geldt sinds 1 januari 1999 de IATA regel dat alleen ongebruikte nieuwe branders in originele verpakking meemogen.
Als een Airline toch betrapt wordt op het vervoeren van deze zaken dan geldt een boeten van $5000 per overtreding. Vandaar dat ze er soms zo fel op zijn.

In 1995 ben ik na een Elbrus beklimming op Moskou Sheremtjevo bijna gearresteerd door mannen in camouflagepakken met Kalashnikovs in de aanslag nadat er 2 schoongemaakte branders in m'n rugzak waren aangetroffen en ik tegensputterde bij de inbeslagname.
Navraag bij de KLM (waarmee ik toen vloog) leerde me dat het controleerdende personeel altijd het laatste woord heeft, je bent dus overgeleverd aan hun willekeur.

Sindsdien haal ik de schoongemaakte branders flessen en pompjes altijd volledig uit elkaar en verdeel ik deze over de diverse rugzakken in de groep. Het zijn dan redelijk onherkenbare onderdelen. En je hoeft dan bij de vraag of je een brander bij je hebt niet te liegen. Je hebt immers alleen maar enkele losse onderdelen bij je.
 
Een keer naar Buenos Aires (Argentinië) gevlogen, via Parijs. Eerst KLM, daarna Air France. Geen enkel probleem met brander (MSR). Uiteraard wel het hele spul goed schoongemaakt (cola, shampoo, vloeibare zeep, als de benzinelucht maar weg is).

In Argentinië ook diverse binnenlandse vluchten gemaakt, ook geen enkel probleem opgeleverd.

Eén keer een tussenlanding gemaakt op Vuurland, waarbij het vliegtuig bijgetankt moest worden. Waar volgens mij bijna overal ter wereld spastisch wordt gedaan over bijtanken, en iedereen uit het vliegtuig moet, moesten we hier blijven zitten, en mocht er zelfs worden doorgerookt in het vliegtuig... :-( Ik vraag me af wat meer gevaar oplevert: roken in het vliegtuig (gevaar voor de volksgezondheid), in het vliegtuig blijven zitten terwijl het wordt bijgetankt of een goed schoongemaakt brandertje (in delen) in je rugzak meenemen...

Oftopic 1: in El Calafate (Arg) geprobeerd om het restant benzine in te leveren bij een benzinestation (milieuvriendelijk enzo), was het antwoord: giet het daar maar in het gootje...:-(

Oftopic 2: in Nepal een keer een vluchtje gemaakt en daar was de enige controle om aan boord te komen een vraag of ik een mes bij me had en/of een aansteker...;-)

Groetsels, Dick
 
Vliegmaatschappijen behoren nooit tot het controlerend personeel. Het maakt dus niet uit met welke maatschappij je vliegt. Sinds de aanslagen in London is de controle naar Groot Brittannië enorm verscherpt. Dit heeft er dus ook mee te maken, en dat geldt voor ieder land dat met aanslagen te maken heeft of heeft gehad (Rusland). Persoonlijk neem ik in het vliegtuig alleen maar m'n gasbranderkop mee. Ik heb geen zin in toestanden, dus die vermijd ik dan ook zorgvuldig.
De laatste keer op Schiphol hadden we per ongeluk ons Zwitsers zakmes in de handbagage. Gelukkig troffen we begripvol personeel die ons het mes nog met de gewone bagage mee liet gaan. Maar vrienden van ons waren minder gelukkig en werden bijna gearresteerd.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

>De waarheid bevindt zich in je voetzool. Zhuangzhi, Chinese filosoof

Ik moest de vorige keer zelfs mijn bergschoenen uittrekken, zouden deze douane mensen deze filosofie ook kennen? :D
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan