Blaren :-(

  • Onderwerp starter Ronald Slagboom
  • Startdatum

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Ronald Slagboom

Guest
Hallo,

Als aspirant loper van de 4-daagse en leek op het gebied van grotere afstanden lopen (hoewel je al browsend op het Internet toch snel en hoop informatie vergaart) heb ik heb wat blaar-gerelateerde vragen.

Na een aantal kortere trainingstochten zonder problemen te hebben volbracht, beginnen er op de middellange trainingen nu blaren te ontstaan. Het materiaal wat is gebruik is tussentijds niet gewijzigd (nog steeds Falke TK2 of TK3) Schoenen: Asolo 90 (bevallen prima).

Tijd dus om blaren te lijf te gaan en zo mogelijk te voorkomen. Hieronder een aantal vragen:

- Wat is het verschil tussen kamferspiritus en kamferolie? Verhoornen beiden de huid? Hoe vaak moet je dit gebruiken en hoe lang van tevoren mee beginnen?

- Afgelopen training (we trainen wekelijks) resulteerde in een blaar onder een (eerder leeggedrukte en toen "droge") oude blaar. Vermoedelijk omdat het vel van de oude blaar nu de nieuwe blaar heeft "getrokken". Dit wil ik volgende keer graag voorkomen. Hebben jullie tips? Is het verstandiger om het (lege) vel van de vorige blaar te verwijderen en zo ja na hoeveel dagen? Daarna afplakken met Leukoplast of iets anders?

Ook de nieuwe blaar is inmiddels weer helemaal droog en leeg, maar ik laat het vel er nog maar even op zitten tot mij duidelijk wordt wat de beste remedie is.

- Helpt een dagelijks koud voetbad bij het 'kweken' van stuggere voeten? Ik heb al wat in een ijskoud badje gezeten, maar echt effect hebben doet dat volgens mij (nog?) niet.

- Naast bovenstaande zullen er in mijn schoenen geen periodes van grote droogte uitbreken. Eerder het tegenovergestelde is het geval. Tips tegen zweetvoeten stel ik dus ook zeer op prijs.

- Zijn rek- en strekoefeningen bij dergelijke wandelexersities aan te raden en zo ja, doe je dat dan vooraf of achteraf (of beiden).

Enfin, ik vraag wel weer even genoeg denk ik zo. Alvast bedankt voor de ongetijfeld verhelderende antwoorden!

Groeten,
Ronald
 
Hoi,

Ik zou niet gaan klooien met allerlei alternatieve middeltjes om de huid te harden of zo.

Koop een plak Compete of Second Skin (ook via de huisarts te krijgen op recept: gratis). Tape de gevoelige plekken in en plak op de plaatsen waar je altijd blaren krijgt (of hebt) een stukje Compete op de huid. Preventief en bij blaren toe te passen.

Zorg verder voor droge sokken, goed zittende schoenen, etc.

Succes,
Steven
 
Hola..

Dagelijks de voeten insmeren met kamferspiritus hebben ervoor gezorgd dat ik gedurende de zes jaar dat ik beroepsmilitair ben geweest nimmer één blaar op mijn voeten heb opgelopen. Andere collega's zweerden bij een ijskoud voetenbadje voor het slapen, en hadden daar op langere termijn baat bij. Dit werkt alleen als je het dagelijks gedurende een lange periode (minstens 3 maanden) consequent volhoudt.
Droge sokken en schoenen spreekt voor zich..
De voeten voor de tocht insmeren met talkpoeder heeft ook weleens goede resultaten opgeleverd.
Een dun ondersokje van Odlo of Craft zal ook het schuren en wrijven op de huid verminderen en daardoor blaren helpen voorkomen. Tevens houden deze de voeten re-de-lijk droog.
TK-3's zijn vrije zware, dikke sokken voor de relatief lichte hiking-schoen die je gebruikt. Wellicht dat de combinatie TK-2 met ondersok beter is.
( Overigens is het voor iemand met zweetvoeten niet echt handig om schoenen met een Gore-Tex voering te kopen. )
Persoonlijk rek en strek ik zowel voor, tijdens als na de wandeling. De spieren komen zo weer op lengte, de doorbloeding wordt beter met als resultaat minder stijfheid de volgende dag.
En denk verder maar zo dat de plekken waar je nu blaren oploopt behoorlijk vereelt zullen zijn tegen de tijd dat je aan de 4-daagse gaat beginnen. Je voeten zijn nu al harder aan het worden..

succes ermee
:7
 
kamferspiritus?? Ideaal spul. ik heb ook altijd last gehad van blaren. Na een kamferspiritus behandeling (klinkt wel interessant) heb ik er tot nu toe nog geen last van gehad. Ook is het inderdaad zo hoe vaker en meer je gaat lopen hoe harder je voeten worden.

Anders moet je de tips die mij gegeven zijn is doorlezen. ze staan bij rond het kamp vuur.

succes, bij mij heeft het in ieder geval geholpen!
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan