J
Jaap Dragt
Guest
Hi,
Even een positief verhaal over de brander in het vliegtuig.
Vorig jaar is op de terugweg op het vliegveld in Finland mijn coleman brander (peak-1) uit mijn rugzak gehaald. Dit jaar gingen we winterkamperen in Zweden en was ik bang voor soortgelijke acties. We waren met 6 man en hadden vanwege risico vermindering 3 branders bij ons.
Op de heenweg is er niets gebeurt. Op de terugweg van Hemavan naar Stockholm gingen op Hemavan airport de rugzakken een voor een door het rontgen apparaat heen. 5 rugzakken mochten zonder problemen paseren, ondanks branders en brandstof flessen (uiteraard wel leeg). De 6e rugzak werd echter tegen gehouden en Hans kreeg de vraag wat er voor apparaat in zijn bagage zat. Hij begon omstandig uit te leggen dat de brandstof flessen waren, maar dat ze leeg waren en dus geen gevaar. De Douanier bedoelde echter niet zijn flessen, maar de coleman brander die hij bij had. Gezien de vorm (peak-1) dacht het personeel dat het een gasbrander was. Toen uitgelegd werd dat het hier een benzine brander betrof, was er opeens geen vuiltje meer aan de lucht. Van de andere twee branders (primus en MSR) had men op de rontgen al gezien dat het geen kwaad kon, maar bij deze twijfelde men.
Op stockholm airport werden de rugzakken niet meer als gewone bagage behandeld, maar moest deze worden afgegeven aan de special luggage department (niewe verodering voor rugzakken sinds 14 maart). Hier stonden we ook bij het rontgen apparaat en gingen de rugzakken een voor een, ook die van Hans, zonder commentaar van de douanier over de transportband.
-mijn- conclusie:
1) Ik dacht vroeger nog wel eens dat een en ander afhing van de betreffende luchtvaart maatschappij, maar ben er nu meer van overtuigd dat het de douanier betreft.
2) In Zweden is men in ieder geval niet bang voor branders en brandstof flessen, maar alleen voor gasflessen/cartouches.
Even een positief verhaal over de brander in het vliegtuig.
Vorig jaar is op de terugweg op het vliegveld in Finland mijn coleman brander (peak-1) uit mijn rugzak gehaald. Dit jaar gingen we winterkamperen in Zweden en was ik bang voor soortgelijke acties. We waren met 6 man en hadden vanwege risico vermindering 3 branders bij ons.
Op de heenweg is er niets gebeurt. Op de terugweg van Hemavan naar Stockholm gingen op Hemavan airport de rugzakken een voor een door het rontgen apparaat heen. 5 rugzakken mochten zonder problemen paseren, ondanks branders en brandstof flessen (uiteraard wel leeg). De 6e rugzak werd echter tegen gehouden en Hans kreeg de vraag wat er voor apparaat in zijn bagage zat. Hij begon omstandig uit te leggen dat de brandstof flessen waren, maar dat ze leeg waren en dus geen gevaar. De Douanier bedoelde echter niet zijn flessen, maar de coleman brander die hij bij had. Gezien de vorm (peak-1) dacht het personeel dat het een gasbrander was. Toen uitgelegd werd dat het hier een benzine brander betrof, was er opeens geen vuiltje meer aan de lucht. Van de andere twee branders (primus en MSR) had men op de rontgen al gezien dat het geen kwaad kon, maar bij deze twijfelde men.
Op stockholm airport werden de rugzakken niet meer als gewone bagage behandeld, maar moest deze worden afgegeven aan de special luggage department (niewe verodering voor rugzakken sinds 14 maart). Hier stonden we ook bij het rontgen apparaat en gingen de rugzakken een voor een, ook die van Hans, zonder commentaar van de douanier over de transportband.
-mijn- conclusie:
1) Ik dacht vroeger nog wel eens dat een en ander afhing van de betreffende luchtvaart maatschappij, maar ben er nu meer van overtuigd dat het de douanier betreft.
2) In Zweden is men in ieder geval niet bang voor branders en brandstof flessen, maar alleen voor gasflessen/cartouches.