Brandstof fles op de fiets


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Na het loskoppellen van de fles van de brander (dragonfly, msr) blijft er altijd wat brandstof in de pomp achter. Ik heb daar om de fles in de derde bidon houder geplaats. Hij zit hier wel in het stof/ modder, met een open gesneden bidon is dit opgelost.
ik heb een 0.6 liter fles.
http://www.gps-info.nl/pics/blog/fles.jpg
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Jannie,

Deze vraag komt me vaag bekend voor :)
1) Zelf ergens op je eigen website zetten en in je bericht er naar linken
2) Foto naar Raymond sturen, kan hij het verder regelen...

Groetz,
Dennis
 
Even posten op forum van www.wereldfietser.nl .

Daar staat de tip van de derde bidonhouder ook al regelmatig genoemd. Al dan niet met de bidon er overheen.

Zelf doe ik het zonder bidon er overheen, maar vanwege de beperkte ruimte past mijn pomp er dan ook niet op (dus dop erop en pomp bij de brander).

In bidonhouders passen alleen de ca. 650ml flessen.

Leuke tractorbanden trouwens!
 
>Na het loskoppellen van de fles van de brander (dragonfly,
>msr) blijft er altijd wat brandstof in de pomp achter.

Als je je brandstoffles omdraait (met de aansluiting van de brandstofslang als scharnierpunt dus) kan je alle branstof uit de leiding krijgen. Dus na het koken fles omdraaien, wachten tot vlam dooft, regelknop dichtdraaien. Dan lekt ie niet.

Groeten,
Joris
 
De Optimus Nova is hier op gebouwd maar de MSR Dragonfly niet. Die moet je ontluchten door na gebruik (en afkoelen) de pomp voorzichtig los te draaien. Als de brander ontlucht is kan je nog een paar keer pompen zonder de pomp vast te draaien om de brandstof uit de pomp in de fles te "tuffen"
 
Ik ook;-)...

Je ziet veel meer. Soms wordt je nog weleens door de burgemeester van een dorpje (ca. 50 bouwsels) verwelkomt als allereerste toerist ooit, en soms fiets je 100km achter elkaar alleen maar bergop, onverhard. Soms fiets je met 4km/u naar beneden op een onverharde snelweg, en val je omdat er een steen teveel in (/ op) de weg lag (en dat is geen geintje of overdrijven).
 
Bij de Dragonfly die ik heb, werkt dat omdraaien prima.

Dat werkt denk ik bij de meeste branders, omdat door het omdraaien het aanzuigslangetje boven de vloeistof komt, en dus geen benzine meer aanzuigt.

grtz
Henk
 
Echt Henk, bij mij lukt dat ook met de Dragonfly en met de Whisperlite. Slangetje vast houden en fles over de kop omdraaien, zo te zeggen.
 
Mooi dat dat bij andere branders ook werkt.
Maar de Optimus Nova is er echt voor gemaakt, heeft ook een "on" en een "off" kant op de pomp.
 
Het leek uit je bericht dat het omdraaien bij de Dragonfly niet zou lukken. Je bedoelde denk ik dat bij de Nova er dus on en off op staat. Dat leuk, maar hoewel dat bij de Dragonfly niet op staat, werkt dat exact hetzelfde. En die brander heeft de vragensteller toevallig. Vandaar dus.

grtz
Henk
 
Ik heb zelf ook een Nova, maar ik weet niet precies of er een mechaniekje in de pomp zit voor dit trucje (flip/stop). Daarvoor had ik een Explorer die dit systeem niet had. Maar toch werkte dat omdraaien van de fles, tenminste als deze niet te vol zat...

Na het verkrijgen van de Nova bleek dat het omdraaien van de fles bij de Nova ook met een volle fles lukte. Ik deduceerde daar uit dat bij de oude Explorer kennelijk bij het omdraaien het onderste gedeelte van het aanzuigslangetje boven het brandstof niveau kwam te liggen en daardoor geen brandstof meer kan aanzuigen. Anders heb ik er geen goede verklaring voor waarom het draaien bij de Explorer ook werkte (uiteraard alleen bij een niet volle fles).
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Nee dat bedoelde ik niet. Zoals je het nu stelt lijkt het dat de Nova alleen een functie benoemt en andere branders (in dit geval de Dragonfly) die functie ook hebben.
In de de handleiding (http://www.msrcorp.com/support/pdfs/DF-StoveInst_EN.pdf) van de Dragonfly staat toch ook echt dat je hem moet ontluchten middels het losdraaien van de pomp. Dat het bij de Dragonfly lukt door het omdraaien van de fles komt door de lichte buiging van de brandstofslang. Het zal dus hoogstwaarschijnlijk niet lukken bij een volle fles.
Bij de Nova kan dit wel omdat die ontworpen is om te ontluchten op het moment dat je de fles omdraait. De Nova brandt niet op het moment dat je de fles op de off stand hebt liggen.

Groeten Henkjan
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan