coleman aansteken?


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi!

Ik heb bij een dumpzaak voor 15 euro een coleman brandertje gekocht en ik krijg hem maar niet goed aan de praat!

Er zit een pompje op die je ongeveer 25 keer moet pompen (met je duim op het gaatje) terwijl de brander dicht staat (helemaal rechtsom draaien toch?)

dan draai je de brander open en begint hij te pruttelen en steek je hem aan, dan moet het element warm worden waardoor de benzine gaat vergassen, daarna zou hij toch gewoon aan moeten gaan?

Dat doet hij in iedergeval niet en ik snap het niet helemaal. Ik heb de rubbers in de pomp vervangen dus die zou het gewoon moeten doen. Wie kan het me uitleggen?

Mvg
Jacala
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hallo,

Heb je een Coleman Peak-brander?
Draai je na het pompen wel de pomp dicht? (Linksom totdat 'ie klemt?)
Anders doet 'ie het niet.

Als dat het niet is, dan...

...zou je veel vaker kunnen pompen. Ik had ooit een Coleman Peak-brander en die moest ik pompen totdat ik echt heel veel tegendruk had. 60 keer pompen was weinig.

...zou je kunnen kijken of er niet teveel benzine in de tank zit. Met te weinig lucht in het tankje is er niet voldoende drukopbouw.

Een andere mogelijkheid is dat de brander druk verliest. Mocht je een gaatje of iets dergelijks ontdekken (benzinebubbels of sissend geluid tijdens het pompen), dan moet je de brander vooral niet gebruiken. Het is mogelijk dat dat ding dan ontploft.

Succes,
Saskia
 
Klinkt alsof er uberhaupt niet wordt voorverwarmd. Zoals ik het lees, wordt het benzinekraantje niet eens dichtgedraaid. Je houdt dan een toestroom van benzine bij het voorverwamen, dan blijft de brander idd vervaarlijk fakkelen voordat deze heet genoeg is om te gaan vergassen.

Lees idd eerst de gebruiksaanwijzing maar eens want als dit het geval is heeft Jacala uberhaupt nog geen ervaring met benzine branders.
 
Ik heb idd geen ervaring met benzine branders, hiervoor altijd een trangia die toch wat makkelijker is ;)

Ik liet idd het kraantje open staan waardoor er een grote vlam uit kwam. Ik zal ook vaker pompen eens proberen. Tot nu toe ben ik gestopt bij ongeveer 20 keer.

Dus even open draaien zodat er wat brandstof uitkomt. Dichtdraaien aansteken en laten voorverwarmen. Daarna rustig weer opendraaien?

Mvg
Guus
 
De truc is voorverwarmen. Dat kan je bij gebrek aan beter doen met de brandstof in de tank (kraantje open, kraantje dicht best wel rap anders heb je teveel brandstof en nog een grote fakkel). Beter is voorverwamen met alcohol/spiritus of een brandpasta.

Wacht tot het voorverwarm vuurtje is uitgedoofd. Dan kraan weer opendraaien en weer aansteken maar. Als de boel dan nog fakkelt of ploft kan het zijn dat je te kort heb voorverwarmd of de generator is verstopt of rot. Daar kom je achter als je nog een keer voorverwarmt. En verder lees de gebruiksaanwijzing nu maar. Dat lijkt mij wel zo verstandig.
 
euhm.... beetje gel*l...

Heb een "paar" benzine branders, oa een aantal van Coleman... de benzine branders van coleman hoef je niet voor te verwarmen, deze pomp je op druk en dan gaat de rest vanzelf. Als je alleen maar gele vlammen blijft houden is het waarschijnlijk de generator stang, deze kon je vroeger zelf vervangen maar met de huidige types kan dat nyet meer. Dus eventjes langs een outdoorzaak om daar even te checken wat het kan zijn. Zelf gok ik op te weinig druk, te kort aangehad of als het tegenzit de generator stang....

Succes, en pas op dat je je zelf niet in de hens zet...

Bas
 
Bas Rulez,

Heb ook oude en nieuwe colemans gehad. Heb nu een primus (zeg maar MSR) achtige. Moet zeggen dat deze toch wat gemakkelijker aangaat en rustiger brand als een coleman en kleiner inpakt, maar da's natuurlijk allemaal subjectief.

Toch maar een een uitgebreide werkinstructie voor de coleman;
* pompje naar rechts draaien is dicht
* pompje een slag naar links draaien om hem een beetje open te zetten
* tig keer pompen met vinger op het gaatje. Hoeveel is oa afhankelijk van de staat van de pomp en hoeveel brandstof in de tank zit. Als je wat meer ervaring hebt, voel je de drukopbouw bij het pompen.
* pompje weer naar rechts om hem af te sluiten. Je hebt nu druk in de tank.
* oude colemans hebben een apart handeltje voor open/dicht (rood) en een apart handeltje voor hoog/laag (zwart, wordt ook gebruikt om de brander schoon te prikken). Als je maar een handeltje hebt (rood), dan dient deze voor beide functies. even vanuit gaan dat je twee handeltjes hebt, dan eerst het zwarte handeltje op laag zetten en dan de rode helemaal open. Vervolgens de brander aansteken en met de zwarte iets meer gas geven. Als het goed is sputteren nu gele vlammen en vaak sputtert er ook nog een hoop lucht. De brander is nog niet warm en verbrand onvolledig,
* Nu moet je weer bijpompen (pompje open, pompen, pompje dicht) en ondertussen proberen steeds meer gas te geven met het zwarte handeltje. Pompen met een snelheid van een keer/sec. Als het goed is zie je de vlammen steeds blauwer worden en af en toe nog steeds een keer sputteren. Dit sputteren geeft soms fors hoge vlammen en daarom moet je dit ook nooit in je tent doen!
* op een gegeven moment heeft de brander de generator (koperen stangetje dat door het vuur loopt) verwarmt en zorgt hij zelf voor voldoende drukopbouw. Soms moet je dan na bv 10-15min nog wel eens een beetje bijpompen (open, pompen, dicht).

Mogelijke problemen;
- Als je met de pomp open en vinger op het gaatje geen druk kan opbouwen, is je pomp defect. Normaliter betekend dit een kaduuk leertje. Draai de pomp helemaal uit de brander en dan kan je het leertje controleren/vervangen. Soms helpt het om hem een beetje te smeren met een drupje naaimachine olie. In de winter kan het voorkomen dat het leertje hard is geworden en niet goed afdicht. Ik heb dan wel eens een paar druppels benzine gebruikt of het leertje gemasseerd.
- Als de brander in het begin blijft sputteren, dan heb je nog steeds niet de goede drukopbouw. te weinig druk of te koud; brander flakkert af en toe. Te veel druk en te koud; brander sputtert regelmatig.
- Als de brander blijft sputteren, ook na een aantal minuten, dan duidt dit op vervuiling. Wellicht ben je dan toe aan een nieuwe generator.
- De enige keer dat voorverwarmen (eigenlijk extra verwarmen) wel helpt, is in de winter. Bij -15 duurt het anders wel erg lang voor de brander regelmatig brand. Druppel dan voorzicht wat brandstof in de schotel van de brander, zodat bij het aansteken er meer warmte is. Dit is dus geen voorverwarmen zoals bij een MSR oid wordt gedaan.
- Ik heb wel eens gehad dat er vlammen bij de afsluiter (rode handel) onstaan. Als de brander te warm wordt, kan hier de pakking gaan lekken. Iets vaster aandraaien van schroefje (maar nog wel zo dat je hem kan draaien) helpt dan. Soms is daarmee het rode dopje weggesmolten.


Als je hem nog niet aan de praat krijgt, sluit je je aan bij mijn zus, die uiteindelijk een campinggas brandertje kocht, of bij een aantal van mijn winterkamp vrienden die volledig van mij afhankelik zijn.
Lukt het wel, dan hoor je tot de selecte groep coleman gebruikers en verwerf je eeuwige roem en bewondering.


Succes, Jaap
 
Hmmm of het helemaal gelul is weet ik niet maar ik baseerde mijn ervaring op basis van niet Coelman benzinebranders èn een coleman benzinelamp. Drie maal raden die Coleman benzine lamp moet je ook voorverwarmen.
 
Hi Sander,

heb naast de coleman producten ook bv een whisperlite, deze dien je idd natuurlijk voor te verwarmen.

Met de benzine lampen van coleman heb ik minder ervaring, wij gerbuiken meestal een petromax (das pas veel licht..) maar heb even de manual opgezocht van de benzine lampen van coleman. Ook hier praten ze niet over voorverwarmen, hoe doe jij dat dan precies?

http://www.coleman.com/coleman/images/pdf/288_286_290.pdf

en hier vnd je een manual van een benzine brander:
http://www.coleman.com/coleman/images/pdf/9770_5-A25.pdf

Bas
 
Woehooeeee!

Hij werkt super! Mooie verbranding, erg contant en nergens last van!

Ik draaide de pomp niet ver genoeg open waardoor hij geen druk op bouwde en ik mezelf rot aan het pompen was :p


Dat maakt wat meer duidelijk. Best een makkelijk ding als je het eenmaal weet ;)

Hoe nemen jullie je brander eigenlijk mee? Ik zou wel een pannetje ofzo willen hebben waar hij precies in past (een soort aspergepan ofzo) Zijn die toevallig op "coleman" formaat te krijgen?


Bedankt!

Mvg
Guus
 
Blauwe vlam is goed. Die gele uitschieter zou weg moeten gaan als tie goed warm is.

Wat voor brandstof gebruik je? Als je er loodvrij in hebt, dien je die eerst te filteren. Het best is stoken op colemanfuel.

De peak-branders waren overigens niet bedoeld om erg reparabel te zijn, meer als weggooi brander. De mijne moet ik ook nodig weggooien :)

grtz
Henk
 
Ik had voor mijn Coleman Peak een zakje gemaakt: buitenkant van stevig nylon, binnenkant van fleece en aan de bovenzijde een aantrekkoordje. Lekker lichtgewicht en gemakkelijk in een rugzak te vervoeren. De lucifers of aansteker pasten er nog bij.
Mijn ouders hadden vroeger een hoog koekblik met aan de binnekant een laagje zitmatjes-schuim tegen beschadigen en rammelen. Iets groter en stugger om mee te nemen, maar ook effectief en ook hier kon nog een doosje lucifers bij.
Mijn tip is dus: zelf aan de slag.

Saskia
 
>Hi Sander,
>

>Met de benzine lampen van coleman heb ik minder ervaring, wij
>gerbuiken meestal een petromax (das pas veel licht..) maar heb
>even de manual opgezocht van de benzine lampen van coleman.
>Ook hier praten ze niet over voorverwarmen, hoe doe jij dat
>dan precies?
>
>http://www.coleman.com/coleman/images/pdf/288_286_290.pdf
>
>en hier vnd je een manual van een benzine brander:
>http://www.coleman.com/coleman/images/pdf/9770_5-A25.pdf
>
>Bas

Ha Bas,

Ik ben bang dat ik een oud model heb met nog oude type generator (die zijn een stuk dunner dan die op de plaatjes van nieuwere modellen. Mijn oude lamp is ook groen ipv de nieuwere zilveren modellen. Vandaar waarschijnlijk ook mijn vergissing over voorverwarmen. In mijn model lamp hangt er onder het kousje een stalen, rond, bakje (vastgeklemd aan de generator). Daar spriets je met een speciaal flaconnetje met een gebogen lange tuit wat alcohol of spiritus in. Dit steek je aan laat je bijna uitbranden. Dan pas de benzine kraan open en hoppetee LICHT voor de hele camping
}(
 
Hi Bas/Sander

Heb niet aleen een coleman brander (gehad, is ondertussen door de douane ontvreemd), maar ook een coleman lamp. Ik heb wel de zwarte zoals op de tekening van Bas. Dit is inderdaad niet voorverwarmen. Werkt eigenlijk hetzelfde als de brander.

Overigens is het kousje wel snel stuk en ik heb hem ook al een keer in de sneeuw laten omvallen en toen brak het glas meteen door de kou. Een zaklamp in de ruhzak is toch makkelijker en op de camping heb je tegenwoordig elektra tot je beschikking. Het blijft wel nostalgisch.

Groetjes, Jaap
 
Hi Guus,

Ik heb/had een orgineel coleman zakje. Iets gewatteerd met plek voor een sleuteltje om schroeven aan te draaien. Dit propt iets makkelijker in je rugzak als een hard pannetje. Overigens is de brander zeer degelijk en gaat hij ook los in je rugzak niet snel kapot.

Heb wel een keer last gehad van een lekkende brander. Al mijn eten stonk naar loodvrij!!

groetjes, Jaap
 
Hi

tank half vullen en pompen maar, tenminste als je enige tegendruk voelt bij het pompen
Geen vuur in de buurt?
dan de tankdop losdraaien en luisteren of er druk uit komt
heb je druk opgebouwd is de pomp in orde

als je maar 1 handeltje hebt om de brander aan te zetten moet je kijken of bij een stand er minder vloeistof uit de brander komt dan wanneer je doordraaid tot het einde.
Er is altijd een stand om de brander aan te maken, waarbij er maar een kleine hoeveelheid brandstof uit de sproeier komt. Na een minuut moet de brander op temperatuur zijn en kan je de kraan verder opendraaien.
Gaat de brander een hoge gele vlam geven, dan is de brander nog niet heet genoeg, zet de handel dan in de vorige stand en wacht even en probeer dan nomaals.

Mvg Bert
 
nog even terug naar het verpakken van deze coleman. Ik heb het type 550B welke bij defensie wordt gebruikt. Volgens mij is dit exact dezelfde als de peak. Deze zit in een prachtige plastic bus welke speciaal hiervoor is gemaakt. Deze sluit er superstrak omheen, dus het kost geen extra ruimte, maar de brander is wel perfect beschermd. Ik weet niet waar deze te koop is, maar ze bestaan dus in elk geval wel. Er staat op: Coleman NSN 8115-01-423-1359. Uiteraard in legergroen.
 
Hoi allemaal,

zelf heb ik ook een probleem met het aansteken van mijn coleman. Het pompstaafje kan ik wel draaien maar ik kan m niet vastzetten. Ik kan m dus altijd uittrekken en er wanneer ik dit wil telkens mee pompen.. dichtgedraaid of niet..

Is dit normaal????

Groetjes
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

ehm, maar kan je hem wel aansteken?

Dat borgen is alleen maar dat het pompje er niet uitkomt tijdens transport.

grtz
Henk
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan