Coleman-fuel of wasbenzine ?


Status
Niet open voor verdere reacties.

jurgenvv

Lid Club Hiking-site.nl
Hey allemaal.

Heb voor mn verjaardag een MSR Dragonfly gehad :7
Zat vervolgens even op de site van MSR te kijken, daar bevelen ze "White Gas" aan als schone brandstof :

"Use clean-burning MSR White Gas instead of less-than-clean "camping fuel," kerosene or auto fuel to cut down on fuel line clogging and frequent cleanings."

Op de site staat ook dat White Gas in nederland Wasbenzine heet.

Is er nu nog verschil tussen wasbenzine of brandstof zoals Coleman Fuel ? is die laatse nog schoner ?

een flesje wasbenzine bij de Gamma ofzo is lekker goedkoop, is het nog de moeite om dan coleman fuel te kopen ?

Greetz,

Jur.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Ha die Jurgen,

Twee beweringen over Coleman:
Op ultralight-hiking.com beweert men dat Coleman Fuel eigenlijk gewoon wasbenzine waar ze wat dingen aan hebben toegevoegd om het minder explosief te maken en wat je brander zou moeten beschermen tegen o.a. roesten.
Op gearreview.com beweert de PR man van Coleman dat Coleman fuel een keer extra geraffineerd is in vergelijking met wasbenzine zodat het schoner is. Ook daar wordt vermeldt dat er toevoegingen zijn tegen o.a. roesten.
Er is dus verschil tussen Coleman Fuel en wasbenzine maar ik betwijfel of het het prijskaartje waard is. Wasbenzine is al zoveel schoner dan autobenzine (geen anti-klopmiddelen en smeermiddelen) dat daar volgens mij niet veel meer aan te verbeteren valt.
Nou weet ik uit ervaring dat Coleman branders erg storingsgevoelig zijn bij vuile brandstof (heb zelf een Peak 1 Unleaded), dus mogelijk
dat voor een Coleman dat beetje xtra dat Coleman Fuel biedt noodzaak is. Voor een robuuste brander als de DragonFly lijkt me wasbenzine echter meer dan goed genoeg.

Groetz,
Dennis
- stookt alleen autobenzine in zijn brander -
 
Aloha!
Ik heb in mijn Sigg-firejet euro95 gebrand en daar istie helemaal op vast gelopen. Mijn dragonfly stook ik dus voor de zekerheid op coleman, maar ik ga als ik weer moet bij tanken de wasbenzine uitproberen.
Onder dit onderwerp staat nog een onderwerp over coleman of wasbenzine, maar wordt je naar mijn mening ook niet wijzer van. Wellicht komt er nog een scheikundige langs.

Dirk

-die wel iets van chemie weet maar alle *-olen niet snapte behalve de alco-*
 
Zo, dus ik krijg via de site te horen dat je jarig was.
Niet eens een uitnodiging, taart en een alcoholische versnapering.
"VRIEND".

Van Harte kerel, met het begin van je 27e levensjaar.
Ik drink er één op, morgen vroeg.

C.M.
Peter.

(Een vriend geeft licht aan de duisternis).
 
tja ... tijd voor een verjaardagslijst op de site zodat je het niet meer kan vergeten ? :)

anyway ... die taart en drank komt nog wel een keer goed hoor !

enne .. tis het begin van mijn 26st levensjaar .. we zijn niet allemaal zo oud als jij he :p

cya !
 
[laatste wijziging op 21-04-02 om 00:22][laatste wijziging op 21-04-02 om 00:21 ]Ik dacht al dat je zo reageren Jur.

Maar je hebt er 26 op zitten want je was bij je geboorte niet gelijk één.
Van 0 tot 1 is je eerste levensjaar dus van 26 tot 27 je 27e.
Dus is je 27 levensjaar begonnen.

C.M.
Peter.

(Een vriend geeft licht aan de duisternis).
 
pffff, ga daar es overna denken als ik wakker en nuchter ben, en niet nu om 0:25 met een paar biertjes achter de kiezen =)
 
Hahahaha, geef maar toe Jurgen, Peter (d'oude vos) is je te slim af.
Nog gefeliciteerd overigens, 'k wist niet dat je nog zo'n broekie bent...

Groetz,
Dennis
 
Jurgen,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Dirk,

Wij hebben ook een Sigg brander en stookten deze tot voor kort zonder problemen op euro95. De laatste keer hadden we echter elke keer problemen met verstoppen van de sproeikop. Dit kwam doordat ik oude benzine (nog over van een vorig weekendje) gebruikt had.
Zoals Dennis al schreef bevat autobenzine allerlei additieven. Op zich geen probleem, alleen vormen deze onder invloed van zuurstof (die jij er volop inpompt) en licht heel langzaam waxdeeltjes die je branderkop verstoppen.

Zolang je dus ‘verse’ autobenzine gebruikt is er geen vuiltje aan de lucht, maar restjes kun je beter niet een paar weken of maanden laten staan (en al helemaal niet zoals ik gedaan had in een PET fles omdat je tussendoor je brander mee wilt nemen in het vliegtuig)

Carl

- die tijdens vakanties euro95 blijft gebruiken, maar voor weekendjes een fles wasbenzine gaat kopen -

- en een halve scheikundige is -
 
>Nou weet ik uit ervaring dat Coleman branders erg
>storingsgevoelig zijn bij vuile brandstof (heb zelf een Peak
>1 Unleaded

Die heb ik ook en brand hem altijd met eruo 95, nog nooit vertoppingsproblemen/storingen gehad wellicht dat je toch benzine van onbetrouwbare bron hebt gehad, hiervoor is een mooi trechter/filtertje met anti overloopsysteem van Coleman te koop.
Zoals ik een stukje terug zag zijn er mensen die de benzine er een jaar in laten zitten en het dan vreemd vinden dat de brander verstopt. Dit is niet vreemd oude benzine kristaliseert n.l. dit is een bekend fenomeen bij Old Timer vervoermiddelen die er dus ook last van hebben. Bij twijfel altijd verse benzine in je tankje.
Heeft iemand al eens met z'n Coleman op petroleum (met de andere nozzle) gedraaid, ik niet en ik ben wel benieuwd naar de resultaten hiervan (volgens mij stinkt het als een jekko(Rotterdams voor erg)
x(
 
>Die heb ik ook en brand hem altijd met eruo 95, nog nooit
>vertoppingsproblemen/storingen gehad wellicht dat je toch
>benzine van onbetrouwbare bron hebt gehad

Tja, ik zou de Total-Fina pomp bij mij om de hoek (da's die tegenover Steep Part voor de liefhebbers) niet meteen onbetrouwbaar noemen. Trouwens, ook Coleman geeft toe dat euro95 niet ideaal is....

>Heeft iemand al eens met z'n Coleman op petroleum (met de
>andere nozzle) gedraaid, ik niet en ik ben wel benieuwd naar
>de resultaten hiervan (volgens mij stinkt het als een
>jekko(Rotterdams voor erg)

Mijn Peak 1 is nog van voor de petroleum tijd. Heb 2 jaar geleden eens geprobeerd zo'n petroleum generator er op te zetten maar past niet. Heb ander schroefdraad....
Vriend van me heeft nieuwere (heet ook "Peak 1 multifuel" ipv van "Peak 1 unleaded" - zag ook al eens een "Peak 1 Feather", what the h.ll is daar nou weer anders aan?) en 'em geprobeerd met petroleum generator. Werkt wel, maar koken duurt langer dan met benzine. Over stank hebbik 'em niet horen klagen...

Groetz,
Dennis
 
>Tja, ik zou de Total-Fina pomp bij mij om de hoek (da's die
>tegenover Steep Part voor de liefhebbers) niet meteen
>onbetrouwbaar noemen. Trouwens, ook Coleman geeft toe dat
>euro95 niet ideaal is....
>
Misschien langere tijd na het tanken niet gebruikt waardoor de benzine is gekristaliseerd? Ik vindt het n.l. nogal opvallend dat ik nog nooit problemen met de euro 95 heb gehad........
En dat bij 2 verschillende (Colemann) branders welke ik regelmatig
en al sinds een jaar 5 gebruik in verschillende landen en dus ook met verschillende merken benzine in meerdere landen gebruikt.Heb ik nou zo'n geluk (lijkt me sterk)
;-)
 
Yo Jurgen,

Om even terug te komen op het originele onderwerp.....

Coleman fuel is inderdaad niet hetzelfde als wasbenzine. Het zijn weliswaar beide aardolie-destillaten, maar ze verschillen in kookpunt (of eigenlijk: kooktraject, vanwege het feit dat we hier met mengsels te maken hebben).

In het algemeen kun je stellen dat een brander minder snel zal verstoppen op brandstoffen met een laag kookpunt.
Zoals gebruikelijk heeft ieder voordeel ook een nadeel: De verbrandingswarmte. Natuurlijk wil je niet al te lang wachten totdat je potje kookt, en dan zijn uitgerekend de hoger kokende brandstoffen weer in het voordeel.

Uit ervaring met mijn MSR Whisperlite weet ik dat wasbenzine geen ideale keuze is. Het kooktraject van wasbenzine ligt tussen de 40 en 60'C. Lekker vluchtig dus, ook handig in de winter, maar de verbrandingswarmte is te laag.
Als je echt op zoek bent naar iets goedkopers dan Coleman Fuel, probeer dan terpentine. Het kooktraject hiervan ligt tussen de 80 en 100'C, de verbrandingswarmte is hoog, dus binnen no time heb je het eten op tafel.

Het kookpunt van Coleman fuel ken ik niet, maar dat zal waarschijnlijk ergens rond de 80'C liggen. Het zou extra geraffineerd zijn volgens Coleman, hetgeen betekent dat de hoogkokende (=verstopping veroorzakende) stoffen eruit zijn gedestilleerd.
Dat, plus de "extra toevoegingen" maakt Coleman natuurlijk duurder dan simpele terpentine.

Nu stook ik mijn Whisperlite al 4 jaar op terpentine, en heb nog nooit problemen gehad. Benzine komt er bij mij uit principe niet in, vanwege de giftigheid en de enorme stank die dagenlang in je rugzak blijft hangen als je een keertje een druppel morst. Anyway: Ik kan je van harte aanraden om terpentine te proberen. De Dragonfly heeft de naam robuuster te zijn dan de Whisperlite, dus je zit zowiezo safe.

Nog even een laatste opmerking: Hoe hoger het kookpunt van een brandstof, des te belangrijker het voorverwarmen wordt. Neem dus wel de tijd om de brander voor te verwarmen. Maar daar kom je natuurlijk vanzelf achter.

Groeten, en succes !

Erik

(die al veel profijt heeft gehad van z'n scheikunde-opleiding)
 
Een hoop gepruttel over de coleman-fuel, nu gebruik ik in de meeste gevallen "kook-punt"" benzine van Kompas Outdoor in Heerhugowaard. Het is 50% goedkoper dan Coleman.Wanneer ik te kort kom dan gewoon wasbenzine. Maals het enigzins mogelijk is zou ik die kookpunt en coleman door elkaar gebruiken.
Wanneer je bij Kompas 6 flessen neemt krijg veelal de laatste gratis.
Overigens wamneer je toch besluit om coleman te nemen ..... dan naar Perry. Die is het voordeligste.

Overigens nog van harte.
 
kookpuntsbenzine

Yo allemaal,

De term "kookpuntsbenzine" is een algemene benaming voor een veelvoud aan vloeistoffen. Als ik hier op het werk daarnaar zou vragen is de wedervraag geheid:"welke kookpuntsbenzine bedoel je?".

Kookpuntsbenzine ("KPB") is onder te verdelen in KPB40-60, KPB60-80, KPB80-100 (deze worden het meeste gebruikt), enz. De getallen geven aan bij welke temperatuur deze vloeistoffen tijdens de destillatie overkomen. Vandaar ook de term "kookpuntsbenzine".

KPB40-60 heet in de volksmond wasbenzine, en bevat stoffen die koken tussen de 40 en 60 'C. Het is behoorlijk vluchtig. KPB80-100 is terpentine, waar je ook kwasten mee kunt schoonmaken en verf kunt verdunnen. De 60-80 weet ik zo even niet uit m'n hoofd (misschien wel Coleman, wie zal het zeggen?). Bij nog hogere destillatie-temperaturen krijg je lampolie en zo.

Zoals ik al eerder heb uitgelegd is er een relatie te leggen tussen het kookpunt van je brandstof en de verbrandingswarmte. De brandstof bepaalt uiteindelijk de prestaties van je brander.

Overigens heeft "kookpuntsbenzine" niets van doen met de benzine die we in de auto stoppen. Daar is nl. nog van alles aan toegevoegd om de eigenschappen te verbeteren (anti-klop middelen, aromatische koolwaterstoffen, "spark-aiders", etc.). Ik kan me voorstellen dat dit misschien wat verwarrend kan werken.


Succes met koken!

Erik
 
Hoi Erik,

Welke sproeier moet je voor terpentine op je Whisperlite zetten?
Groeten,
Erwin
(Kookt al jaren met "duur" Coleman Fuel en verwarmt voor met spiritus)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


De X sproeier.
Het is licht ontvlambaar materiaal.
De G sproeier is voor minder goed ontvlambaar materiaal zoals diesel en kerosine/petroleum.

C.M.
D'oude Vos.

(Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Ik heb weer een streek in gedachten).
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan