Coleman Peak 1 aan de praat krijgen


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik ben in het bezit van een benzinebrander. Het is een Coleman Peak 1 maar dan met een externe brandstoffles. Volgens mij is het dan een Coleman Apex 2.

Als ik de instructies volgt om het ding aan te steken werkt dat prima. Pompen, vlammetje erbij en WHOOOP flinke gele vlammen die na een tijdje wegzakken zodat er alleen nog blauwe vlammen overblijven.

Tot dusver gaat alles goed zou je zeggen. Maar dan slaat ie vervolgens steeds uit. Ook al pomp ik extra bij. Hou ik er een vlammetje bij dan doet hij het weer, maar steeds maar voor eventjes. Als de vlammen uit zijn hoor je de benzine-brander nog wel steeds van die pomp geluidjes maken, tssss.... tsssss.... tssss.... Dus volgens mij heeft ie wel genoeg druk.

Wat doe ik fout, waar zou dit aan kunnen liggen? Ik maak overigens gebruik van Coleman Fuel.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ik heb zelf een ander merk benzinebrander, maar misschien is het principe wel hetzelfde.
Om voor te verwarmen draai ik het de benzinekraan even kort open om een beetje benzine in het bakje onder de lont te krijgen, daarna kraantje weer dicht. De benzine aansteken. Eerst komen er grote vlammen, maar als de brander warm wordt, worden de vlammen klein en blauwig. Als de kleine vlammen er "gecontroleerd" uitzien, draai ik de benzinekraan goed open totdat de brander overtuigend brandt. Bijpompen doe ik alleen als de brander niet krachtig genoeg gaat branden.
Sudderen met het kraantje bijna dicht functioneert vaak slecht en de vlam kan uitgaan.

Kan het zijn dat jouw brander verstopt zit? Prik dan eens de gaatjes van de sproeier door.

Groeten,

Linda
 
Ik neem aan dat de brander goed vol zit met benzine, en op een rechte ondergrond staat, anders zou de benzineleiding telkens lucht kunnen happen?

Ik denk dat de enige andere mogelijkheid een verstopte sproeier is. Daarvoor moet de hele brander uit elkaar, en moet je de sproeier schoonmaken. Binnen in zit een ijzerdraadje waarmee je kunt "flossen"

Coleman Fuel is schoon spul, dus daarmee zou je geen problemen moeten hebben.

Pieter

Beklim dat ding, dan kunnen we daarna tenminste weer aan echte bergsport gaan doen!!
-Bill Tillman in 1923, over de Mount Everest-
 
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben volgens mij alweer een stapje verder.

Gisteren de brander eens bekeken en deze bleek vrij simpel uit elkaar te halen te zijn. Aldus geschiedde.

Toen ik de sproeier had losgehaald en deze bekeek zag ik dat er idd een flinterdun ijzerdraadje inzat waarmee ik kon flossen.

Na dit een paar keer gedaan te hebben de boel weer in elkaar gezet. Vervolgens de benzinebrander weer proberen te gebruiken. Wat ik gelijk merkte is dat bij het pompen ik echt druk opbouwde. Na circa 50 x pompen (zoals voorgeschreven) ging de pomp heel zwaar en zat er echt genoeg druk op. Voorheen kon ik 100 x pompen maar merkte je niks, het pompen bleef licht gaan.

Alleen nu heb ik wel druk maar krijg geen benzine toevoer en krijg de brander dan ook niet aangestoken.

Wel begon de brander te lekken op de plek waar de sproeier is vastgeschroefd, door deze bout even strak aan te draaien was dit over.

Maar wat kan nu de reden zijn dat er helemaal geen benzine meer in de brander komt?

Toen ik de sproeier (zo'n kromgebogen metalen buisje) eraf haalde verwachte ik dat deze hol zou zijn. Er bleek echter nog een buisje in te zitten met een gaatje van minder dan een mm als je het mij vraagt. Tot mijn verbazing zat daar nog eens het ijzerdraadje in waarmee je kunt flossen. Hoe kan hier ooit benzine doorheen komen richting de brander?!?!?! :eek:

Hoort deze flosser er standaard in de sproeier te zitten?
 
Klinkt alsof je het gaatje in de pomp eerder niet helemaal dichthield.... In de knop op het pomp stangetje zit een ontluchtingsgat, daarmee kun je de zuiger ook nog induwen als ie uitgeschoven is en je geen druk meer wilt opbouwen. Je dekt dan het gaatje niet af met je vinger, en je kunt de zuiger zo inschuiven. Wil je wel druk opbouwen, dan moet je met je vinger het gat afsluiten.

Het ijzerdraadje hoort er inderdaad in, maar door het flossen reinig je alleen de binnenkant van de leiding. Het uiteinde, de sproeier onderin de brander wordt door dat flosdraadje nog steeds slecht bereikt. Volgens mij kun je de sproeier wel van de leiding afhalen, en dan zou je die nog even kunnen reinigen met een doekje, en een naald voor het doorprikken van het kleine gaatje wat je noemde. En ja, dat gaatje moet zo klein zijn, de benzine moet onder hoge druk door dat gaatje worden geperst om goed te worden verneveld. Dat bereik je doordat de benzine leiding eerst door de vlam heenloopt, en wordt voorverwarmd: de benzine verdampt dus al in de leiding en komt in dampvormige toestand bij de branderkop aan.
Die gebogen leiding is dus niet de sproeier: alleen maar de "voorverwarmbuis". De eigenlijke sproeier zit aan het einde daarvan.

Oh ja: het flosdraadje niet zo ver naar binnen duwen dat het uiteinde ervan de sproeier afsluit :)

Succes,
Pieter

Beklim dat ding, dan kunnen we daarna tenminste weer aan echte bergsport gaan doen!!
-Bill Tillman in 1923, over de Mount Everest-
 
Hi,

misschien dat ik wat verder kan helpen. Ik bezit verschillende Coleman Peak branders, maar helaas niet de apex versie. het goede nieuws is dat van beide versies die ik heb er ook apex versies zijn, of zijn geweest. De techniek van brander lijkt bij apex versie ook op de gewone versie, voorzover ik weet.

Allereerst de oude versie: (bij mij te herkennen aan bruine tank)
- heeft TWEE kranen, 1 kraan met drie standen (off,light,On) en 1 kraan met (low en high)
- de regulator is vrij lang en heeft meerder bochten.
De nieuwere versie: (bij mij te herkennen aan Coleman grijze tank)
- heeft maar 1 kraan, die bestaat uit zwart plastik draaiknop (Off, low-high)
- de regulator is korter en heeft minder bochten als bij oudere versie.
- brander is multifuel: petroleum of whitegas/colemanfuel/benzine. En daarvoor zijn verschillende regulators meegeleverd met de brander. De regulator zonder groef in de vastzetmoer is voor benzine, die met duidelijke groef in de moer is voor petroleum.

Voor beide type geldt dat regulator en sproeier uit een stuk zijn. En dat de schoonmaak draad in de regulator bedient wordt door de benzine kraan snel van hoog naar laag te heen en weer te draaien, bijvoorkeur als de barnder stevig brandt. Dat grote van sproeigat luister erg nauw. Regulator moet dan ook regelmatig vervangen worden en is eigenlijk niet geschikt om door te prikken. Nieuwe regulators zijn in NL vrij makkelijk te verkijgen.

De algemene werking van coleman branders is iets anders als andere benzine of multifuel branders. Het belangrijkste verschil is dat beide coleman typen zijn gemaakt om aan te steken zonder het bekende voorverwarmen. Hoe dit mogelijk gemaakt wordt verschilt ietsje per type. MAar het basis principe is dat de brander eerst brand op basis van vernevelde (=vloeibare benzine). De verneveling wordt in de brandstof leiding bereikt door lucht onderdruk uit de tank mee te laten stromen met de brandstof. Brandstof en lucht worden dus beide uit de tank gehaald. Als de regulator vervolgens heet genoeg is wordt overgeschakeld op vergaste brandstof (dus niet vloeibaar meer) en wordt geen lucht meer uit de tank verbruikt, maar gewoon omgevingslucht. Bij oude type doe je dit omschakelen zelf , namenlijk met de eerste kraantje. STand LIGHT, neemt lucht EN brandstof uit de tank, stand ON neemt alleen brandstof uit de tank, geen lucht meer. Bij nieuwe type door heet worden op gegeven moment de lucht toevoer uit de tank vanzelf afgesloten. Dit systeem heeft zo z'n voordelen, maar ook zijn nadelen. NAdelen zijn NOOIT GELODE benzine gebruiken, regulator en verstuiver zijn een geheel, behalve schoonmaken door bediening kraan, kan doorprikken eigenlijk niet. Voordelen zijn geen voorverwarmen noodzakelijk en zeer goed regelbare vlam.

Nu de probemen:

1. de brander gaat steeds uit en zegt pfff...pfff.pfff.
Mogelijke oorzaak:
Oud model: te vroeg van light naar ON, te weinig lucht bijpompen tijdens light fase, brandstof tank te vol ( lucht inlaat in tank loopt vol met brandstof).
Nieuw model: verkeerde regulator voor brandstof type, regulator verstopt, brandstof tank te vol, kraan en aanzuigpijp verdroogt of vervuilt , foute montage van regulator (gat wordt gesloten door schoonmaak draad bij bepaalde stand vande kraan.

2. wel druk, maar geen brandstof en ook geen pfff ... pfff geluiden
Mogelijke oorzaak : regulator verstopt of fout gemonteerd.

Tips voor oplossen van probleem:

1. bepaal type van brander een koop nieuwe regulator, als je brander gaat gebruiken heb je die toch nodig, bovendien vind je daar gebruiksaanwijzing hoe die correct te monteren.
2 monteer nieuwe regulator, als problemen zicht blijven voordoen bij ieu type dan kraan en aanzuigpijp van tank demenoteren, schoonmaken en enige dagen in benzine weken. En weer terug monteren.

Succes

MVG

Rolf
 
Hartelijke dank voor jullie reacties! Via google, afbeeldingen zoeken heb ik een foto gevonden van mijn brander. Ziet er exact zo uit:
http://www.dynamite-tackle.de/images/Coleman Apex2.jpg

Het is dus een Coleman Apex 2 die ik heb. Deze is verder volgens mij gelijk aan de Coleman peak one met als enige verschil dat de brandstof apart in een fles zit.

Bij het aansteken ga ik verder keurig met de brander om volgens de gebruiksaanwijzing (vlakke ondergrond, vinger op het gaatje bij het pompen, ligt de fles goed etc. etc. ).

Gezien het feit dat ik de 1e keer wel de boel in de fik kreeg (zei het tijdelijk) en nu niet meer lijkt het me goed mogelijk dat ik het ijzerdraadje te ver in de buis terug gestopt heb en op die manier de boel verstop. Dus die eerst maar eens wat losser maken en heb het vermoeden dat ie het dan wel eens kan doen. Anders moet ik nog even naar de sproeier kijken. Ik hou jullie op de hoogte!


Nou schijnt mijn schoonvader nogal van kamperen gehouden te hebben dus die had nog wel gasbranders zei hij. Hahaha, daar ging zaterdag de schuur open en kwamen er 6 branders (!) te voorschijn in allerlei soorten en maten.
2 dezelfde simpele gasbranders meegenomen om te lenen. Dat is wel simpel moet ik zeggen. Gewoon de gasbrander op zo’n klein gasflesje/blikje klikken. Kraantje open, vlammetje erbij en WHOOOP de boel brandt en is goed te regelen. Maar ja, ik heb geen flauw idee hoe lang je kunt koken op één gasflesje Campinggaz C206.
 
>Gezien het feit dat ik de 1e keer wel de boel in de fik kreeg
>(zei het tijdelijk) en nu niet meer lijkt het me goed mogelijk
>dat ik het ijzerdraadje te ver in de buis terug gestopt heb en
>op die manier de boel verstop. Dus die eerst maar eens wat
>losser maken en heb het vermoeden dat ie het dan wel eens kan
>doen. Anders moet ik nog even naar de sproeier kijken. Ik hou
>jullie op de hoogte!


het ijzerdraadje moet worden aangekoppeld aan een haakje van kraantje, dat zal je bij het demonteren wel gezien hebben. Als je de kraan zelf niet gedemonteerd hebt, kan er eigenlijk niet zoveel mis zijn.

Als het een wat oudere gebruikte brander betreft, kan het zijn dat doordat je met het draadje heb zitten flossen, losgeraakt vuil nu het gaatje verstopt. Dat is ook een van de redenen dat je dat eigenlijk alleen moet doen als de brander goed stevig brand. Wen je aan om de kraan als de brander nog brand regelmatig flink heen en weer te draaien terwijl hij brand. Vuil resten worden dan weggespoeld door de brandstof onderdruk en krijgen minder kans om zich te verzamelen.
Wees met doorprikken erg voorzichtig De uitstroom opening van de regulator luister erg nauw, een verwijding van 1/10 milimeteris al te veel en meestal krijg je het vuil toch niet weg. Zeker niet als dit verkoolde resten zijn van gelode en/of vervuilde autobenzine. Beter is het om gelijk nieuwe regulator te plaatsen. Coleman branders zijn hele fijne branders, maar hun grootste nadeel is dat ze absoluut niet tegen verkeerde of vervuilde brandstof kunnen. Gelode benzine of verschraalde oude ongelode autobenzine (resten) zijn funest en de regulators zijn direct terziele. Enige remedie is vervangen van regulator.



Succes

Rolf
 
Hoera! Mn benzinebrander werkt!

Even de tip opgevolgd hier dat mogelijk het ijzerdraadje niet vast zat aan de regelaar. Bleek idd het geval dus dat even verholpen.

Maar helaas, de brander deed het opeens weer niet….. Hoe ik ook pompte, ik kon maar blijven doorpompen maar kreeg geen druk. Kwam dus tot de conclusie dat het perse aan het pompje moest liggen.

Deze eens even goed bekeken en uit elkaar gehaald. Zag dat de rubbers van de pomp kurk- en kurkdroog waren. Toen ik bij een gaatje zag staan ‘oil’ wist ik hoe laat het was. Wat olie erin gespoten en ziedaar hij pompt weer als nieuw.

Oftewel, mn brander werkt perfect nu. Waarschijnlijk zijn die uitgedroogde rubbers van de pomp vanaf het begin de oorzaak geweest en heeft de brander nooit verstopt gezeten.

Maar goed, ik weet nu wel hoe zo’n benzinebrander in elkaar steekt ;-))
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan