Hi,
misschien dat ik wat verder kan helpen. Ik bezit verschillende Coleman Peak branders, maar helaas niet de apex versie. het goede nieuws is dat van beide versies die ik heb er ook apex versies zijn, of zijn geweest. De techniek van brander lijkt bij apex versie ook op de gewone versie, voorzover ik weet.
Allereerst de oude versie: (bij mij te herkennen aan bruine tank)
- heeft TWEE kranen, 1 kraan met drie standen (off,light,On) en 1 kraan met (low en high)
- de regulator is vrij lang en heeft meerder bochten.
De nieuwere versie: (bij mij te herkennen aan Coleman grijze tank)
- heeft maar 1 kraan, die bestaat uit zwart plastik draaiknop (Off, low-high)
- de regulator is korter en heeft minder bochten als bij oudere versie.
- brander is multifuel: petroleum of whitegas/colemanfuel/benzine. En daarvoor zijn verschillende regulators meegeleverd met de brander. De regulator zonder groef in de vastzetmoer is voor benzine, die met duidelijke groef in de moer is voor petroleum.
Voor beide type geldt dat regulator en sproeier uit een stuk zijn. En dat de schoonmaak draad in de regulator bedient wordt door de benzine kraan snel van hoog naar laag te heen en weer te draaien, bijvoorkeur als de barnder stevig brandt. Dat grote van sproeigat luister erg nauw. Regulator moet dan ook regelmatig vervangen worden en is eigenlijk niet geschikt om door te prikken. Nieuwe regulators zijn in NL vrij makkelijk te verkijgen.
De algemene werking van coleman branders is iets anders als andere benzine of multifuel branders. Het belangrijkste verschil is dat beide coleman typen zijn gemaakt om aan te steken zonder het bekende voorverwarmen. Hoe dit mogelijk gemaakt wordt verschilt ietsje per type. MAar het basis principe is dat de brander eerst brand op basis van vernevelde (=vloeibare benzine). De verneveling wordt in de brandstof leiding bereikt door lucht onderdruk uit de tank mee te laten stromen met de brandstof. Brandstof en lucht worden dus beide uit de tank gehaald. Als de regulator vervolgens heet genoeg is wordt overgeschakeld op vergaste brandstof (dus niet vloeibaar meer) en wordt geen lucht meer uit de tank verbruikt, maar gewoon omgevingslucht. Bij oude type doe je dit omschakelen zelf , namenlijk met de eerste kraantje. STand LIGHT, neemt lucht EN brandstof uit de tank, stand ON neemt alleen brandstof uit de tank, geen lucht meer. Bij nieuwe type door heet worden op gegeven moment de lucht toevoer uit de tank vanzelf afgesloten. Dit systeem heeft zo z'n voordelen, maar ook zijn nadelen. NAdelen zijn NOOIT GELODE benzine gebruiken, regulator en verstuiver zijn een geheel, behalve schoonmaken door bediening kraan, kan doorprikken eigenlijk niet. Voordelen zijn geen voorverwarmen noodzakelijk en zeer goed regelbare vlam.
Nu de probemen:
1. de brander gaat steeds uit en zegt pfff...pfff.pfff.
Mogelijke oorzaak:
Oud model: te vroeg van light naar ON, te weinig lucht bijpompen tijdens light fase, brandstof tank te vol ( lucht inlaat in tank loopt vol met brandstof).
Nieuw model: verkeerde regulator voor brandstof type, regulator verstopt, brandstof tank te vol, kraan en aanzuigpijp verdroogt of vervuilt , foute montage van regulator (gat wordt gesloten door schoonmaak draad bij bepaalde stand vande kraan.
2. wel druk, maar geen brandstof en ook geen pfff ... pfff geluiden
Mogelijke oorzaak : regulator verstopt of fout gemonteerd.
Tips voor oplossen van probleem:
1. bepaal type van brander een koop nieuwe regulator, als je brander gaat gebruiken heb je die toch nodig, bovendien vind je daar gebruiksaanwijzing hoe die correct te monteren.
2 monteer nieuwe regulator, als problemen zicht blijven voordoen bij ieu type dan kraan en aanzuigpijp van tank demenoteren, schoonmaken en enige dagen in benzine weken. En weer terug monteren.
Succes
MVG
Rolf