concurentie en prijzen in NL


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben mij de laatste paar maanden aan het orienteren voor een tent. Natuurlijk ga je dan prijs vergelijken. Neem nou de Helsport Ringstind 1. Deze is in heel NL 399 euro, ik ben dus snel klaar met vergelijken. Dit geldt voor meerdere producten. In Duitsland kijken leert dat de prijzen daar wel verschillend zijn.

Doen outdoorwinkels aan prijsopdrijving en oneigenlijke concurentie? (misschien wat voor Kroes?)

Misschien is het wel heel iets anders hoor ...

Roel

=======================================
http://www.wandelenisleuk.nl
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hoi Roel,

Grappig is dat jou opmerking aan het eind eigenlijk niks te maken heeft met de waarneming die je doet:

1) Het feit dat de prijzen in Nederland (bijna) overal gelijk zijn zegt niets over het feit of deze prijzen kunstmatig te hoog zijn. Dit heeft dus niets met prijsopdrijving te maken.

2) Oneigenlijk concurrentie is als bv. een winkel zijn prijzen kan verlagen omdat hij zijn producten niet via de Nederlandse importeur maar via een buitenlandse importeur koopt en dan de grens over brengt. Dus, oneigenlijk concurrentie betekent dat een bepaalde winkel nou juist veel lagere prijzen rekent...en dat is niet zo, zeg je zelf.

Ik neem aan dat je je eigenlijk afvraagt of Nederlandse buitensportzaken aan prijsafspraken en/of kartelvorming doen...

Ik kan daar geen ja of nee op zeggen, maar het valt me wel op dat men in Nederland (en dat geldt voor véél meer dan alleen buitensportartikelen) altijd redelijk slaafs de adviesprijs van de fabtrikant/importeur volgt. In andere landen doet men dat minder.
Mijn vraag is waarom dat zo is. Krijgen Nederlandse bedrijven problemen met de importeur als ze een lagere prijs rekenen, of krijgen ze problemen met hun concullega's?? (Nou en?). Of is het gewoon makkelijk om de adviesprijs aan te houden en niet te hoeven nadenken/berekenen of het goedkoper kan; gemakzucht dus...?

Voor dat daar weer een hele discussie over komt: ik geloof dus NIET dat buitensportzaken rijk worden aan ons. Sommigen hebben dat hier in het verleden wel gesuggereerd doordat de prijs die wij betalen een veelvoud is van de productiekosten, en "dat steekt de buitensportzaak dus in zijn zak". Je gaat dan voorbij aan het feit dat een buitensport zaak gewoon kosten heeft: huur van het pand, personeel, verzekeringen, gas/water/licht etc. En dat betalen we. Wel hoop ik dat ze geld verdienen aan ons, anders zouden het slechte ondernemers zijn :-)

Groetz,
Dennis
 
Zolang er genoeg kopers zijn die zomer te protesteren de adviesprijs betalen, hebben de winkels geen reden om de prijs naar beneden te doen. Als zou blijken dat 75% van de klanten liever in Duitsland een goedkoper product koopt, zouden de prijzen in Nederland in sommige winkels waarschijnlijk naar beneden gaan naar Duits niveau.

Linda
 
@Dennis

Wat jij aanneemt is inderdaad wat ik bedoelde, had er alleen het goede woord niet voor.

Ik ben niet bang dat ze rijk van ons worden want dat is inderdaad de gedachte achter goed ondernemen.

Wat ik wel vind is dat er daar geen goede marktwerking door ontstaat. Dit is niet echt concurreren iig niet op die produkten. En daar zijn wij dan weer de dupe van. Maar aan de andere kant is het ook weer onze eigen schuld omdat we het blijven kopen en daar ben ik het met Linda eens.

Ik denk er over om gewoon in NL te kopen ook al is het duurder. Dit wil ik omdat ik dan naar een winkel kan en in het nederlands kan vragen wat de oplossing is voor mijn probleem. Gevolg is dat ik het verschil met Duitsland over heb voor wat service. Mijn eigen keuze dus ...

Roel

=======================================
http://www.wandelenisleuk.nl
 
Eigenlijk heeft iedereen wel een beetje gelijk. Prijsafspraken zijn altijd mogelijk, maar niet te bewijzen, behalve door mevr. Kroes.
De afgelopen maanden heb ik gelet op prijzen van tenten, met name van Helsport en van Exped. Je ziet dan dan Helsport een officiele importeur/agent in Duitsland heeft en Exped een idem in Nederland. Dat heeft blijkbaar zijn invloed op de prijzen: zo kan Bever(als vorige bericht klopt) makkelijk onder de Duitse prijzen van Helsport komen en andersom kunnen outdoor-discount.de en biwakscharte.de makkelijk onder de Nederlandse prijzen(=adviesprijzen) van Exped komen. Het hangt dus sterk van het merk en de situatie af! Directe import kan tot wat lagere verkoopprijzen leiden.
Overigens wil ik er wel op wijzen dat bij gerenommeerde merken de merkgarantie ingeval van gebreken wel geldig blijft. Het kan bij retouren, reparaties e.d. wel tot hogere portokosten leiden. Maar je kan het risico nemen, echte rampen komen bij goed materiaal bijna niet voor!
Groeten,
Boelo
 
Hoi,

Interessante reacties weer!

Ben vandaag ergens een outdoorzaak binnen gelopen. Ik ben daar zo brutaal geweest om het te vragen. Ze keek me een beetje vreemd aan, misschien achteraf niet gepast maar dat was toen te laat. Ze gaf me wel eerlijk antwoord. Haar antwoord was de volgende: De leverancier heeft adviesprijzen om stunten ed te voorkomen. Dit wil de leverancier niet oa om een soort van kwaliteitskenmerk te hanteren. Wanneer je toch gaat stunten kan je zelfs je dealerschap kwijt raken en dat wil de winkel niet. Dit is de reden van die winkel en volgens haar niks anders dan de waarheid. Dit heb ik in de afgelopen posts ook wel gelezen maar nu dus van een winkel.

Groeten,

Roel

======================================
http://www.wandelenisleuk.nl
 
Nu heb ik ook enige tijd in een outdoorzaak gewerkt, en ik kan je uit eerste hand (eigenlijk 2e;-): ik had nog 2 eigenaars "boven" me) vertellen dat je goed ingelicht bent in de winkel.
Zo houden diverse winkels ook goed in de peiling wat er van "hun" merken bij bijvoorbeeld Perry en Intersport terecht komt. Vaak de goedkope modellen, omdat importeurs uiteindelijk niet onder massa uit kunnen komen. Geen probleem, zolang de kwaliteitsproducten maar voorbehouden blijven aan de winkels die weten wat ze verkopen (de outdoorspeciaalzaken dus).

Verder is het zo dat de marges niet zo rooskleurig zijn als bij bijvoorbeeld modekleding. Dus de productie kan wellicht goedkoop zijn, de winkelier heeft een bepaalde inkoopprijs en met de gebruikelijke marges in de outdoorzaken mogen we (vergeleken met veel andere branches) eigenlijk alleen maar tevreden zijn dat de producten niet een pak duurder zijn. Dan nog meerekenen dat goed personeel toch wel meer dient te weten dan de gemiddelde mode-verkoper, en het wordt een soort van liefdadigheidswerk waar men precies hun boterham mee kan verdienen.
Een goed rekenmeester kan ook nog eens met de tijd meegaan in het dagelijks leven, en gezien een aantal faillisementen de laatste 5 jaar zijn dat toch degenen die overblijven.
 
RJ,
de marges liggen in de normale modewereld idd veel gunstiger omdat daar vaak heel veel geld betaald wordt voor een gewoon truitjes/t-shirt wat toevallig hip, in of wannahave status heeft.
Arbeidstechisch maakt het vaak geen bal uit of er CalvinKlein of Hema op je T-shirt staat, de gebruikte materialen zijn ook niets zoveel beter bij dure merkkleding.

In de buitensport wordt bij de A merken wel gebruik gemaakt van de best mogelijke grondstoffen, worden vaak duurdere milieuvriendeijke productie methoden gehanteerd en zitten de kledingstukken ook vaak een stuk ingewikkelder in elkaar. Naden in de tape, extra zakken met diverse koordoorvoeren, enz enz.
Daarbij kan ik me voorstellen dat de importeurs "rust" in het toch al kleine wereldje willen houden door bepaalde prijsafspraken af te dwingen.
 
Hoi,


Tja, zoiets vermoedde ik dus al. Maar ik blijf het een interessante redenering vinden: de leverancier denkt dus dat als iets overal hetzelfde kost wij, de kopers, dan denken dat een kwalitatief goed product is. En als er mee gestunt wordt denken we dat het ramsj is....
Eh, ik kijk eigenlijk meestal naar wat voor materiaal het van gemaakt is, en hoe de afwerking is en zo :7

Groetz,
Dennis
 
Toevallig dat dit topic nu gestart wordt. Ik heb net een slaapzak besteld via internet in Engeland en daardoor ongeveer € 90 bespaart. Deze slaapzak heb ik nooit in het echt gezien, wel recensies gelezen. Ik neem dus een zeker risico. Op marktplaats.nl heb ik vaak advertenties gezien van mensen die bv. een gloednieuwe Gore-Tex jas verkopen met de mededeling: "ik verkoop deze nieuwe jas omdat ik hem via internet had besteld en hij bleek niet te passen".
Ben je dan uiteindelijk echt goedkoper uit?
Ik hou ook niet van een Kijkshop-mentaliteit. Zo van: in de winkel kijken en dan op internet kopen.
Ik ga meestal liever naar de winkel maar sommige producten zijn in Nederland niet te verkrijgen, zoals bv. mijn GoLite Jam2 rugzak die ik in Amerika heb besteld. Eenmaal in Nederland bleek het volume van deze rugzak toch kleiner dan wat ik had ingeschat. Daardoor kon 'ie niet mee op mijn laatste vakantie.
En nog even over die slaapzak: een donzen slaapzak hoort in de winkel in het opbergfoudraal te liggen en niet in de propzak. Het is voor de winkel natuurlijk wel goedkoper om een slaapzak in de propzak in het magazijn te leggen. Als in de winkel de verkoper met de slaapzak in de propzak aan komt zetten weet je dus waar je aan toe bent. Als je koopt van internet dan weet je dat niet. Ik had de internetwinkel in Engeland hiermee geconfronteerd en ik kreeg meteen een spontane reactie terug dat hij het met mij eens was en dat hij de slaapzakken volgens aanwijzing van de fabrikant in het opbergfoudraal bewaarde en dat ze pas recent in het magazijn lagen. Op mij kwam het erg geloofwaardig over maar controleren kan ik het níet.
Ik wil ook graag een MSR Titan Kettle. Als ik deze in Duitsland bestel kan ik het fantastische bedrag van € 8 beparen (verzendkosten meegerekent). Gezien de eerdere berichten in dit topic ga ik misschien toch maar kopen in de winkel.

Groetjes, Huib
 
Hallo Huib!
Dat ben ik helemaal met je eens! Zo wilde ik een GoLite Pinnacle rugzak kopen, dat kan dus niet in Nederland. Maar je wilt wel weten of een rugzak goed zit. Dus vertrok ik met een auto vol rugzak-inhoud naar Krefeld(sackundpack), de enige die toen de nieuwe Golite serie had staan. Wat bleek nu? Die Pinnacle zat meteen beroerd, dus de verkoper adviseerde mij om de Jam2 ook eens te proberen. Dat was al veel beter, maar nog niet optimaal. Dus werd ik benieuwd hoe dan de GoLite Odyssey zou uitvallen, die er ook stond. Wel een rugzak die groter, zwaarder stijver en duurder was dan ik eerst van plan was. Nou die zat meteen als gegoten! Je moet dan wel kiezen uit 2 maten, dan komt deskundig advies goed van pas.
Dan denk je wel bij jezelf: stom dat zoiets niet in Nederland te krijgen is! Maar misschien is het gewoon een kwestie van tijd.
Groeten,
Boelo
 
Hallo Huib!
Dat ben ik helemaal met je eens! Zo wilde ik een GoLite Pinnacle rugzak kopen, dat kan dus niet in Nederland. Maar je wilt wel weten of een rugzak goed zit. Dus vertrok ik met een auto vol rugzak-inhoud naar Krefeld(sackundpack), de enige die toen de nieuwe Golite serie had staan. Wat bleek nu? Die Pinnacle zat meteen beroerd, dus de verkoper adviseerde mij om de Jam2 ook eens te proberen. Dat was al veel beter, maar nog niet optimaal. Dus werd ik benieuwd hoe dan de GoLite Odyssey zou uitvallen, die er ook stond. Wel een rugzak die groter, zwaarder stijver en duurder was dan ik eerst van plan was. Nou die zat meteen als gegoten! Je moet dan wel kiezen uit 2 maten, dan komt deskundig advies goed van pas.
Dan denk je wel bij jezelf: stom dat zoiets niet in Nederland te krijgen is! Maar misschien is het gewoon een kwestie van tijd.
Groeten,
Boelo
 
Beste Rob,

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar: Prijs en marge.
Prijs is de waarde die betaald wordt voor een product en marge is (zeg maar) het verschil tussen in-en verkoop (Producent-Agent, Agent-Merk, Merk-Importeur, Importeur-Winkelier,Winkelier-Eindconsument).

Dat voor mode de MARGE hoger ligt komt door het woord: Mode, een product met een hele hoge omloopsnelheid. Zo'n artikel mag een paar weken in de winkel liggen en dan gaat het al in de uitverkoop. Dat wordt ingecalculeerd en daarom is de marge voor de winkelier véél hoger (van 30 stuks gaan er misschien 10 in de uitverkoop dus moeten de 20 "normaal" verkochte items de winst brengen. Mode heeft vaak 6 collecties per jaar.

Bij buitensport is dat anders, vaak maar 2 collecties per jaar (zomer en winter) die ook nog vaak het jaar daarop voor een redelijke prijs verkocht kunnen worden.

Dat een "moeilijk" jack een hogere prijs heeft is duidelijk maar de marge daarentegen zal gelijk zijn (of zelfs soms minder) dan bulk omdat de marge (wat een percentage is) netto een hoger bedrag is.

Arbeidstechnisch maakt het echter wél uit hoe CK of Hema-shirts in elkaar gezet worden. CK bijv.heeft vaste leveranciers en een Hema bijv. gaat qua productie van hot naar her om de prijs te kunnen drukken. Hetzelfde geldt voor outdoor.

Prijsafspraak afdwingen kan niet en is verboden. Het ligt aan de winkeliers of ze zich "HOUDEN" aan de adviesprijs. Importeurs of merken hebben bij hun klanten leveringsplicht dus als er iemand onder de prijs duikt zal dit niet in dank afgenomen worden maar niet tegengegaan kunnen worden. Over het algemeen hebben winkels de marge (en dus geadviseerde verkoopprijs) gewoon nodig...
 
Beste Rob,

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar: Prijs en marge.
Prijs is de waarde die betaald wordt voor een product en marge is (zeg maar) het verschil tussen in-en verkoop (Producent-Agent, Agent-Merk, Merk-Importeur, Importeur-Winkelier,Winkelier-Eindconsument).

Dat voor mode de MARGE hoger ligt komt door het woord: Mode, een product met een hele hoge omloopsnelheid. Zo'n artikel mag een paar weken in de winkel liggen en dan gaat het al in de uitverkoop. Dat wordt ingecalculeerd en daarom is de marge voor de winkelier véél hoger (van 30 stuks gaan er misschien 10 in de uitverkoop dus moeten de 20 "normaal" verkochte items de winst brengen. Mode heeft vaak 6 collecties per jaar.

Bij buitensport is dat anders, vaak maar 2 collecties per jaar (zomer en winter) die ook nog vaak het jaar daarop voor een redelijke prijs verkocht kunnen worden.

Dat een "moeilijk" jack een hogere prijs heeft is duidelijk maar de marge daarentegen zal gelijk zijn (of zelfs soms minder) dan bulk omdat de marge (wat een percentage is) netto een hoger bedrag is.

Arbeidstechnisch maakt het echter wél uit hoe CK of Hema-shirts in elkaar gezet worden. CK bijv.heeft vaste leveranciers en een Hema bijv. gaat qua productie van hot naar her om de prijs te kunnen drukken. Hetzelfde geldt voor outdoor.

Prijsafspraak afdwingen kan niet en is verboden. Het ligt aan de winkeliers of ze zich "HOUDEN" aan de adviesprijs. Importeurs of merken hebben bij hun klanten leveringsplicht dus als er iemand onder de prijs duikt zal dit niet in dank afgenomen worden maar niet tegengegaan kunnen worden. Over het algemeen hebben winkels de marge (en dus geadviseerde verkoopprijs) gewoon nodig...
 
RE: concurentie en prijzen in NL (off topic)

>Eenmaal in
>Nederland bleek het volume van deze rugzak toch kleiner dan
>wat ik had ingeschat. Daardoor kon 'ie niet mee op mijn
>laatste vakantie.


Hey Huib,

Bekijk het eens van een andere kant: je hebt nu een mooie compacte en lichte rugzak waar niet alles in past, dat betekend dat je ook je andere uitrusting moet (of kunt) aanpassen zodat het wel past. Het resultaat zal zijn: een minder belaste dus blijere hiker die meer geniet van zijn tochten.

Eins
 
RE: concurentie en prijzen in NL (off topic)

>Eenmaal in
>Nederland bleek het volume van deze rugzak toch kleiner dan
>wat ik had ingeschat. Daardoor kon 'ie niet mee op mijn
>laatste vakantie.


Hey Huib,

Bekijk het eens van een andere kant: je hebt nu een mooie compacte en lichte rugzak waar niet alles in past, dat betekend dat je ook je andere uitrusting moet (of kunt) aanpassen zodat het wel past. Het resultaat zal zijn: een minder belaste dus blijere hiker die meer geniet van zijn tochten.

Eins
 
>Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar: Prijs en marge.

Volgens mij niet en zegt Rob hetzelfde als jij: bij mode zijn de marges hoger dan bij buitensport artikelen...

Groetz,
Dennis
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

>Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar: Prijs en marge.

Volgens mij niet en zegt Rob hetzelfde als jij: bij mode zijn de marges hoger dan bij buitensport artikelen...

Groetz,
Dennis
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan