conditie opbouw


Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, even een gerichte vraag voor een zoon. Kan iemand zeggen wat de beste voorbereiding is voor een fiets proef waarbij tijdens het fietsen de weerstand steeds groter wordt.
Moet je dan juist trainen op kracht of juist uithoudingsvermogen. Weet iemand welke formule je daarbij kunt volgen en met welke intensiteit je moet trainen, dus bijv elek dag danwel een dag trainen en dan een dag rust? Tot hoe lang voor de test kun je trainen, dit om te voorkomen dat je fysiek niets meer kunt op het moment supreme.

Gezien eerder discussie hier over dit type zaken stel ik de vraag maar hier anders moet ik eerst op zoek naar een sport forum.

alvast bedantk voor reacties.

Ali
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hoi Ali,

Dat ligt geheel aan de huidige stand van zaken voor zoonlief. Ik heb een dergelijke test ook al een keer gedaan en bij werd het funest (lees: tijd om te stoppen) omdat mijn longen het niet meer aan konden. Een ander (Yolanda) moest juist stoppen omdat haar benen het niet niet meer aankonden. Ik zou dus aan mijn uithoudingsvermogen (algemene conditie) moeten werken, terwijl Yolanda juist haar beenspieren zou moeten trainen.

Het beste is dus volgens mij om vooral veel te fietsen, zodat hij (zijn lichaam) die specifieke krachtinspanning inmiddels gewend is.

Raymond
 
Hoi Ali,

> Tot hoe lang
>voor de test kun je trainen, dit om te voorkomen dat je fysiek
>niets meer kunt op het moment supreme.

Ik kan niet antwoorden op het begin van je vraag. Maar qua op tijd ophouden is mij verteld dat je de laatste 2 weken voor een wedstrijd rustig aan moet doen. Je kunt dan wat korte en intensieve intervaltreningen doen, maar niet langdurig en niet te vaak. Verder vooral hele rustige hersteltreningen.

Linda
 
>een fiets proef waarbij tijdens het fietsen de weerstand steeds
>groter wordt.

Je bedoelt een Conconi test of iets soortgelijks?
Bij een Conconi test wordt de relatie tussen hartslag en geleverd vermogen gemeten. Dat is een linear verband tot een bepaalde hartslag, wordt je hartslag hoger dan lever je praktisch geen extra vermogen meer (het zogenaamde omslagpunt) omdat je gaat verzuren.
De hartslag behorend bij het omslagpunt kan je niet veranderen, het geleverde vermogen wel. Je gaat verzuren omdat je hetzij te weinig longinhoud hebt om aan de stijgende vraag naar zuurstof te kunnen voldoen, of te weinig spierkracht hebt, of het melkzuur niet snel genoeg meer kan afvoeren. Dat laatste is (gedeeltelijk) genetisch bepaald en valt niet zo veel aan te trainen, de eerste 2 wel, zoals Raymond al opmerkte.
Gezien de aard van dit soort testen (10 minuten warmrijden op 100 Watt, dan steeds 2-3 minuten met 20 Watt meer) is het een redelijk korte test en zal duur training niet zo veel uithalen. Interval training lijkt me dan beter. Maar daar zou ik niet op eigen houtje aan beginnen tenzij je een ervaren fietser bent en je eigen lijf erg goed kent....

Andere opmerking: voorbereiden voor een test? De test is volgens mij om de lichamelijke conditie te bepalen, dus als je nou hard gaat trainen voor de test en dan na de test daar weer mee stopt, dan geeft de test geen realistisch beeld van conditie die hij het grootste deel van het jaar heeft....(doet me denken aan kinderen die alleen hun tanden poetsen de laatste 3 weken voordat ze naar de tandarts moeten)

Groetz,
Dennis
 
Dit doet me weer denken aan de tijd dat ik bij de vrijwillige brandweer zat.Zo'n anderhalve maand voor een keuring gingen div. collega's zich ook uit de naad trainen om maar weer voor de fietstest te kunnen slagen.
Als ze eenmaal geslaagd waren dan was de training ook weer over.
Hoe hou je jezelf en je collega's voor de gek ??
Bij de fietstest meten ze de hartslag,bloeddruk en zuurstofopname in een bepaalde periode bij een bepaalde weerstand.
Is een van deze waarde's niet goed of gaat je hartoverslaan bijv. dan kan je afstappen.
Om dit een klein beetje te trainen kun je alleen maar je algemene conditie opbouwen en je beenspieren te trainen.
Dus heel veel fietsen in een hoge versnelling en liefst bergje op.
Dit kost gewoon tijd, veel tijd.
Let ook even bij de uiteindelijke fietstest op de stand van het zadel.Zorg dat deze goed afgesteld staat want het kan je breken tijdens een grote inspanning.

Eric
 
Beste Ali,
Voordat je kan zeggen wat de beste training is moet ik weten hoelang de test is en de periode er naartoe. Maar ik kan je wel wat algemene tips geven als je dit wilt. Je moet sowieso als je training proberen afwisseling te creeëren in je training, hiermee bedoel ik dat je niet alleen de te rijden afstand of test specifiek moet trainen. je moet veel afwisselen. Bijvoorbeeld: Interval training, duurtraining, sprint training etc. daarnaast moet je ook af en toe de te rijden afstand/ test oefenen. Hierdoor ga je sneller vooruit en blijf je langer vooruit gaan! Over de intensiteit van de opeenvolging van trainingen is moeilijker iets te zeggen. Ligt een beetje aan de soort training. Zo herstel je bij interval trainingen veel sneller dan bij duur trainingen. Over het algemeen kun je om de dag een training doen waarbij je bij de rust dag eventueel een techniek training doet (stuk minder belastend). Het is ook allemaal een beetje afhankelijk van de huidige conditie van je zoon natuurlijk hoelang de rusttijd tussendoor moet zijn. Wat wel om over na te denken is om met hartslag te trainen vooral bij interval en duurtraining. Hiermee kan je heel gericht op zijn niveau trainen. Hier moet je echter wel een paar (kleine) testjes aan vooraf laten gaan om erachter te komen wat zijn instap niveau is. Nog een paar kleine tips:
- Zorg voor afwisseling in je trainingen
- Train specifiek (ga voor een fietstest niet hardlopen, heeft geen zin!)
- Train met een goede regelmaat en pak je rust, anders is er altijd kans dat je overtraint en dat je achteruit gaan ipv vooruit en herstel duurt dan erg lang!
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb!
Als je nog andere tips nodig hebt of vragen stel ze gerust
Groetjes
Jasper Nuijten
 
Hallo allemaal alvast bedankt voor de opmerkingen.
@ dennis: ik durf niet te zeggen of het de conconi test is. het is een test die gedaan wordt bij keuring van de landmacht om te zien in welk cluster je gaat vallen (cluster bepaalt welk 'wapen' je terecht gaat komen) Conditie van zoon is goed, maar hij kwam tekort op die fietstest.

Je zou kunnen veronderstellen dat bij de aanvang van de opleiding op KMA men start met het trainen en dus uitbouw/opbouw van conditie miets die bij aanvang niet al te bedroevend is. Maar dat is te simple geredeneert, computer zegt dat je tenminste eenjaar lang geen conditie hebt. Daar entegen is het ook zo dat als je goed scoort en je wacht nog een tijdje met het starten van je opleiding, dan blijf je ook een jaarlang die conditie behouden (al lig je de rest van dat jaar alleen maar op bed).
En hiertegen in valt niet te argumenteren, want -en ik citeer- de computer geeft dat zo aan.

Na wat aandringen mag zoon toch eerder op keuring en je snapt het al, hij wil dus die fiets test perfect doen, maar in de sportschool weer men geen formule. Hij fiets met weerstand en daarna nog op een ligfiets.
Het verschil in aanleg blijkt duidelijk uit het verschil tussen hem en zijn broer Thomas, die dus niet op kracht gescoord kreeg, maar een bikkel is in uithoudingsvermogen.

Inmiddels heb ik hem wel weten te overtuigen dat elke dag trainen geen oplossing is, omdat je lichaam ook in staat moet worden gesteld zich te versterken en bij te komen van de inspanning.
Bijkomend voordeel is dat inmiddels de hele familie traint in de sportschool, maar voor mij blijft het dus onduidelijk wat beter is.
cardio training of verbranding (die hartslag haal ik ook als ik gewoon een tijdje wandel).

Ali
 
Ali,

Met het risico dat mensen nu roepen dat ik 'commercieel' ben in mijn antwoord: ik ga zelf drie keer in de week naar de sportschool, puur om conditie te trainen. Ik gebruik daarbij een Suunto en die geeft dus (middels software) aan in hoeverre ik inderdaad mijn conditie aan het verbeteren ben. Zelfs bij de luxe sportschool (professionele begeleiding) hier vonden ze de software erg acuraat en een perfect hulpmiddel. Met de nieuwe Suunto horloges in de t-serie is dat wellicht nog interessanter, omdat deze qua prijs ook een stuk interessanter zijn geworden.

Raymond
 
Heb zelf 2 jaar wedstrijd geroeid met een trainingsintensiteit van 8-9 keer in de week, dus misschien heb je wat aan mijn ervaringen met die testen en de opbouw ernaartoe. Ben geen coach, dus ik vertel alleen hoe ik het ervoer.
Ook wij moesten weerstandstests draaien op de ergometer en vele 2kilometertesten. Dit speelde vooral in de winter, omdat je dan aan het versterken en vertaaien bent voor het komende seizoen in de boot.
Wij werkten ook specifiek naar zo'n test/ergowedstrijd toe, en inderdaad, een belangrijk deel daarvan waren de testjes tussendoor.
Begin met een nultest, ga helemaal los, en zie maar waar het schip strand. Onthoud deze tijd/wattage en ga daar naar toe trainen. Dit bestaat in dit specifieke geval echt aan de benen werken. Ga nu niet in de sportschool 5x 200 kilo naar boven stoten met de legpress, maar doe dit op een tempo'tje 30 (keer p/m) 70 maal met ong. 70% eigenlichaamsgewicht. herhaal dit rondje 3 keer. Maak burpees, kikkersprongen enz. Het gaat niet om hoe dik je benen worden, en hoe mooi al je spieren eruit gaan zien, maar om de verbeterde doorbloeding en de versnelde afvoer van het lactaat. Maak je benen moe en schop ze in de verzuring want ze komen er sterker uit.
Denk zeker ook aan je herstel. Na een zware, anaerobe training de volgende dag niet op de bank gaan liggen, maar ga heel lang op hartslag niet boven de 160 fietsen. Lekker lang dus echt een duurtraining. Houd een ratio van 1 dag hard, 2 dagen herstellen (daarvan de eerste dag zuur eruit, tweede dag Hf 160/170, niet bang zijn om moe te worden training)
Ik weet dat we de laatste test deden 3 weken voor de echte test. Daarna nog wel kortere afstanden, maar niet tot het gaatje meer gaan. Blijf dan zo doorgaan tot ongeveer 4/3 dagen tot de test en ga dan heeel langzaam je beenspieren loshouden door op heel licht verzet en lage hartslag het luie zweet eruit te halen.
Moraal van het verhaal: pushen tot over de grens (echt doorbijten en zwart zien voor je ogen is niet erg), maar daarna wel je rust trainend pakken, om vervolgens gebruik te maken van die zware training ervoor om ervoor te zorgen dat datgene dat in het begin nog zo zwaar ging je steeds gemakkelijker af gaat.

Ik heb inderdaad ook voor de sportarts in het kader van een sportmedische keuring die test ook gedaan, en ik kwam mede door de ergotrainingen (al is dat niet specifiek, het komt het dichtste in de buurt) tot een redelijk hoog wattage.

Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt, ik kan het niet zo goed verwoorden, ik heb het gewoon allemaal doorlopen.

Veel succes in ieder geval!
 
De beste manier om voor deze conditietest te trainen is de conditietest te simuleren. Neem na het punt waar het een of andere systeem faalt 10 minuten rust en begin opnieuw. Kost wel wat tijd....Niet vaker dan om de dag en niet minder dan tweemaal per week.

Roeiers (ik ben er ook een) hebben de neiging allerlei trainingen buiten de boot te verzinnen. Ik kan mij een roeisymposium in Utrecht herinneren waar iemand uit de athletiekwereld een voordracht hield en daarbij zijn verbazing uitsprak dat roeiers zoveel hardlopen azls training. Hij liet zijn lopers ook niet roeien om tot betere loopprestaties te komen....

Jaap
 
Hoi,

leukleuk, ik heb jaren wedstrijden gefietst (MTB) en ken die testjes. Iedere 6 weken (in de winter) moesten wij een Conconitest trappen om te kijken of je vooruit was gegaan met de trainingen.

Fietsen leer je het beste door veel te fietsen. Roeien door veel te roeien etc. Eventueel kun je krachttraining erbij doen echter kun je dit ook heel goed op de fiets doen. Het boek "fietstrainingen voor wielrenners" van Cees Vermunt is de bijbel voor fietsers. Indien je zoon een hartslagmeter heeft, een MTB en een ijzeren discipline zul je versteld staan wat je in een week of 6 kunt breiken.

ps. makkelijkste om je omslagpunt te bepalen is uurtje of 2 het bos ingaan en volle bak te rijden op je MTB. Na 2 uur je gemiddelde hartslag bekijken en je zult zien dat dit nagenoeg je omslagpunt is.

suc-6-
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan