daar wordt je niet vrolijk van


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Na het lezen van de laatste Op Pad moet ik even reageren.

Allereerst was daar de slaapzakkentest. Worden er slaapzakken getest van rond het vriespunt en dan blijkt bv. de Goga 5 Haglofs tegen te vallen bij -7. Dat zal. Wordt zo'n slaapzak vergeleken met een Western Mountaineering Tukei die ongeveer 2x zoveel dons bevat, dit terwijl Haglofs ook een vergelijkbaar model heeft (Goga 12). Ik heb trouwens niets te maken met Haglofs, maar dit terzijde. Maar Appels en Peren vergelijken, daar kan ik niets mee. Er moeten toch genoeg slaapzakken te vinden zijn van 0 graden en genoeg slaapzakken te vinden zijn van -5 graden.

Lezen we verder in het blad dan komen we het onderwerp "DE LICHTSTE" tegen. Daar wordt de Western Mountaneering Antelope SDL aangeprezen, ik heb niets TEGEN western mountaneering, maar dit terzijde, als zijnde een -30 slaapzak. Nou, wie dit wil proberen in Lapland straks komt van een koude kermis thuis. 790 gram dons ,zelfs van de hoogste kwaliteit dons haalt de min 30 (comforttemperatuur ?) niet. Temeer WM zelf een rating geeft van -15 / -18. Ik heb trouwens niets tegen het blad "op pad" , maar dit terijde.

Maar als men zaken wil vergelijken of mensen wil attenderen op produkten die een bepaalde kwaliteit hebben moeten de feiten wel kloppen.

Bij de overige modellen die -30 of meer wel halen mis ik de Yeti Energizer 1700 (Rating -38 en gebruikt bij deze temperatuur, 2500 gram en rond de 600 euro) Ik werk niet voor Yeti maar gebruik Zelf deze slaapzak, vandaar)

Met vriendelijke buitensportgroet

Buitenvoetje

ps. Nu heb ik dit bericht gepost. Vraag aan jullie aan de andere kant van de PC. Had ik dit berichtje eerst naar de redactie van OP PAD moeten sturen, was dit netter geweest (misschien discussie voor een nieuw onderwerp)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hoi Buitenvoetje,

Je raakt precies de kern van Op Pad; de verhalen over bestemmingen zijn interessant, de testen moet je eigenlijk gewoon negeren. Ik heb de slaapzakkentest ook gelezen en wees blij dat ze appels en peren vergelijken, da's tenminste nog allebei fruit. Regelmatig vergelijken ze appels en konijnen ;-) Er was eigenlijk geen conclusie te trekken uit de test, toch kwamen Birdland en Tatteljee er het best uit. Dat gun ik ze, want het zijn beide fijne clubs om als consument zaken mee te doen, maar waarom ze er als beste uitkwamen, ik weet het niet.
Hoe dan ook, niks van aan trekken. Als ik een advies wil vraag ik het wel hier op de site, dan krijg ik echte gebruikerservaringen.

O ja, ik weet niet of het netter was geweest om het eerst naar Op Pad te sturen. Het hangt er ook af van wat je wilt; wil je echt een reactie van hun dan had je het naar Op Pad moeten sturen, als je wil kijken wat anderen van de Op Pad testen vinden dan is dit een beter forum. Misschien is het een goed idee om ze er op te wijzen dat deze discussie gevoerd wordt....

Groetz,
Dennis

- Afgelopen weekend was de slaapzakkentest ook al onderwerp van discussie op het club-hiking-site event -
 
Dennis, dat wilde ik ook net zeggen.

Gewoon aan Op Pad melden.
Kijken wat hun reactie is.

Peter.
 
Oke, Bij deze heb ik de redaktie gemaild dat ik een discussie ben begonnen ten aanzien van de slaapzakkentest en de gradatie van de WM Antelope.
Ik heb ze gevraagd om op het Forum te reageren.

Met vriendelijke buitensportgroet

Buitenvoetje
 
Ja Dennis, jij had toch net een slaapzak aangeschaft die niet zo best uit de test kwam?

Was leuk he bij Robijns ... denk er met plezier aan terug.

Groets, Rutger

-overigens dik tevreden, zomer en winter, in mijn donzen slaapzak van Erdman Schmidt Yellowstone (ok hij is wat zwaar en de tijk laat wat veertjes door), want ik heb het nooit te warm of te koud gehad-
 
Nou, niet helemaal ;-)
Er komt een Rab niet zo goed uit de test, maar da's een andere. 'k Heb er eentje tot -20 gekocht. Ach, een aantal mensen wiens oordeel ik hoger acht dan een Op Pad test zeggen dat Rab een goed merk slaapzakken is....

Groetz,
Dennis
 
De test had ik al snel overgeslagen, onzorgvuldig uitgevoerd.
verder moet ik de oppad nog wel lezen (gister gekocht)..tochtjes door lapland (nog in de planning), eenpansprak voor in de winter (ook in de planning), tochtje door Siberië (been there, done that, will do it again), wintertrektochten in Europa (ook interessant en in de planning)

Cheers
Frank.
Ps. appels kun je prima met konijnen vergelijken, zijn beide te eten :) )
 
Beste Rene 'Buitenvoetje' Timmermans,

Als eerste een reactie op de slaapzakkentest omdat ik die zelf heb geschreven.

Appels en peren is deels waar maar dat blijkt pas na de test. Helaas vaak regelmatig en daar kunnen wij van Op Pad niet altijd iets aan doen. Bij het selecteren van de slaapzakken overleggen we veelal met de fabrikanten wat onze ideeen zijn en vragen wat ze daar van denken. In overleg komen we dan tot een product dat voldoet aan de test. Niet iedereen heeft slaapzakken van 0 graden, echt dat valt tegen. De club rond de -5 is aanzienlijk groter. Binnen een zekere marge hebben we dus wel de juiste club slaapzakken bij elkaar gekregen. De Goga is een 0 graden zak en presteert bij -7 naar behoren. Let wel, we maten -30% CUIN en als de Goga deze 30% nou niet had gemist, was de zak een stuk beter geweest. Als ze nu precies hadden gedaan wat ze beloven, was je reactie waarschijnlijk een hele andere geweest: een slaapzak die de helft weegt en die zo goed presteert! Wouw. Maar dat terzijde. Het gewicht aan dons zegt niets over de kwaliteit en de isolatiewaarde. Een hele goede kwaliteit dons weegt weinig, isoleert goed en kost daarom veel. Een slechte kwaliteit weegt meer, isoleert minder en is goedkoper. Je kan dus een goed isolerende slaapzak maken die weinig weegt en een goed isolerende zak die meer weegt. Het is maar waar je als fabrikant voor kiest.
Voor veel fabrikanten viel de test tegen en een aantal redenen worden pas achteraf gegeven. De zak van TNF staat komend seizoen voor +7 graden te boek terwijl hij daarvoor toch echt voor 0 graden door het leven ging. Een wijziging dankzij de nieuwe normering. En van een aantal andere zakken bleken het opeens toch pre-productiemodellen te zijn hoewel we daar expliciet NIET om hebben gevraagd.
Echt, we doen ons best om de selectie zo zorgvuldig mogelijk te doen maar makkelijk is het nooit. Het spul moet namelijk ook nog te koop zijn en we kunnen niet alles testen. Overal hangt een prijskaartje aan en ook dat speelt mee.

Wat betreft de lichtste het volgende. Ik weet dat Tjeerd bij deze rubriek eindeloos zit te puzzelen, te rekenen en te zoeken naar anderen die nog lichter zijn. Of hier iets mis is gegaan? Geen idee. Verder wil ik er niet op reageren omdat Tjeerd dat beter zelf kan doen. Hij zit de komende maand in Zuid-Amerika maar reageert zeker als hij terug komt.

Punt drie: ja, het was netter geweest als je ons vooraf op de hoogte had gebracht, maar dat heb je achteraf goed gemaakt.

Vriendelijke groeten,

Gijs Loning
Op Pad
 
Dag Gijs,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp uit je relaas dat je het in principe eens bent met het feit dat de verschillende modellen in de basis nogal verschilden. Je hebt ook uitgelegd de reden daartoe.
Waarvoor dank. In principe is zo'n discussie ook niet bedoeld om diegene die de test doet of het blad Oppad zelf af te kraken.
Achteraf bekeken had je denk ik de slaapzakken moeten testen op datgene wat ze zouden moeten presteren zonder een vergelijk te willen maken tussen de verschillende modellen. In principe heb je ze ook apart getest. Alleen gaf de "kop" van het artikel dat niet weer. Maar dit terzijde.
Uiteindelijk denk ik dat als er gecommuniceerd wordt over dit soort testen tussen diegene die de test uitvoeren en de consument er verbeteringen of aanpassingen kunnen plaatsvinden op testgebied.
Want wat uiteindelijk niet onbelangrijk was in jouw test was de fillpower die in een groot aantal gevallen tegenviel. Prima dat de leveranciers op deze manier op de vingers worden getikt.
Dat ik eerst met de redaktie van Oppad hierover had moeten / kunnen communiceren......misschien wel. Een klein beetje wroeging had ik ook wel, vandaar mijn mailtje (achteraf) jullie kant op.

Wat betreft de Western Mountaneering slaapzak wacht ik een eventuele reactie af.

Rest mij om jouw en Oppad het beste toe te wensen voor nu en de toekomst.

Met vriendelijke buitensportgroet

Rene Timmermans
Buitenvoetje
 
Even een reactie op deze oude discussie, misschien word het nog gelezen.

Testen van slaapzakken, rugzakken en wandelschoenen zijn allemaal goedbedoeld en informatief maar het zet uiteindelijk veel meer zoden aan de dijk wanneer je naar een goede, gerenomeerde kampeerartikelenspeciaalzaak toe gaat, duidelijk uitlegt wat je wilt en waar en wanneer je dat gaat doen, en je vervolgens laat adviseren door de medewerker aldaar. (Ze bijten niet, werken niet op commissiebasis en hebben echt het beste met je voor!) Zo'n zaak heeft in de loop der jaren zijn assortiment steeds meer geperfectioneerd, de medewerkers hebben het "collectief geheugen" van vele jaren buitensportervaring en zijn goed bekend met hun uitgebalanceerde assortiment. Assortiment bestaat vaak niet alleen uit bekende merken die ook in andere zaken te vinden zijn maar ook uit eigen produktie, vaak in Nederland gemaakt (waar veel uitstekende slaapzakken vandaan komen).

Zorg er wel voor dat je als het even kan niet op zaterdag in zo'n winkel komt want dan (vooral bij de grootste keten) is de kans groter dat je door een minder ervaren (part-time) medewerker geholpen wordt. Ga ook niet vlak voor sluitingstijd zo'n zaak binnen komen want je wilt dat iedereen (jij en de verkoper) relaxt met het onderwerp bezig is.

Ga trouwens wel gerust even "proefslapen" want zo'n slaapzak mag vooral niet te kort of te smal zijn!

Succes!

Mark.
Voormalig jarenlang kampeerartikelenspeciaalzaak-medewerker bij de
op één na oudste zaak in de branche.
 
"..de medewerkers hebben het "collectief geheugen" van vele jaren buitensportervaring en zijn goed bekend met hun uitgebalanceerde assortiment.."

:7

NOT!
 
>"..de medewerkers hebben het "collectief geheugen" van vele
>jaren buitensportervaring en zijn goed bekend met hun
>uitgebalanceerde assortiment.."
>
>:7
>
>NOT!

Mee eens, hoewel we niet iedere verkoper over 1 kam moeten scheren.
Er zijn er ook bij die goed zijn.

Peter.
 
Da's waar!
Er zijn genoeg genoeg goede verkopers.
Maar wat is er goed aan een verkoper?

:7
 
<wat is er goed aan een verkoper?

Volgens zijn baas: iemand die veel omzet binnenhaalt :)
Volgens mij: iemand die mij informatie kan geven over wat ik wil hebben, in plaats van me iets probeert aan te smeren. Daarom kom ik ook graag bij Bever Arnhem. :D

Pieter

Beklim dat ding, dan kunnen we daarna tenminste weer aan echte bergsport gaan doen!!
-Bill Tillman in 1923, over de Mount Everest-
 
Sorry, maar wat een gejank.
Jullie zijn wel zo ervaren dat je blijkbaar geen verkoper nodig hebt of anders ga je wel naar een verkoper toe die "te pakken is" en die stel je dan zodanig vragen dat hij/zij in jullie ogen door de mand valt. Jullie zijn meer dan blij met de internet winkels omdat je dan in ieder geval van de incompetente verkoper af bent. Een goede verkoper is een dode verkoper, of zoiets.
Ongelofelijk om iedere verkoper het label NOT op te spelden. Typisch nederlandse buitensportarrogantie. We vinden onszelf geweldig en in de winkels hebben ze er de ballen verstand van. Kritiek is prima en er zijn zeker in de winkels meer en minder ervaren buitensporters/verkopers te vinden.
En als ze het goed in de winkels willen doen dan zorgen zij ervoor dat de minder ervarenen afblijven van afdelingen waar hij/zij nog onvoldoende kennis van heeft.
Het zou zelfs wel eens voor kunnen komen dat de verkoper/verkoopster het beter weet, toch ?
En de opmerking dat een goede verkoper veel omzet binnenhaalt. Ja, dank je de koekkoek. Ik weet niet wat voor werk jullie verrichten maar ik moet de eerste baas nog tegenkomen die blij is met zo min mogelijk omzet. Of dit nou een bakker is, ITer of verkoper in een buitensportwinkel. Er moet wel brood op de plank komen. Een verkoper die echter voor het duurste produkt gaat is korte termijn gericht. Heeft een leuke score maar er bestaat een kans dat de klant zich bekocht voelt (alhoewel de klant nog altijd diegene is die beslist).
De verkoper die klantgericht is en zijn of haar ervaring goed kan vetalen naar de behoeften van de klant zal niet het duurste verkopen maar het juiste. De klant voelt zich prima geholpen en stelt vertrouwen in de verkoper/verkoopster en komt terug voor zijn volgende aankoop. Dus: een goede verkoper haalt op termijn veel omzet binnen en geeft veel en juiste informatie zodat de klant weer terugkomt en..............enz.

Met uiterst vriendelijke buitensportgroet
en prettige dagen toegewenst

Buitenvoetje
 
Beste linkervoet,

Erg aandoenlijk dat je je aangesproken voelt, maar je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag waar de verkoper dan voor nodig is. De meeste informatie is vandaag de dag op internet te vinden, en voor het stukje gebruikerservaring kan je bv. op deze site terecht en is de verkoper dus ook niet strikt noodzakelijk. De vraag blijft dus open.
Of de verkoper deskundig is? Sommige wel, de meeste niet. Wat ik zoal de revue heb zien passeren in 2004:

- Een verkoper die een linker stijgijzer op een rechter schoen probeerde te krijgen. (die dingen kunnen echt verschillend zijn)
- Een verkoper die zei "een synthetische slaapzak wordt per keer 10% minder". (Mijn vraag: per keer wat?, 10% van wat?)
- Een verkoper die tegen een klant zei "ik weet niet hoe het werkt, ik verkoop het alleen maar" (goed argument)
- Een verkoper die tegen een klant zei "het voordeel van een GPS is dat je niet kan verdwalen, ook als je niet zo handig bent met kaart en kompas". (nou nog batterijen die nooit leeg raken)
- Een verkoper die zie "Ik weet niet zo veel van slaapzakken, maar ik denk niet dat er een merk is dat een slaapzak to -20 in het assortiment heeft" (daggut wel, en tot -30 ook nog wel)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal uitspraken gedaan bij bekende buitensportzaken. Ik zal de namen hier niet noemen omdat ik niet weet of onze webmaster daar zo blij mee zou zijn....

Groetz,
Dennis

- Overigens, zoals gezegd: er zijn wel goede verkopers, maar niet zo veel -
 
>- Overigens, zoals gezegd: er zijn wel goede verkopers, maar
>niet zo veel -

Ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn best veel goede verkopers, maar dat wordt vaak als gewoon ervaren en dus vallen ze niet op (een slechte ervaring bijft langer hangen dan een goede/normale ervaring).

Ik denk dat het overgrote deel van de verkopers in buitensportzaken 'goed' is, maar dat de definitie van 'goed' bij veel mensen anders is. Voor mij is de ene keer een goede verkoper iemand die mij vraagt wat ik zoek als ik hulpeloos naar een schap vol moois kijk, terwijl ik de andere keer helemaal 'eng' wordt als ik gewoon wat loop rond te neuzen tussen al het nieuws en ik voor de tweede keer wordt aangesproken door verkopers in een winkel.

Hetzelfde geldt volgens mij bijvoorbeeld dat het soms goed is dat een verkoper verkoopt wat de klant wil hebben, terwijl het een andere keer beter is dat de verkoper verkoopt wat de klant nodig heeft. Die twee zaken kunnen soms mijlenver uit elkaar liggen. Ga er maar aanstaan om aan de neus van iemand te zien wat ze nodig denken te hebben (willen) en daarwerkelijk nodig hebben.

Conclusie: volgens mij is er geen beginnen aan om aan te geven wat een goede verkoper is. Maar als er anderen zijn die daar anders over denken, dan stel ik voor om daar vooral een andere discussie over te openen (het gaat immers niet meer over vrolijk worden van een Op Pad test).

Raymond
 
Blijkbaar zijn de informatiesites niet goed genoeg of wil men toch graag mondelinge informatie want ik zie zo om mij heen toch vele, vele mensen die zich graag laten informeren door een (incompetente) verkoper. Incompetent want volgens jouw woorden (email zinnetjes laten zich moeilijk interpreteren op emotie) lijkt zo'n , laten we zeggen, 80% er de ballen van te weten. Ik weet ook wel wat ik wil aanschaffen als ik in een winkel kom. In principe betreft dat dan aanvulling op de uitrusting. In mijn aanvangsperiode (25 jaar geleden) liet ik mij graag informeren door iemand die vanuit de praktijk kon vertellen hoe en wat. En geloof het of niet maar er zijn nog steeds mensen die beginners zijn en het verschil willen weten tussen draagvermogens van rugzakken ,dons en synthetische materialen, gas en benzinbranders, GTX en gecoate materialen, een achtje of ATC'tje.

Wees verder blij dat er buitensportwinkels zijn wat als die niet meer (zouden) bestaan en het internet is de enige plek om te scoren dan wordt het eenheidsworst. Waar (een aantal) winkels nog een uitgebreid assortiment hebben met een groot aantal artikelen met lage omloopsnelheden hebben internetwinkels voornamelijk "safe" artikelen waarvan verkoop gegarandeerd is.
Dus naar mijn mening is een stuk informatieverstekking tav een grote groep nieuwkomers en net-beginners nog steeds gewild. Daarnaast kan een goede band met een winkel cq. verkoper er ook voor zorgen dat bij klachten er extra aandacht aan de klacht wordt besteed of dat de winkel de klacht al afwikkeld en zelf het risico draagt.

Groeten

Buitenvoetje
 
Dennis,
ik mis een nuance in je betoog:
Je hebt me zelf verteld van een verkoper die een echtpaar geen GPS "wilde"verkopen omdat hij bij deze mensen kon aantonen dat deze a) erg duur en b) onnodig was voor de ze mensen, of iets in die orde.
Ik geloof dat hij ze een cursus navigatie aanbeval oid????

Ik kan me voor een groot deel vinden in het betoog van Buitenvoetje, er zijn inderdaad slechte verkopers maar zeer zeker hele bergen goede!
En al die kreten van "Op internet vindt je alles wat je weten moet??? Dacht t niet...
Ik wil mijn nieuwe spullen voelen, passen, ruiken en dan pas beslissen of ik er voor ga of niet.
En hoewel ik aan de ene kant ooit wel eens bijna ruzie kreeg met een verkoper in R'dam over hoe hij vond dat een heupband van een rugzakje moest zitten terwijl ik alleen maar dacht: EINDELIJK een dagrugzakje met een passende heupband! zijn er voldoende verkopers waar ik naast een leuk- ook geregeld een leerzaam gesprek mee kan hebben.
Maar een kenmerk van een goede verkoper???
Hij moet enige zelfkennis hebben, eerlijk zijn, kennis van de producten in zijn of haar shop,of op tijd aangeven dat hij te kort zal schieten en je een collega aanbevelen en je niet alleen het duurste van het duurste willen aanpraten.
Verder helpt t waarschijnlijk om een olifantenhuid te hebben als klant nr 19345 van die maand jou wel even zal laten weten dat hij er echt meer van weet..:)

Rob
(Heeft een modelbouwzaakje............weet dus iets van klanten)





Yr DDraig Goch


R:Db Plas
http://www.twenot-forums.nl
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

>Dus naar mijn mening is een stuk informatieverstekking tav een
>grote groep nieuwkomers en net-beginners nog steeds gewild.

>
>Groeten
>
>Buitenvoetje

Hallo Buitenvoetje.
Het probleem hier is, is dat die mensen niet kunnen beoordelen of de info, die ze krijgen wel correct is.

Zelf ooit eens mee gemaakt dat een verkopen zei dat een kompas voor het noordelijk halfrond prima op het zuidelijk halfrond werk, alleen dat de de naald dan omdraait en de zuidnaald naar het noorden wijst en omgekeerd.:7 :7 :7 :7

Groetjes.

Peter.
(Niet zo gauw op zijn buitenteentjes getrapt ;) ).
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan