De beurs en buitensport...


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rkoome

Administrator
Forumleiding
Hallo dan,

Gisterenavond en vanochtend waren de perikelen op de beurzen wereldwijd hét topic van het journaal en de kranten. De huizenmarkt zou instorten, banken gaan failliet en leningen worden nauwelijks meer normaal gegeven of kunnen niet meer worden terug betaald.

Wat ik me dan afvraag: in hoeverre zou dit rechtstreeks invloed gaan hebben op de buitensport? Zo zie ik in mijn omgeving dat veel mensen (al een tijdje) nu eerder een buitensport-bestemming aan de andere kant van de oceaan kiezen en dat mensen sneller geneigd zijn om via Internet hun producten in de VS te kopen. Maar hoe lang duurt het voordat de prijzen van producten hier dan naar beneden gaan? Productie en grondstoffen worden door de dollarkoers namelijk behoorlijk goedkoper volgens mij. En gaan fabrikanten nu minder snel investeren in nieuwe producten, maar juist vooral inzetten op hun klassieke 'melkkoeien'?

Zijn er buitensportende economen die er een idee over hebben? Ben namelijk wel benieuwd wat de gevolgen (zouden) kunnen zijn...

Raymond
- zit enkel de brandstofprijs stijgen hier :(
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ik heb het vermoeden dat de prijs van buitensportartikelen in Nederland kunstmatig wordt hooggehouden door verboden prijsafsprakendie waarschijnlijk worden gecoordineerd door de importeurs. Iki heb uiteraard géén harde bewijzen anders dan dat een winkelier mij ooit heeft verteld niet tegen een lager prijs te mogen verkopen omdat hij anders niet meer geleverd krijgt door de importeur. Het is een win-win situatie voor importeurs en de winkeliers omdat goederen die in dollarlanden worden geproduceerd door de inflatie van de dollar ten opzichte van de euro steeds goedkoper worden.

Wat je nu ziet ontstaan is zogenaamde parallelimport. Dat is nu via internet doodeenvoudig. Dit is iets waar onze importeurs weinig tegen kunnen doen. Maar kennelijk wordt de hoofdzaak van de buitensport materialen niet verkocht aan freaks like us. Wij dus die gaan voor de laagste prijs via het internet. Het is al veel langer bekend dat buitensportkleding ook modieus is, je ziet iedereen wel in een dure technisch jas lopen. Kennelijk levert die bevolkingsgroep zoveel omzet op dat men zich nog géén zorgen maakt over parallelimport dat wordt gedaan door een minimaal groepje freaks/early adaptors. Deze trend is ook een slechte stimulans voor het importeren van nieuwe producten op basis van nieuwe technologieen. Vaak zie je ook dat bepaalde nieuwe producten enkel via één (exclusiviteitsrechten) winkelketen wordt aangeboden, hierdoor kan de prijs lokaal ook kunstmatig hoog blijven.

De dollar koers is overigens weer iets aan het stijgen door de beurscrisis. Dus als je "parallelimporteert" moet je dat goed opwegen tegen de eventuel belastingen die je nog erbij moet betalen als je pakketje door de douane wordt onderschept. Loont het nog? Ga an vooral je gang. Hoe meer mensen het doen hoe groter de druk op de importeurs en dito winkelketens zal worden. Immers het systeem is totaal gbasseerd op vraag en aanbod. Zolang de vraag lokaal nagenoeg gelijk blijft of zelfs stijgt bij stijgende of gelijkblijvende prijzen zullen importeurs en winkeliers niet wakker liggen. Men gaat zich pas zorgen maken als de vraag drastisch daalt. En ik zie dat voorlopig niet gebeuren zolang buitensport kleding modieus blijft.
 
Tja, ik weet niet of het alleen maar positief is voor de consument. Als er werkelijk een crach komt, zouden er ook Amerikaanse fabrikanten failliet kunnen gaan, waardoor de concurrentie weer kleiner wordt. Door de slechte koopkracht in USA kunnen ook de europese fabrikanten een deel van hun markt kwijtraken. Bijv. Hilleberg biedt zijn tenten behoorlijk goedkoper aan in USA dan in Europa. Kennelijk hebben de amerikaanse prijzen niet altijd invloed op de europese. En als Hilleberg geen tenten meer verkoopt in USA, zullen de innovatiekosten geheel door ons in Europa moeten worden betaald.

Ik denk dat het aantal mensen dat een product aan de andere kant van de oceaan bestelt omdat het daar goedkoper is, beperkt zal blijven, omdat je het niet kunt passen, geen advies krijgt en minder garantie hebt dan bij een lokale winkel. Maar degenen die het doen zullen er wel veel mee kunnen besparen.

Je kunt het ook proberen in een lokale winkel. Ik heb wel eens een product gekocht en aan de eigenaar van de winkel verteld dat het product toch wel heel duur was met de huidige dollarkoers. Uitgelegd dat ik het in USA voor veel minder kon kopen en inclusief verzending en vertolling op bedrag x zou uitkomen. Toen mocht ik het artikel voor bedrag x kopen, wat ca. 80 euro onder de winkelprijs was.

Linda

- Met gelukkig zeer weinig aandelen. Net voor de kerst een paar aandelen verkocht voor een zeer goede prijs :).
 
>En ik zie dat
>voorlopig niet gebeuren zolang buitensport kleding modieus
>blijft.
>

Hoi Sander,

Ik denk niet zozeer dat de kleding modieus is, maar dat bij veel buitensportwinkels de kleding een enorm groot aandeel van omzet is. Dat is wellicht ook de reden dat het in de buitensport-branche een tijd geleden ook zo slecht ging: de winter was te zacht en de zomer te nat. Gevolg daarvan: de kleding die op dat moment in de winkels lag werd slecht verkocht en dus daalde de omzet bij veel winkels met enorme stappen. Nordic Walking kwam in die zin net op tijd, want dat was voor enkele winkels de redding: veel oudere mensen met tijd en geld die wel een volledig nieuwe uitrusting van een betrekkelijk nieuwe sport wilden kopen.

Raymond
 
"Nordic Walking kwam in die zin net op tijd, want dat was voor enkele winkels de redding: veel oudere mensen met tijd en geld die wel een volledig nieuwe uitrusting van een betrekkelijk nieuwe sport wilden kopen."

Mode in mijn bescheiden mening dus. ging ook zo met in-line skaten. Ineens zag je overal in-line skates en bescherming liggen. Zo ook met buitensport kleding. Iedere winkelketen van Wibra tot de ANWB reiswinkel verkoopt "buitensportkleding". Over de kwaliteit en het innovatieve technische karakter moet je echter geen vragen stellen.

Mode is een hele -zo niet de- belangrijkste driver voor de vraag. Je zegt het zelf, kleding is de belangrijkste omzet. Het is waar dat deze omzet gevoelig is voor weersafwijkingen. Immers de ingekochte collecties zijn altijd seizoensgebonden. Werkt het seizoen niet mee dan zal de omzet lager zijn. Mode of geen mode.

Wel moet ik toegeven dat de interesse van de Europese burger in verre oorden alleen maar is toegenomen. Ook dit is een boost voor vrijetijdskleding/c.q. reiskleding c.q. outdoor spullen. Ik sta regelmatig in de Bever even te koeken (wel kijken niet kopen:))en vaak zie je mensen die iets nieuws gaan doen en om advies komen vragen en daarbij uiteraard dito (seizoensgebonden) spullen aanschaffen. Heel vaak vraag ik me dan af heb je dit nu echt nodig voor die vakantie of die activiteit? Het zal mijn zuinige inslag wel zijn. :+
 
Passende kleding kopen voor een nieuwe sport, vind ik geen mode. Natuurlijk kun je ook gaan nordic walken/skaten in je spijkerbroek, maar meer geschikte kleding zit nou eenmaal prettiger. Dat is gewoon functioneel. Dat vervolgens de functionele kleding elk jaar van kleur en fasong moet veranderen, is wel weer mode. Koopjesjagers profiteren daar weer van door in de uitverkoop de kleding van vorig jaar te kopen. Ook kun je vragen stellen bij de hoeveelheid aan keuze. Maar voor de klant wel weer prettig om keuze te hebben, want elk product kan weer anders vallen.

Ik verbaas me in de buitensportwinkel/sportwinkel altijd over de hoeveelheden katoenen t-shirts die ze hebben. Ik een sportwinkel verwacht ik sneldrogende of warmteregulerende shirtjes. Zo'n katoenen shirt kun je ook wel bij een gewone kledingzaak kopen.

Linda
 
Nordic walking kun je prima aan beginnen in je joggingbroek en windjack om je middel. Het is uiteraard allemaal wat vochtiger, maar ik zou het wel weten als ik aan iets nieuws begin. Eerst uitproberen of het bevalt en dan pas optimaliseren.

Maar ja het consumentengedrag is gewoon goed voor de economie. Geld moet rollen, dus daar klaag ik niet over. Probleem is echter dat er een behoorlijk hoge prijselasticiteit is. D.w.z prijzen zijn relatief hoger in vgl tot andere dollar-landen, maar de vraag blijft nagenoeg ongewijzigd. De enige verklaringen die ik zo snel kan verzinnen voor een dergelijk effect zijn mode en status. Immers buitensportkleding is zeker géén eerste levensbehoefte (een andere theoretische reden voor een hoge prijslelasticiteit.

Iedere winkelketen die wil overleven moet een aanbod hebben voor een groot publiek, daarvalt dus ook nog het ouderwetse katoen onder voor diegene die nog niet helemaal bereidt is zijn portemonnee helemaal open te trekken. Richt een keten zich daar niet op dan zal deze als t specialistisch bestempeld worden waardoor het minder publiek zal aantrekken. Ik heb zo in de loop der jaren gezien dat specifieke outdoor zaken steeds breder assortiment zijn gaan voeren.
 
Ik ben er van overtuigd dat er prijsafspraken gemaakt worden door fabrikant en winkelier.
De fabrikant noemt het dan adviesprijzen.
Inderdaad op straffe van het dealerschap verliezen moet je wel hierin mee.
Zelf zit ik de schoenhandel.
Daar bepaald een fabrikant zelfs dat er minmaal een X aantal moet worden ingekocht en minimaal 10% van de nieuwe artikelen.
Zoniet dan kan je het schudden en ben je dealer af.
Dit zijn de zogenaamde geselcteerde dealer afspraken, deze zijn zelfs goedgekeurd door de NMa. Onder het mom van: goed voor de fabrikant en de winkelier. Ben zelfs in gesprek geweest met de NMa en die zeggen: de voorwaarden van fabrikant zijn redelijk en u heeft de moglijkheid om van een andere fabrikant artikelen te betrekken.
Kortom als ze niet alleen zijn met een uniek product dan kan de markt kunstmatig hoog gehouden worden en zal de NMa niet ingrijpen.
Dit is een orgaan van de overheid en hoge prijzen leveren de overheid ook meer geld op.

Graag zou ik ook iets lager willen in prijs.
Zeker omdat heel veel artikelen tegenwoordig in zeer lage lonen landen worden gemaakt en er een giga marge opzit voor de fabrikant.
De dollar zakt maar de prijzen in de winkel, van dollar gerelateerde artikelen, zakken niet.
Het zou wel ondoenlijk zijn om de dollar elke dag te volgen en de prijzen in de winkels aan te passen, maar een redelijke volg trend is mogelijk zeker als de dollar al zo heel lang laag staat.

Nu de beurs een "klein dipje heeft" maak iedereen elkaar gek door maar aandelen te dumpen. Zelf ben ik lekker aan het bijkopen. !!
De grote schuldige zijn de beurshandelaren, die op korte termijn goed willen scoren, die nu zelf steen en been klagen.
Het economische klimaat is nu eigenlijk niet goed voor de consument omdat het vertrouwen in de toekomst een deuk krijgt, gaat ie minder uitgeven en alles op de bank zetten.
Daalt de rente omdat er een overschot aan geld komt.
Duurt dit te lang dan stijgen de aandelen weer en komen we weer in beter vaarwater.
Aan het eind van het jaar is alles weer goed: Bush is dan weg en z'n opvolger kan het dan alleen maar beter doen zo denkt men in de wereld.

Een bepaalde groep mensen heeft behoorlijk wat geld te besteden.
Zo zie je vooral de wat oudere mens in dure buitensport kleding lopen, dan denk ik: komen ze ooit wel eens in het bos, heuvels, piste of op een berg en is je kelding wel gekocht voor funktioneel gebruik of doe je mee met de buitensportmode.
Je " moet" tegenwoordig wel merkkleding aan hebben wil je een bepaalde status houden.
Ik vind dat erg krom gedacht. Een vorm van overkill.

Gelukkig kiest ieder voor het zijne !!

Eric
 
Hoi Eric,

>Het zou wel ondoenlijk zijn om de dollar elke dag te volgen en
>de prijzen in de winkels aan te passen, maar een redelijke
>volg trend is mogelijk zeker als de dollar al zo heel lang
>laag staat.

Direct volgen lijkt me ook niet kunnen, want de producten zijn immers eerder ingekocht en betaald en zullen dus liefst ook op basis van die prijs worden verkocht. Dat 'excuus' werkt uiteraard terug in de keten tot aan de fabrikant aan toe :(

>Zo zie je vooral de wat oudere mens in dure buitensport
>kleding lopen, dan denk ik: komen ze ooit wel eens in het bos,
>heuvels, piste of op een berg en is je kelding wel gekocht
>voor funktioneel gebruik of doe je mee met de
>buitensportmode.
>Je " moet" tegenwoordig wel merkkleding aan hebben wil je een
>bepaalde status houden.
>Ik vind dat erg krom gedacht. Een vorm van overkill.
>
Die vorm van overkill is volgens mij iets typisch Nederlands (en Belgisch??), want bijvoorbeeld hier in Spanje zie je dat juist helemaal niet. Mensen gaan hier over het algemeen juist met te weinig materiaal de bergen in. Dit heeft er onder andere in Catalonië toe geleid dat bij bergredding onder andere de uitrusting van het slachtoffer bepalend is of er sprake is van 'eigen schuld' (lees: vette rekening).

Het gaat mij dan ook vooral om de lange termijn. De Nordic Walking markt lijkt nu al volledig in te storten (voor zover dat nog niet gebeurd is) en enkel de ANWB (veel oudere leden) zal er nog op kunnen teren. Nieuwe outdoor-trends zoals 'slacklining' en adventure racing zie ik ook niet direct 'de markt redden in Nederland, dus ik vraag me af hoe het gaat lopen nu inderdaad veel mensen hun geld gaan oppotten...

Raymond
 
Raymond,


>Direct volgen lijkt me ook niet kunnen, want de producten zijn
>immers eerder ingekocht en betaald en zullen dus liefst ook op
>basis van die prijs worden verkocht. Dat 'excuus' werkt
>uiteraard terug in de keten tot aan de fabrikant aan toe :(

Hoe lang staat de dollar al laag ?? Toch al meer als 3/4 jaar dus naar mijn idee kunnen de prijzen aangepast worden.
Kijk eens naar de olie en brandstoffen, die liggen ook al maanden in een depot hoor. Worden zelfs extra ingekocht als de prijs laag staat en met mondjes maat uit het depot gehaald als de prijs omhoog dreigt te gaan. En zo weer een reden te hebben om de prijzen nog verder op te schroeven onder de mom van schaartse.
Heb goede bron in de familie uit de oliewereld en zodoende op de hoogte van deze praktijken.
Waarom kunnen die prijzen wel elke week (soms dag) aangepast worden en outdoor spullen niet per seizoen ?


>Die vorm van overkill is volgens mij iets typisch Nederlands
(en Belgisch??), want bijvoorbeeld hier in Spanje zie je dat
>juist helemaal niet. Mensen gaan hier over het algemeen juist
>met te weinig materiaal de bergen in. Dit heeft er onder
>andere in Catalonië toe geleid dat bij bergredding onder
>andere de uitrusting van het slachtoffer bepalend is of er
>sprake is van 'eigen schuld' (lees: vette rekening).

Oke, maar ik bedoel bijv. een jas van HH die in de zeilsport je bij windkracht 10 nog lekker droog en warm houd, die heb je toch niet nodig om de hond uit te laten of als je met je rollator een blokje om gaat ? Of een TNF VE25 tent als je alleen maar op de Veluwe kampeert.

>De Nordic Walking markt lijkt nu al volledig in te storten (voor zover
>dat nog niet gebeurd is) en enkel de ANWB (veel oudere leden)
>zal er nog op kunnen teren.

Is inderdaad over het hoogte punt heen.
Heeft van begin af een imago probleem, door div. welwillende bewegings goeroes is geroepen dat dit een zeer goede sport is om actief te bewegen.
Juist, als je het maar serieus doet en een cursus volgt.
Maar kijk eens in bos of duin, menigeen heeft een paar stokken bij zich en "doet aan Nordic Walking" . Kijk je verder dan zie je ze zelfs op de instappertjes lopen en soms hoor je krrrrrrrrrrrssssssssss van de stokken die ze achter zich aanslepen.
Ik ben er dan al voorbij zonder stokken en gewoon in wandelpas.
Als je dan zoiets ziet dan weet je eigenlijk al wat voor een schade dit kan aanrichten aan de in opkomst komende sport.
Ben bang dat deze sport, al van begin, teveel als hype is gepromoot.

> Nieuwe outdoor-trends zoals
>'slacklining' en adventure racing zie ik ook niet direct 'de
>markt redden in Nederland, dus ik vraag me af hoe het gaat
>lopen nu inderdaad veel mensen hun geld gaan oppotten...

Is Nederland nu wel echt een outdoorland ??
Voor de meerderheid denk ik niet.
Daarvoor zijn de afstanden te klein voor en de infrastructuur te goed.
We leven veels te veel binnen en komen alleen naar buiten als het moet. Ook speelt mee dat we steeds meer ouderen krijgen en de jongeren niet meer zo actief zijn in het langdurig buitengebeuren.
Een keertje is leuk maar om altijd te ........... nou nee is dan de vaak gehoorde mening.
Enkelingen daargelaten want anders bestond deze site niet.

Ik moet haast wel zeggen dat menig Nederlander nu weer op z'n geldbeurs gaat zitten en niet veel meer gaat uitgeven.
Ze zeggen wel eens: vrouwen bloot, handel dood, maar als radio, tv en in Den Haag het verhaal geven dat het niet goed gaat in Nederland of de wereld, dan gaat er nog meer handel dood.

Eric
 
>Zelf zit ik de schoenhandel.

>Graag zou ik ook iets lager willen in prijs.
>Zeker omdat heel veel artikelen tegenwoordig in zeer lage
>lonen landen worden gemaakt en er een giga marge opzit voor de
>fabrikant.

Eric,

Jij mag als verkoper gewoon je eigen prijs bepalen hoor. Helaas is het dan wel zo dat als jij onder die advies prijs van de leverancier gaat zitten de leverancier je volgend jaar geen schoenen wil leveren. Vervelend maar geen ramp.

Als je dus goedkopere schoenen wilt verkopen omdat de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden, is het dus aan jouw als winkelier de taak om op zoek te gaan naar schoenen die wel dezelfde kwaliteit hebben, maar wel goedkoop worden geproduceerd waardoor jij ze ook goedkoop kan en mag aanbieden. Dat houdt dus in dat je niet dezelfde schoenen gaat verkopen als die iedereen al heeft (en dan denk ik met name aan de standaard Hanwags, Meindls en Lowas). Maar dat maakt het verkopen wel lastiger. Klant wil Lowas, "want die heeft mijn buurvrouw ook" en dan moet je dus met een goed verhaal komen waarom klant jouw schoenen moet kopen. Makkelijker is natuurlijk ook gewoon die Lowas verkopen, maar dan zit je weer met die kunstmatig hoge prijs. Dilemmas dilemmas.

Eins
 
Interessant dat verbod op parallel import. Dat is dus probleem 1 in de keten. Probleem 2 zit tussen de importeur/groothandel en de retailwinkel. In die keten worden vaste prijsafspraken gemaakt voor actuele collecties. Verkoop je onder de zg. 'adviesprijs' dan krijg je als winkelier niet meer geleverd. Ook dit mag volgens de NL mededingingswet want er zijn immers voldoende substituten (andere merken, al dan niet in andere kwaliteit).
 
De moraal van dit verhaal:
Het is dus niet altijd de schuld van de winkelier als de prijs hoog is !!!
 
Idd dat is al langer bij mij bekend. Een winkelier wil gewoon verkopen en als het goed is klanten tevreden houden. De rest in de keten wil voornamelijk zijn product(en) afschermen tegen prijserosie.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan