De ultieme online shop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rkoome

Administrator
Forumleiding
[font size="1" color="#FF0000"]Laatst gewijzigd op 25-05-01 om 01:46PM (GMT 1)[/font][p]Voer voor de liefhebbers...

Er zijn inmiddels verschillende buitensportzaken die (een gedeelte van) hun assortiment online zetten en zo aanbieden. In Amerika heb je al enkele zeer succesvolle winkels (bijvoorbeeld REI) op die manier, net als in Duitsland (Globettrotter). Toch blijven wij in Nederland een beetje achter.

Wellicht omdat we zo verrekte verwent zijn met het grote aantal buitensprotzaken, maar wellicht ook omdat nog niemand echt weet wat ze moeten doen.

Zo is er de shop van Carl Denig die spullen goedkoper aanbiedt dan in de eigen winkel (naar mijn idee de ideale manier om je eigen klanten de winkel uit te jagen) en specialistische zaken als Knives & Tools die zich 'slechts' richten op messen en zaklampen.

Maar als ze het nu eens echt goed aan zouden willen pakken, wat zou je dan voor tips willen meegeven aan de buitensportwinkels van Nederland die een online shop willen beginnen?

Zelf denk ik aan veel info, no nonsens garantie, makkelijk bestellen en lage prijzen. Maar wat zijn de wensen/tips van andere mensen?

En daarnaast: wat zijn goede voorbeelden van online shops?

Grtx,

Raymond
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

jurgenvv

Lid Club Hiking-site.nl
Belangrijk voor mij is dat onder rembours versturen of met accept-giro ook kan, aangezien ik (net als veel mensen) geen vertrouwen heb ik het gebruik van creditcards via internet.

Verder gewoon groot assortiment :)

Jurgen van Vliet
aka GlowDog
Email : glowdog@xs4all.nl
IRC : Glowdog , #backpack , IRCNet
 
Hola..

Ik denk dat het een goede zaak is om de verschillende doelgroepen op verschillende manieren te bedienen.
Je hebt de winkels voor de mensen die graag uitleg willen hebben. Een helpende hand zoeken in het woud van buitensportartikelen waar de afzonderlijke bomen voor een relatieve leek moeilijk te onderscheiden zijn. Deze mensen kunnen en willen daar wat extra voor betalen en da's prima zo..
En je hebt de mensen die precies weten wat ze willen en alleen op zoek zijn naar het goedkoopste adresje hiervoor.
Van deze laatste groep zijn er in Nederland denk ik niet zo heel erg veel, en dat zal dan ook de reden zijn dat we in Nederland een beetje achterlopen op het outdoorwebwinkelgebied.
Leathermans raak je aan iedereen wel kwijt, maar specialistische kleding of uitrusting is een ander verhaal natuurlijk. De gewone winkel zal daarom altijd moeten blijven bestaan omdat je nu eenmaal kleding en ander materiaal moet kunnen passen en bekijken. Op de bonnefooi een peperdure klimbroek bestellen op internet is dus een risico. Hier ligt volgens mij de moeilijkheid voor de winkeliers.. Wat heeft Denig er nu aan dat ik hun rugzakje en slaapzakje kom passen en proberen in de winkel, om hem vervolgens voor een lagere prijs bij dezelfde winkel via internet te bestellen??
Webwinkels zullen dus opgezet moeten gaan worden door particulieren die geen bedrijfsruimte nodig hebben, personeel nodig hebben, etc. etc..

De Bergsportshop doet het erg goed. Goede en snelle service en aantrekkelijke prijzen. Ook het ruilen van artikelen en het op zicht krijgen van artikelen valt over te praten. Een klein nadeel is dat deze kleinschalige winkeltjes (Duitsland heeft er ook een paar) een beperkt aantal leveranciers hebben. Zo is bijvoorbeeld het merk Mammut vrij schaars vertegenwoordigd in deze categorie (..Maar die kan je dan wel weer in de gewone winkel kopen). Ik ben van mening dat de informatie bij de artikelen nu veel te beperkt is. Dit geldt voor vrijwel alle sites. Je moet nu dus zorgen dat je zelf behoorlijk goed op de hoogte blijft.
Voor mij werkt het prima.. het internet winkelen, maar ik ben erg benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen..

:7

Prima winkels zijn ook: Pied a Terre & de Noorderzon: Altijd precies de juiste kaarten op voorraad.
&
http://www.rockrun.com : Spectaculaire aanbiedingen (Bijvoorbeeld het Chill Factor jacket van Mountain Hardware, thuisbezorgd voor totaal fl 201,-)
 
H

HansE

Guest
Volgens mij zijn alle winkels die nu een uitgebreide online-shop hebben, dezelfde die al jarenlang postorder doen, in ieder geval die jongens van REI en Globetrotter. En het is algemeen bekend dat de afstanden in USA groter zijn en daar dus ook veel meer postorder plaatsvindt. Daarbij komt, dat in NL bijna iedereen wel werkt, dus dat je nog eens een keer extra naar het postkantoor moet om je pakje op te halen. Geef mij dan maar gewoon een winkel in buurt. En trouwens in NL zit bijna overal wel een goede outdoorwinkel op de hoek.
Volgens mij zijn ze bij Denig inderdaad gek en jagen ze hun klanten de winkel uit.

Het ruilen van de Bergsport Shop lijkt mij trouwens een vreemd plan, het betekent gewoonweg dat je er niet zeker van kunt zijn dat jij de eerste bent die het product in handen krijgt - en dat lijkt me geen lekker idee. Ik heb wel eens geprobeerd een gordel te ruilen en die winkel vertelde me dat bergsportmateriaal nooit geruild mag worden, omdat ze anders de klant niet meer de garantie kunnen geven dat er niet een of andere psycho mee heeft lopen knoeien...?!?!
 
Dag Hans..

Dat ruilen bij de Bergsportshop behoeft nadere toelichting.
Bij wijze van presentje mocht ik een poos terug voor 300 piek shoppen bij deze webwinkel. Op dat moment was mijn uitrusting eigenlijk nog behoorlijk compleet en er was niks dat ik echt nodig had.
Ik heb toen o.a. die gordel van BD uit mogen proberen. Labels eraan laten zitten en thuis een poosje erin hangen en jezelf bekend maken met het geval. Na een half uurtje wist ik dat dat mijn gordel niet was en heb ik 'm terug mogen sturen. Ook bestelde ik een ijschroef voor een maatje van me. Per abuis de verkeerde, maar terwijl ik hem nog terug moest sturen was de nieuwe al onderweg. Dat vind ik voor een webwinkel een bijzonder goede service.
Het risico dat iemand een beschadigde gordel terugstuurd is natuurlijk aanwezig, maar een webwinkelier met gezond verstand zal in zo'n geval dat ding nimmer terugnemen natuurlijk.

Hoe zit dat trouwens met huurgordels enzo?

Groet,
:7
martin
 
Voor mij geldt ook dat je onder rembours of via girobetaalkaart. Om de doodsimpele reden dat ik geen creditcard heb ;-)

En Martin: van huurspullen ben ik geen fan van omdat je nooit weet wat ermee gedaan is. En als je in een kloof hangt van 200 m voel ik mij liever veilig!

Duncan.
 
+Dat zijn inderdaad ook een van de dingen waar ik veel waarde aan hecht gewoon betalen met eeen machtiging of via een acepptgiro,

Heb een keertje onderdelen besteld (voor mijn jeep) in Engeland, en die schreven gewoon even 100 pond teveel af, bezwaar tegen aangetekend, maar mijn geld nooit terug gezien,
With greetingz,

Enne Martin, nee ik zou nooit aan 2e hands of huurspullen beginnen.

from Wouter Stolk,
aka Elmo(the red one from sesamstreet)
 
Hola daar..

over 2e-hands of huurspullen:

Jaarlijks volgen honderden zo niet duizenden mensen hun cursussen in huurspullen. Of het nu om klimmen, raften, parapenten of diepzeeduiken gaat.. Je kan er (hopelijk) vanuit gaan dat de organisaties van dergelijke activiteiten dat doen met veilig spul.

:7
-Overigens ben ik van al mijn klimspullen de 1e eigenaar maar ken genoeg klimmers die 'on a budget' zijn. Die denken er soms iets genuanceerder over.
 
Hey Martin;

Nee ik begrijp wat je bedoelt, ik ga er ook van uit dat er met huurmateriaal zorgvuldig wordt omgesprongen.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde zou jij,zoals een vriend van mij aan een 2e hands klimtouw gaan hangen?

Mar ik begrijp je reactie

With greetingz,

from Wouter Stolk,
aka Elmo(the red one from sesamstreet)
 
Hai di Hai.

Zeker wat klimspullen betreft leen ik die nooit uit.
Ik ken de geschiedenis er van en ik ben er verantwoordelijk voor.
Mijn leven hangt er evt. wel aan.
Ik zal ook nooit 2e hands klimspullen kopen.
Je kent de historie van dat spul niet en dat behoort iedere klimmer voor zichzelf bij te houden.
Groetjes.

Peter.
 
We dwalen af...

Dat is allemaal duidelijk, die tweede hands spullen. Maar het oorspronkelijke bericht was:
DE ULTIEME ONLINE SHOP.

Hoi,
Duncan. ;-)
 

aqdennis

Lid Club Hiking-site.nl
RE: We dwalen af...

Hmm, "ultieme" en "online" passen m.i. niet zo bij elkaar. Ik wil iets dat ik koop gewoon eerst eens zien en voelen. Als ik dan toch daarvoor naar de winkel moet kan ik het net zo goed meteen kopen. Ik zou sowieso de gewone winkel niet willen missen als is het maar dat je altijd wel een praatje kan maken met een andere outdoor-fanaat of juist met een outdoor-beet.
Ik vindt het leuk om prijzen te vergelijken op Internet, maar kopen doe ik toch liever in de winkel zelf.

Dennis
 
RE: De ultieme online shop: MEC

Ik bestel ongeveer 1 maal per jaar een grote order bij de MEC in Canada www.mec.ca
Deze coöperatie maakt geen winst, en heeft dus zeer scherpe prijzen voor de meeste artikelen.
 
Paar puntjes:

-Het goed naast elkaar zetten van produkten, in een tabel zelf selecteren wat je erin wil en wat je criteria zijn (zie bv. de scanners op de dixons site (niet echt outdoor)). Ook hierbij toelichting wat het verschil is tussen de materialen enzo.

-Het kunnen sorteren van de produkten, op prijs, gewicht, kleur?

-Duidelijke plaatjes, voor- en achterkant, vergrotingen, evt. filmpjes. bv. bij een tent wil je ook een duidelijke aanduiding van de afmetingen, en hoeveel personen en bagage erin kan.

-Een snelle site. Ook met de hedendaagse snelle verbindingen laden sommige webwinkels ernorm traag, functionaliteit gaat (bij mij) voor design (kan trouwens ook prima samengaan).

-Lokkertjes: gratis hebbedingetjes bij bestellingen, elke maand een nieuwe aanbieding, dingen weggeven :)

ga je er 1 beginnen Raymond?

Henk
The Recumbent Architecture Pivo
 

Rkoome

Administrator
Forumleiding
>ga je er 1 beginnen Raymond?
>

Nee hoor, ben gewoon benieuwd wat mensen nou belangrijk vinden aan een online buitensport-shop om er ook daadwerkelijk iets te bestellen.

Raymond
 
F

fberkers

Guest
Belangrijk bij online shops vind ik de "onafhankelijke" discussies over bepaald materiaal, zoals op deze site. Het geeft veel inzicht als gebruikers aangeven wat precies de voor- en nadelen van een product zijn. Vaak weten de verkopers in de buitensport ketens ook niet van alle materiaal het fijne, bovendien zijn het verkopers. Hoe vaak gebeurt het niet dat je in de verschillende zaken verschillende verhalen hoort?
Daarnaast worden er ook tests gepubliceerd. Als je aan de hand van testcriteria uit kunt maken of een bepaald product al dan niet geschikt is, dan hoef je je maar op een aantal producten te richten.
Voor producten die echt persoonlijk zijn (een jas, een rugzak) vind ik het belangrijk dat je kunt passen en eventueel ruilen. Voor standaard materiaal, zoals een zakmes of hoofdlamp is dat passen niet zo interessant. Helaas is de enige echte test het daadwerkelijke gebruik.
Ik hecht er zelf geen waarde aan om te kopen in de winkel waar ik pas: ik wil best passen en dan op internet tegen een lagere prijs het product bestellen, maar dan alleen als de prijs echt veel scheelt, anders snij je jezelf in de vingers. Ik vind het overigens geen probleem om met creditcard te kopen op internet.

Belangrijk aan een goede online shop vind ik de mogelijkheid (verplichting??) tot product-review. Als een online shop echt goed is, dan moet het geen probleem zijn de producten te reviewen. Toch?

Groetjes,

Frank
 
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bovenaan