Dieselbrander?

Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Aangezien ik volgend jaar voor 6 maanden naar Sudan vertrek hou ik natuurlijk de Blogs van mijn collega's in de gaten die er nu zitten.

Een van hen schreef hetvolgende:

Het koken van mijn maaltijden doe ik op een dieselbrander. We hebben prachtige “Coleman branders” meegekregen die hier natuurlijk niet werken. Je kunt hier alleen diesel en een soort kerosine krijgen (dit is overigens ook een tip voor de collega’s die ons volgens jaar komen aflossen). Mike en ik hebben geprobeerd de branders op diesel en kerosine te laten branden. Laat ik het zo zeggen….we hadden vuur. Maar volgens mij is het niet de bedoeling dat de gehele brander in de hens staat!!!!!.

Mijn vraag is dan ook:
Iemand enig idee welke brander expleciet voor diesel is?
Misschien is dat hout-stook-geval wel wat...
:7

Groeten,
Duncan.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Als je diesel gaat stoken zou ik een MSR XGK meenemen (wel even de Diesel sproeier erin schroeven), en dan nog is Diesel een lastige brandstof. Voorverwarmen is heel moeilijk namelijk. Neem daarvoor brandpasta mee.

Groeten,
Joris
 
He Duncan.

Long time.
Zover ik gegoogled heb bestaan er geen speciefieke dieselbranders in het klein, wel van die super grote.
Wel heb ik een MSR-XGK II, en die schijnt ook op diesel te kunnen branden maar dat heb ik zelf nooit geprobeert.
Je kan hem van mij lenen, om het eens uit te proberen.
Een idee????

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
Ik ken iemand die ongeveer 2 weken lang diesel in z'n XGK gestookt heeft (omdat er niets anders te koop was) en dat werkte. Niet geweldig, maar het werkte.

De OmniFuel brandt ook diesel. Maar die raakt volgens mij sneller verstopt dan de XGK.

Verder is de onderkant van m'n pan nu definitief zwart. maar dat is van minder belang :)



Jacco
 
Hallo Duncan,

Ik neem aan dat je niet gaat hiken in Sudan, maar dat je vanuit een of meerdere basis werkt.

Vele NGO's en ook militairen (waaronder ook Amerikaanse leger) gebruiken in deze omstandigheden de Optimus 111 Hiker. Zowel met petroleum als met diesel.

let wel even op volgende:

Met kerosEne wordt niet altijd dezelfde brandstof bedoeld( let op is ook niet hetzelfde als onze kerosIne). In Groot Brittanie, bedoelt men met "kerosene" vliegtuig brandstof dat men in Amerika weer aanduid met Jetfuel. Als Amerikanen het over kerosene hebben, dan bedoelen zij echter petroleum, of in Groot Brittanie "Paraffin". zie verder http://fuel.papo-art.com/

De Optimus Hiker kan overigens met al die brandstoffen overweg, zonder sproeier te verwisselen. Ik vermoed echter dat jouw bronnen met "een soort kerosine" petroleum bedoelen. Petroleum wordt nog steeds in grote delen van de wereld wo Africa en Azie als huishoud brandstof gebruikt.

Petroleum is veel beter geschikt als brander brandstof dan diesel of jetfuel. Petroleum is schoner en bevat nagenoeg geen giftige toevoegingen. Van de vele diesel soorten is diesel voor peronen auto's het meest geschikt, maar deze bevat (ook in Africa) veel giftige toevoegingen, die ook je brander regelmatig gaan verstoppen. Bovendien is de diesel vaak vervuild en/of te "crude" om goed te branden. Gebruik diesel dan ook alleen in noodgevallen. Diesel vraagt ook een langer en betere voorverwarm tijd dan petroleum. Overigens vraagt petroleum weer een iets langere voorverwarming dan benzine.

Ook voor petroleum, en zeker voor diesel, geldt dat voorverwarmen met de eigen brandstof niet zo'n succes is. Heel veel roet en vuiligheid. Beter is het om wat spiritus op de kop te tikken, of branderpasta mee te nemen.

Als je moderne bezine branders gewend ben, dan is de meest gemaakte fout met petroleum en diesel: te kort voorverwarmen. Dus onthoud lang voorverwarmen, ook in de tropen meerdere minuten.

Welke brander je ook kiest , zorg voor onderhoudsmateriaal en houd hem zo schoon mogelijk. Als je bovenstaande in achtneemt dan kun je met petroleum prima koken. Met diesel gaat ook, maar dit vergt erg veel geduld en onderhoud en schoonmaken van de brander.

Succes

MVG

Rolf
 
De optimus 111 lijkt me erg geschikt, als je de grote doos er om heen te groot vind, heb je ook een versie waarbij de brandgedeelte en de pomp/brandstof fles apart zitten (zoals de meeste benzine/multi fuel branders van tegenwoordig): de Optimus No.11 Explorer. Wordt geleverd met 3 verschillende brandkoppen. Helaas al een tijdje uit productie, maar hij is nog verkrijgbaar en vaak zelfs met korting.
 
Hi,

zoals rolf al aanhaalt is het heel normaal om op petroleum te koken (bij ons op de scouting hebben we heel heel lang geleden van een of andere sheik (weet niet precies hoe het zit...) een aantal peut branders gekregen.) zelf laatst bezig geweest met het opknappen met een aantal van die branders, leken een beetje op deze:

http://i16.ebayimg.com/04/i/000/b1/ec/520c_1.JPG

Persoonlijk zou ik idd kiezen voor een petroleum brander, werkt prima.

Succes

Zal nog wel eens kijken van welk merk de onze zijn.

Bas
 
Ik denk dat Duncan voor diesel kiest, omdat in het leger, alles op diesel werkt.
Anders heeft hij misschien weer problemen om aan petroleum te komen.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
Hallo,

Bedankt voor alle antwoorden.
Rolf, duidelijk antwoord... Ik denk dat je gelijk hebt.

De Peak's begeven het in ieder geval, zovel is inmiddels wel duidelijk.
We gaan de andere branders een bekijken op internet.

@Peter:
Ik vroeg hierom om de doodsimpele reden dat er daar in de rimboe eigenlijk niets anders te krijgen is, niet omdat alles op diesel draait :-)

Nogmaals bedankt,
Duncan.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan