fietsdynamo als acculader

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ivo
  • Startdatum Startdatum
Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60

banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
RE: NiMH cellen enzo...

Ik ben je even kwijt...

Op de genoemde site worden alleen Ansmann, GP en Trust opladers aangeboden, hier zitten een paar tussen voor 6 of meer accu's maar niet 1 biedt de mogelijkheden van de BC-900.

Bovenstaande opladers worden ook op Conrad verkocht onder naam Accu-Trainer, de twee buitenste op de foto zijn ook gewoon domme opladers. De middelste heeft het meeste weg van een BC-900 maar ik kan in de handleiding niet vinden dat je zelf de laadstroom kan instellen, tevens is hij 10 euri duurder.

JA
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

RE: Waarom geen Li-ion ?

Reageer even vertraagd op deze subdraad.

Marc schreef:
>Ik heb dit accupack ook overwogen, niet om met een
>zonnepaneel te laden want dat zal echt niet lukken,

In een eerdere posting schreef je al:
> Kijk uit met het laden van Lithium-ion accu's. Ze vereisen een
> specifiek laadproces en kunnen eigenlijk niet zonder een goede
> laadregelaar! Ze worden altijd met relatief hoge stromen in een aantal
> uren tijd geladen, dit kun je nooit bereiken met een 'lichtgewicht'
> zonnepaneel

Nam dit in eerste instantie even voor een voldongen feit aan, maar kom er nu toch even op terug, omdat ik zie dat in de Voltaiic systems Solar Backpack zowaar een Li-ion battpack is verwerkt, die ook los kan worden aangeschaft:
http://www.voltaicsystems.com/batterypack.shtml
Mischien willen jullie hier ook even je licht over laten schijnen ?
 
RE: Waarom geen Li-ion ?

Het batterypack van voltaicsystems heeft een capaciteit die 3x zo klein is dan het Socket batterypack. De vereiste laadstroom zal veel lager liggen dan de stroom die nodig is om een 7200mAh pakket te laden. Omdat de laadregelaar is ingebouwd is het dus in theorie wel mogelijk het Socket batterypack met een zonnepaneel te laden maar dan heb je wel een paneel nodig van 10-20 Watt!

Groet Marc
 
RE: Waarom geen Li-ion ?

>Het batterypack van voltaicsystems heeft een capaciteit die
>3x zo klein is dan het Socket batterypack. De vereiste
>laadstroom zal veel lager liggen dan de stroom die nodig is om
>een 7200mAh pakket te laden. Omdat de laadregelaar is
>ingebouwd is het dus in theorie wel mogelijk het Socket
>batterypack met een zonnepaneel te laden maar dan heb je wel
>een paneel nodig van 10-20 Watt!

Dit klopt denk ik niet, want het totale vermogen van de drie paneeltjes op de rugzak is 4.08 Watt en is vergelijkbaar met de specs van de Flex 5
http://www.voltaicsystems.com/solarpanels.shtml
 
RE: Waarom geen Li-ion ?

Marc,

Ik ben wat onduidelijk. Mijn vraag ging niet meer over de 7200mAh battpack van Samsung, maar in zijn algemeenheid of je Li-on kunt laden met een solar panel. Het bestaan van de voltaic backpack met Li-ion accu wijst erop dat dit dus wel kan.

Ik heb de specs van de voltaic solar backpack hier even opgenomen:

Solar panel
Open Circuit Voltage 12.5 V
Peak Voltage 10.2 V
Peak Current 400 mA
Peak Watt 4.08 W

Accu
Output Voltage 5V,6V,7.2V
Output Capacity 2850mAh,2400mAh,2200mAh
Output Current 2A,2A,3A
Input Power Min. 10V ~ Max. 15V / 1A
Charge Current Max. 700mA
Charge Function CV 8.4V

Nog even mijn kennis testen. De voltage van de zonnecel is afhankelijk van de belasting van het te laden apparaat, 10V (8.4V ?) in dit geval, en niet van de hoeveelheid zonlicht. Het zal wel 8.4V zijn, want ik begrijp dat de spanning van de lader net iets hoger moet zijn dan die van het de te laden batterij. Uitgaande van schaduw en 25% capaciteit, loopt er een laadstroom van 100mA. Bij een inputvoltage van de batterij van 10V verwacht ik een inputcapaciteit van 2850/2=1425mAh. Die batterij laadt dus in 14 uur (2 dagen lopen) op. Dat komt in de buurt van de 8-10 uur die in de specs genoemd wordt.
 
RE: Waarom geen Li-ion ?

Rick,
Dat Voltaic battpack bevat een Li-ion accu maar ook een laadregelaar en daarom kan hij met een zonnepaneel worden geladen. Een losse Li-ion accu (bijv. van een camera of vidoerecorder) zou ik niet direct aan een zonnepaneel of netadapter hangen!

Of er nog iets geladen wordt onder bedekte hemel betwijfel ik. Ten eerste is de laadstroom dan nog maar een fractie van het maximum (in de orde van 1/10) en ten tweede wordt dat door de eigenschappen van de laadregelaar bepaald. Je kunt wel aanvoelen dat als en paneel onder bedekte hemel nog maar 30-50 mA levert dit ver onder 0,1C (voor 12-14 uur laden) van de accu ligt. Er is dus geen sprake meer van laden en ook na vele dagen zijn je accu's nog net zo leeg als voorheen.

Ik heb veel aan mijn zonnepaneeltjes zitten meten en ik kan je verzekeren dat je ze tijdens een bewolkte dag rustig in je rugzak kunt houden want het heeft absoluut geen zin, wat de fabrikanten ook beweren. Alleen met zonnig weer wordt er voldoende stroom geleverd!
 
Heb een isun battpack. Getest en denk dat het gewoon niet goed werkt. als je er 10 batterijen mee oplaadt, hoe dan ook dan nog is het beperkt in gebruik. op de een of anderemanier is de maximale stroom die je eruit kunt trekken via de 12 volt sigaretten adapter beperkt tot zo'n 600-700 mA. Dat is te weinig om b.v een nikon lion 12v lader mee aan te sturen. die wil 1A zien anders doet hij het niet.
De AA die ik erin heb gestopt waren GP2500's, die kunnen makkelijk pieken van 5a leveren. die kunnen het probleem niet zijn.

Laden met een flex5 of isun5 watt matje gaat erg langzaam. op de een of andere manier komt de laadstroom niet boven de 100mA, dat is 3x minder dan de solar matjes kunnen leveren.

Het zal allemaal wel een oorzaak hebben maar het wordt verkocht als DE oplossing, is het dus niet.

Nog te koop; eem isun battpack....
 
Hallo heelwatgetest,

Het is erg prettig al die testers hier op het forum, scheelt mij een hoop gedoe ;) Even voor de duidelijkheid het gaat hierover toch ?
http://www.modernoutpost.com/gear/details/ic_manual_battpak.pdf

>Heb een isun battpack. Getest en denk dat het gewoon niet
>goed werkt. als je er 10 batterijen mee oplaadt, hoe dan ook
>dan nog is het beperkt in gebruik. op de een of anderemanier
>is de maximale stroom die je eruit kunt trekken via de 12 volt
>sigaretten adapter beperkt tot zo'n 600-700 mA. Dat is te
>weinig om b.v een nikon lion 12v lader mee aan te sturen. die
>wil 1A zien anders doet hij het niet.

Ik kan je niet helemaal volgen. Ik zie twee potentiele problemen:
1. Dat het laden van de battpak via muur of auto traag gaat is nou eenmaal de eigenschap van een slow charger. De door jou genoemde laadstroom van 600-700mA lijkt me nog veel te optimistisch en is niet in overeenstemming met de specs die zeggen dat het laden van 700mAh batterijen 6 uur duurt (laadstroom 120mA)
2. Als je met de battpak een li-ion batt, 12V 1A wil laden, snap ik niet wat je met die caradaptor doet. Er staat in de specs dat je de battpak niet tegelijk mag opladen en als power source gebruiken ! Los koppelen dus en zorgen dat er geladen batterijen in je battpak zitten. Je kunt een batt van 12 V alleen laden met een ingangsspanning van ruim boven de 12V. Met volle AA-tjes (10*1.4=14V) zal je dat nog lukken, maar kort na het gebruik zakken de meeste batts terug naar 1.2V en zal je Li-ion batt niet meer laden.

>De AA die ik erin heb gestopt waren GP2500's, die kunnen
>makkelijk pieken van 5a leveren. die kunnen het probleem niet
>zijn.
Stroom is niet je probleem, spanning wel. Je kunt geen 12V batterij laden met 12V.

>Laden met een flex5 of isun5 watt matje gaat erg langzaam. op
>de een of andere manier komt de laadstroom niet boven de
>100mA, dat is 3x minder dan de solar matjes kunnen leveren.

Dank voor het melden van deze praktijkervaring. Wordt bevestigd door meerdere andere ervaringen. Mark geeft aan dat de caradaptor de oorzaak is, deze veroorzaakt de stroomverlaging. Wellicht helpt andere tussengeschakelde electronica in de battpak hier nog aan mee. Oplossing is caradaptor weglaten en stroom rechtstreeks in een 4AA NiMH battpack leiden (niet in Li-ion !!).

>Nog te koop; eem isun battpack....

Soms is het goed eerst op onderzoek uit te gaan voordat je "DE" oplossing van fabrikanten over neemt ;)

Groet, Rick
 
Hee Ri(c)k,

Je hebt hem aardig door, nu nog leren lezen:7:7:7

>>Heb een isun battpack. Getest en denk dat het gewoon niet
>>goed werkt. als je er 10 batterijen mee oplaadt, hoe dan ook
>>dan nog is het beperkt in gebruik. op de een of anderemanier
>>is de maximale stroom die je eruit kunt trekken via de 12
>volt
>>sigaretten adapter beperkt tot zo'n 600-700 mA. Dat is te
>>weinig om b.v een nikon lion 12v lader mee aan te sturen.
>die
>>wil 1A zien anders doet hij het niet.
>
>Ik kan je niet helemaal volgen. Ik zie twee potentiele
>problemen:
>1. Dat het laden van de battpak via muur of auto traag gaat is
>nou eenmaal de eigenschap van een slow charger. De door jou
>genoemde laadstroom van 600-700mA lijkt me nog veel te
>optimistisch en is niet in overeenstemming met de specs die
>zeggen dat het laden van 700mAh batterijen 6 uur duurt
>(laadstroom 120mA)
HWG (toch makkelijk die namen) heeft het over ontladen via een sigaretten adapter, jij over opladen...

>2. Als je met de battpak een li-ion batt, 12V 1A wil laden,
>snap ik niet wat je met die caradaptor doet. Er staat in de
>specs dat je de battpak niet tegelijk mag opladen en als power
>source gebruiken ! Los koppelen dus en zorgen dat er geladen
>batterijen in je battpak zitten.
Is ook niks over geroepen...

>Je kunt een batt van 12 V alleen laden met een ingangsspanning van >ruim boven de 12V. Met volle AA-tjes (10*1.4=14V) zal je dat nog >lukken, maar kort na het gebruik zakken de meeste batts terug naar >1.2V en zal je Li-ion batt niet meer laden.
>>De AA die ik erin heb gestopt waren GP2500's, die kunnen
>>makkelijk pieken van 5a leveren. die kunnen het probleem
>niet
>>zijn.
>Stroom is niet je probleem, spanning wel. Je kunt geen 12V
>batterij laden met 12V.
Ehh, wie heeft het over een 12V accu??? HWG heeft het over een 12V autolader die minimaal 1A nodig heeft om te kunnen laden, de accu zal waarschijnlijk 3,7 of 7,4 volt zijn.

Gr,
Jan Anne
- Woordblind, dislectisch, korsakov en een spellingsprobleem -
 
Hee HWG,

Bedankt voor je ervaringen, jammer dat het niet bevalt.

Zoals al eerder gemeld adverteren ze met het opladen van tien 700mAh batterijen in 6 uur. Die van jou hebben 3,5 keer de capaciteit dus dat is dus zeker 21 uur laadtijd, dat zijn bij goed weer dus minstens drie dagen.

Probeer eens (in serie) de batterijen rechtsreeks op de autoadapter van je acculader aan te sluiten, dit is volledig save omdat de autolader eventuele overbelasting opvangt. Dan heb je geen battpack die zich met de output bemoeit.

Geen idee of de lader ook genoegen neemt met minder dan 12V, je batterijen zitten namelijk erg snel onder de 1,2V. Denk dat 10V wel genoeg zal zijn maar je zou twee extra batterijen kunnen gebruiken om tot het eind minimaal 12V te kunnen leveren, doe dit wel via de autoadapter omdat de beginspanning op ca 16V zal liggen en anders de lader/accu kan beschadigen.

Meer info over de ontlaadcurve van je batterijen;
http://www.batteryreview.co.uk/battery_reviews/gp_2500_aa.htm

Groet,
Jan Anne
- Is blij dat hij een batterygrip kan gebruiken voor z'n kiekjesmaker -
 
Ik las dat batterijen in serie achter elkaar opladen via een dynamo/panneel niet zo goed was (i.v.m. verschillen in inwendige weerstand onderling.

Dus: kan ik ze ook parallel aan een dynamo/panneel hangen?
wat i.v.m. de capaciteit? is die dan C maal aantal batterijen?
(gedragen de batterijen zich als een grote?)

vb: 2300mah accu maal 4 batterijen = 9200mah ?
9200 maal 1,4 = 12880
bij laadstroom 230ma, 12880/230 = 56 uren veilige laadtijd?

Is dit een beetje correct, of wie heeft hier ervaring mee?
 
Dat je accu's niet in serie moet laden is een vergissing van iemand, het is juist andersom; accu's mogen nooit parallel worden geschakeld omdat ze vanwege het verschil in interne weerstand elkaar gaan laden (met zeer hoge stromen!).
Laders die schijnbaar parallel laden hebben voor elke accu een eigen aansturing, ze zijn dus niet onderling verbonden.
Laden met een dynamo of zonnepaneel doe ja altijd in serie. Lees de thread nog eens door want het is allemaal al aan bod geweest.

Groet Marc
 
ok dankuwel,

kan misschien wel een bijdrage leveren met deze link
http://www.smitmedia.nl/opt0/index.htm
4 Oplaadbare AA batterijen 2100 mAh NiMH in 60km geladen!
lijkt me niet slecht, alleen al die schijnbaar ZEER rendabele dynamo!
maar de laadsroom licht m.i. wel wer over de C/10.
 
Leuk verhaal op die website maar er wordt in de tekst dezelfde fout gemaakt die ik hier ook al vaker ben tegengekomen.

....De spanning van de dynamo is ongeveer 6.5 volt onbelast, wat tijdens het laden van de batterijtjes terug kan lopen tot een volt of 5.5. Het blijft voldoende om een volledige lading bij 4 AA batterijen te bewerkstelligen. Voordeel van de relatief lage spanning van de dynamo is dat overlading geen probleem vormt....

De dynamo gedraagt zich als een stroombron, dat wil zeggen dat zijn uitgangsspanning zich aanpast aan de belasting, in dit geval dus 4x ca. 1,4 Volt in serie. Dat er daardoor geen overladen mogelijk zou zijn is natuurlijk onzin want overlading wordt bepaald door 2 andere factoren: Stroomsterkte en laadtijd.
Omdat er stromen worden gemeld van ca. 1 Ampere is overladen een zeer groot gevaar als er geen laadregelaar wordt gebruikt of de laadtijd niet exact wordt uitgerekend!

groet Marc
 
RE: NiMH cellen enzo...

>Ik ben je even kwijt...

Sorry voor het niet natrekken van de info.

Ondertussen ben ik de la Crosse een paar weken aan het testen. Ben er erg tevreden over. Ik heb er drie setjes Conrad-batts bij gekregen (8AA 1100 en 4AA 2400mah). 3 van de 12 batts hadden fors lagere capaciteit dan vermeld (200 ipv 1100, 600 ipv 1100, 600 ipv 2400). De eerste twee kon ik door meermalen de refresh-functie uit te voeren op waarderen tot 1100 mah. Vreemd genoeg doet de refresh-functie zijn werk niet optimaal, omdat ik het meerdere malen (refresh/test/refresh/test...) moest uitvoeren voordat de volledige capaciteit werd bereikt. Eén van de 2400mah batts krijg ik niet verder dan 1000mah opgevoerd, hoe vaak ik ook refresh.

Volledige test uitgevoerd gebruikmakend van de Hapé universal adaptor NV68. Geeft geen problemen.

Groet, Rik
 
RE: NiMH cellen enzo...

Das heel normaal, die NiMH's moet je tussen de drie en tien keer op en ontladen voordat ze tot de maximale capaciteit opgeladen kunnen worden. Nou is het ook gebruikelijk dat batterijen niet de aangegeven specs halen (wat wel tegenwoordig) maar 1400 verschil is wel heel veel.

Toch maar eens Ansmann 2600 mAh overwegen, ben ze al voor 15 euro tegengekomen voor 4 en die komen overal als beste uit de test...

Beide staan ook op mijn boodschappenlijstje maar nog niet bovenaan en je kan je geld maar 1 keer uitgeven:-( :-( :-(

Gr,
Jan Anne
 
RE: fietsdynamo als energie-aandrijving

hoe zorgt de dynamo nu eigenlijk voor licht op je fiets, en hoe is een dynamo opgebouwd????? liefst snel antwoord??? -xxx- michèle :-)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan