ben opzoek naar een oplossing om navigatie apparatuur op de fiets te voorzien van stroom.
kun je dit ook?
groet,
Rolf
rolf@navstar.nl
>Ik experimenteer al geruime tijd met zonnecellen, NiMH-accu's
>en zelfgebouwde laadregelaartjes. Dit alles met in het
>achterhoofd natuurlijk altijd de draagbaarheid van het geheel
>omdat het in de rugzak mee moet.
>
>Zowel voor zonnecellen als HR-fietsdynamo's geldt natuurlijk
>altijd "hoe meer stroom hoe beter" want we willen onze cellen
>liefst zo snel mogelijk vol laden en dat valt op deze manier
>altijd tegen!
>Na vele experimenten ben ik tot de conclusie gekomen dat elke
>vorm van tussengeschakelde elecronica eigenljk vermeden dient
>te worden omdat dit een nadelige invloed heeft op de
>laadstroom. Spanningsregelaartjes hebben nogal wat verlies en
>laadregelaartjes beperken de laadstroom vaak en dat willen we
>nu juist niet.
>Je hoeft niet bang te zijn voor overlading want in de praktijk
>zal onderlading meer regel dan uitzondering zijn, vooral met
>zonnecellen!
>
>Even wat elektronica-theorie:
>NiMH-accus kunnen veilig dagenlang worden overladen wanneer ze
>met 0,1 C (1/10 van hun Capaciteit) geladen worden. De
>laadtijd is dan ca. 14 uur. Bij hogere laadstromen moet de
>laadtijd worden verkort en is overladen wel schadelijk.
>De laadtijd kan als volgd worden bepaald: vermenigvuldig de
>capaciteit van de accu met 1,4 en deel de uitkomst door de
>laadstroom.
>Voor een 2300mAh accu kom je met een laadstroom van 230mA (0,1
>C) dan precies uit op 14 uur.
>Ga je deze accu laden met 500mA dan is hij na 6,4 uur vol en
>ook bij deze stroomsterkte is een beperkte overlading helemaal
>niet schadelijk.
>Ivo hoeft dus helemaal niet bang te zijn voor overladen want
>pas na 6,4 uur continu hard fietsen zullen zijn accu's vol
>zijn.
>
>Met zonnecellen ben je voor een behoorlijke laadstroom echt
>afhankelijk van een straalblauwe lucht want met
>sluierbewolking valt de laadstroom meteen al dramatisch terug
>tot 1/3 tot 1/5 van het theoretisch maximum. Ik heb
>experimenten gedaan met de Isun Batterysaver Flex 5 en de
>Exponent Flex 5 en ik kan je verzekeren dat de opgegeven 5
>Watt absoluut niet gehaald wordt. Staar je niet blind op het
>opgegeven vermogen van zonnecellen maar kijk altijd naar de
>laadstroom in vol zonlicht. Zonnecellen gedragen zich anders
>dan een dynamo of netadapter. Ze gedragen zich als een
>stroombron en passen hun spanning aan aan de aangesloten
>belasting, dit is een handige eigenschap voor het laden van
>NiMH-accu's want je hebt dus helemaal geen spanningsconverter
>nodig. Wel is het zo dat er een optimaal rendement is bij een
>bepaalde uitgangsspanning.
>Voor 12 Volts zonnepaneeltjes heb ik proefondervindelijk
>bepaald dat 8 NiMH-cellen in serie het beste resultaat
>opleveren. Ook 10 stuks gaat nog maar dan is de laadstroom wat
>lager. Voor een 6 Volt paneeltje is 4 cellen optimaal. Hou
>goed in de gaten dat een lege NiMH-cel een spanning van 1,2
>Volt heeft, volgeladen halen ze ca. 1.45 Volt! Overlading is
>eventueel te detecteren m.b.v. een spanningsmetertje want de
>spanning zakt dan weer iets terug.
>Met een Exponent Flex 5 haal ik in vol zonlicht 300-350 mA en
>mijn 8 stuks 2600 mAh NiMH-accus zijn onder deze ideale
>omstandigheid dan in ca. 12 uur vol.
>
>Mij ervaring met het direkt aansluiten van kleine 12 Volts
>(auto-)adapters op een zonnepaneel (zoals Isun aanraadt) zijn
>ronduut slecht. Deze adapters hebben weliswaar een hoog
>rendement en zijn zeer licht omdat ze switching regulators
>bevatten maar om een of andere reden werken ze niet zo goed op
>zonnepanelen. De adapters die ik heb getest leverden slechts
>100mA (bij 5V) terwijl het paneel 300mA kan leveren.
>Je kunt 5 Volts mobiele apparaten (GSM, PDA, BT-GPS etc.) het
>beste opladen via een accupack bestaande uit 4 NiMH-cellen. De
>uitgangsspanning ligt tussen de 4,8 en 5,6 Volt en dat valt
>binnen de tolerantie van de meeste apparaten.
>
>Misschien is mijn verhaal voor sommigen iets te technisch,
>bedenk dan dat ook voor mij het gebruik in de praktijk voorop
>stond.