Fietsverlichting zonder dynamo of batterijen


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.

aqdennis

Lid Club Hiking-site.nl
Nou ja, eigenlijk wel met een dynamo, maar niet eentje die op je band aanloopt. Het is een slim systeem dat vast op je vork zit waarbij een magneetje ronddraait in een vaste spoel. Het magneetje wordt rondgedraaid door een 2e magneetje dat je op een spaak monteert.

Voor details zie:

http://www.freelights.co.uk/

Het staat nog wat in de kinderschoenen, maar als het echt werkt zal dat niet lang meer duren.

Groetz,
Dennis
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ben benieuwd hoeveel licht dat geeft. Gezien worden is in veel gevallen natuurlijk het belangrijkste maar ik denk niet dat 1 ledje voldoende licht geeft om een beetje normaal in het pikkedonker te fietsen.

Rob
 
:-( Dit wordt dus in Nederland gewoon VERBODEN aangezien er geen mogelijkheid is om de verlichting continu te laten branden. De huidige generatie led verlichting op batterijen die naast een knipperstand een mogelijkheid hebben om continu te branden mag (officieel) ook NIET in de knipperstand worden gebruikt op de openbare weg.
Daar komt nog bij dat het systeem uitsluitend geschikt is om een "knipperlicht" te produceren wat dus automatisch inhoudt dat het ten enenmale ongeschikt is als fietsverlichting. Een koplamp is toch niet alleen bedoeld om gezien te worden, maar ook om zelf iets bij te zien....???
 
Zelf fiets ik geregeld 's avonds laat met LED verlichting die zeker voorop vaak knipperend staat om dat dat nu eenmaal meer opvalt.
De eerste agent die mij een boete wil geven lach ik midden in zijn gezicht uit!
Zolang 75% van de fietsers in NL zonder enige vorm van verlichting en/of reflectoren rondhobbelt in zowel de stad als buiten de bebouwde kom vertik ik het gewoon om een boete te betalen als ik wel een lamp voer, en dan mag de wet nog zo stellen dat knipperende verlichting niet mag.....ammehoela!
Rob
BOOOOOS, nee super pissed: ik heb net bijna een fietser geraakt die in de regen zonder licht, reflectoren etc midden op de weg reed.
En een motorhelm met regendruppels is niet de allerbeste nachtkijker!!!
Als je hem niet dood rijdt zou je hem wel willen doodslaan.

Yr DDraig Goch


Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
Hmmm, Dennis:
Op de fiets van mijn zoontje zit een naafdynamo.
Geen merkbare weerstand en doet t prima. En dat zou ook prima op een racefiets geintegreerd kunnen worden, dat onsje of 2 meer weegt niet op tegen het gemak en de veiligheid.
Dat is volgens mij een vergelijkbaar systeem als deze uitvoering???

Rob
Die vindt dat fietsers zonder licht 25000.000 euro boete mogen krijgen, of anders levenslang aan een ketting blokjes zagen oid.
Dat ze zich zelf dood willen hebben is mijn probleem niet, wel dat ik op mijn motor ook zwaar of zelfs dodelijk gewond kan raken.



Yr DDraig Goch


Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
Joh, met een gelijkrichtertje en een flinke elco van 2000uF of zo heb je gewoon continue verlichting. Als je het erg sjiek wil doen hang je er nog een accuutje tussen en klaar is Klara....
Trouwens, ik zie alles prima zonder verlichting dus inderdaad is verlichting alleen om gezien te worden. Probeer in Nederland maar eens een weg te vinden waar het zo donker is dat je niks ziet. Ik hoor je denken, de Veluwe, de Peel..., klopt, maar daar mag je tussen zonsondergang en zonsopgang helemaal niet fietsen ;-)
Ik ben één keer in een politiefuik voor fietsers beland voor controle op verlichting, in Delfgauw. Eén van de agenten maakte een opmerking over mijn knipperende verlichting waarop een collega-agent letterlijk zei "joh, laat maar, hij heeft tenminste verlichting". Ik maak me dus weinig zorgen ;-)

Groetz,
Dennis
 
>Op de fiets van mijn zoontje zit een naafdynamo.
>Geen merkbare weerstand en doet t prima. En dat zou ook prima
>op een racefiets geintegreerd kunnen worden, dat onsje of 2
>meer weegt niet op tegen het gemak en de veiligheid.

Er zijn maar een paar fabrikanten die naafdynamo's maken (in ieder geval Shimano, Axa, Son). De meeste geven veel weerstand, als je fiets zelf licht loopt, zal je dit wel degelijk merken. Ze wegen zeker meer dan 2ons extra.

De Son is een prettige uitzondering, weegt nogsteeds veel, maar geeft nauwelijks weerstand bij geen gebruik, en heeft het hoogste rendement (is ook het duurst, uiteraard). Die komt dan ook over een tijdje op mijn fiets.

Nadelen van knipperende verlichting: Het is zwaar irritant als je erachter fietst of iemand tegemoetrijdt, afstanden van knipperende lampjes zijn moeilijk te schatten, en zoals vermeld is het dus niet toegestaan. Goede verlichting hoeft niet te knipperen om op te vallen.

Overigens ben ik het met je eens dat zonder licht rijden (met name buiten bebouwde kom), flink bestraft kan worden
(bv. derde keer zonder licht gepakt->fiets kwijt).

grtz
Henk
-met 3 rode LEDS achter, 3 witte LEDS voor en 2 Halogeen lampen voor.
 
Rob,

De meeste naafdynamo's zijn er alleen voor 32 en 36 spaaks wielen, op mijn racefiets heb ik 24 spaaks wielen en op mijn randonneur 48 spaaks wielen. Er zijn wel naafdynamo's apart te bestellen voor anders gespaakte wielen, maar deze zijn stevig aan de prijs. Bovendien zijn die weer niet of slecht te combineren met gesloten naafsystemen zoals Hügi, en dat heb ik nou net op mijn randonneur zitten. Tenslotte krijg je bij een naafdynamo meestal een nieuwe flens en ik heb ernstige twijfels of de staalkwaliteit van die flensen bestand is tegen mijn rijstijl. Zoals je weet schroom ik niet om met ruim 20 kg bagage op de fiets over 4x4 pistes te bolderen, een uitgescheurde spaak is dan het laatste wat je wilt...

Overigens ondersteun ik je mening over fietsers zonder verlichting. Bescherming van zwakke verkeersdeelnemers is leuk, maar als een auto/motor in het donker een fietser aanrijdt die heel vaak niet eens verlichting gemonteerd heeft waarom is de automobilist/motorrijder dan toch gedeeltelijk aansprakelijk? Wat me een mooie alternatieve straf lijkt is om de benen van zo'n fietser is een tijdje in het gips te zetten zodat-ie voelt hoe het is om niet (goed) te kunnen lopen; iets dat 'em kan gebeuren door aangereden te worden...

Groetz,
Dennis

- Houdt zich ook niet aan alle verkeersregels, maar denkt wel aan veiligheid -
 
>Goede verlichting hoeft
>niet te knipperen om op te vallen.

Niet als je eenzaam in de polder rijdt, maar in het drukke stadsverkeer is knipperverlichting nog de enige manier om op te vallen in het lumineuze geweld van autokoplampen...
Probeer maar eens, dwars door rotterdam in het donker in de ochtendspits als het regent...
Trouwens, is knipperverlichting echt zo veel irritanter dan vol in je snuit geschenen worden door een tegemoetkomende auto die zijn groot licht niet effe wil dimmen? Ik rij nooit achter andere fietsers, ik haal ze altijd in ;-)

Groetz,
Dennis
 
>Trouwens, ik zie alles prima zonder verlichting dus inderdaad
>is verlichting alleen om gezien te worden. Probeer in
>Nederland maar eens een weg te vinden waar het zo donker is
>dat je niks ziet.

Niet mee eens. Er zijn genoeg wegen waar je verlichting nodig hebt om zelf te zien. Genoeg vrijliggende fietspaden te vinden. Ook heb je (ik) soms verlichting nodig bij wegen met lantaarnpalen. Tussen de palen in zie je nix. En als er een auto aankomt, helpt het de weg te zien als je een flinke duit terugschijnt, ik heb daar veel last van omdat ik "iets" lager zit dan andere fietsers, zeker als het fietspad aan de linker kant van de weg ligt.

De complete route van mij naar mijn ouders bv. Zonder m'n halogeenverlichting zie ik bijna nix. Dit komt trouwens wel grotendeels omdat fietspaden en ventwegen bijna nergens voorzien zijn van belijning.

grtz
Henk
 
Je vergeet dat ik met bewolkt weer al met een zonnebril op moet lopen omdat mijn ogen zo lichtgevoelig zijn. Vandaar dat ik ook zei "IK zie alles prima zonder verlichting" ;)
Vandaar dat IK aan knipperledjes genoeg heb....:p

Alles heeft zijn grenzen natuurlijk, ben op een onverlichte weg al eens op een onverlichte jogger in donkere kleren gereden. Maar met een halogeenlamp had ik 'em ook niet kunnen vermijden aangezien ik 35 per uur reed. Dus heren/dames joggers: ook verlichting voeren!

Groetz,
Dennis
 
Ook mee eens!!
Ik zelf loop 1 a 2 maal per week hard, meestal 's avonds.
Ik heb dan een berg reflecterend materiaal aan mijn kleding hangen, en de nodige bandjes met rode knipper ledsjes.
Helaas is mijn kleding verder zwart, niet de beste keuze achteraf..

R



Yr DDraig Goch


Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
Ach, niet toegestaan, wat een gezeur.
Het 3de remlicht bij auto's was ook altijd verboden !
Totdat het plots binnen een jaar voor nieuwe auto's verplicht werd.
't is maar net welke politieke snuiter z'n plasje over het wetboek wil doen.

Knipperlicht lijkt mij vanwege de betere zichtbaarheid veel veiliger.
Als je je daar aan gaat ergeren is er iets mis met je gemoedsrust.

Cheers
f.
 
Een fietsverlichting die niet zo kwetsbar is, waarvan de draadjes gelijk los hengen enz. graag een verbetering. En zelf woonachtig in het buitengebied, dus donker langs polderwegen, graag knipperend lampej. dat valt echt meer op. Overigens, ik dim ook voor wandelaars en lopers, en fietsers, omdat ik me wel degelijk realiseer dat zij geen fl..kker meer zien als je er groot licht op hebt. Maar graaaaaaag iets reflecterends en a.u.b. buiten de bevouwde kom aan de linker kant lopen, kun je tenminste auto's aan zien komen.

Ali
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan