Framerugzak en belasting


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Probeer er maar eens echt wijs uit te worden..

Tussen de "pure" softpack en de "echte" frame rugzak zitten veel tussenvormen die naar de een of andere 2- of 3-letterige afkorting luisteren. Wat mij opvalt: hoe meer frame-achtig (al dan niet ingebouwd), hoe groter en zwaarder de zak.

Mijn eigen rugzak zit waarschijnlijk relatief dicht bij een softpack, het QSS-systeem van Bergans weer dicht bij een framerugzak. Die laatste serie bestaat dan ook uit grote (100+) en relatief zware (ca 4kg) rugzakken.

Voor zware lasten lijkt dus een frame, in- of uitwendig, aangewezen. Maar als ook kleinere gewichten wat betreft de (rug/schouder) belasting beter dragen met een frame (vooropgesteld dat de knieën geen belemmering vormen), is dat een gat in de markt.
Ook hoeft zo'n kleine framerugzak denk ik niet echt zwaar te zijn, als ik bijv. de 2 pure frame modellen van Bergans bijvoorbeeld vergelijk:

Model 3800 Power Frame: 130 liter en 4,4/4,9 kg
Model 2800 Finnmark: 100 liter en 3,2kg (incl. de zijzakken?)

Dat suggereert een beetje dat een kleinere van bijv. 70 liter zeker onder de 3 kg kan?
Bij gelegenheid ga ik zeker eens een kleinere framerugzak (=max 100 liter..?!) passen.
Tatteljee zit voor mij niet erg handig helaas (verkeerde kant van het water vanaf CS).

Gr. Joop
 
Hallo Joop!
Met je laatste gegevens ben ik eens aan het zoeken gegaan en ik vind:
-Fjällräven Firebrigade Frame 1900 gr. (199,95 euro) bij www.sackundpack.de Daarbij kun je meteen een waterdichte pakzak nemen van Ortlieb en zo kom je tussen 2 en 3 kg uit! Dit alles is te verzenden of langs te gaan bij Sackundpack in Krefeld om dan meteen te kijken naar het nieuwe model Odyssey van Golite, een inwendig frame-rugzak van 80 liter en slechts 1600 gr.!Deze laatste zou mijzelf het meest interesseren. Al deze artikelen zijn in Nederland niet uit voorraad leverbaar of waarschijnlijk helemaal niet.
De rugzak die mij in Nederlandse buitensportzaken het meest overtuigt, is de Osprey, b.v. Atmos 65 of Aether 70. Op de website van Osprey staat ook heel eerlijk wat het maximaal gewicht per model is wat je nog comfortabel dragen kan.
Als je echter een Noorwegen-fan bent(die indruk krijg ik) dan is mijn advies: stop al je spullen in een oude plunjezak en koop een echte Norrona(of gelijkwaardig) in Noorwegen, kan al bij het vliegveld. Luk had er wel een adresje van!
Groeten,
Boelo
 
voor dat adresje ben ik wel schatplichtig aan Linda. Bij www.oslosportslager.no kan je norrona rugzakken vinden. Als DNT-lid krijg je in functie van het aankoopbedrag tot 15% korting (weet niet of dit ook gaat voor bestellingen via het web). Bestel je online dan krijg je de spullen taxfree opgestuurd, met het risico dat je btw en invoerbelasting betaalt in het thuisland.
 
Boelo,

Weer veel gezien waarvan ik niet wist dat het bestond. Ik ben inderdaad een Noorwegenfan, al zijn er meer mooie plekjes binnen bereik. Maar weining "in de buurt" die zo ongerept en groot zijn dat je een week of meer doorheen kunt zonder een weg te kruisen.

Extreem licht die spullen van Golite, al zou ik het geen pure frame rugzak noemen "it has a moldable framesheet with two adjustable aluminum stays". Maar het Fjallraven frame is dat wel, als ik daar nu de superlichte softpack van Golite op zet(Pinnacle 72l, 710gr ?!)..

Onderweg in Oslo ff een rugzak kopen lijkt me een te grote gok. Of iets lekker/goed zit is kennelijk enorm afhankelijk van de persoon. En om er nu na een paar dagen achter te komen dat je rugzak een ramp is..

Bij de Ospreys krijg ik geen goede indruk van het frame; maar die worden bij Bever verkocht, en kan ik dus eens bekijken/proberen.

gr. Joop
 
Is er eigenlijk iemand die praktijkervaring met http://www.luxurylite.com/packindex.html (link gepikt bij een reactie van Rolf)
Uiteindelijk lijkt dit systeem mij vrij interessant omdat je, behalve het frame, gewoon het pakvolume meeneemt dat je nodig hebt en je dus niet voor bepaalde tochten met een halflege rugzak loopt.
Op zich moet het toch ook te doen zijn met zo'n fjallraven frame met eventueel waterdichte ortliebtassen of zo. Wat denken jullie?
 
Aangezien mijn been nog steeds niet in staat is om buiten iets actiefs te doen, heb ik deze mooie voorjaarsdag van mijn vakantie doorgebracht met het verbeteren van mijn frame rugzak (Haglöfs Grönland). Ik heb als voorbeeld de 30-35 jaar oude Alaska genomen.

Ik heb de heupband van onderen verstelbare riempjes gegeven, zodat de heupband omhoog en omlaag geschoven kan worden.
Verder heb ik het rugpand losgehaald en het dikke kussen eruitgehaald en de schouderbanden eraf gesloopt. Rugpand weer dichtgenaaid zonder dik kussen erin. Hiermee hoop ik te bereiken dat de rugzak dichter tegen mijn rug zal zitten. De schouderbanden met 2 verstelbare riempjes achter het frame langs alsnog aan het rugpand vastgemaakt. De schouderbanden zitten nu veel verder naar achteren dan eerst. Ik hoop dat ook dit bijdraagt tot het dichter bij de rug komen. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen met 20 kilo erin.

Benodigdheden: 1 korte spandband, 1 klosje sterk garen, 4 nieuwe eenvoudige gespjes, 2 gespen van een oude rugzak.

Linda
 
Tenslotte nog een paar opmerkingen en dan zal ik proberen om een maand lang niets meer te mailen en/of het forum te vervuilen!
Linda: zie "recycled external framepack?" op www.whiteblaze.net/forum/showtread.php?t=23019
Luk: niet genoemd is de "Tatonka Lastenkraxe"die 700gr zwaarder en 45 euro goedkoper is dan het Firebrigade Frame, o.a. bij Globetrotter.de
Joop: Een rugzak die precies aan je eisen voldoet is het Cabelas Extreme Alaskan Outfitter Pack en wellicht ook het iets kleinere en lichtere Coleman Exponent Absoraka Pack. Helaas, U.S. only!
Groeten,
Boelo
 
Epiloog?

Jaap, Rolf en de anderen bedankt voor de discussie en tips.

Omdat ik opeens een vrije zaterdag had (geen competities, de kinderen onverwacht uit logeren) heb ik 17 kg in de rugzak gegooid, en ben naar Tatteljee getogen. Aldaar overgepakt in de Bergans Finnmark en een uitgebreide verkenning van het industrieterrein en een bosje gedaan. Gewicht gaat inderdaad beter naar de heupen en trekt minder aan de schouderriemen. Hoeveel en of dat echt scheelt op een dag is natuurlijk niet echt goed te beoordelen na bij elkaar pakweg 1,5 uur testen.

Twee andere verschillen vond ik direct erg prettig: veel en veel betere ventilatie (ik had anders na die tijd echt een natte rug gehad in de zon), en de manier waarop het gewicht "voelt". Dat het niet met je rug mee vervormt ervaar ik eerder als een voordeel dan een nadeel. Bij gewoon rechtuit lopen heb ik de neiging de schouderbandjes echt los te gooien. Laat maar lekker meedeinen.

Minpuntje: de heupriem kan beter denk ik, maar die van het powerframe is helaas niet los leverbaar.
Eindoordeel: met zo'n korting (50%) niet laten lopen. Staat dus nu hier thuis.

En hoe eerlijk zijn de gewichten:
- Bergans zegt: 3,2 kg
- Tatteljee dacht: 3,1 kg
- mijn weegschaal zegt: 3,3 kg (zonder zijzakken 2,9)
Geen slechte score..

gr. Joop
 
Het lijkt er bijna op of ze bij Camelbak de hele discussie hebben zitten volgen! Dus wat zit er in de nieuwe modellenserie? Niet nog meer snoezige waterrugzakjes, maar 100+ liter bakbeesten, eventueel met extern frame en alles in "grunge" kleuren. Het extern frame is ook los te krijgen! Zie www.camelbak.com
Mogelijk heeft het een rol gespeeld dat U.S. Army en overheidsdiensten het liefst een merk van eigen bodem inkopen..
Groeten,

Boelo
 
Hallo Joop,

In het foto album zie ik dat je de Bergans Finnmark aan een leuke test onderworpen hebt daar in Noorwegen.

Heb je enige ervaringen met de rugzak die je met ons wil delen? Dat zou zeker een mooi epiloog zijn van dit topic.

MVG

Rolf
 
Rolf,

Dé vraag was allereerst "verdeelt een frame rugzak het gewicht anders / beter dan een softpack".
Die vraag is lastig, want ik had dik 5 kg meer bij me dan andere jaren. Vooral eten, plus wat extra spul, omdat dit nu eenmaal een gebied zonder voorzieningen waar weinig info over te vinden was.
Totaal bij start bijna 22 kg. Dat gewicht had niet lekker meer gevoeld in mijn andere rugzak denk ik, nu was het goed te doen.

Wat ik een veel groter verschil vind is de ventilatie. Die is echt heel erg goed, en dat verhoogt vooral bij klimmen of "blubberen" het comfort enorm. Een andere plus is het feit dat je de heupgordel met de (grote) zijzakken kunt combineren. Perfect voor een dagtour. Maar dat is niet zo specifiek voor een framerugzak.

Door de manier van bevestigen van de zijzakjes op de rugzak kun je daar prima nog wat dingen tussen de zijzakken en de rugzak steken die je kwijt wilt, maar onderweg evt wel snel bij de hand wilt hebben
(ijspickel bijv). Ook in de tent klik je de zijzakken altijd los, waardoor de rugzak een stuk handelbaarder wordt.
Ook het dubbele opbergvak in de klep is slim ingedeeld, waardoor je het als 4 vakken gebruikt.

Ik heb nog steeds het idee dat de heupriem beter had gekund. Net iets groter en stijver. Wat dat betreft ben ik wel nieuwsgierig naar de powerframe. Een Noor die ik tegen kwam had overigens een Norrona frame rugzak.
Zag er erg goed uit.

Al met al heeft de Finnmark het prima gedaan, het volume had ik ook echt nodig, hij is waterdicht gebleken (was vergeten dat de oude regenhoes misschien wel te klein was, dus die paste slecht :-( ), en de ventilatie is uitstekend.
Ik zou nog eens in de verleiding kunnen komen om eens naar de powerframe of die Norrona's te gaan kijken als ik nog meer spullen mee moet of wil nemen (of op Jaap's dieet overga ;-)).

De Finnmark gaat dus de volgende keer weer mee.

gr. Joop
 
Hallo Joop,


Toch leuk om te horen dat je er plezier mee hebt. Zeker als je je realiseert dat het ontwerp van Finnmark al tientallen jaren oud en ongewijzigd is. Wat die heupband betreft zit je inderdaad bij de powerframe beter. Afgaande op jouw ervaring is de bovengrens qua gewicht voor de Finnmark dus ergens rond de 20 kg.

Over dat ontwerp gesproken. Er zit een eigenaardigheidje in, waarvan ik me altijd het hoe en waarom heb afgevraagd. De schouderbanden lopen namenlijk door een D-ring aan de zijkant van heupriem. Wat vind je hiervan? Iets van gemerkt? Enig idee over het hoe en waarom hiervan?


MVG

Rolf
 
Rolf,

Door de geleiding door die D-ring trekt de riem van de schouderbanden het frame onderaan bijna horizontaal naar de heup toe bij gesloten heupgordel. Zonder die D-ring zou de richting van de trekkracht echter bijna verticaal zijn, wat dan denk ik betekent dat het gewicht minder goed naar de heupen gebracht wordt en meer op de schouders komt.

Daarnaast gebruik ik de D-ring ook als geleiding voor de 2 riemen waarmee de ruglengte van de schouderbanden versteld kan worden (dus niet de centrale hoogte instelling, maar de instelling per schouderband). Ik vindt het soms comfortabel dat tijdens het lopen te doen. Die riemen raken anders tijdens het lopen "zoek" en zijn dan lastig of helemaal niet op de tast te vinden.

gr. Joop
 
De bovengrens voor die rugzak is 20kg. Een beetje softpack rugzak kan hier ook prima mee overweg. Ik dacht te lezen uit deze discussie dat een zware belading het grootste voordeel is van buitenframerugzakken. Maar met 20kg zijn er dus andere redenen waarom je voor zo'n rugzak kiest, die waarschijnlijk uit zichzelf een stuk zwaarder is?

grtz
henk
 
Hallo Joop,

Het werkt dus eigenlijk als een soort automatische stabilastieriempjes aande heupband. Door de spanning op schouderriem word rugzak als het ware "in" de heupriem getrokken. Zo zie je maar dat oudere ontwerpen ook leuke technische details kunnen hebben.

Maar als ik er even over nadenk, zou dit ook wel de reden kunnen zijn waarom jij het gevoel hebt dat de heupband iets stijver had gekund. Het grote broertje van de Finnmark, de Bergans Powerframe heeft daar verende bevestigde heupstabilisatie riempjes, die onafhankelijk van de spanning van de schouderriem zijn. je kunt daardoor de rugzak zeer strak op je heup stabiliseren, zonder de schoudereim aan te te trekken. De rugzak staat dan als ware op de heupriem, bijna zonder druk op de schouderriem. In het systeem van de Finnaark werkt die heupstablisatie alleen in samenwerking met de spanning op de schouderriem. Voordeel is de eenvoud van het systeem. Door de schouderriem iest aan te trekken wordt de rugzak als het ware boven en onder tegen je rug gefixeerd. Leuk voorbeeld van het innovatieve van Bergans. De Finnmark is de enige rugzak die ik gezien heb met dit systeem en ze maken ze al jaren.

Vanuit mijn ervaring met soortgelijk Fjallraven buitenframe rugzakken, (met ongeveer dezelfde design leeftijd) die dit niet hebben,denk ik inderdaad dat dit systeem tot iets van 20 a 21 kg goed blijft werken. Dat sluit aan bij jouw ervaring. Daarboven heb je gewoon meer spanning op de heupriem nodig.Terwijl je relatief minder schouderriem spanning wil.

MVG

Rolf
 
Hallo Henk,


De ander redenen zijn eerder in dit draadje al genoemd. Zonder nu alles te herhalen, zijn de belangrijkste: Hoger zwaartepunt dat door frame en heupband verder naar voren gebracht wordt. Dus rechterop lopen en veel beter rugventilatie. Het aanbod van frame rugzakken zit vooral in de zwaardere klasse, omdat daar die voordelen nog meer tot hun recht komen. Als bovenstaande belangrijk voor je is kun je ook bij lagere gewichten buitenframe rugzakken gebruiken, alleen het probleem is er een te vinden die niet al te zwaar en volumineus is. Gezien de ervaringen van Joop is de Bergans Finnmark er een die bij normale gewichten van 17 tot 20 kg prima voldoet. Het meer gewicht tov een goede softpack in dezelfde gewichtsklasse valt erg mee. Een goede 70 tot 80 liter trekking rugzak weegt ook al gauw rond 3 kilo.

MVG

Rolf
 
Hallo Joop !
Voor een deel ben ik het wel met de eerdere inzenders eens. Je zou b.v. eens de Fjallraven Rastu 90 en de Rastu 90 Island met elkaar moeten kunnen vergelijken. Dit zijn min of meer identieke rugzakken, alleen heeft de Island een buitenliggend aluminium frame.
Verder zijn er in de V.S. wel hele lichte kunststof frames te krijgen, de opvolger van het Coleman Peak 1 Frame uit de 80-er jaren, meestal toegepast in jachtrugzakken.
"een goede lichtgewicht trekkingrugzak weegt rond 3 kilo" Niet helemaal waar; ik heb net de nieuwe Golite Odyssey gekocht, die is echt goed, 70-80 liter en weegt 1,6 kilo.
De comfort-factoren die bij een rugzak spelen, zijn vooral:
-zo min mogelijk torsie (zo stijf mogelijk)
-zo goed mogelijke gewichtsverdeling en geen plaatselijke drukpunten
Het zal duidelijk zijn dat een goed uitgevoerde frame-rugzak op beide punten ook goed zal scoren. Maar als het echt erg steil wordt, als er ijzerwerk aan te pas moet komen en als je door nauwe spleten moet, dan is een lichtere, smallere en platte rugzak weer sterk in het voordeel!
Groeten,
Boelo
 
>Het werkt dus eigenlijk als een soort automatische
>stabilastieriempjes aande heupband.

>Het grote broertje van de Finnmark, de
>Bergans Powerframe heeft daar verende bevestigde
>heupstabilisatie riempjes, die onafhankelijk van de spanning
>van de schouderriem zijn.

Rolf,

Dat zou een experiment waard zijn. Als ik dus bijvoorbeeld 2 bescheiden riempjes extra vastmaak aan het frame en die span op de D-ring, is de beweging van de schouderriemen minder of niet te merken op de heupriem.

(al vraag ik me wel af waarom Bergans dat dan niet al doet)

Hoe zijn die riemen op de powerframe bevestigd, en waaruit bestaat die 'verende' bevestiging?

gr. Joop
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

De vergelijking gaat zo niet helemaal op, want de Finnmark heeft 100 liter inhoud, wat je bij relatief weinig softpacks zult vinden. Ik had dit keer de spullen niet eens in mijn andere rugzak gekregen (Karrimor Jaguar uit 1982, die door Tatteljee op 70 liter werd geschat; ik dacht zelf maar 55 ..).
Maar een framerugzak zal al gauw een kg zwaarder uitvallen dan een softpack of iets ertussen in met dezelfde inhoud van dezelfde kwaliteit. En voor hetzelfde doel. Want voor echt klimmen lijkt dit type mij ook niet geschikt (te groot, te breed).

Naast de rugzak is het aantal eigen (effectieve ;-)) kilo's, het terrein en je conditie natuurlijk ook enorm belangrijk. Het uiteindelijk aantal kg in de rugzak is denk ik uiteindelijk meer afhankelijk van de drager dan de rugzak..

Jaap gaf eerder als vuistregel dat een getraind persoon tot 1/3 van het eigen gewicht moet kunnen dragen (in mijn geval dan ruim 24kg). Als ik die regel op mijn softpack toepas is dat voor mij teveel (18 kg max), de framerugzak kwam aardig in de buurt (22kg).
Het terrein was door alle (en smeltende) sneeuw en regenval een stuk zwaarder dan ik eerder heb meegemaakt. Maar feitelijk compenseerde ik dat denk ik door mijn tempo en dagafstanden aan te passen. Puur op gevoel, want door het ontbreken van routes en hutten in dit gebied heb je ook geen norm om dat aan te toetsen. De conditie dit jaar was er nogal bij ingeschoten; met een paar gekneusde ribben :-( op het verkeerde moment doe je het vanzelf rustig aan.

Alles bij elkaar denk ik dat ik de Finnmark voor de grotere tochten zal pakken, als de bepakking zonder rugzak boven de 13/14 kg gaat komen, en de Jaguar als die daaronder blijft. Want dan gaat de 1,5 kg die de Jaguar lichter is wel erg hard aantikken. Plus dat je in de tent meer ruimte overhoudt natuurlijk.

gr. Joop
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan