Garantie


Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi luitjes,

ik had onlangs een discussie met een verkoper over wie nu de garantie verleent. Volgens de verkoper gebeurde dat door de fabrikant van het betreffende artikel, danwel door de importeur. Ik was het er niet mee eens (ik kreeg een vervelend gevoel van 'indekken' en 'verschuilen achter'). Volgens mij is het zo dat als ik een artikel bij een winkel koop deze verantwoordelijk is voor de kwaliteit en het functioneren van het betreffende artikel. Hij is de partij waarmee ik zaken doe, niet de fabrikant of de tussenhandel.

Wie kan mij hier duidelijkheid over verschaffen?


Alvast bedankt voor jullie reactie.

groet
Richard

- heeft nu nieuwe klimschoenen omdat hij van de importeur gelijk had gekregen
 
Richard,

Volgens mij is dat verschillend per merk/fabrikant. Voor zover ik weet zijn er namelijk importeurs/merken die het overlaten aan de winkel om te bepalen of iets wel of niet moet worden teruggegeven en bij anderen functioneren de winkels slechts als 'doorgeefluik'.

Grtx,

Raymond
 
Hoi Richard,

Je hebt gelijk, het is inderdaad de verkopende partij (de winkelier dus) waar je zaken mee doet en die is dus ook verantwoordelijk voor het aan jou verkochte artikel. Veel personeel in winkels weet dat echter niet, worden (om begrijpelijke redenen)niet of slecht op de hoogte gebracht van de regels hieroveren verschuilen zich inderdaad achter de importeur, distributeur of fabrikant. Je kan dus eisen dat de winkelier jouw probleem (binnen een redelijke termijn) oplost zonder daarvoor eerst zijn leverancier te raadplegen.

Er zijn nog wel meer grappige zaken, zoals bijvoorbeeld het feit dat je, om te ruilen of geld terug te ontvangen voor een artikel, echt niet altijd de aankoopbon hoeft te hebben, ook al staat dat in de verkoopvoorwaarden van een bedrijf. Garantie, ook leuk. Als er op een artikel een jaar garantie zit maar redelijkerwijs mag je aannemen dat het betreffende artikel langer mee moet gaan is het vaak zo dat ook na de garantieperiode de leverancier garantie moet geven of je in ieder geval tegemoet moet komen.

Veel informatie hierover kan je krijgen bij de consumentenbond, die kunnen je er alles over vertellen. MOet je ook doen als je verwacht problemen te krijgen, goed beslagen ten ijs is in dit geval de halve " strijd", als het zover komt.

Groets, Rob.
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan