Gastankje in vliegtuig - per ongeluk!


Status
Niet open voor verdere reacties.
Vrijdag had ik weer mijn rugzak gepakt voor een weekendje buiten en ik ontdekte bij het checken van het kookgerei dat ik -oeps!- blijkbaar een maand geleden bij de terugreis uit de Pyreneeën onnadenkend een halfgevuld gastankje in mijn pannetje had meegenomen in het vliegtuig. Per ongeluk dus, want ik weet het heus wel.

Wat kan er eigenlijk gebeuren als zo'n gastankje in de ruimbagage zit? Niet administratief gezien (boetes etc.) maar fysiek gesproken?

Marla
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hoi Marla,

Volgens kan er weinig mee gebeuren...

Ik had ze vorig jaar ook per ongeluk meegenomen naar litouwen...
(hadden er gewoon niet bij stil gestaan dat dat eigenlijk niet mocht)

We zijn niet ontploft met het vliegtuig, en we hebben de gastankjes gewoon in litouwen gebruikt.

Konden ze jaren geleden niet sowieso zonder problemen mee?
(voor 9-11)

groets,
gregor
 
Niets lijkt me. Dat beetje extra drukverschil kan er wel bij. Lijkt me al net zo'n mythe als fietsbanden die je leeg zou moeten laten lopen...

Verschil is alleen dat er in fietsbanden lucht zit, en in een tankje iets brandbaars. Maar dat merk je pas als je vliegtuig gecrasht is ;)
 
Hoi Marla,

De tankjes kunnen zonder problemen tegen de drukverschillen en dat is waarschijnlijk ook niet de reden waarom ze niet meemogen.

Ze worden echter letterlijk een bom als er (om wat voor reden dan ook) brand uitbreekt in het ruim. Zeker een tankje in een pannetje heeft dan waarschijnlijk extra veel explosieve kracht. Nu kan het ruim van een vliegtuig waarschijnlijk best goed tegen een beetje brand, maar een bom in de vorm van een gastankje is andere koek.

Daarom mogen brandbare/explosieve stoffen dus waarschijnlijk niet mee in het ruim: ze werken nu eenmaal niet echt brandvertragend.

Raymond
<let op hoe vaak ik 'waarschijnlijk' gebruik, ik redeneer enkel uit eigen gedachten, niet uit ervaring :)>
 
>ik redeneer
>enkel uit eigen gedachten, niet uit ervaring :)>

Ehhh ... dus dat zijn geen schroeiplekken op je voorhoofd :p ?

Maar serieus ... bedankt (allen). Ik ga er ook geen gewoonte van maken.

Marla
(die nu waarschijnlijk juist een t-shirt krijgt als ze voortaan wegblijft op events)
 
Nog even afgezien van het feit dat er maar weinig drukverschil is. Het bagageruim wordt net als de cabine gewoon onder druk gehouden. Het is een hardnekkige mythe dat in het bagageruim de druk gewoon de buitenluchtdruk zou zijn. Als dat zo zou zijn, vraag je dan eens af hoe ze dan huisdieren als vracht kunnen vervoeren. Trouwens, structureel gezien zou je de bodem van de passagierscabine er uit blazen als je het onderliggende vrachtruim niet op druk zou houden.
De luchtdruk in een vliegtuig wordt wel iets verlaagd, tot de luchtdruk overeenkomstig met 2500m hoogte (dit ter reductie van vermoeiingsscheuretjes in de romp), maar daar kan een gastankje probleemloos tegen...

Groetz,
Dennis
 
Het meest reeele gevaar is waarschijnlijk gewoon lekkages van gastankjes en bijvoorbeeld spuitbussen en flessen benzine etc.
Er ontwikkelt zich altijd vrij makkelijk statische electriciteit in en om een vliegtuig (De tanks zijn daar tegen beschermd oa) maar een leeggelopen campinggazblikje of benzinefles is een potentiele bom die bij een vonk een ramp kan veroorzaken.


Yr DDraig Goch

Rob Plas
http://www.twenot-forums.nl
 
>Marla
>(die nu waarschijnlijk juist een t-shirt krijgt als ze
>voortaan wegblijft op events)

Nee hoor, zo lang je je flares niet in de pannetjes verstopt in het vliegtuig maak ik me nergens zorgen over ;)

Raymond
 
>-oeps!- blijkbaar een maand geleden bij de terugreis uit de
>Pyreneeën onnadenkend een halfgevuld gastankje in mijn
>pannetje had meegenomen in het vliegtuig. Per ongeluk dus,
>want ik weet het heus wel.

Ik netzo op de terugvlucht vanaf Cardiff, waar toch alarmfase 3 gold op dat moment. Vond het al zo apart, dat het er niet uitgevist was.
 
Mijn stiefvader heeft het jaren terug gepresteerd om een prik tankje mee te nemen, en alle koffers roken bij aankomst naast gas, dus ze kunnen wel degelijk kapot gaat in het vliegtuig. Maar het zou ook te wijten kunnen zijn het de onverschilligheid van het grondpersoneel }( samen met een beetje onderdruk.

Anand
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan