Gebruik en vervoer Omnifuel


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hé bezinebrandergebruikers,

Sinds kort heb ik een Primus Omnifuel. Deze heb ik aangeschaft omdat we komende zomer de bergen van Turkije gaan verkennen. Nu heb ik hem pas een weekendje meegenomen om hem te testen....

Nu weet ik waarom ik tot nu toe altijd op gas heb gekooktx(.... wat een smeerboel met zo'n benzinebrander zeg. Maar ik heb het idee dat dat ook aan mij ligt, daarom een aantal vragen aan jullie: ervaringsdeskundigen.

1. Hoe vervoeren jullie de brander in je rugzak, laat je de fles aan de brander zitten?

2. De brander sputterde behoorlijk tijdens het koken (hij geeft een soort plofjes met steekvlammen) waar kan dit aan liggen? Brandstof was euro95. Zou het kunnen liggen aan het niet goed genoeg voorverwarmen, te veel of te weinig druk in de fles...?

3. Door het probleem genoemd bij 2. wordt de pan aan de onderkant zwart. Dit is op zich geen probleem alleen betekend het wel dat ik daar weer een plastictas om heen moet doen als ik hem in m'n tas stop. Iemand suggesties om dit aanroeten (is dit een woord:D) van de pan te voorkomen of te verminderen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hé bezinebrandergebruikers,

Sinds kort heb ik een Primus Omnifuel. Deze heb ik aangeschaft omdat we komende zomer de bergen van Turkije gaan verkennen. Nu heb ik hem pas een weekendje meegenomen om hem te testen....

Nu weet ik waarom ik tot nu toe altijd op gas heb gekooktx(.... wat een smeerboel met zo'n benzinebrander zeg. Maar ik heb het idee dat dat ook aan mij ligt, daarom een aantal vragen aan jullie: ervaringsdeskundigen.

1. Hoe vervoeren jullie de brander in je rugzak, laat je de fles aan de brander zitten?

2. De brander sputterde behoorlijk tijdens het koken (hij geeft een soort plofjes met steekvlammen) waar kan dit aan liggen? Brandstof was euro95. Zou het kunnen liggen aan het niet goed genoeg voorverwarmen, te veel of te weinig druk in de fles...?

3. Door het probleem genoemd bij 2. wordt de pan aan de onderkant zwart. Dit is op zich geen probleem alleen betekend het wel dat ik daar weer een plastictas om heen moet doen als ik hem in m'n tas stop. Iemand suggesties om dit aanroeten (is dit een woord:D) van de pan te voorkomen of te verminderen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
 
Hi, als je euro 95 stookt moet je er wel rekening mee houden dat hier erg veel additieven in zitten, zoek maar eens naar een draadje over het stoken op was benzine.

Zelf stook ik eigelijk altijd was benzine en nooit last van de genoemde symptomen, alles brand erg strak en zonder roet (na het voor verwarmen). Eigelijk zou je moeten voor verwarmen met brandpasta maar gewoon het schaaltje volgooien met benzine werkt ook prima, krijg je alleen van die grote roetende vlammen..

tijden shet vervoer heb ik de brander altijd weggestopt in zen hoesje en de brandstof fles zit los buiten de tas, met het windscherm erom heen gedraaid. Nog nooit lekkage gehad overigens.

Maar zelf kook ik ook geregeld op gas, dan wel met een pocketrocket, werkt ook super. Vindt persoonlijk het koken op benzine wel aangenamer (en veiliger.)

Dus wandel eens naar de super en koop daar een fles wasbenzine en probeer dat eens, werkt echt beter.

Maar nu komt het volgende, kun je in turkije was bezine aanschaffen? Das dan weer een lastige.

Heb ook wel vaker op loodvrije auto brandstof gestookt maar deze roete niet dusdanig dat de pannen echt vies werden.

Voor die plofjes enzo heb ik geen verklaring, klinkt niet best.

Succes.

Bas
 
De plofjes die je beschrijft lijken op over/onder druk in de fles. Je moet de fles wel goed oppompen maar ook weer niet te erg omdat de bezine dan te snel uit de brander spuit. Je moet hier een beetje mee spelen om het goede punt te krijgen. Zelf doe ik het ongeveer als volgt:

Eerst de pomp op de fles schroeven en op pompen zodat je zeker weet dat je geen overdruk hebt.

Alles aankoppelen en brander voorverwarmen en aansteken.

Dan bijpompen totdat ik hoor dat de brander goed brand. Ook stukje ervaring.

Ik vervoer de brander samen met de windschermen in het bijgeleverde zakje. De brandstoffles gewoon apart met de dop erop. Dus niet het pompje.

En ik zou coleman fuel of wasbenzine gebruiken ipv euro95, als dat beschikbaar is natuurlijk. Maar heb ook genoeg gestookt op euro95 en dat ging beter dan dat jij beschrijft.

Als laatste tip zoek iemand in je omgeving met veel ervaring met benzine branders en laat die je een middag instructie geven. Gewoon 30x aan en uit doen. Vooral van ervaring leer je goed omgaan met een benzine brander. Het is allemaal een beetje aanvoelen. (kosten middag oefenen 1L benzine)
 
Hi,

Omnifuel van Primus zou normaal gesproken vrijwel roet vrij moeten kunnen branden. Dwz met strakke regelmatige blauwe vlam. Ten minste als er een pan op staat. Vrij brandend kan de vlam iets gele puntjes krijgen. En de plofjes horen helemaal NIET. En zijn potentieel gevaarlijk.

Oorzaken kunnen legio zijn, waaronder de al genoemde te hoge of te lage druk. Maar ook verstopte benzine filters, sproeiers etc. Gevolgen hiervan zijn een niet juiste vergassing van vloeibare brandstof, met als gevolg onvolledige verbrandingen (=roet) en onbetrouwbaar gedrag van de brander. (flare-ups)

Meest voor de handliggend echter bij een net nieuwe brander is gebruik van de verkeerde sproeier (jet) voor het type brandstof. Dus controleer eerst even of je de juiste jet gebruikt.

Verder wat tips:

- zorg voor een windvrij plekje. Wind maakt voorverwarmen lastiger. Een beetje wind kan de voorverwarm tijd al verdubbelen.
- liever te lang dan te kort voorverwarmen, zeker als je de brander nog niet zo goed kent.
- liever te lage druk dan te hoge druk.
- altijd (volle) pan op de brander als hij na het voorverwarmen eenmaal goed brand. Zo min mogelijk zonder pan laten branden. Dit voorkomt vervuiling door roet.
- Begin na voorverwarmen met rustige vlam, verhoog de output slechts in stapjes. Als de brander begint te sputteren, plofjes maakt of anderzins onregelmatig gaat branden, draai dan de output weer iets terug tot hij weer regelmatig brand. Wacht even en voer dan de output weer iets op. Als brander op volle output brand, maar je denkt dat hij nog harder zou kunnen, voer dan de druk in de fles iets op. Maar altijd zorgen dat de vlam regelmatig blijft branden.
- Als je de brander uit wilt laten gaan, doe dit niet met de vlamregelaar, maar draai de brandstof fles om (terwijl de brander nog brandt). Zodanig dat "OFF" op de pomp boven komt te liggen. De brander brandt nog even door en gaat dan langzaam uit, waarna je de overbodige lucht uit de fles hoort lopen. Wacht tot je geen lucht meer hoor onstnappen. Brander en brandstof leiding zijn nu brandstof vrij en de fles is ontlucht en drukloos. Koppel dan fles los van brander. Op deze manier zul je geen last hebben van lekkages met bijbehorende vervuiling en geurtjes..

Als je op deze manier je brander leert kennen zul je merken dat koken op dit soort branders, net zo schoon en prettig kan zijn als op gas.

Succes

Rolf
 
Hoi

>1. Hoe vervoeren jullie de brander in je rugzak, laat je de
>fles aan de brander zitten?

Fles haal ik altijd van de brander af om evt. lekken van brandstof doordat het kraantje niet goed dicht zit te voorkomen. Trouwens, het vervoer ook veel makkelijker. Meestal laat ik de fles wel onder druk, maar daarmee loop je wat meer risico op lekkage dan wanneer je zelfs de druk van de fles haalt.


>2. De brander sputterde behoorlijk tijdens het koken (hij
>geeft een soort plofjes met steekvlammen) waar kan dit aan
>liggen? Brandstof was euro95. Zou het kunnen liggen aan het
>niet goed genoeg voorverwarmen, te veel of te weinig druk in
>de fles...?

Nou, als-tie met gele vlammen brand heb je over het algemeen te weinig druk. Te veel druk is alleen een probleem als de brander nog niet volledig heet is, met teveel druk geeft-ie dan ook korte bursts van gele vlammen (de door jou genoemde plofjes?). Maar dat zou na 1-2 minuten over moeten gaan als de brander op temperatuur is...dwz roodgloeiend.
Is dat niet zo, dan heb je misschien een petroleumgenerator er op zitten ipv een benzinegenerator. Daar komt meer brandstof door omdat petroleum wat dikker is, maar voor benzine is dat te veel met de genoemde gele vlammen tot gevolg.

>3. Door het probleem genoemd bij 2. wordt de pan aan de
>onderkant zwart. Dit is op zich geen probleem alleen betekend
>het wel dat ik daar weer een plastictas om heen moet doen als
>ik hem in m'n tas stop. Iemand suggesties om dit aanroeten (is
>dit een woord:D) van de pan te voorkomen of te verminderen?

Eh, tja, door je brander te laten werken zoals-tie zou moeten werken ;-)

Groetz,
Dennis
 
Bedankt voor de tips! Ik had de draadjes al gelezen die gingen over het gebruik van bepaalde brandstoffen. En weet dus dat euro95 niet optimaal is en dat ik beter wasbezine of andere "schonere" brandstoffen kan gebruiken. Maar omdat die in Turkije misschien niet te krijgen is (en m'n tijd niet wil verspillen aan het zoeken ernaar;)), wil ik vooral oefenen met de "slechte" brandstoffen.

quote: "Meest voor de handliggend echter bij een net nieuwe brander is gebruik van de verkeerde sproeier (jet) voor het type brandstof. Dus controleer eerst even of je de juiste jet gebruikt."

x( Ahum.... sommige fouten mag je eigenlijk niet maken, maar ik heb het even gecontroleerd en op het moment gebruik ik de 0.45mm jet. Deze is bedoeld voor het gebruik van gas, mocht ik weer gaan testen dan zal ik de 0.37mm jet eens proberen:p (Bedankt Rolf) Vond het al raar dat hij het thuis wel goed gedaan had.... maar tussendoor heb ik de jet verwisseld om de brander ook met gas te testen.

@Dennis: als ik het goed begrijp maak je de brander los van de fles tijdens vervoer en laat je de pomp in de fles zitten. Hoe krijg je dit voor elkaar? schroef je de slang los bij de branderkop?

Voor het vervoeren zou ik inderdaad het liefst de fles en de branderkop van elkaar losmaken. Alleen om nou steeds de pomp uit de fles te moeten halen...:-(

Heb het op het moment te druk om de rest van de tips en aanwijzingen te testen, daar ga ik volgende week maar eens mee beginnen (of misschien toch snel even tussendoor),

Met andere woorden, als ik meer weet en wat getest heb laat ik het hier weer horen!
 
Ik weet niet precies hoe zo'n primus omnifuel werkt, maar bij andere branders kan je de slang gewoon losmaken van de fles, bij mijn optimus nova zit er daarvoor een simpele bajonetsluiting. Dan blijft dus de pomp in de fles zitten (anders zou ik de fles ook niet kunnen meenemen met de druk er nog op).
De pomp moet je niet uit de fles halen, die stinkt naar benzine en die wil je dus niet los in je rugzak/fietstas hebben.

Groetz,
Dennis
 
>bij mijn optimus nova zit er daarvoor een simpele bajonetsluiting.

Dat hebben ze goed bedacht dan bij Optimus, want de Omnifuel mist dat. Zoals ik het nu kan zien zijn (bij de Omnifuel) de fles en brander alleen te scheiden door de pomp uit de fles te halen :-( Dat wordt druipen.....
 
Hmmm, of beter: slecht gedaan van Primus. Volgens mij zit er bij een MSR Dragonfly en XGK óók een systeempje in om de slang los te koppelen van de fles.
Maar de pomp er uit halen lijkt me niet praktisch. Dan misschien toch maar de slang van de brander losschroeven. Pas wel op, bij sommige branders (die van mij dus:7) zit daar een klein brandstoffiltertje in....verlies 'em niet...

Groetz,
Dennis
 
Ik haal hem er toch nog altijd uit. Heb te vaak meegemaakt en verhalen gehoord over lekkende pompjes in rugzakken. Gelukkig nog nooit in me eigen rugzak! Vaak is het pompje dan beschadigt en lekt het ook bijgebruik en is het dus eigenlijk niet meer te gebruiken! Wees dus iig voorzichtig met je pompje!

NB zeker de nieuwe pompjes van MSR, die hebben ze nu bij de reisorganisatie waar ik voor werk. Die zijn echt waardeloos. Dus koop als je een MSR koopt eentje met een oud pompje, met een wieltje bij de fles ipv een soort heen en weer klap dingetje wat op de quick release lijkt van een (race)fietswiel! Daarvan heb ik er al heel veel zien lekken en kapot gaan!
 
Ik heb een MSR Whisperlite met de nieuwe pomp en nog nooit last gehad van lekkage of iets. De fles met pomp stop ik altijd gewoon in mijn rugzak met een plasticzak er omheen, maar nog nooit lekkage gehad.En ook nog geen problemen gehad met de branderregelaar, het klapdingetje vind ik juist wel fijn werken en je kunt hem zo wegklappen zodat hij niet kan beschadigen in je rugzak.

Maar weer ontopic over de Omnifuel...:)
 
Cobus,

Volgens mij wordt het tijd om de handleiding te gaan lezen. Ook bij de Omnifuel kun je de pomp gewoon laten zitten en de branderslang loskoppelen. Als ik me niet vergis is deze bij de Omnifuel er op geschroefd en kun je 'm dus gewoon losdraaien.

Raymond
 
Ha Raymond,

Ik heb de handleiding er nog eens op na gelezen. Het is wel mogelijk om de slang los te draaien van de branderkop met behulp van het meegeleverde gereedschap. Dan zou je deze moer los moeten draaien (zie foto).

Maar het blijft een beetje een onhandige oplossing en ik vraag me af of dit de bedoeling van Primus is geweest (wat opzich natuurlijk niet veel uitmaakt want het is tenslotte mijn brander;)). Vindt hier ook geen aanwijzingen over in de handleiding.

Zouden er geen andere oplossingen voor zijn?

sportieve groet
 
Cobus,

Probeer het eens aan het andere eind van die slang ;)

Het stuk metaal waar de zwarte draaiknop aanzit kun je namelijk volledig losdraaien :)

Raymond
 
Inderdaad dat is waar ik naar zocht, dit bedoel je ;-)


Bedankt allemaal!

PS: en achteraf denk je: "waarom heb ik dat zelf niet ontdekt?" ;-)
 
Hoi Cobus,

ontlucht de brander wel even op de manier zoals het hoort (dus aan het eind van de brandtijd de fles omkeren), dat voorkomt dat als je de fles van de slang losdraait (op inderdaad de manier bij je laatste foto'tje) benzine eruit spuit.

Verder zijn de jets wel essentieel voor de juiste brandstof inderdaad. Ik laat de pomp overigens altijd in de fles zitten. Zeker bij de aluminium ergopomp van de Omnifuel is dit echt geen probleem. Gewoon goed blijven olieën af en toe.

Succes ermee!

Groets, Rutger
(zelf erg tevreden over zijn omnifuel - wasbenzine gestookt)
 
Nog even een ps'je:

nu je het goede uiteinde van de slang hebt weten los te koppelen; dat deel kun je dus op een gasblikje schroeven. Daar heb je de pomp niet voor nodig ;-)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Cobus,

Beter laat dan nooit: http://www.robijns.nl/prod-info/primus_instructiefilms_5.php

Die is pas zojuist online gegaan, dus kon ook niet eerder gegeven worden. Overigens begint het filmpje nagenoeg direct met uitleg over hoe je de pomp moet aansluiten :)

Voor de mensen die vanaf kantoor internetten: deze pagin bevat een filmpje met geluid dat direct begint te spelen. Dat is wellicht storend voor je omgeving (of erg opvallend voor je baas ;) )
Raymond
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan