geen geld, maar een tegoedbon terug


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Afgelopen week kocht mijn vriendin schoenen bij een buitensport winkel. Na een dag binnenshuis hierop te hebben gelopen kwam ze tot de conclusie dat ze toch echt niet lekker zaten. In de winkel had ze al aangegeven dat ze de lip (tong, hoe heet dat ding?) erg vond drukken bovenop haar voet en, maar de verkoper vond dat ze dat moest negeren. Wel kon ze dus, na navraag, binnenshuis hierop lopen. Eenmaal terug bij de winkel bleek echter dat zij haar geld niet kon terug krijgen, maar slechts een tegoedbon.

Is er iemand die weet hoe dit precies zit? Is een winkel verplicht geld terug te geven als je je product netjes, binnen een week, met bon terugbrengt? Ik ben niet zo goed in het terugvinden van dit soort dingen in wetboeken. Ik vind het eerlijk gezegd simpelweg een kwestie van fatsoen en klantvriendelijkheid dat een winkel geld terug geeft, maar dat is slechts een mening. Volgens de betreffende winkel geldt dit alleen als het product ondeugdelijk is en dat is het natuurlijk niet. Althans, het is niet 'kapot'ofzo. Wat zijn je rechten hierin?

Ik hoop dat iemand hierin kan helpen.
Dank alvast
Harold
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

>
>Is er iemand die weet hoe dit precies zit? Is een winkel
>verplicht geld terug te geven als je je product netjes, binnen

Een juridisch antwoord heb ik niet...

Ik heb ooit precies zoiets bij een computerwinkel gehad (maar dan niet met schoenen uiteraard). Ik ben daar toen klanten in de winkel gaan aanspreken met de vraag of ze mijn tegoedbon wilden gebruiken bij een eventuele aankoop. Dat vond de winkelier natuurlijk minder leuk, waardoor ik uiteindelijk toch gewoon mijn geld terug kreeg.
Het is een merkwaardig soort 'klantenbinding', waar een economische stompzinnigheid uit blijkt die men normaliter slechts bij de visserij aantreft (de kip met de gouden eieren slachten). Vrijwel alle Nederlandse outdoorwinkels vragen absurd hoge prijzen. Een beetje extra service is wel het minste dat er dan tegenover zou moeten staan.

R.
 
Wat me verbaast is dat als een schoen niet lekker zit én de verkoper roept dat je dat moet negeren je de schoenen dan toch koopt. Het enige dat hier genegeerd had moeten worden is de verkoper! Schoenen kopen waarvan je in de winkel al vind dat ze niet lekker zitten is geen doordachte actie....maar achteraf is dat altijd makkelijk :-)

Groetz,
Dennis
 
Staat het niet op de kassabon? Bijvoorbeeld:

Bedankt voor uw bezoek
Ruilen binnen 8 dagen
Alleen met kassabon

Want dan heb je weinig in te brengen. Overigens zou ik het niet meer dan normaal vinden een beetje coulance te tonen, als medewerker van zo'n winkel. Aan de andere kant: als je in een buitensportzaak schoenen komt halen en ze bevallen toch niet, dan ga je verder zoeken naar een beter alternatief zou ik zo denken. Waarschijnlijk heeft zo'n zaak meer dan één soort schoenen :-) Als jullie er dan uiteindelijk toch niet uitkomen, kan altijd nog een tegoedbon gegeven worden. Of wellicht geld, maar kaart dat dan aan bij de manager ofzo. Medewerkers doen vaak ook alleen maar wat ze van de baas moeten doen.
 
Consuwijzer is een officiele site van drie overheidsinstanties (consumenten autoriteit, NMA en OPTA) die consumenten correct informeren over hun rechten. Je mag er dus vanuit gaan dat wat op hun site staat correct is. Heeft dus niets te maken met de consumentenbond o.i.d. die soms roepen wat gewenst is...

Ik zou dus als ik de OP was even bellen met de consuwijzer (088-0707070)om te vragen/informren of er in dit geval sprake is van een ondeugdelijke produkt (teveel druk, niet goed passend, ondanks het 'onderzoek' dat door aankoper is gepleegd, verkoper is in gebreke gebleven met een niet goed advies etc.). Dan kan de koop namelijk ontbonden worden en hoef je idd geen genoegen te nemen met een bon.

Ligt het probleem alleen in de trend van spijt door een verkeerde kleur o.i.d. dan wordt het lastig en is het alleen coulance.
 
Tsja, ik denk dat ik dat ook wel vind. Alleen, ze heeft al ugh schoenen aan gehad, en eerder al eens een miskoop gedaan. Het lukt maar niet om een fatsoenlijk passende schoen te vinden. In een soort van 'nou, dan probeer ik dit toch maar'-wanhoopspoging kocht ze die schoenen om ze thuis te proberen. Eigenlijk in alle winkels is, terecht, het beleid dat je geld terug krijgt, maar bij deze dus blijkbaar niet.

Dank aan een ieder die hier zo snel al zinnige dingen over heeft gezegd. Mijn eerste reactie was ook: ik ga heibel schoppen en anders inderdaad die tegoedbon in de winkel al aan een andere klant aansmeren. Zo'n benadering is alleen én lang niet altijd succesvol en daarnaast ook weinig beschaafd. Iets met eer aan jezelf houden enzo. We gaan een mooie brief componeren met uitleg en het verzoek toch ons geld terug te krijgen. Als dat niet lukt heb je kans dat we hem binnenkort hier aanbieden.

Als er nog meer visies zijn op dit onderwerp sta ik daar uiteraard voor open. Ik zal de afloop in ieder geval wel even laten weten.

Groeten
Harold
 
Gewoon dreigen met die geschillencommissie (eerst even bellen met consuwijzer of je idd sterk staat)!
 
lijkt er op dat vooral de grotere winkels dat hebben,had met bergschoenen na pas 5 maanden problemen,goretex krulde van binnen op waardoor ik last kreeg met mijn tenen,blijkt dat de winkel met het knaagdier alleen doorgeefluik voor fabrikant is,dus wel de winst maken maar niet garant staan voor hun verkochte producten.

gevolg is dat ik geen grote aankopen meer doe bij deze winkel,ga liever naar kleinschaligere winkel,die doen nog aan klantenbinding op een klantvriendelijke manier.

grtz,jurgen.
 
>Bedankt voor uw bezoek
>Ruilen binnen 8 dagen
>Alleen met kassabon

Ruilen of retourneren?

Ik had een ander idee over wettelijke bedenktijd. Maar even zoeken op internet leert inderdaad dat het bij winkels "service" is. Zie ook http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtshulpwijzers/rhw_bedenktijd.pdf
Koop in de winkel of in de showroom.
Gaat u als consument zelf naar een winkel of showroom en sluit u daar een koopovereen-komst dan kunt u daar niet meer op terug komen. “Koop is koop” is dan de regel. De koop is gesloten op het moment dat u (de koper) het aanbod van de verkoper aanvaardt. Een aantal winkelbedrijven biedt als extra service de mogelijkheid goederen te ruilen of terug te brengen.


Er valt nog heel wat te verbeteren in Nederland...

grtz
Henk
 
De Anwb moet nog leren over het burgerlijk wetboek over ondeugdelijke producten enzo. Als een nietpassende schoen op advies van een verkoper wordt verkocht dan durfik wel en balletje op te gooien dat er sprake is van een ondeugdelijk product. Maar ja ik zou dat wel eerst ff checken voordat je begint met eisen.
 
Ik heb het ook wel eens gehad met een paar schoenen die binnen een maand op verschillende plekken stuk waren en niet gerepareerd konden worden. Ik kreeg een tegoedbon, best, want ik had toch nog wat nodig en ik besloot deze meteen uit te geven. Alleen, nu kreeg ik van de 135 euro (ofzoiets) maar 120 uitgegeven aan nuttige dingen. Ik had dus niet zo'n zin om voor die 15 euro weer een tegoedbon te krijgen, want het is nou eenmaal niet de winkel die het dichtst bij is en waar ik dus normaal heen ga. Het heeft een kwartier discussie gekost om gewoon mijn geld te krijgen! Het helpt daarbij als je dat a) luidruchtig doet, b) de rij met andere klanten steeds langer wordt en c) je hen heel goed laat meeluisteren over de toch wat beperkte klantvriendelijkheid van de zaak.

Of ze in hun recht staan weet ik niet, maar ik vind het ook stomvervelend...
 
De hier boven genoemde tijden waarin het product ondeugdelijk geraakt zijn buiten de tijden die je bij normaal gebruik mag verwachten. Het ondeugdelijk worden van een produkt binnen een bepaalde tijd heet een garantie periode. Bij kleding, schoenen e.d. wordt een garantieperiode nooit afgegeven. Maar er is wel degeklijk een soort garantie, ook bij textiel en kleding:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_ad...sisinformatie/Recht_op_een_deugdelijk_product

En over de tegoedbon bij een ondeugdelijk product hebben wij het al ghad: niet accepteren -> geld terug of herstel of vervanging van het ondugdelijk product binnen een redelijke termijn:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_ad...rug_maar_een_tegoedbon_Moet_ik_dit_accepteren
 
Sander dat klopt niet helemaal, ook buiten de garantie periode kun je recht hebben op repartie of (gedeeltelijk) geld terug. Van een bepaald product kun je verwachten dat die een bepaalde tijd meegaat, maar dit heet niet de garantieperiode. Heeft een wasmachine bijvoorbeeld een garantie van 3 jaar en gaat deze stuk na 4 jaar onder normaal gebruik, dan heb je recht op reparatie of gedeeltelijk geld terug. Een wasmachine moet namelijk langer meegaan dan 4 jaar en dan maakt de garantie niet meer uit. Probleem is alleen het bewijzen dat het niet aan jou ligt. Het bijkopen van extra garantie is dus eigenlijk nutteloos alleen is het makkelijk omdat je dan minder hoeft te bewijzen om de repartie of geld terug te krijgen.

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie/Garantie_Wat_is_het_nut_van_garantie
 
Kijk eens aan in de consuwijzer gekrochten nog meer leuks gevonden! Vergeet dan niet de bewijslast. Stel een produkt heeft een garantie van 2 jaar (bijvoorbeeld elektronica), de verkoper zegt je echter och dat apparaat gaat minstens 3 jaar mee. Nu gaat dat ding in het derde jaar kapot dan zou volgens het BW (want daar basseert de info op consuwijzer op) de verkoper alsnog garantie (op zijn kosten) moeten verlenen. Om dat af te dwingen moet je wel bewijs hebben van de verklaring van die verkoper van meer dan 2 jaqar geleden....

Het is makkelijker aan te tonen als iets geen garantie heeft en toch binnen een te korte tijd kapot gaat, zoals die schoenen in dit draadje of de schoenen in de consuwijzer teksten die lek gaan binnen een paar weken. Dan hoef je niet op de beweringen van de verkoper af te gaan maar gewoon op de algemene geaccepteerde levensduur. Heerlijke site die consuwijzer.:D
 
hallo ik heb schoenen gekocht bij de beversport. na een paar maanden liet de zool al los.
Ik ben terug gegaan naar de winkel en deze heeft ze opgestuurd naar de leverancier. Na 6 weken krijg ik te horen dat het niet te repareren was en dat ik nieuwe schoenen kon krijgen. Echter gingen deze al na 2 weken kapot (zelfde probleem) na weer een week wachten kreeg ik te horen dat ik een tegoed bon kon krijgen.
Ik wil echter mijn geld terug, maar dit schijnt niet te kunnen (volgens de winkel) is er iemand die hier ervaring mee heeft? Heb ik recht op mijn geld?

gr

allard
 
ik heb de tegoedbon nog niet geaccepteerd. ik ben weggegaan met de melding dat ik nog niet accepteerd voordat ik contact heb gehad met het hoofdkantoor.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

vandaag met het hoofdkantoor gebeld. Zij deden geen moment moeilijk. Ze hebben direct de bever winkel opgebeld en verteld dat een klant bij een ondeugdelijk product recht heeft op geld terug. ik kan nu gewoon mijn geld ophalen.
Wel apart dat ze in de winkel van niets weten.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan