gezond aankomen.


Status
Niet open voor verdere reacties.
heeft er iemand tips hoe je gezond aankomt en energiereserves aanlegt? hoe werken die proteineshakes, bijvoorbeeld, die bodybuilders nemen? en is zoiets wel geschikt om reserves aan te leggen voor een lange trektocht?
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Eev,

Als je niet fitnesst dan zetten proteineshakes geen zoden aan de dijk, alle eiwitten die je extra toeneemt zul je alleen maar weer uit plassen. De eiwitten worden omgezet in spiermassa en dat kun je verbranden, maar dat is echt wel het laatste dat je wilt doen (en zult doen voor je flauw valt)

Als je aan wilt komen om reserves aan te leggen moet je je concentreren op vet, maar dat is natuurlijk riskant.

Ik denk dat ik je beter een wedervraag kan stellen. Waarom wil je reserves aanmaken en kun je je niet beter concentreren op meer eten meenemen? Hoe lang ga je weg? Kun je onderwg eten kopen? Of voedselpakketten opsturen of ergens droppen?

Vertel eens wat meer watje gaat doen.

Eins
 
ola,

De enige echte reserves die je aankan leggen zijn vetreserves. Daar hebben de meeste mensen overigens genoeg tot overdadig veel genoeg van. Slechts een enkeling, vaak gepaard gaand met een lichamelijk afwijking (bijv. een verstoorde stofwisseling), heeft structureel te weinig en gaat als graatmager door het leven.

Krijg je meer energie binnen dan je verbruikt, dan word dit omgezet in vet en opgeslagen in je lichaam. Niet sporten en veel eten is de remedie om reserves op te bouwen. Niet overdrijven natuurlijk, wel met een beetje beleid uitvoeren.

Als je niet veel reserves hebt, dan kun je natuurlijk ook (of eigenlijk veel beter) je lichaam trainen om verstandig met die beperkte reseves om te springen. Duursporten op een zeer laag niveau (helaas wel tijdrovend) zijn o.a. een manier.

Met wat voor doel stel je deze vraag overigens? Iets speciaal van plan?

groet,
Richard
 
Een overdaad aan eiwitten plas je niet uit, maar verbrand je in eerste plaats en anders sla je het op. Eiwitten zijn echter nooit een beperking onder weldoorvoedde westerlingen, zelfs niet bij vegetariers!
Ik begrijp je punt om wat reserves voor veeleisende tochten op te bouwen, zelf zweef ik meestal net iets boven een bmi van 20 wat net aan gezond is. Maar als je weet dat je veel reserves gaat verliezen kun je daar natuurlijk best op anticiperen door een kilo of 2 aan te komen. Teveel is natuurlijk niet goed en te weinig heeft weer geen zin. En tja, er is maar een manier om aan te komen, eten! Koolhydraten en onverzadigde vetten zijn wat dat betreft het gezondst. Onderwijl sporten lijkt me zinvol om in vorm te blijven, maar verhoogd de energiebehoefte natuurlijk wel. Het kan wel iets van de lange adem zijn, als je al lang weinig reserves hebt gehad kan het lastig zijn om aan te komen, zeker als je er ook nog een sportieve levensstijl op na houdt.
Maar goed, succes en eet ze.
 
De leukste manier om redelijk snel een goede vetreserve aan te leggen is bier....:p
Maar of het de gezondste is weet ik niet, ik voel me er tot nu toe eigenlijk te goed bij...
Stoppen met roken en ander werk helpen ook....dat gaat zelfs heel snel heb ik ontdekt...:(




Yr DDraig Goch

Rob Plas
http://www.twenot-forums.nl
 
>hoe je gezond aankomt en energiereserves aanlegt?

Dat is op zich een curieuze combinatie.
Gezond aankomen betekent: niet forceren en goed naar je lichaam luisteren.
Energiereserves aanleggen betekent: je lichaam trainen op de belasting die het te verduren krijgt zodat het (lichaam) er niet door verrast wordt en dan onverwachts onaangenaam functioneert. Want het duurt minimaal weken voor je biomechanisme zich aan een ineens veranderd eet-/bewegings-/inspannings- patroon aanpast.

(vlak) Tevoren extra of anders eten zet daarom geen zoden aan de dijk. Als je laat weten wat je plan is, en de vraag weet te verduidelijken krijg je denk ik een beter antwoord.

Gr. Joop
 
Eiwitshakes zijn niet bedoelt om reserves aan te leggen maar worden gebruikt NA inspanning. Overigens helpen koolhydraten ook. Het is goed om direct na een lange, zware inspanning deze stoffen op te nemen omdat je lichaam deze heel snel opneemt (tot zo'n uur ná inspanning).

Vóór en tijdens lange, meerdaagse mountainbikewedstrijden bijv. neem ik altijd veel pasta, griesmeel etc. Na afloop ook noten en vis ivm eiwit. Dat wordt snel opgenomen en ook makkelijk als brandstof opgeslagen. Vet is niet goed, wordt moeilijk omgezet.

Ga je naar koude gebieden dan worden weleens (letterlijk!) vetreserves opgebouwd en menig poolganger heeft eigenlijk overgewicht (Marc Cornelissen, sorry!!). De voedselbehoefte op zulke tochten is heel anders dan in warmere gebieden.
 
eev,

Ik heb zelf ook altijd veel problemen om op gewicht te blijven tijdens een lange tocht doordat ik een erg inefficiente spijsvertering heb (In de westerse maatschappij geen probleem en volgens velen zelfs een zegening, maar tijdens een hike erg vervelend).
Als voorbereiding op een expeditie heb ik een jaar lang veel pannekoeken en yoghurt met cruesli gegeten. Dit deed ik met name 's avonds laat zodat mijn lichaam de tijd had alles om te zetten in vetreserves. Ik ben in dat jaar zes kilo aangekomen, maar dat was deels ook spiermassa.

Wat betreft de proteineshakes waar je het over hebt, die zijn dacht ik vooral om de groei van spiermassa te stimuleren en niet zozeer voor de aanleg van energiereserves (vet), maar daar kun je op bijv. een fitnessforum vast veel meer info over vinden.

Carl
 
Die extra eiwitten die je zou binnenkrijgen voegen inderdaad niks toe. Sterker nog, als je te veel eiwitten eet (dmv die shakes) kan je lichaam ze zelfs niet meer gezond gebruiken voor het onderhoud aan je spieren, en ga je naar ammoniak ruiken en scheten laten... niet echt geweldig dus. Eiwitten zijn moeilijk af te breken constructies en als je lichaam ze niet meer kan gebruiken waar ze voor nodig zijn (spieropbouw en onderhoud), gaat ie ze verbranden als energie, wat neveneffecten geeft. Ammoniaklucht en gasvorming. Zul je vast gemerkt hebben als je veel bonen hebt gegeten, die dingen zitten vol met moeilijk afbreekbare eiwitten die als bijproduct gas geven.

Om GEZOND aan te komen moet je, voor zover ik weet, juist géén slecht dieet gevuld met chips, koekjes, varkensvlees etc aanhouden. Het kan vanwege de cholesterolvorming zelfs gevaarlijk zijn om zo te leven. Ook voor personen die normaal altijd mager zijn.

Ik weet dus niet hoe je persoonlijke eetritme is. Op welke momenten van de dag eet je veel? Hoeveel?

Wat je zou kunnen doen, is jezelf overdag niet veel eten geven, slechts een paar sneetjes brood en een beetje fruit. Als je dan 's avonds een enorm avondmaal tot je neemt, slaat je lichaam het meeste op als vetreserve. Ik weet niet of het erg gezond is om zo aan te komen, want je houdt je lichaam voor de gek door net te doen of je overdag verhongert, zodat hij die overdaad aan voeding 's avonds snel opslaat als vet om de volgende uithongering te doorstaan. Het zou je spijsvertering door de war kunnen schoppen. Ik moet je waarschuwen, veel mensen die aan boulimia of anorexia lijden zijn ook dik, zo kan je je inbeelden dat alleen al een bepaald eetritme mensen dik kan maken. Al hebben deze mensen het wel erg ver laten komen, het eetritme is dus wel iets om over na te denken. Ga daarom maar beter langs een diëtist want niemand wil met een eetstoornis opgescheept raken.

De gezondste manier lijkt mij om een paar keer in de week lichte krachttraining te doen en 's ochtends een redelijk ontbijt tot je te nemen, en om s'middags en 's avonds gewoon heel veel te eten. Eet tenslotte voor het slapen gaan nog iets stevigs zoals die pannekoeken of yoghurt met cruesli van Carl.
Je lichaam kun je dus enigszins voor de gek houden door hem iedere dag redelijk uit te putten en daarna te belonen met veel eten. Hij bouwt zichzelf weer op wat je spiermassa oplevert, en door jezelf erg vol te eten zet ie iedere dag wat apart om je voor de volgende keer genoeg reserves te geven. Maar ook daar zal je lichaam aan wennen. Misschien heb jij altijd al op zo een manier geleefd dat je overdag weinig eet en 's avonds veel, dan werkt deze tactiek dus niet meer.

Daarnaast kan je los van je eetritme nog veel andere, kleine dingen doen die je energieinname beinvloeden, drink bijvoorbeeld volle melk in plaats van halfvolle, gooi suiker en melk in je thee of koffie, smeer boter op je brood, doe er ook extra kaas of pindakaas op, gooi toch die jus over je aardappelen, doe fetakaas door je salade en een scheut olijfolie, kortom; eet veel en eet rijk. Daarvoor hoef je niet per se aan de chips en de frikadellen, wat een hoogst ongezonde manier van aankomen is. Forceer jezelf niet, maar eet jezelf wel goed vol.

Tenslotte nog deze link over Ectomorphe, mesomorphe en endomorphe lichaamstypes.
http://www.metabolisme.be/verbranden/ectomorph-mesomorph-en-endomorph.html
Jij lijkt een ectomorph te zijn, iemand die veel kan eten maar er niks van aankomt. Als je juist dik zou willen worden ben je meer gebaat bij een endomorphe stofwisseling. Mensen die ertussenin zitten worden mesomorph genoemd. Ik weet niet precies hoe de weight-gain-tactieken werken voor deze verschillende lichaamstypes.

Daarom denk ik dat een diëtist geen overbodige luxe is om deze vraag te beantwoorden. Dan weet je zeker hoe je verantwoord bezig kunt zijn want wij hier kunnen alleen maar gissen, denk ik.

Succes ermee hoor...

Groeten
Edwin
 
Ik ben benieuwd naar de reactie van eev (wie dat dan moge zijn).

Zelf zie ik niet het nut van vantevoren aankomen. Conditioneel trainen daarentegen wel.

grtz
Henk
 
>Ik ben benieuwd naar de reactie van eev (wie dat dan moge
>zijn).

Ben het met Henk eens. Voordat wij nu allemaal gaan speculeren over waarom je zou willen aankomen, is het misschien handig om je beweegredenen te vertellen. Dan kan men ook betere zijn/haar mening geven.

Eins
 
jawadde, allemaal wreed bedankt voor de raad ende de info :)

ik ben niet zo'n internetter dus duurde het even voor ik weer antwoordde. komt ervan als je op je werk al de hele dag achter een pc zit.

het is niet voor mij. mijn reserves zijn perfect in orde en redelijk verdeeld over allerhande rondingen :)
maar trekken doe ik niet alleen en ik maak me nbtje zorgen om mijn vriendje. hij over zichzelf ook wel.

als we langer dan 3 weken op reis zijn is het licht bij hem gewoon uit. meer eten op reis meenemen, zoals hierboven werd gesuggereerd, maakt niet veel uit. 2 pakken grany bovenop een salade gourmande en een flinke portie carbonara zet dan zelfs geen zoden aan de dijk.
we komen net terug van een reis in afrika en daar hebben we zeker veel en goed (ie veel vetten en koolhydraten) gegeten, maar na 3 weken werd hij weer heel zwakjes. nu was hij 3 kilo vermagerd, allemaal spieren, want vet zat er al niet echt aan.
zelfde verhaal vorig jaar op de HRP, halverwege waren de reserves gewoon op.

we plannen voor volgend jaar een trektocht van enkele maanden en dan is er natuurlijk geen ruimte voor zo'n soort problemen. zeker als je ziek wordt ofzo.

voor we samen begonnen te trekken bestonden zijn inspanningen vooral uit alpiene klimtochten van soms wel 24 uur non stop, maar daarna kom je natuurlijk terug op de camping bij alle andere klimmers en de bakken Duvel en de BBQ's.

maar dus als ik het goed voorheb: nu de verloren spiermassa weer wat aanvullen met proteinen na de inspanning en voor de rest (gezonde) vetten en koolhydraten voor reserves?

hij zal hierover toch nog wel es een afspraak maken bij een dokter / sportdiëtist.
 
Als ik het zo hoor (lees) maakt het dus niet uit of hij veel eet tijdens die trektochten, want op een gegeven moment gaat het toch fout met zijn energievoorziening en lichaamsgewicht? Maar als hij thuis is en goed eet komt het weer goed? Krijgt hij nog wel alle voedingsstoffen binnen die zijn lichaam nodig heeft, zoals vitaminen en mineralen? Eiwit, vet en koolhydraten zijn makkelijk mee te nemen in gedroogd spul, maar fruit en groente kan je ook niet missen natuurlijk.
In ieder geval lijkt de sportarts me de perfecte persoon om mee te spreken.
 
vitaminen en spore elementen is inderdaad niet het probleem. daarmee bedoel ik, vitmainepilletjes helpen niet.

en nu maar op zoek naar een dokter dan.
 
Dag Eev,
Het eten is één ding. vertering en opname vanuit de darm het lichaam in, is het volgende. Kan er iets met zijn darmen aan de hand zijn? Een meestal sluimerende lichte ontsteking die bij inspanning verergert bijv? Ik zou er wel naar laten kijken
Met vriendelijke groet
Jannie
 
Ik herken het een beetje. Ik ga nooit lang op vakantie, hooguit 1 of 2 weken, maar daarna moet ik ook wel een soort van herstellen. Bij mij ligt dit denk ik in een veranderend (eet/slaap)patroon, en de grotere inspanning tijdens de vakantie.

Een tijdje terug hadden we iemand mee die zweerde bij een of ander poeder wat ie meehad. Hij zei dat het is bedoeld om de tekorten in je lichaam door de inspanning van je spieren te compenseren. Ik denk dat het een soort van doping is (hoeft niet slecht te zijn).

Ben wel benieuwd of je voor je vriendje erachter kan komen.

grtz
Henk
 
Ik ben een beetje argwanend tegenover die poeders waar mensen op zweren. Voor zover ik weet kan een pilletje nooit als vervanging voor vers fruit en verse groenten dienen, enkel als supplement. De vitaminen uit pilletjes e.d. zijn namelijk niet te verwerken door je lichaam als je er niet genoeg onbewerkte vitaminen bij opneemt middels groente en fruit, alleen dat kan het vitamine-opneem-proces in werking zetten.

Maar ik denk dat je ook veel vitaminen binnen kunt krijgen door het zetten van bijvoorbeeld brandnetelthee of dennennaaldthee.
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan