Goed artikel


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Weer zo'n heerlijk aangedikt Amerikaans verhaal.

Z'n zware outfit werd gebruikt in de winter en z'n lichte outfit in de zomer met geheel andere condities, lekker vergelijken zo.

Blijf erbij dat sportschoentjes niet voor Europa zijn, hier is het vaker en langer natter en dan heb je geen r*k aan dat soort schoenen. Maar blijf het vooral proberen:p
 
Precies, het verhaal klopt voor geen meter wat betreft jaargetijde en het effect op bagage!

Groet,

Martijn
 
Toch wel een leuk verhaal, al worden er idd appels met peren vergeleken.

Het basisprincipe klopt natuurlijk wel, minder gewicht loopt lekkerder. Wat je meeneemt moet je trouwens altijd zelf weten, desnoods klapstoelen.

Het punt waar ik het vooral op mank vind gaan is de functionaliteit van de spullen. Die lichte schoenen zijn leuk, maar geven geen bescherming tegen zwikken zoals een stuk zwaardere B/C schoen dat wel doet.

Op de herfsthike van Laurens had ik minder dan 6 kg bij me (inclusief water, regenkleding, eten en brander). Voor een weekendje kan dat desnoods nog naar dik 4 kg. Maar het zou dwaas zijn om daar alleen eten aan toe te voegen en dan 2 weken zonder enige verdere voorziening in de buurt te gaan lopen ergens in de bushbush. Dat vraagt toch meer en zwaarder spul.

Dus van de zomer weer lekker met 20kg+ naar het verre noorden, en als er nog een ultra-light hike komt kan ik in ieder geval onder de 4,9 van Jan Anne (ik heb nl. die kleine Cierzo, die gaat mee in de grote rugzak naar het noorden voor de dagtochten vanuit het kamp; lekker licht :+ )

Gr. Joop
 
Jan Anne, Martijn, een winter paklijst vergelijken met een zomer paklijst is idd appels met peren vergelijken. In dit artikel wordt deze vergelijking dan ook niet gemaakt. Deze twee lijsten worden slechts als voorbeeld aangehaald van twee uitersten. De vergelijking die in het artikel wel gemaakt wordt, is dat het dragen van een zware 20+ kilo rugzak geen pretje is en dat je met een lichte rugzak aangenamer en gezonder loopt. Nergens wordt beweert dat de lichte uitrusting een goede vervanger is van de winter uitrusting.

Joop, een lekker stevige zware B/C schoen geeft inderdaad veel meer steun aan de enkels dan lage schoenen. Maar de basis lijkt mij vooral om je enkels te trainen en daardoor sterk te maken. Ik loop inmiddels al een jaar of drie op lichte schoenen en mijn enkels zwikken nooit (ook niet op 2000m in de sloveense alpen, zie onderstaande link), daarnaast loop ik ook nooit blaren. Toen ik echter laatst in de Ardennen weer eens mijn lekker stevige B/C schoenen aan had, kreeg ik onwijs last van knie pijn, wat kwam door het belachelijk hoge gewicht van de schoenen. Ook het feit dat een stevige schoen de natuurlijke beweging van de voet volledig teniet doet door het in te pakken als een stevig, onbeweegbaar geheel is niet bepaald goed voor een voet. Maar alls je rugzak lekker licht is (minder dan tien kilo) dan kunnen lichte schoenen prima. Daarboven zijn stevigere schoenen idd te prefereren over lage schoenen. Zeker als je, zoals jij, twee weken geheel zelfvoorzienend door de tundra gaat lopen.

Eins

http://picasaweb.google.nl/prinsmichiel/SlovenskaPlaninskaPot#5290161394984728402
 
Eins,

Het verbaast me iedere keer weer hoe je in je fanatisme voor lichte schoenen dingen kan roepen die in je straatje passen.

1) Enkels trainen kan niet iedereen in gelijke mate en er zullen dus altijd mensen zijn die relatief snel zwikken en dus gebaat zijn bij hoge schoenen. De ene enkel is de andere niet, dus het is te makkelijk om te zeggen dat je gewoon maar je enkels moet trainen. Als dat de oplossing was zouden er niet zoveel (top)sporters met enkelbandblessures rondlopen....

2) Jouw kniepijn kan nooit door het "belachelijk hoge gewicht" van je schoenen komen. Er zijn zat plausibelere verklaringen, zoals slechte ondersteuning van je voet hebt in die schoenen (maar dat kan ook met lage schoenen) of dat je met die schoenen de neiging hebt je knieën op slot te zetten bij het dalen omdat ze bv. te strak zijn dichtgesnoerd en je, zoals je al aangeeft, je enkel daarmee te veel fixeert. Hoge schoenen moeten slechts zijwaartse steun geven, maar niet het buigen van de voet tov het onderbeen belemmeren.


Groetz,
Dennis
 
Ik loop inmiddels al een jaar of drie op lichte
schoenen en mijn enkels zwikken nooit (ook niet op 2000m in de
sloveense alpen, zie onderstaande link), daarnaast loop ik ook
nooit blaren. Toen ik echter laatst in de Ardennen weer eens
mijn lekker stevige B/C schoenen aan had, kreeg ik onwijs last
van knie pijn, wat kwam door het belachelijk hoge gewicht van
de schoenen.


Het is met deze bewering een beetje zoals het op de boom staat op je eigen foto http://tinyurl.com/auqvrs Je kunt alle andere factren buiten het gewicht namelijk niet zomaar uitgummen, omdat het gewicht in je straatje past. En dan bedoel ik niet het straatje van jouw manier van hiken. De meesten hier weten wel dat dat je stokpaardje is namelijk :) Maar ik bedoel, dat je niet één onderdeel van een geheel als reden mag geven om daaromheen je hele bewering te staven. Er kunnen nog honderd andere redenen zijn dat er kniepijn optrad.

Mijn jongste zoon bijvoorbeeld is heel lang heilig overtuigd geweest van het feit, dat als hij maar hard genoeg STOP riep, de auto's dan wel zouden stoppen als hij de straat overstak. Want toen hij dat de eerste keer deed, stopte de auto inderdaad (we stonden bij een zebrapad) en daarna had het ook wel eens effect, want hij riep gewoon steeds harder en uiteindelijk stopt er altijd wel een auto als je over wilt steken als klein kind zijnde.

Maar als het goed is, hebben wij volwassenen onder elkaar inmiddels geleerd, dat het niet aan het STOPbrullen ligt.

Iets wat aannemelijk lijkt (en het lijkt altijd aannemelijker als het in je <mijn/men/iemands> eigen theorie past) is dus niet per definitie de waarheid.

EDIT: ik zie, dat ik alleen maar aan het herhalen was wat een voorganger al zei. Sorry, wilde niet drammen.
 
>wordt, is dat het dragen van een zware 20+ kilo rugzak geen
>pretje is en dat je met een lichte rugzak aangenamer en
>gezonder loopt.

Of de rugzak 10 of 20kg is heeft weinig invloed op mijn pret ;) . Wel op het tempo waarin ik loop, en de afgelegde afstand. Gewoon aan aanpassen dus.
Daarom is lichter ook niet bij voorbaat gezonder of ongezonder dan zwaar. Wat je kunt, en wat je doet, moet in evenwicht zijn, en juist het gewicht dat je kunt dragen is 1 van de dingen waar je met training wat aan kunt doen.
En verder kijken welk materiaal het best bij je past. Ik heb zelf veel plezier gehad van de switch naar een zwaardere rugzak, van softpack van 1,8kg naar frame van 3,5 k. Bij een totaalgewicht van meer dan pakweg 16 kg loopt het bij mij lekkerder. Daaronder liever de softpack.

gr. Joop

(kan bijna een winkel in rugzakken beginnen, alles in het assortiment van 255gr tot 3,5 kg ..:) )
 
Dennis,

Het verbaast mij iedere keer dan weer hoe jij als moderator van dit prikbord bij mij de indruk wekt dat je liever niet hebt dat ik hier op dit prikbord mijn mening over producten, technieken achterlaat.

>1) Enkels trainen kan niet iedereen in gelijke mate en...

Waar heb jij dat gelezen? Nergens heb ik geschreven dat iedereen in gelijke mate zijn enkels kan trainen. Leg mij aub geen woorden in de mond.

>...er zullen dus altijd mensen zijn die relatief snel zwikken en dus
>gebaat zijn bij hoge schoenen.

Jazeker, dat is zo, maar die mensen zijn ook zeker gebaat bij training, vraag maar aan iedere willekeurige physio. Ook als je enkels hebt die 'relatief snel zwikken', is het namelijk verstandig om die zwakke enkels zelf te versterken voordat je een stuk gaat lopen. En ondanks dat niet iedereen die enkels in gelijke mate trainen kan, betekend dat niet dat wanneer je zwakke enkels hebt je er dan maar niets aan moet doen. Simpelweg bv wandelen voordat je aan je aan een grote tocht begint verstevigt je enkels al, waardoor je uiteindelijk kans hebt om minder vaak te zwikken.

>De ene enkel is de andere niet,
>dus het is te makkelijk om te zeggen dat je gewoon maar je
>enkels moet trainen.

Als het te makkelijk is om te zeggen dat je zwakke enkels moet trainen, wat moet je dan wel met die zwakke enkels doen?

>2) Jouw kniepijn kan nooit door het "belachelijk hoge gewicht"
>van je schoenen komen.

En hoezo niet? Als ik 20km op een dag loop dan zijn dat 12000 stappen per been, ofwel 12000 keer dat ik ieder been, met alles dat daar aan vast zit op moet tillen. Het lijkt mij wel degelijk dat je pezen en spieren daar op een gegeven moment over kunnen gaan klagen. En me dunkt zeer zeker dat er verschil zit tussen 12000 keer 400 gram optillen of 12000 keer 850 gram optillen.

>Je kunt alle
>andere factren buiten het gewicht namelijk niet zomaar
>uitgummen, omdat het gewicht in je straatje past.........
>Maar ik bedoel, dat je niet één onderdeel van een geheel als
>reden mag geven om daaromheen je hele bewering te staven. Er
>kunnen nog honderd andere redenen zijn dat er kniepijn
>optrad.

Goed, ik was wat kort door de bocht. Toch is het bij mij zo dat ik op traditionele bergschoenen (zowel met als zonder GTX) aanmerkelijk veel meer voetongemak heb, dan met trailrunners. Dat ligt idd niet alleen aan het lagere gewicht, maar ook aan het veel betere vocht management die ik ervaar in zo'n schoen. En ik geloof ook zeker dat dat ligt aan de veel beter afwikkeling die je in een dergelijke schoen hebt.

Eins
 
>Dennis,
>
>Het verbaast mij iedere keer dan weer hoe jij als moderator
>van dit prikbord bij mij de indruk wekt dat je liever niet
>hebt dat ik hier op dit prikbord mijn mening over producten,
>technieken achterlaat.
>

Dat zal wel loslopen, zo doettie tegen iedereenx(
 
En terecht!

Laten we lekker gaan lopen en verder niet zo zeiken over kleinigheidjes als gewicht en wat voor effect dit op iemand heeft.

Gewoon lekker lopen en verder niet miepen, lijkt me niet zo moeilijk toch?

x(
 
Dit was een reactie op mij, niet Dennis ;-)

Goed, ik was wat kort door de bocht. Toch is het bij mij zo
dat ik op traditionele bergschoenen (zowel met als zonder GTX)
aanmerkelijk veel meer voetongemak heb, dan met trailrunners.
Dat ligt idd niet alleen aan het lagere gewicht, maar ook aan
het veel betere vocht management die ik ervaar in zo'n schoen.
En ik geloof ook zeker dat dat ligt aan de veel beter
afwikkeling die je in een dergelijke schoen hebt.


Nou ben ik niet zo'n heavy hiker (wel veel gewicht mee, maar geen gruwelijk zware tochten), dus ik weet niet wat dat doet met je voeten, maar ik heb meer last van vlakke ondergrond in tegenstelling tot oneven/stijgende/dalende route. Ook omdat dan alles alsmaar op dezelfde manier belast wordt. Onafhankelijk van de schoenen die ik aanheb. Het is wel lekkerder om Aschoenen aan te hebben dan, maar meer omdat die idd beter afwikkelen en ademender zijn en omdat die over het algemeen beter ventileren, waardoor mijn sokken geen platte papiertjes worden.
 
>Toen ik echter laatst in de Ardennen weer eens
>mijn lekker stevige B/C schoenen aan had, kreeg ik onwijs last
>van knie pijn, wat kwam door het belachelijk hoge gewicht van
>de schoenen.

Daarnaast is het dat als je zelden je B/C schoenen draagd, je voeten en enkels er minder aan gewent zijn aan die zwaardere en nauwere schoenen en je juist daardoor blesures kunt oplopen als archillespees ontsteken. Dus gewoon vaker die schoenen dragen.
Zie het als een vorm van training.

Het enigste wat je echt kunt trainen en versterken zijn je spieren.
En aangezien de spieren van je voet en je enkels voornamelijk in je onderbeen zitten (want anders hadden we echte olifants pootjes) en er door je enkels voornamelijk pezen lopen, kun je door training dus niet echt je enkels versterken.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
>Dat zal wel loslopen, zo doettie tegen iedereenx(

I can't agree more x( x(
Dennis is tegenover iedere bewering gewoon kritisch en heeft een hele goede nuchtere kijk op dingen en bouwt zo een eigen mening op.
Zonder dingen zomaar voor zoete koek aan te nemen.
En ik snap niet wat zijn taak als moderator daarmee te maken heeft.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
>Het verbaast mij iedere keer dan weer hoe jij als moderator
>van dit prikbord bij mij de indruk wekt dat je liever niet
>hebt dat ik hier op dit prikbord mijn mening over producten,
>technieken achterlaat.

LOL :7:7:7

Dennis

('t was een grapje, toch? Want ik kan deze opmerking echt niet serieus nemen)
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan