GR 107

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

deze zomer plan ik mijn eerste serieuze trekking en mijn keuze is gevallen op de GR 107. Niet te zwaar maar toch wel pittig lijkt me dit een uitstekende wandelroute om wat ervaring op te doen. Na vorig jaar een paar dagwandelingen in de Pyreneeën gemaakt te hebben wil ik dit jaar voor het serieuze werk gaan.

Mijn grootste probleem is eigenlijk mijn tempo inschatten. Omdat ik nog nooit een meerdaagse trekking in de bergen heb ondernomen vind ik het moeilijk om dagetappes vast te stellen. Als voorbereiding plan ik in juni een weekje Ardennen. De nieuwe GR 14 moet er dan aan geloven. Momenteel ziet mijn schema er ongeveer zo uit:

dag 1: Foix - Roquefixade (5u15)
dag 2: Roquefixade - Montségur (4u15)
dag 3: Montségur - Refuge du Brazet (7u30)
dag 4: Refuge du Brazet - Col de joux (6u15)
dag 5: Col de joux - Refuge de Bésinés (6u55)
dag 6: Refuge de Bésinés - Vallée de Campcardos (8u)
dag 7: Valée de Campcardos - NP Cadi/Moxeiro (7u)
dag 8: NP Cadi/Moxeiro - Baga (6u)
dag 9: Baga - Gósol (7u05)
dag 10: Gósol - Casanova de Garrigues (7u25)
dag 11: Casanova de Garrigues - Berga (2u35)

Ik overweeg om de eerste dag tot in Montferrier te stappen, maar dit is dan al direct een etappe van 8u en ik vrees dat dat misschien een beetje van het goeie teveel is voor de eerste dag. Langs de andere kant als ik om 06:00u aankom in Foix met de nachttrein en direct vertrek dan valt het misschien nog wel te doen. Dan wordt het bovenstaande schema natuurlijk enigsinds aangepast, maar dit is dan ook maar een eerste hersenspinsel. Zijn er hier nog mensen die deze route onlangs hebben gelopen? Ik heb het artikel dat Raymond erover geschreven hebt al gelezen maar je liep dus in de andere richting (vertrekkend vanuit Berga). Nu zal veel afhangen van het weer vermoed ik, heb al een verslag van iemand die in juli is gegaan en die moest 's middags altijd een siesta houden wegens de hoge temperaturen. Ik plan mijn tocht ofwel in augustus ofwel in september (afhankelijk van een eventuele tweede zit). De terugreis gaat waarschijnlijk per vliegtuig vanuit Barcelona.

Mag je trouwens in het NP Cadi-Moreixo bivakeren?

Reacties, ervaringen? Shoot! :)

Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

>Mag je trouwens in het NP Cadi-Moreixo bivakeren?

Officieel niet, maar mijn ervaring is dat je zelden of nooit wordt gepakt als je je gedraagt (tent laat opzetten op onopvallende plek en deze vroeg in de ochtend weer afbreken zonder sporen achter te laten). Althans, ik ben in de vele keren bivakkeren in deze bergen nog nooit aangehouden. Wél heb ik twee keer controle gezien: één keer per 4x4 en eén keer met offroad-motor.

Qua planning kloppen je tijden verder volgens mij wel (voor het gedeelte dat ik ken althans). Dag 9 (Baga - Gósol) is overigens een fikse tippel, maar het uitzicht op de Pedraforca maakt een hoop goed :)

Ik weet verder niet hoe goed je Spaans is, maar er is een erg complete gids over deze route met deelkaarten en alle adressen beschikbaar van Altaïr. Zelf heb ik daar de Catalaanse versie van. De Spaanse versie heet 'La Ruta de los Cataros' (ISBN: 8479720220).

Raymond

Mijn Spaans is zoals mijn Chinees redelijk onbestaande dus :-D. In Baga en Gósol zijn er campings dus dat is niet echt het probleem. Maar de camping in Bellver de Cerdanya is naar het schijnt redelijk duur dus vlak voor de grens van het NP of er net over wordt het een nachtje bivakeren.

Ik ben er ook nog over aan het denken om de Carlit mee te pakken dus misschien dat ik er dan nog een dagje langer over doe.

Jonas

Jonas,

Bovenop de Moixero(keten) heb je ruim voldoende mogelijkheden om voor een nacht je tentje op te zetten. Tussen refugio Sant Jordi en Baga zijn er nagenoeg geen mogelijkheden (hier rijdt ook de boswachter met z'n 4x4).

Verder heb ik ervaring met twee campings tussen Gosol en Baga (bij Saldes), beiden redelijk tot goed en niet echt duur.

De hutten in deze omgeving zijn overigens wel vrij duur vind ik. Refugio Sant Jordi vond ik zelfs slecht. Ik weet dat sommige Nederlandse reisorganisaties gebruik maken van deze hut, maar de beide keren dat ik er heb overnacht was de staf onvriendelijk tegen veel bezoekers en niet geïnteresseerd om te helpen bij het vinden van alternatieve routes. Bovendien was er net naast de hut een veldje waar iedereen z'n behoefte moest doen, met als gevolg dat het hier vol lag met stront, WC-papier en damesverband :(

Wel een aanrader als je niet persé de exacte route wilt volgen: over de Comabona (2574m). Daar vandaan heb je namelijk een schitterend uitzicht over zowel de Pyreneeën en La Cerdanya, als ook de Pedraforca en Montsec. Prima plek ook om te bivakkeren kan ik je uit eigen ervaring melden :)

Raymond

Ik ken de GR 107 niet maar houd bij een dergelijke trektocht wel altijd rekening met vertraging door slecht weer of fysieke ongemakken.
Bouw in je schema 1 of 2 reservedagen in.

Zowiezo hou ik rekening met een aantal dagen extra. Ik denk er aan om ook nog een aantal topjes mee nemen zoals de Carlit dus dan heb ik zeker een aantal dagen als reserve nodig mocht het weer tegenzitten. Uit veiligheid overweeg om gewoon twee weken te nemen. Mocht ik dan toch sneller aankomen dan verwacht, kan ik nog altijd een paar daagjes in Barcelona rondstruinen.

Hoi Jonas,

Wandelen langs de graat van de Cadí is naar mijn idee één van de mooiste wandelingen die ik hier in Spanje gemaakt heb. Je loopt langs een nagenoeg loodrechte want, met schitterend uitzicht over de vallei (La Cerdanya), met op de achtergrond de Pyreneeën. Wat mij betreft dus zeker de moeite waard om op die manier van de route af te wijken.

Raymond

>Wel een aanrader als je niet persé de exacte route wilt
>volgen: over de Comabona (2574m). Daar vandaan heb je namelijk
>een schitterend uitzicht over zowel de Pyreneeën en La
>Cerdanya, als ook de Pedraforca en Montsec. Prima plek ook om
>te bivakkeren kan ik je uit eigen ervaring melden :)
>Raymond

Ik beschouw de route als leidraad. Als er mooie stukjes beetje van de GR zijn, zal ik niet aarzelen om een zijsprongetje te nemen. Ik hoef niet klakkeloos de topogids te volgen ik wil gewoon de Pyreneeën leren kennen :). Voorlopig heb ik nog enkel de topogids en kaart Rando 8 dus voor je suggestie eens nader te bekijken, zal ik eerst nog kaart 21 moeten aanschaffen want in de topo is het niet zo duidelijk.

En ik heb de tent bij dus ik ben niet zo afhankelijk van de refuges uitgezonderd watervoorziening dan.

>En ik heb de tent bij dus ik ben niet zo afhankelijk van de
>refuges uitgezonderd watervoorziening dan.

Hou voor water inderdaad de refugio's aan, want zelfs de bronnen die op de topografische kaarten staan ingetekend zijn soms leeg. Ter illustratie: toen ik destijds via refugio Sant Jordi naar de top van de Penyes Altes liep, waren er als ik me goed herinner vijf van de zes waterbronnen leeg! Enkel vertrouwen op een waterfilter is in dit gebied (afhankelijk van het seizoen) niet handig :)

Raymond

Volgende week op de wandelbeurs is naar de lezing van Ton Joosten gaan miss dat ik daar ook nog wat dingen van opsteek. Volgende week ga ik de kaart van Andorra - Cadi halen dus dan kan ik eens serieus beginnen plannen.

>Volgende week op de wandelbeurs is naar de lezing van Ton
>Joosten gaan miss dat ik daar ook nog wat dingen van opsteek.
>Volgende week ga ik de kaart van Andorra - Cadi halen dus dan
>kan ik eens serieus beginnen plannen.

Kun je meteen nog even komen buurten bij de Hiking-Site stand:)

>>Volgende week op de wandelbeurs is naar de lezing van Ton
>>Joosten gaan miss dat ik daar ook nog wat dingen van
>opsteek.
>>Volgende week ga ik de kaart van Andorra - Cadi halen dus
>dan
>>kan ik eens serieus beginnen plannen.
>Kun je meteen nog even komen buurten bij de Hiking-Site
>stand:)

Uiteraard :)

Nog een specifieke vraag. Weet jij toevallig Raymond (of iemand anders) of het mogelijk is om van Portella d’ Engorgs via Bony del Manyer (2788m), la Carabassa (2738m) tot aan de Tossal de l’ Amorriador te lopen?

De GR volgt daar weer voor een groot deel gewoon de vallei en ik zou liever evenwijdig met de route over de graat lopen en dan via de Roca Gran en Talltendre de GR terug op te pikken in Bellver de Cerdagna. Maar als ik de kaart bekijk kom ik er niet helemaal uit of hier nu een pad loopt of dat dit een of andere gens is.

Oei, heb deze helemaal over het hoofd gezien.

De lijn die je op de kaarten ziet lopen op dit stuk is een grens, dus geen pad. Zelf heb ik (zo'n 5 jaar geleden) een klein stukje van die 'graatwandeling' gedaan, even ten noorden van Prullans (en dus ten westen van Bellver de Cerdanya) en dat was goed te doen met kompas. Er zijn daar wel wat wildpaadjes, maar echte brede paden dus niet. Wij liepen destijds op basis van kompas en hebben geen enkel probleem ondervonden. Wel moet je bij de afdaling naar Bellver de Cerdanya even in de gaten houden dat je goed uitkomt: vanaf de Tossal de l'Amorrador kun je afzakken naar het oosten om daar het pad weer op te pikken, anders kom je later iun vrij steil gebied waar het minder makkelijk is om een goede weg naar beneden te vinden.

Hoi!
Wij hebben in 2006 de GR 107 gelopen van Foix naar Baga. Een mooie tocht waarbij we geslapen hebben in hotels of jeugdherbergen op de route. De dag etapes zijn goed te doen als je een redelijke tot goede conditie hebt. De eerste dag zijn we ook doorgelopen naar Montferrier, goede wegen relatief vlak,prima te doen. We hebben vooraf een planning gemaakt die we in de loop van de week hebben bijgesteld. Zo hebben we bijvoorbeeld in de refuge de besines een halve rust dag genoten en in Cerdanya een hele. De laatste etappe was weer een lange tocht van gosol tot in berga. Uiteidelijk 280 km in 1o dagen.
Wij vonden het een prachtige, inspannende tocht, met veel leuke slaapplaatsten / dorpjes, met goed eten en drinken.
Op de route kwamen we een spanjaard tegen die een tijde met ons op liep. Hij had een tent bij zich maar kon niet deze overal gebruiken.
suc6 en veel plezier!
p.s. het is een aanrader om met de trein van foix naar berga te reizen, je reist dan door het landschap waar je door gelopen bent!!

Heb je toevallig een website van een treinmaatschappij? Ik ben voorstander van treinen ipv te vliegen, maar dan moet het wel haalbaar zijn.

Volgende week al eens een eerste test: 130 km op de GR 573 eens zien hoe het met de conditie gesteld staat.

Wij zijn net terug van deze tocht. Het was prachtig. We zijn vertrokken in Foix. Als je wil overnachten op Col de joux dan neem genoeg voorraad mee want daar is niets dan een onbemande hut.Van Col de joux naar Bésines raak je niet op 6.55u want dat is vanuit Mérens al het geval. Je moet hier een flinke klim doen.Je moet in ieder geval je tijd nemen om deze tocht te doen.Als je een tent bij hebt kan je natuurlijk overal slapen maar reken wel dat je steeds voldoende voorraad om te eten en drinken bij hebt.Als je wil kan ik een etappe omschrijving sturen of de side waar ik foto's heb staan en de veschillende etappes staan daarop.
Wij zijn terug gekomen met vliegtuig vanuit Barcelona. Bus genomen Berga Barcelona.
Laat maar iets weten als je nog info nodig hebt.

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:

Status
Niet open voor verdere reacties.