Grauspitz Liechtenstein

Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi

Eind september ben ik van plan de hoogste berg van liechtenstein op te lopen. Dit is de grauspitz en hij is 2599 m hoog.
Ik vroeg mij af of iemand hier al eerder naartoe is gelopen?

Ik heb al weel een beetje rondgeneusd op internet(bijvoorbeeld: http://www.summitpost.org/mountain/rock/151118/grauspitz.html) en het schijnt lastig te zijn om er te komen omdat er geen officiele route is.

Dus zijn er mensen die hier geweest zijn en hoe was de route?

Groeten van Harmen

Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

ik heb hem besteld
als hij op tijd binnen is zal ik hem meenemen.
ik ben erg benieuwd naar de berg waar nog niemand is geweest

groeten van Harmen

Hoi

Zie bij de summitvlaggen. Hier een kort verslag van de reis:

Afgelopen dagen hebben we de reis ondernomen om de hoogste 3 bergen van Liechtenstein te klimmen. In eerste instantie was het plan om 2 dagen heen 2 liften, 1 dag te klimmen en 2 dagen terug te liften. Maandag avond moesten we allebij weer terug zijn, Harmen voor school en Jelle voor training geven.

Nadat we donderdagmiddag begonnen waren met liften kwamen we vrijdagmiddag aan in Liechtenstein. Hier zijn we de natuur in gelopen en hebben we een hutje gekraakt, erg rlxt om vuur te kunnen stoken als het buiten vriest. S'morgens rond 8 uur was het vuur al lang uit en dus koud, nadat ik uit het raam had gekeken kon ik helemaal niet meer slapen want de besneeuwde bergtoppen lokte. Daarom ontbeten en op weg gegaan.

Op +/-2000 meter was een hut en daar hebben we onze grote tassen gedropt. Vanaf daar zijn we naar de nummer 3(naafkopf 2,570 )van het land gegaan. Een simpele beklimmen met een gemarkeerde route en 2 kleine sneeuwvelden. De bergen liggen op 1 kam en het plan was om de kam gewoon af te lopen/klauteren. Dit bleek onmogelijk.... Daarom enigszins teleurgesteld terug gemarcheerd. Toen zijn we vanuit Liechtenstein om de bergkam heen gelift naar Zwitserland. Hier kwamen we 5 minuten voor sluitingstijd van de skilift aan. Je moest reserveren voor de volgende dag maar door het mooie weer zat de baan al helemaal vol, de enige mogelijkheid was kwart voor 7. Dit hebben we toe maar gedaan, inmiddels was het alweer donker en hebben we eten gemaakt waarna we een dorpje zijn ingelopen en in een kerk hebben gemaft. Om 6 uur ging de wekker weer en in alle donker en kou zijn we met het liftje naar boven gegaan. Dit was echt tof! helemaal alleen in de bergen terwijl de zon opkomt. Na +/-2 uur marcheren kwamen we weer bij de bergkam, vanuit de Zwitserlandkan bleek wel hoe onmogelijk ons originele plan was om de kam af te lopen, na de naafkopf ging de kam verticaal naar beneden. Vanaf dit punt konden we door rots en sneeuwvelden omhoog klauteren en bereikten we uiteindelijk de top van de nummer 2(hintergrauspitz 2574m) van Liechtenstein. Erg vet! het was zonnig weer en het uitzicht was ver!
In tegenstelling tot de bergen die we tot nu toe opgelopen zijn was dit een berg zonder officiele route waar weinig mensen komen.

Vanaf hier leek het mogelijk om verder te gaan naar de nummer 1(grauspitz 2599 m), maar niet deze dag, er lag namelijk sneeuw op de veel te smalle richel die 500 meter lang was en naar de 20 meter hoge top van de nummer 1 te lopen. We hebben een poging gewaagd maar hielden te veel van ons leven om door te gaan. Ook speelde de tijdsdruk mee want we moest voor half 2 weer bij de skilift zijn. Na een alternatieve afdaling die misschien nog gevaarlijker was als we wel hadden doorgezet naar de top kwamen we weer op een gebaand pad en zijn we zo snel mogelijk gelopen naar de skilift, helaas kwamen we te laat maar we konden er nog wel bij gepropt worden.

Toen, om 3 uur, zijn we weer terug gaan liften en uiteinelijk was ik maandag avond 5 minuten te laat voor de les en was jelle een halfuur te laat voor zijn hardloop training.

Als het goed is staat de summitvlag van nummer 2 er al op
De nummer 3 komt nog,
En de nummer 1 ook.... ooit:)

Het was een vet rlxter en gezegende reis
owjeah!

Harmen

>Liften, man dat dat nog bestaat...

Ja, maar helaas te weinig.
Tis zo leuk om te doen.
Wilde ooit eens in Lux wandelen en ging liften.
Ben in Noord Spanje beland.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:

Status
Niet open voor verdere reacties.