HELP Natuurkunde, Mechanica en Dynamica vraagje


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.

jurgenvv

Lid Club Hiking-site.nl
met in het achterhoofd dat domme vragen niet bestaan het volgende :

In het Handboek touwtechnieken voor de bergsport van Robert Steenmeijer bij hoofdstuk 1.3 Mechanica en Dynamica - vrije val kom ik er niet uit :)

Er staat ongeveer dit :

Iemand valt vanuit stilstand 10m , S(t)=1/2 g.t², 10 = 5 t² , t= 1,4 seconden duurt dus die val.
Hier geld v(t) = g.t = 10 * 1,4 = 14 m/s is de snelheid na die 1,4 seconden.


Tot zo ver volg ik het nog :) Maar dan :

Stel er is 1 meter rek in het touw, die 14 m/s snelheid wordt dan binnen 1 meter afgeremt tot 0. De vertraging (negative versnelling) is dat natuurlijk 10 keer zo groot, oftewel a = -100 m/s²

natuurlijk .. eeeeh .. waarom ?

Is het omdat 10 meter versnelling binnen 1 meter teniet wordt gedaan ? dus als je uitgaat van 9,8 m/s is het dan a = -98 m/s² ? Dit is mijn gok, maar echt weten doe ik het niet :)

Wie wel ?

Gr,
Jur.
-die blijkbaar met natuurkunde niet genoeg heeft opgelet-
-zat zeker weer naar Conny te kijken toen :+ -​
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Yo Jur,

het klopt wat je daar logisch beredeneerd. Iets wat je uit stilstand en over een afstand laat versnellen en vervolgens in 1/10e van de afstand tot stilstand brengt krijgt een vertraging (oftewel negatieve versnelling) die 10x zo hoog is als de orginele, eerste versnelling.

Je kunt het ook berekenen en moet dan de formules ietwat verbouwen en in elkaar op laten gaan.

[1] s = 1/2 g.t²
[2] v = g.t

Formule 2 bouw je om naar: g = v/t
Deze vul je in in [1] en je krijgt: s = 1/2 v/t . t²
Vermenigvuldig dit met 2 en je krijgt: 2s = v.t
Vul in wat je weet (s=1m en v=14m/s) en de tijd dat je vertraagd is:
t = 2/14 seconde.

Je had [2] al omgebouwd tot: g = v/t
Hier uit volgt dat g = 14/(2/14)
Dit leidt dan weer tot g = 100m/s²



groet,
Richard
 
Daar komt het volgens mij wel op neer. Een val van 15 m die wordt afgeremd binnen één meter, zorgt dus voor een vertraging van a = -150m/s² (gesteld dat g = 10m/s²).
Reken maar eens uit wat er gebeurt als je val direct wordt afgeremd (dus net iets meer dan 0 meter) zoals bij een statisch touw. Gelukkig bestaat er niet zoiets als een volledig statisch touw maar toch ... ik moet er niet aan denken.
 
Klopt. Bij een val in een statisch touw is de vertraging inderdaad zo groot dat je inwendige gestel behoorlijk door elkaar gehusseld gaat worden. Het kan zelfs zo zijn dat je aan de buitenkant niets ziet maar dat je inwendig zulk een scheuren vertoond dat er geen redden meer mogelijk is en je van binnen dood bloed, als er niet al wat ander vitaal leidingkje of verbindingkje gesprongen is.

Het volgende is zelfs hypotethisch mogelijk. Je hebt je zware d-schoenen aan met daaraanvast nog een paar ouderwetse 'gietijzeren' stijgijzers. Je maakt een mooie val maar zit gelukkig vast aan een touw. Helaas is het een erg lang (100m en valfactor 2, je klom lekker en was vergeten tussenzekeringen aan te leggen) en erg statisch touw. Je ontwikkelt een enorme snelheid en komt abrubt tot stilstand want het touw is op. Je voelt ook nog een stevige ruk aan je enkels. Je kijkt naar beneden en ziet je adamsappel ter hoogte van je knieën bungelen. Je kijkt wat verder en ziet dat je schoenen (met daarin nog je voeten) samen met de stijgijzers keurig verder het dal in stuiteren.

Wandelen is wel leuk!!

groet
Richard:P

ps. je veters niet al te strak vasttrekken kan helpen
 
Jurgen,

Ik interpreteer het hetzelfde als Richard.
Misschien ten overvloede:

1. Die 100 m/s² is de absolute versnelling (of vertraging, net hoe je het bekijkt). Voor je gevoel ondervind je een versnelling/vertraging van 100 + 9.8 m/s² omdat je aan de zwaartekracht gewend bent.

2. Die 100 m/s² is een gemiddelde waarde. In werkelijkheid zal de vertraging afhankelijk zijn van hoever het touw al is uitgerekt en dus als het touw begint uit te rekken wat kleiner zijn dan aan het einde.

Kortom, het voelt alleen maar nog beroerder als je valt:-(

Groeten,
Carl
- tot zover de theorie en laten we het daar maar bij houden ;-)
 
aah juistem, dat is de bevestiging die ik zocht :)
had het inderdaad al beredeneerd maar wilde het nog met formules bewezen zien :)

Dank !
 
Nog even een kleintje ter illustratie:
In de medische wereld geld dat ongelukken in het verkeer waarbij de snelheid hoger ligt dan 35 km/u geclassificeerd worden als een zgn. hoog energetisch ongeval waarbij rekening gehouden moet worden bij nek/rug en ander inwendig letsel.
35 km/u komt overeen met afgerond 9,7 m/s.....
Dat is nog niets vergeleken de snelheden waar jullie praten.
Rob
-en dan hebben we nog geeneens de extra versnelling meegerekend die een strijkplank oplevert. :-)

.
.
In nature there are neither rewards nor punishments-
There are consequences

R.G.Ingersall 1833-1899

Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan