Het meenemen van branders in het vliegtuig.


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ik ken het artikel en vindt de reacties wel herkenbaar. Het is duidelijk dat vliegmaatschappijen erg voorzichtig zijn met dit soort zaken, na 11/9 nog meer. Op het neurotisch af soms (Kalashnikovs?). Als je dit weet, en je weet het want je hebt het gelezen, dan kun je daar op reageren. Probeer dus niet om alsnog stiekem iets mee te nemen, maar neem je voorzorgsmaatregelen.

Wat ikzelf doe is de brander (benzine) demonteren (fles en pomp) en op verschillende plaatsen in de rugzak opbergen, nooit gemonteerd. De fles heb ik een dag of 2 met cola gevuld gehad, zodat daar geen benzine dampen meer te ruiken zijn. De pomp ligt ook een tijdje te soppen in een badje met cola. Een heet badje met BioTex doet ook wonderen.

De laatste keer had ik de fles gewoon zelfs gevuld met cola meegenomen. Werkt ook prima.

groet
Richard
 
Cola in je fles? En je brander soppen in cola?

Lekker handig. Cola is nogal een agressief goedje, dat de coating van je brandstoffles aantast.

Je kunt beter gewoon je brander een fles even goed laten luchten, dan verdampt de meeste benzine wel. Eventueel wat pepermuntolie erin, voor de geur.

Maar gewoon water is het beste.. dan kan je zelfs demonstratief een slok nemen als ze je niet geloven en het is niet slecht voor je fles.

Groeten,
Joris
 
>Cola in je fles? En je brander soppen in cola?
>
>Lekker handig. Cola is nogal een agressief goedje, dat de
>coating van je brandstoffles aantast.
>
>Je kunt beter gewoon je brander een fles even goed laten
>luchten, dan verdampt de meeste benzine wel. Eventueel wat
>pepermuntolie erin, voor de geur.
>
>Maar gewoon water is het beste.. dan kan je zelfs
>demonstratief een slok nemen als ze je niet geloven en het is
>niet slecht voor je fles.

Hoi Joris,

Schoonmaken met water MET zeepsop zal de geur van benzine niet helemaal verwijderen. Dan kun je voor de neus van de douane de hele fles leegdrinken, maar meekrijgen doe je hem niet.....
Juist doordat cola zo aggressief is werkt dat wel. Pepermuntolie ken ik niet, zal ut es proberen thuis. In sommige landen zal dit goedje moeilijk of niet verkrijgbaar zijn vlak voordat je gaat vliegen, dus dan toch maar de goeie ouwe Coca Cola ben ik bang.
Wij doen het al 8 jaar nu met Coca Cola en ik moet heel eerlijk zeggen dat de fles nogsteeds intact is..... Hoelang duurt het volgens jou dat de Cola de fles zal aantasten?

Groetjes Petra
-liever na een aantal jaar een nieuwe fles dan iedere keer haar met water schoongemaakte fles moeten inleveren en dus elk jaar een nieuwe fles moeten kopen.........
 
>Lekker handig. Cola is nogal een agressief goedje, dat de
>coating van je brandstoffles aantast.

Mmm, nu weet ik niet wat voor brandstofflessen jij gebruikt, maar als een beetje cola gedurende 24 uur al de coating van je fles kan aantasten, is het dan überhaupt veilig om in diezelfde fles 4 weken lang brandstof te vervoeren?

Of moet ik vragen: nu weet ik niet hoe agressief jouw cola is? ;)

Raymond
- weet wel dat cola agressief is, maar zo agressief???
 
Wat ik altijd doe is de fles met zeep uitspoelen en er voor zorgen dat er voldoende zeep in achterblijft dat de geur van de zeep de benzinegeur overvleugelt. Kan evt. ook met een beetje deordorant of zo...
Weet niet of het werkt, ze hebben nog nooit mijn benzinefles gecontroleerd.
Trouwens, op zo'n brandstoffles staat heel groot "fuel" en een doodskop. Zou dat al niet genoeg reden kunnen zijn om 'em te weigeren, ongeacht de geur...?

Groetz,
Dennis
 
Hoi Dennis,

Wij (Carl en ik) hebben dus wel een snuffelende pipo aan onze benzinefles gehad. Hij (de fles, niet de beambte) was gewassen met errug veel zeep, nachtje staan luchten, nog es zeep, nog es laten luchten. De zeep was nog ruikbaar, net als de benzine kennelijk..... Hoop gedoe mee gehad, want toen moest dus werkelijk alles open... Bijna t vliegtuig gemist...

Ik heb er zelf ook al over zitten denken het ding aan de buitenkant gewoon kaal te maken, hij is toch al zwaar gehavend ;) .

Groetsels
Petra
 
Van de website van MSR:
------------------------
How do I travel/fly with my stove?

Each airline has different rules regarding the transportation of camping stoves. Please ask your airline about their regulations.

Please note: Carrying flammable fuel on passenger aircraft in carry-on or checked luggage is forbidden. Before transporting fuel bottles on passenger aircraft, safely empty all fuel, wash inside with soapy water, rinse thoroughly, air dry, and stow bottle uncapped.
------------------------

MSR adviseert dus gewoon water en zeep. Ik heb ze 'n mailtje gestuurd met de vraag over cola. Maar cola en benzine zijn wel twee heel andere vloeistoffen (ben niet zo'n chemicus ;) ).

Overigens: uit het Op Pad artikel:

------------------------
Collega Beckers voegt hier aan toe dat alcohol of thinner ook werken: 'Omdat ze een sterke geur hebben en snel verdampen.' Hij raadt aan de fles eerst schoon te maken met een sopje (afwasmiddel met heet water), en daarna met alcohol te reinigen. Tot slot brander of fles goed laten uitdampen.
------------------------

Echter, als ik de website van MSR weer raadpleeg:
------------------------
Can I burn alcohol in my MSR Stove?

No, MSR stoves will not burn alcohol, and alcohol will damage MSR Fuel Bottles.
------------------------

Ik weet dus niet hoe betrouwbaar de artikelen uit de Op Pad zijn.

Groet,
Joris

Edit: vaag... als ik HTML opmaak gebruik in m'n bericht, doet ie daar niets mee, terwijl er wel "HTML gebruik aan" naast het tekstvak staat...
 
De flessen hebben inderdaad een coating aan de binnenzijde. Echter het verschilt per fabrikant wat voor coating ze hebben gebruikt. Bij mijn weten zijn de meeste coatings helaas niet bestand tegen alcohol of spiritus (die van Optimus daarentegen wel weer).

Ook als je de fles helemaal schoon brandt zullen er nog benziendampen vrijkomen. Te weinig voor verbranding, genoeg voor de neus. Laat je de fles een tijdje staan met de dop er goed op, dan verzamelen zich voldoende dampen om bij ontsteking weer even een ielig blauw vlammetje te produceren. Dit stelt weinig voor en in een vloek en een zucht verdwenen, maar ja, vliegtuigmaatschappijen wilen elk risico elimineren.

De cola zal best wel de coating aantasten, maar ik vermoed dat het tempo waarin dit gebeurt best wel meevalt. Ik heb nog niets kunnen vinden over de aggresiviteit van cola t.o.v. de brandstoffles.


groet,
Richard
 
Je fles leegdrinken voor de douane werkt alleen als je je rugzak bij inchecken moet laten controleren.

Mijn brander heeft de douane afgelopen winter ergens na het inchecken uit mijn rugzak gehaald(coleman PEAK1, reeds 16jaar trouwe dienst gedaan). De extra fles hebben ze laten zitten. Volgens mij stonk de fles nog meer naar brandstof dan de brander.

Ik vermoed een hoop willekeur en gemakzucht bij douane beamtes (net als andere ambtenaren :-) ). Een volgende keer stop ik mijn dure brander onderin mijn rugzak en een verleidelijke fles met doodskop bovenin mijn rugzak. Mijn rugzak sluit ik af met tie-wraps en het geheel in een rugzakhoes. Hopelijk werkt deze meer traps tactiek.

groetjes, Jaap
 
Afgelopen zomer is ook de Peak One die ik van mijn ouders had geleend uit m'n tas gevist op Brussel Charleroi Airport (Ryanair). Ik had een mooie flightbag (Radical Design) en een slotje van Pacsafe daarop. Toen ik aankwam in Dublin en m'n tas niet kon vinden, kreeg ik te horen dat ie vanwege "security reasons" gecheckt was en een vlucht later kwam.

Goed, anderhalf uur later arriveerde m'n tas met doorgeknipt slot. M'n brander zat er nog wel in, maar was wel even grondig bekeken door het douanepersoneel.

Ik heb nog geprobeerd het slotje te verhalen op de Airline, maar die zeiden dat dat een risico is en dat security altijd een tas mag controleren als ze het vermoeden hebben dat er iets inzit.

Je tas dus hermetisch afsluiten heeft weinig zin, aangezien dat ding toch door een X-ray gaat. Hoe moeilijker te openen, hoe meer schade aan je tas. Dus nooit een duur staalkabel-net van Pacsafe (Backpacker) om je tas doen als je gaat vliegen, die knippen ze zo in 10 stukjes.

Nu is een Peak One natuurlijk wel een extra risico, omdat je daar geen losse tank bij hebt. Als je je fles kwijt bent, nou.. dat kost je dan 15 euro ofzo, je brander kost soms het 10-voudige!

Groeten,
Joris
 
>Je tas dus hermetisch afsluiten heeft weinig zin, aangezien
>dat ding toch door een X-ray gaat. Hoe moeilijker te openen,
>hoe meer schade aan je tas. Dus nooit een duur staalkabel-net
>van Pacsafe (Backpacker) om je tas doen als je gaat vliegen,
>die knippen ze zo in 10 stukjes.

Mmm, niet helemaal mee eens. Datzelfde Pacsafe verkoopt er namelijk (voor zover mij bekend) speciale sloten bij die door de douane wél gewoon te openen is. Die hebben namelijk een soort moeder-sleutel daarvoor. Kun je dus gewoon je tas afsluiten en zonder problemen door de douane heen laten gaan.

Ik ben de naam even kwijt, maar zal het even opzoeken. Wordt vervolgd dus.

Raymond
 
Maar dan moet je maar hopen dat elke douanepost op elk willekeurig vliegveld die sleutel heeft.
Ik ben dan toch ook voorstander van makkelijker toegankelijke bagage.
Het probleem is een beetje 2-ledig: aan de ene kant wil je je spullen liefst weer allemaal heel en werkend terugkrijgen, en op veel vliegvelden is bagage diefstal een groot probleem, aan de andere kant vindt ik dat beetje extra controle helemaal niet erg.
Los van zaken als internationaal terrorisme, wat gelijk heel extreem is zijn er ook genoeg domme mensen die doodleuk de gekste dingen meeslepen. Ik kan me hier nog eens een berichtje herinneren van iemand met "smokkeltips" voor noodflares in een pannetje oid.
En op 10.000 hoogte neemt niemand graag onnodige risico's toch?

Rob
Vindt vliegen leuk, maar veilig weer landen nog leuker.
Yr DDraig Goch


Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
Heb uit nieuwsgierigheid net een mailtje naar Optimus gestuurd met de suggestie om een brandstoffles eens een wat minder opvallend uiterlijk te geven ivm meenemen in het vliegtuig en zo. Ben benieuwd wat ze zeggen...

Groetz,
Dennis
 
Woops, werd meteen op m'n vingers 'getikt' door de mensen van Pacsafe: die sloten heten TSA keur en hoewel ze vanaf december al wel hier in Nederland verkrijgbaar zijn worden ze vooralsnog alleen op vliegvelden in de VS gebruikt.

Kreeg ook meteen een tip over de brandstoffles (ze zijn immers ook importeur van Optimus): vul de fles gewoon met water en laat 'm zo in de tas zitten. Waar water zit kan geen gas zitten. En net die gassen is wat de douane zo spichtig maakt :)

Raymond
 
He, ook handig! Gaan we proberen volgende keer!

Wat mij nogsteeds erg verbaasd is het feit dat er zo panisch over slotjes op rugzakken wordt gedaan. Bij mij rijst namelijk meteen de vraag hoe de douane dat dan in vredesnaam met al die hardschalen koffers doen waar OOK een nummerslot op zit net als op het slotje voor mijn flightbag (dat inmiddels op advies van Dennis is vervangen door tie-wraps)!!!!!!!

Groetsels
Petra
-nieuwe thread: discriminatie van de rugzakreiziger?
 
Maaruh, Joris, ik ben nogsteeds heel benieuwd hoelang het duurt voordat de Cola de coating van de fles aantast?
 
Hé Pé..

Hoe relevant is dat?
Hoe vaak en hoe lang ga je er cola in stoppen?
enn...
Welk merk?
In hoeverre tast coca-cola light de coating meer of minder aan dan pepsi-cola light??
En hoe zit dat met het huismerk van de Super??

How far can you go??

martin
:):):)
-heeft 16 maanden geleden een petfles gevuld met Coleman. Nog geen enkele teken van verzwakking van de fles. Kortom, ga je op stap met ettelijke liters Coleman op je rug.. stop het gerust in een petfles. Dat scheelt weer een paar gram..

How far can you go??
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Nou, vooruit, ik heb effe op internet gegraven voor aantasting van epoxy door diverse reagens. Overigens, coating in brandstofflessen is over het algemeen dus epoxy. Op www.epoxysystems.com staan beste aardige dingen.
Testen zijn uitgevoerd door na 1,3,6,8 en 12 maanden te kijken of de epoxy nog niet is aangetast.

Kort en bondig: epoxy kan slecht tegen alcohol (ethanol), na 1 maand al aantasting. Een 10% zwavelzuur oplossing tast de epoxy na 9-12 maanden aan (een 70% oplossing na 6-9 maanden). Zoutzuur heeft het na 12 maanden nog niet aangetast en maar salpeterzuur is na een maand al funest. Het ene zuur is duidelijk het andere niet.
Ook interesant: er is een test met COLA uitgevoerd! Na 12 maanden vertoonde de epoxy nog geen vlekken, laat staan beschadiging.

We hebben het dus over 12 maanden continu in de cola staan, en dat geeft geen problemen volgens deze test. Met andere woorden: vullen die flessen!

Groetz,
Dennis

- 't Is vrijdag, niks te doen op m'n werk :7 -
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan