Hoe een klein merk in de problemen kan komen


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.

aqdennis

Lid Club Hiking-site.nl
Dik een jaar geleden vertelde iemand van Lightwave me dat ze een aanpassing in de t2 ultra xt tent gingen doorvoeren waardoor hij iets lichter zou worden. Ik vroeg me al een tijdje af waarom daar niks meer over bekend werd gemaakt, en zo kwam ik op hun site onder het kopje "production cancelled until 2008" dit opmerkelijk stukje tegen:

http://www.lightwave.uk.com/fabric_supply.php

Dus, voordat we de volgende keer klagen over trage tentenfabrikanten: 't is niet altijd hun fout :)

Groetzels,
Dennis
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ach, het leven van een planner/inkoper.
Ze zeggen sowieso vaak genoeg dat je niet op een paard moet wedden. Het is altijd beter om meerdere leveranciers te hebben.
Helaas dat het zo moet lopen voor Lightwave.
 
Ola,

Het is niet altijd even makkelijk om meerdere leveranciers te hebben. Het aanbod is zeer beperkt, de afname van materialen vaak zeer gering en nieuwe leveranciers uitzoeken (en beoordelen) is vaak een tijdrovende en dure kwestie.

Uiteraard heel vervelend voor Lightwave, maar het bevreemd me dat ze alles open en bloot op de site zetten. Dat komt de relatie met je toeleverancier vaak niet ten goede.


groet,
Richard
 
>Uiteraard heel vervelend voor Lightwave, maar het bevreemd me
>dat ze alles open en bloot op de site zetten. Dat komt de
>relatie met je toeleverancier vaak niet ten goede.
>


Ik heb 't donkerbruine vermoeden dat de beide partijen inmiddels "in scheiding liggen".

- en de kinderen zijn dan weer de dupe -
Ruud
 
Jammer zeg voor Lightwave. Ik vind het juist een geode zaak dat ze dit op hun website hebben staan.

Ik denk dat dit probleem al langer bestaat bij Carington. Carington Nylon is een van de mooiste Nylon doeken die je kunt krijgen voor een lichtgewicht tent. Zo had(den) de eerst lichtin(en) VE25 dit doek en ben ik heel blij dat mijn Exped tent ook van dit doek is gemaakt, maar er zal vast een hele goede reden zijn dat TNF niet meer Carington gebruikt en waarschijnlijk is die reden dat de levering van Carington naadje is.

Zo werd bv Pertex ook een tijdje niet gemaakt. Maar ja, dit soort zeer specialistische materialen zal wel niet zo'n grote markt hebben en als de baten niet opwegen tegen de kosten dan licht de prductie snel plat.

Eins
 
Carrington heeft dit helaas al jarenlang bij diverse leveranciers "geflikt" en ik vindt het dan ook heel vreemd dat Lightwave nog zaken met hen deed.

Dezelfde problemen hebben andere merken in het verleden ook gehad met Carrington en Exped wordt ook al sinds jaar en dag in China gemaakt met andere materialen.

Wel een beetje flauw dat Lightwave deze openheid van zaken op zijn site zet en zich hiermee lijkt te willen verontschuldigen.... Elk merk heeft (wel eens) deze problemen en meneer Lightwave WAS gewaarschuwd in het verleden....... Maar ja, het zijn en blijven Engelsen....

De keerzijde van het verhaal is dat hij in de "goede" jaren niet zo'n openheid aan de dag legde en bijv. zijn winsten openbaar maakte.

Deze houding komt erg onprofessioneel over en een goede productmanager, buyer of sourcer zou al véél eerder onraad hebben geroken en gehandeld hebben!!!!

Kom op meneer Lightwave: Niet huilen: Volgende week naar Taiwan met China Airlines voor 880 Euro (non-stop vanaf Heathtrow) en een uurtje later heb je de keuze uit 12 GOEDE stoffenleveranciers en niet thuis "half a dozen phonecalls" af zitten wachten en klaagbrieven schrijven !!!!!!!
 
>Ola,
>
>Het is niet altijd even makkelijk om meerdere leveranciers te
>hebben. Het aanbod is zeer beperkt, de afname van materialen
>vaak zeer gering en nieuwe leveranciers uitzoeken (en
>beoordelen) is vaak een tijdrovende en dure kwestie.
>
>Uiteraard heel vervelend voor Lightwave, maar het bevreemd me
>dat ze alles open en bloot op de site zetten. Dat komt de
>relatie met je toeleverancier vaak niet ten goede.
>
>
>groet,
>Richard

Ik snap dat meerdere leveranciers inderdaad niet even makkelijk is, maar ze geven aan dat er altijd al te laat geleverd werd, dan ga je toch eens nadenken over alternatieven.
En het is een beetje agressie van je af schrijven, denk ik, om dat zo op de site te zetten, maar netjes is het zeker niet, en ik denk ook dat dit het einde tussen de relatie van beiden is.
Alleen is het volgens mij niet heel slim van Lightwave om dat zo te doen, mochten ze ooit een rechtzaak aan willen spannen om geld terug te krijgen oid, dan helpt zoiets niet.
 
>Maar ja, het zijn en blijven Engelsen....

Herstel: het zijn Nieuw-Zeelanders. Zelfde taal, ander werelddeel. .

>De keerzijde van het verhaal is dat hij in de "goede" jaren
>niet zo'n openheid aan de dag legde en bijv. zijn winsten
>openbaar maakte.

De toko bestaat pas 5 jaar, dus zoveel goede jaren om openbaar te maken hebben ze nog niet...


>een goede
>productmanager, buyer of sourcer zou al véél eerder onraad
>hebben geroken en gehandeld hebben!!!!
>Kom op meneer Lightwave: Niet huilen: Volgende week naar
>Taiwan met China Airlines voor 880 Euro (non-stop vanaf
>Heathtrow) en een uurtje later heb je de keuze uit 12 GOEDE
>stoffenleveranciers en niet thuis "half a dozen phonecalls" af
>zitten wachten en klaagbrieven schrijven !!!!!!!

Onzin. Als (heel) klein bedrijf kan je niet zomaar je verlies nemen en ergens anders je materialen vandaan halen. Je kan dus best onraad ruiken, maar je moet blijven hopen dat het goed komt, en dat je dan gefrustreerd bent als dat niet zo is is heel begrijpelijk. Beetje flauw om dan de schuld bij Lightwave te leggen.

Maar dat het niet zo profesioneel is om het op je website te zetten is duidelijk. Anderzijds, geeft ons wel een leerzaam inkijkje...

GRoetz,
Dennis
 
Het verhaal begint al héééél vreemd:

Hij ordert materiaal begin dec. met een levertijd van 6 weken maar hij rekent alvast op 3 maanden (dat is dus Maart... het verkoopseizoen begint dan dus al bijna en dan moeten de tenten nog gemaakt worden, gekeurd en verscheept worden !!!!)

Op 11 januari gaat hij eens vragen om een bevestiging van zijn order, da's nota bene 6 weken nadat hij de order geplaatst heeft!!! Normaal doe je dat na een dag of 3....

Elke westerling die zaken doet met het Verre Oosten WEET wanneer het Chinees Nieuwjaar is. Hij moet dit dus niet als excuus gebruiken.

Ik vermoed dat zijn order niet goed in elkaar zat anders kan een fabriek NOOIT tussentijds betaling eisen....

Kortom het verhaal rommelt al vanaf het begin.... de man heeft het zelf niet eens door geloof ik! Op deze manier gaat ook een groot merk de bietenbrug op!
 
>Hij ordert materiaal begin dec. met een levertijd van 6 weken
>maar hij rekent alvast op 3 maanden (dat is dus Maart... het
>verkoopseizoen begint dan dus al bijna en dan moeten de tenten
>nog gemaakt worden, gekeurd en verscheept worden !!!!)

Volgens mij is dat wel normaal hoor, waarschijnlijk was dit materiaal voor de tenten van 2008. Wat textiel bedrijven nu maken komt vaak pas over twee of drie jaar op de markt.

Eins
 
Ad Eins:

Dit is niet waar. Op de Beurs in Friedrichshafen (juli) en Salt Lake City (augustus) worden de samples getoond. Op basis van interesse van de winkeliers volgen de (voor)orders bij de fabrikant en dan pas vindt de daadwerkelijke productie plaats voor directe uitlevering. Dus wat klaar is in Maart 2008 gaat direct de winkel in. Als fabrikant kun je toch niet een jaarproductie op voorraad hebben liggen...(??!!). Dit is niet voor te financieren en heeft geen zin want je weet niet welke producten, kleuren etc. wel of niet gaan lopen.

Voor grote winkeliers gaan de producten rechtstreeks vanaf de fabriek naar het winkelmagazijn (bijv een The North Face-order van Bever).

Nu (eind augustus) worden de materialen besteld bij de fabrikanten, in nov/dec volgt productie, daarna verscheping en dan ligt alles (hopelijk) in feb-maart in de haven en/of winkel.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan