Kano, kayak... etc.


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hej!

Nu ik al weer bijna een jaar in Zweden woon (binnenkort wel terug naar NL), en elk jaar enkele weken in de Franse Alpen vertoef, krijg ik steeds meer zin om een kano/kayak te kopen. Nu snap ik nog steeds de verschillen niet tussen alle soorten die er bestaan... Ik ben op zoek naar:
- makkelijk mee te nemen (bovenop auto)
- lichtgewicht, voor zover dat mogelijk is
- stabiel
- zal alleen voor recreatie gebruikt worden, op meren
- geen gesloten kayak

Iemand tips wat het beste is aan te schaffen? Het zal waarschijnlijk een 2e hands worden trouwens.

Hoor jullie adviezen graag!

René
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Het type kano dat je zoekt hangt heel erg af van je doel. Wil je wildwatervaren dan zul je een ander type boot moeten hebben dan wanneer je kampeertochten gaat maken.

Je zei al dat je geen dichte kano wil. Da's mooi, want die bestaan ook niet. Een kajak is namelijk een dicht model (1 of 2 persoons). De kano is een open model boot die je in allerlei soorten en maten kunt kopen, zelfs opvouwbaar. Dus ik kan je niet verder helpen voordat ik je doel weet.

Groeten,
Jeroen
 
Hoi René.

Ik denk dat de Ally kano een goede is voor jou. Ik heb er zelf ook zoeen. Hij bestaat uit een set stangen, een waterdicht doek, een schuimmatras en bankjes. Dit zet je in ongeveer 20 minuten in elkaar tot een kano (ik heb zo'n open kanadees, maar er zijn verschillende modellen mogelijk).

Mijn kano is vrij breed en verbazingwekkend stabiel. Ook kan hij vrij goed tegen golven. De kano is niet zo stijf als andere kano's en absorbeert daardoor een deel van de golven, zodat hij niet zo hard neersmakt na een golf. Je kunt er een enorme rugzak bijkopen waar alle onderdelen inpassen. Ik denk dat die ca. 150 liter is. Gewicht ongeveer 17 kilo. Dat is ongeveer de helft van een gewone kano. Wij nemen de kano ook al jaren mee op vakantie. Gewoon in de auto, samen met de rest van de vakantiespullen. Is veel handiger dan op het dak. In elkaar gezet kan hij alsnog op het dak.

De kano is door verschillende mensen gebruikt op tochten door de wildernis in Canada, dus hij kan echt wat hebben. Het voordeel is dat je hem zelf kunt repareren als er iets mis mee is.

http://www.bergans.no/sider_eng/start.htm

Groeten,

Linda
 
Hallo René.

Een Kajak is zo'n ding waar je de eskimo's van kent en een kano, ook wel canadese kano genoemd dat is zo'n ding uit de indianen films.

Maar om je een attent te maken op een grote zaak in kajaks en kano's.
Kijk eens bij Arend Bloem in Wormerveer (als je weer in NL terug bent).
Die hebben een groot assortiment, zie ook:

http://www.arendbloem.nl/index.cgi

Misschien heb je hier ook iets aan:
http://www.kanoforum.nl/

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
Hee René,

Wat ga je er mee doen, met hoeveel personen, hoe lang ga je weg, wat wil je meenemen???

Voor af en toe een spontaan dagtochtje is een toerkajak niet eens zo gek, met kanoen heb je over het algemeen weer een partner nodig en moet je weer gaan plannen.

Ga je voor meerdere dagen tot weken weg dan is een kano een must, wij konden in onze Linder Inkas 525 (Zweeds by the way) wel 3 tonnen, een kist, een Ortlieb 59L zak, 10 liter waterzak en een partij kaphout kwijt, probeer dat maar eens met een kajak. Er was zoveel ruimte dat er gewoon verse sla, tomaten, (sinas)appels, brood en dergelijke mee ging, pure luxe na een dag zwoegen.

Een stabiele kano is erg makkelijk varen voor een beginner, het nadeel van een stabiel iets is dat het lastig van richting te veranderen is omdat het alleen maar rechtuit wil, sommige ervaren kanoërs kiezen dan ook juist voor een onstabiele kano.

Gr,
JA
- vond de eerste dag de stabiele kano verdomd onstabiel, we gingen alle kanten op behalve de goede:7 -
 
het leed dat beginnend kanovaren heet. Vooruit varen lijkt onmogelijk, maar is het niet.

Loop miscchien wat op de feiten vooruit, maar hierbij wat tips voor het vooruit varen:

Kajak:
- Leer om met beide armen evenveel kracht te leveren.
- Bij het maken van een slag aan die kant ook tegen de voetensteun duwen.
- Maak tijdig correctieslagen.
- Kijk niet naar de punt van je boot, maar naar een herkenningspunt in de verte (vooral deze is erg goed).

Kano:
- voorste persoon is motor, achterste persoon is stuurman/motor.
- De stuur man maakt wijde slagen of remslagen om de boot te laten draaien (zo hoef je niet met je peddel van kant te wisselen).

Je moet iets als kajakinstructeur :D
 
Heb er ook nog een paar;

Het voorste bankje van een kano is meestal breder dan de achterste, aangezien wij het als plezierig ervaarden om zover mogelijk tegen de rand aan te gaan zitten tijdens het pedellen helde de kano over naar één kant. Wij gebruikten onze volle 10 liter waterzak als countergewicht om de kano weer mooi vlak te krijgen.

Met kajakken is er een heel mooi trucje om heelhuids aan en van boord te komen, leun dan echter niet met je volle gewicht op het midden van de peddel. Zoals een reisgenoot op hilarische wijze ondervond kan de peddel dan wel eens breken en is dan praktisch onbruikbaar. Mocht je dan net als wij een aangespoelde bezemsteel vinden (geluk is met de domme) schuif deze in de holle peddel en vervolg je trip.

Als je trouwens toch (nog) in Zweden woont zou ik een aantal verschillende modellen proberen te huren en deze een dagje testen, die krengen zijn een beetje te duur om een miskoop te doen...

Succes,
JA
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan