Knaagdier ergenissen, hebben ze nog bestaansrecht?


Zoals wel vaker kijk ik een beetje rond naar materialen die ik zou willen aanschaffen. Zo ook deze week. Binnenkort weer eens een weekje op vakantie en dan heb je wel eens wat nodig.

buiten al het online gebeuren is het soms wel eens fijn om bij een " echte" winkel binnen te stappen, en je kent de slogan "buiten begint bij bever".... dus tegen beter weten in naar de bever gefietst. De afgelopen paar jaar hebben ze bij mij een aardig slechte naam opgebouwd maar je komt er al sind begin jaren negetig dus toch even kijken.

Ik had een lijstje met een kleine 20 artikelen, ik ben uiteindelijk met 2 dingen thuis gekomen, en niet 100% wat ik zocht. Vreemde gewaarwording, het is niet eens seizoens wissel en de winkel is half leeg. Van het spul wat er wel lag waren het veel enkelingen, of juist veel van het zelfde in de "uitverkoop" ofwel gewoon tegen de gangbare prijs in een webshop. Van een paar standaard artikelen welke ik altijd kocht bij de bever wist men het bestaan niet eens af, tanka's bv (die busjes rond een koord die je inkunt drukken) riep een hele grote frons en vraag teken op. Ook een ander artikel moest in de webwinkel worden opgezocht. Vervolgens kwam de opmerking, we kunnen het in de webwinkel op je naam bestellen en dan heb je het over 4 a 5 dagen thuis. Dat gecombineerd met een prijs gelijk aan de srp prijs van het merk deed me even nadenken, mijn telefoon erbij gepakt. Bij een van mijn favo duitse webwinkels zelfde artikel en wel op direct voorraad en ipv de 34,95 daar voor 22 euro, binnen 48 uur thuis.

tijdens mjn gezoek in de winkel viel ook een verkoop gesprek op. twee goed gekede mensen waren opzoek naar een degelijke slaapmat. Kerel was ruim in de 1,90. Een mat van krap 1,80 kon ook wel. Ze hadden ook aangegeven dat er in de winter eem tochtje aan zou komen, vervolgens was het antwoord van de vakkenvuller aldaar op de vraag welke R waarde er minimaal moest worden aangehouden dat ze daar vooral niet op moesten letten.... dan vraag je je af wat zo iemand in een dergelijke winkel doet.

Daarbij werd de slogan "buiten begint bij bever" dirrect waarheid te worden, die klanten waren direct weg.

Ik zit in het midden van het land, als ik echt goede info en een goede winkel ervaring wil moet ik du blijkbaar toch echt naar Roosendaal of den Bosch. Mensen met verstand en verstand van zaken met daarbij zeker de wil om mee te denken.
Het gekke is dat ik de laatste jaren eerder een goed product kon vinden bij de Perry dan bij de Bever.

erg jammer weer. in Breda op de oude lokatie kwam ik heel erg graag, krap winkeltje provol met goede spullen, goede adviezen. Beneden de schoenen, klim en rigzakhoekjes, op de vide de boeken en de paar aanbiediingen en op de beganegrond stmapvol met technische zaken. Idem voor de oude Arnhem verstiging. Bij beide vestigingen was ook altijd vriendelijk, behulpzaam en kundig personeel aanwezig.

Jammer dat tegenwoordig een dergelijke ervaring niet meer opgaat. De duitsers kunnen dit zelfs online beter.
Zo had ik laatst een bestelling gedaan, krijg ik een mailtje met het verhaal dat ik misschien de nieuwsbrief nog niet had gezien, hadden ze zowaar de kortingscode op de order gezet en de korting zomaar terug gestort! dat zijn nog eens klanten binders.

Ik zou het heel erg jammer vinden als een keten als de bever ook zou omvallen maar ik ben bang dat het op deze manier niet heel lang meer zal gaan duren.

Wat is jullie ervaring op dit vlak?

btw dit is niet gewoon bever-bashen, meer een gevoel van heimwee naar wat het ooit was en frustratie over hoe klanten in het zak worden gezet.

Bas
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Tja. Er is nu eenmaal veel veranderd in de Retail. Dat geldt ook voor outdoorzaken. Marges worden krapper en het aanbod over de grenzen is vaak groter. Het is voor een winkel steeds lastiger om de concurrentie on line te winnen. Het marktaandeel van online aankopen stijgt elk jaar weer. Toch ben ik wel tevreden over de Bever. Ik kom er graag. Ja, ik betaal meer maar dat heb ik ervoor over. Het is leuk om ook fysiek te winkelen. Maar ik koop ook veel online. Kortom, een goede balans vind ik zelf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bas:

Herkenbaar, dit. Ik was jaren geleden bij de Bever in Den Haag, ik wilde een nieuwe waterzak. De Camelbak Unbottle had ik daarvoor gehad, was lek geraakt en ik het (destijds nog wel, nu ben ik er klaar mee) nog eens proberen. Dus ik haal een nieuwe. Zegt een van de verkopers: Ja, dat hoesje er om heen zit er om de zak aan de voorkant van je rugzak te bevestigen " Ehm, nooit geleerd dat het gewicht zo dicht mogelijk tegen je rug aan moet zitten?

Ik ga veel liever naar Zwerfkei, kost me alleen meer tijd. Het enige nadeel daarvan vind ik wel, dat als ik bv een jack nodig heb, dat ik, of een van de verkopers, tig keer langs een shop-in-shop moet om alle jacks die qua technische specs op elkaar lijken, bij elkaar te zoeken.

Dus: Voorkeur Zwerfkei, anders Bever of een kleine buitensportzaak in de buurt, maar die hebben helaas een klein assortiment.

Mirjam
 
Bas:

Voorlopig heb ik daar nog nooit last van gehad. Ben tot nu toe altijd goed geholpen bij Bever. Ik ga altijd naar de Bever in Eindhoven. Alleen is het wel vaak dat als je een andere kleur wilt ,je de kleding weer online moet gaan bestellen. Dit valt toch weer tegen dat je dan moet wachten op de kleding. Meestal zie je ook wel goed in de winkel aan welke verkoper je je vraag moet stellen.

Bever heeft een groot assortiment en ze kunnen nog wel eens hoog aan de prijs zijn. Daarom kijk ik altijd eerst voordat ik langs ga of de kleding of dergelijke ergens anders online niet goedkoper is. Dan wil je af en toe wel eens goedkoper uitkomen, maar dat ligt er dan ook maar net aan welke je maat je wilt. Rechtstreeks bij het merk bestellen wil soms ook wel eens goedkoper zijn omdat die ook aanbiedingen hebben.
 
Tja, ik herken dit ook niet. Ik kom bij beide Bevers in Rotterdam en hoewel die op Admiraal de Ruyterweg een tijdje een minder goede naam had qua service is er al jaren niks mis mee.

Maar op zich is de discussie wel grappig. Iedereen wil alles zo goedkoop mogelijk en dus proberen winkels kosten te drukken. Bv. door een kleiner magazijn en minder op voorraad in de winkel. Of door goedkoper personeel in te zetten, wat dan eigenlijk neerkomt op minder kundig personeel. En het mooie is dat nu consumenten daar over klagen (ik bedoel in het algemeen) terwijl ze het aan zichzelf te danken hebben. Of om er maar eens wat spreekwoorden tegen aan te gooien: je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, there is no such thing as a free lunch ..... etc.

Maar goed, ik doe er aan mee want ik bestel ook meer online dan in de fysieke winkel. Simpelweg omdat ik geen tijd (en zin) heb om naar de winkel te gaan, en omdat ik toch al 5-6 euro kwijt ben aan OV om naar het centrum van Rotterdam te gaan en voor die prijs kan ik het ook thuis laten bezorgen....

Overigens denk ik niet dat Bever snel zal omvallen. Ze hebben nog een hele groep mainstream buitenporters die ze bedienen, de modebewuste nordic walkers, om het maar eens erg onaardig en generaliserend te zeggen. Misschien dat de wat fanatiekere hiker tot de ontdekking moet gaan komen dat hij/zij/het niet meer onder de doelgroep van Bever valt....?

Groetzels,
Dennis

- Morgen op vakantie. Met dezelfde uitrusting als vorig jaar (en het jaar daarvoor, en het ....) -
 
Ik denk dat iedereen hier wel een punt heeft. Ja, het wordt steeds minder bij Bever. (De Bever in BoZ helpt me al bijna niet meer, omdat ze weten dat ik precies weet wat ik nodig heb en zij er minder vanaf weten dan ik.) Het is dé grootgrutter op buitensportgebied in Nederland, dus dan verwacht je dat je ook aan je trekken kunt komen in hun winkels. Als zijnde een buitensporter.

Echter, de reactie van Bever op het online geweld is niet vooruitstrevend, maar erg terughoudend. In plaats van zich te specialiseren, wordt het steeds meer een Decathlon-achtige winkel, maar met behoud van de Bever-prijzen op veel artikelen. Op zich niets mis met hun producten, maar steeds minder gespecialiseerd.
Voorbeelden: wil je een hoogtemeter zonder batterij (een barometer dus)? Helaas. Wat Bas al zegt: tanka's? Ga maar naar een naaigarniturenwinkel. (Voor Bas: in de Bosstraat zit er zo'n winkel en de tanka's zijn prima. Al heet het dan "koordstopper".) Wil je een specifiek model van een merk? Vroeger had Bever in Den Haag vrijwel alles en lieten ze het gewoon overkomen. Tegenwoordig lijkt het assortiment aldaar net zo groot als bij de rest: mainstream. Een quilt? Kennen ze niet. Zowel niet offline (de verkopers nochtans), maar zeker ook niet online. Ultralicht alcoholbrandertje? Trangia is het enige. En dan niet eens dat lichte model. En wil je een technisch 100-fleecetruitje met capuchon en die ook als enige laag te dragen is? Dan hebben ze welgeteld 0 modellen, online althans.

"Zoek het maar uit," lijken ze te zeggen.

Wil ik nu iets nieuws, dan ga ik vaak voor ultralicht. Ook omdat dat het pakvolume vaak verkleint, wat weer van pas komt bij het bikepacken. En ook omdat dit marktsegment een enorme vlucht heeft genomen in de laatste 10 jaar. Maar dat segment bedient Bever niet. Dus kom je bij de kleinere buitenlandse (online) winkels uit.

Bever lijkt een beetje er achteraan te hobbelen. De marketing is in orde, maar de diensten niet. Dan heb ik het niet over de service en vriendelijkheid in de winkel, maar puur het aanbod ten opzichte van de vraag van ons als veelvuldige buitensporters. De speciaalzaken kunnen die diensten wél leveren. De prijzen verschillen dan niet of nauwelijks van die van Bever.

Kortom, ik denk dat Bever het assortiment best weer wat specialistischer kan maken. Enige verdieping is bij de iets veelvuldigere buitensporters wenselijk. Pas dan zullen ze meer terugkerende buitensporters terug krijgen die de materialen wat vaker gebruiken. Nu is het vooral eenheidsworst, gericht op zij die 'cool' over willen komen.

Het zou mooi zijn als er een soort 'bestelservice' zou zijn voor veelvuldige buitensporters. Hoe dat te controleren is, durf ik niet te zeggen. Want niet alle (of: niet veel) veelvuldige buitensporters zijn terugkerende klanten. Maar als die deskundigen enthousiast zijn en dat laten merken, dan kan dat weleens de meute meer aantrekken. Wat dat betreft zou het wellicht kunnen werken om met een soort ambassadeurs te werken: diegenen die wat vaker naar buiten gaan en daar op een toegankelijke wijze over kunnen schrijven. Wat dan weer in hun magazine kan komen. Waardoor de gewone mens kan lezen dat gewoon naar buiten gaan met de spullen van Bever heel eenvoudig, toegankelijk en vooral plezierig is.

Enfin, er komen veel facetten bij kijken.
 
De reclame die je de hele dag hoort zegt eigenlijk al genoeg.

De echte buitensporter levert niet genoeg op , dus richten ze zich maar op het algemene publiek.
Met als gevolg dat de echte buitensporter, die wat specifieker materiaal zoekt, niet meer vindt wat die zoekt.

De algemene dingen koop ik regelmatig bij bever (is de dichtstbijzijnde buitensportwinkel), maar als het wat specifieker wordt moet ik toch ergens anders heen (online).

Met name het kledingaanbod is hier echt belabberd. Nog nooit iets gevonden wat ik zocht.
 
Keks hebben ze al ruim 2 jaar niet meer, de fabriek zou 'in verbouwing' zijn. Ja m'n neus, Zwerfkei heeft ze wel.
 
Eh? Ik hen vorige week nog keks gekocht bij Bever. Ze hadden er zat liggen.....

Sent from my HTC Desire 626 using Tapatalk
 
In Den Haag dus echt al 2 jaar niet. Wel fruitkeks, maar niet de gewone.
 
@ bas
ik ging vroeger ook naar de perry winkel in eindhoven, dat is 105km op en neer. als je veel tijd hebt kan jer op de fiets naar toe, goed voor je conditie. de Bevert was er nog niet.
Uit die tijd heb ik nog steeds een fijne winterslaapzak die ik nog steeds kan gebruiken. Bij de winkel in den haag ben ik ook geweest en ben er eigenlijk wel tevreden over.
bij buitensport winkels, tenminste als men zich zo noemt, hoort wel ook enige kennis om deze materialen te kunnen verkopen.
Maar er zijn veel winkels waar het mis is met de kennis, dat gebrek aan kennis zouden ze moeten bijspijkeren.
door mijn scouting activiteiten ben ik ook vaak tegen de tegenpool van lichtgewicht aan gelopen, een stevige scouting tent gaat nu eenmaal langer mee maar de goedkopere en boogtentjes zijn maar met korte levensduur.
 
Als je weet wat je moet hebben en je hebt online gechecked of de Bever winkel het heeft is het een prima zaak.
Wil je advies ga dan naar een Schneider in Den Bosch, Rene Vos voor schoenen of vergelijkbaar.
 
En nou wil ik toch wel weten hoe het met die keks zit...
Op de site van Bever zijn alleen de fruit- en de hartkeks te koop. Maar niet de originele in de zilverkleurige 10stuks verpakking. "Mijn Bever" in Breda heeft ze ook al lange tijd niet meer: fabriek zou idd verbouwd worden etc. Heeft Almere en Den Haag wel de zilverkleurige verpakking?

Als ik er iets wil kopen dan spreek ik meestal de medewerkers aan die ik al geruime tijd ken en waarvan ik weet dat ze verstand van zaken hebben. Wel jammer dat ze niet mee gaan met ultra light buiten spelen...
dus koop ik ook vaker via andere (buitenlandse) sites.
 
Ook hier (Bever Breda): vriendelijk personeel, maar sinds de verhuizing naar de binnenstad is de winkel gericht op shoppers, niet op buitensporters. Het assortiment is zeer beperkt en bestellen kan ik zelf ook wel. Ik kom er niet meer, als ik direct iets nodig heb waaraan ik geen hoge eisen stel, ga ik naar Decathlon (waar ik dan vaak positief verrast word door gewicht, ontwerp, kwaliteit).

Bever kijk ik nu eigenlijk alleen nog online als er weer eens zo'n uitverkoopuitnodiging binnen is gekomen met kortingscodes. Dan bezie ik of er iets is dat ik sowieso al op mijn verlanglijstje had staan of binnenkort zou willen aanschaffen. Vervolgens eerst kijken of het elders goedkoper kan.

Jammer, want ik vond het een hele fijne winkel. Zelfs ooit mijn eerste (vouw)kajak gekocht die je ook nog eens kon proefvaren bij een natuurkampeerterrein waar ze een tentenshow hielden. Toen de peddels niet meer in elkaar gezet wilden worden, repareerde iemand in hun eigen winkel het in een werkplaatsje dat ze zelf hadden. Iemand van het personeel bood me zelfs aan zijn eigen peddels te lenen! Dát was de buitensportzaak waar ik graag wat extra voor betaalde vanwege service, kwaliteit en aanbod.
 
Ik vind het trouwens wel ook verschillen van personeelslid tot personeelslid. Ik heb meegemaakt bij de Globe dat iemand ruiterlijk toegaf dat hij niet veel verstand van lampen had en hij verwees me door naar een collega. Een aantal zijn er ter zake kundig, maar er lopen ook mensen ( studenten??? ) rond voor wie het in mijn ogen een mooi bijbaantje is. Over het assortiment: Ik vind het inderdaad raar dat je in steeds meer buitensportzaken jurkjes etc. tegenkomt.

Mirjam
 
Ik vind het trouwens wel ook verschillen van personeelslid tot personeelslid. Ik heb meegemaakt bij de Globe dat iemand ruiterlijk toegaf dat hij niet veel verstand van lampen had en hij verwees me door naar een collega. Een aantal zijn er ter zake kundig, maar er lopen ook mensen ( studenten??? ) rond voor wie het in mijn ogen een mooi bijbaantje is. Over het assortiment: Ik vind het inderdaad raar dat je in steeds meer buitensportzaken jurkjes etc. tegenkomt.

Mirjam
je bedoelt ook Quilts of van die korte broekjes die je tot je oksels moet optrekken, wie begrijpt deze mode nog?
 
Bever is vergane glorie voor de avontuurlijke buitensporter. Die weten al lang dat de mosterd elders vandaan gehaald moet worden. Maar voor de standaard dingen is Bever nog steeds prima. Het is dicht in de buurt dus makkelijk om even langs te wippen. Hulp van verkopers heb ik toch niet nodig. Hooguit om even een bepaalde maat uit het magazijn te trekken. ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

De echte buitensporter levert niet genoeg op , dus richten ze zich maar op het algemene publiek.
Met als gevolg dat de echte buitensporter, die wat specifieker materiaal zoekt, niet meer vindt wat die zoekt.

Vergelijkbaar met de bouwmarkten van tegenwoordig. Accessoires leveren meer op, dus het zijn meer woon-idee winkels geworden. Blijkbaar verkopen ze van die meuk wel voldoende. Zo zal het bij Bever ook zijn. De meeste mensen hoeven niet al dat technische gedoe.

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van Bever op dit verhaal. Al aan hun voorgelegd Bas?
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan