Kopen in het buitenland, service wel in NL?


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rkoome

Administrator
Forumleiding
Hallo dan,

Een beetje aangezet door de 'discussie' (die eigenlijk geen discussie is) elders op het prikbord over luchtbedden vraag ik me iets af: die mensen die alle mogelijke moeite doen om een product goedkoper ergens in het buitenland te bestellen, wat doen die nou in geval van problemen? Stel je waterfilter gaat kapot of je matje gaat lek, ga je dan ook terug naar diezelfde buitenlandse winkel of probeer je het dan toch vergoed/verholpen te krijgen bij een Nederlandse winkel/importeur?

Ik vraag me dit af omdat ik laatst opnieuw verbaasd werd door iemand die het er niet over eens was dat een Nederlandse distributeur een in de VS aangeschaft product (ik noem geen namen) niet kosteloos wilde vervangen omdat het om een rechtstreekse import ging. Let wel: de importeur wilde dus wel helpen, maar alleen als de kosten zouden worden vergoed omdat deze nou eenmaal gemaakt werden.

Hoe doen de 'buitenland-shoppers' dat eigenlijk?

Voor de duidelijkheid: ik veroordeel buitenland-shoppers absoluut niet, maar vraag me af in hoeverre ze van twee walletjes snoepen.

Raymond
- kocht een keer in de VS iets (GPS) dat twee keer terug moest en daardoor uiteindlijk ruim 50% duurder uitviel :(
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Goed discussie-item Raymond.
Ook ik zie dat al die mooie spulletjes die we tegenwoordig 'moeten' hebben in het buitenland veel goedkoper zijn maar toch schaf ik ze dan na veel wikken en wegen in Nederland aan.
Ik heb wel eens iets in het buitenland besteld maar dan had ik altijd zoiets van 'ik hoop maar dat het werkt en niet stuk gaat'. Bovendien had ik de angst dat ze me het verkeerde artikel zouden toesturen (is me in Nederland al meerdere malen overkomen!)en wat doe je dan?
De lage prijs wordt vaak grotendeels teniet gedaan door zeer hoge verzendkosten en dan blijkt vaak dat je in Nederland net iets duurder uit bent maar in ieder geval wel een stuk eenvoudiger je recht op garantie of reparatie kunt opeisen.
 
Doe al jaren mijn aankopen via het net, sinds kort dus ook in het buitenland.

Ik zal het aftikken maar ik heb nog nooit een artikel gehad wat binnen de garantieperiode kapot gegaan is door materiaalfouten, hoop dat dit ook zo even blijft.

Mocht dat ooit eens gaan gebeuren bij een buitenlandse bestelling dan zal ik waarschijnlijk een mail naar de fabrikant sturen met de vraag hoe we het artikel ter reparatie of vervanging op kunnen sturen. Sommige fabrikanten hebben een wereldwijde garantie waarbij het niet uitmaakt waar je een van hun producten gekocht hebt, je kan dan bij de dichtstbijzijnde dealer het kapotte artikel omruilen of laten opsturen.

Als we toch moeten betalen en de eigen kosten worden te hoog dan nemen we de verliezen voor lief, aangezien ik al heel veel centjes bespaard heb zal ik daar ook niet echt rouwig om zijn.

Maak me eigenlijk meer zorgen over oplichters, door niet voor de laatste paar centen te gaan maar gewoon te bestellen bij de veiligere grote jongens valt dit echter ook nog wel mee. Tevens blijven de bedragen in het buitenland onder de €200 om de risico’s te beperken.

De tussenstand is 1500-2000 euro winst tov €100 verlies voor een nooit geleverde order uit Duitsland, you win some and you lose een stuk minder;)

Ik werk hard voor m’n centen en verdom het gewoon meer te betalen dan nodig, daarnaast is het een sport om dingen voor half geld hier te krijgen en een kick als het lukt (moet echt weer eens op vakantie).

Gr,
JA
- Gaat alleen voor kleren nog de winkel in -
 
Ik doe het eigenlijk niet....
Daarvoor heb ik een 2-tal redenen:
Ten eerste wil ik graag de spullen die ik wil aanschaffen voelen, ruiken, passen en controleren voor ik ze echt daadwerkelijk aanschaf.
Als het om schoenen of kleding gaat al helemaal. Ik heb net nieuwe Meindls gekocht, na een goeie 2 uur en een geduldige verkoper bij de Zwerfkei.
Ik wilde perse bepaalde eigenschappen voor mijn schoenen, maar heb "moeilijke" voeten met een zeer hoge wreef ("Holvoeten"in vaktermen, het tegenovergestelde van platvoeten)
Met veel passen, proberen en een setje inleghieltjes uiteindelijk geslaagd. Probeer dat maar eens on line.

De tweede reden is iets heel anders: ik doe heel veel aan modelbouw, en in dat wereldje is wereldwijd bestellen via internet haast net zo gewoon als even naar de kruidenier om de hoek lopen.
Ik bestel, en tot nu toe zo'n 6 jaar lang geheel probleemloos, spullen uit Polen, Australie, Tsjechie, de UK, USA en de USSR.
Ook hier gaat het soms om aanzienlijke bedragen die de 1000 euro wel eens benaderen (Ik heb een handeltje opgezet, vandaar)

Een veelgehoorde klacht is echter dat er minder en minder goede modelbouwzaken zijn, en een gedeelde oorzaak is dat bestellen via internet.
De spreekwoordelijke kruidenier om de hoek is er niet meer, gesloten wegens gebrek aan klandizie
(Er zijn meer oorzaken aan te wijzen, de klad zat er al jaren in voordat internet uberhaupt gemeengoed werd. Dit weer omdat de grote speelgoedconcerns de hele modelbouwhandel hebben opgedoekt om de vrijgekomen ruimte op te vullen met PC games)

Nu is mijn favoriete outdoorshop zoals de meesten hier welbekend Travel & Outdoorfitters te Bergen op Zoom, en juist dit soort kleinere zaken (2 vestigingen) kunnen theoretisch de nek omgedraaid worden als iedereen massaal on line hun spullen besteld.
En als er dan ineens vlug vlug een paar veters en een paar TK3's gehaald moeten worden willen we dat toch wel even kunnen doen he.
Mede daarom accepteer ik een meerprijs voor mijn spullen, er staat een service tegenover die ongekend is.
Daar staat dan weer wel tegenover dat ik als ik zelf in het buitenland ben niet te beroerd ben om daar te shoppen, maar dan heb ik de controle die ik zo belangrijk vindt.
Rob

_En voor de oplettende lezer: Waarom dan die schoenen in Woerden gehaald, en niet in Bergen op Zoom??
Dit was op aanraden van T&O Fitters omdat daar het assortiment groter is, en de service ook meestal uitstekend.
Kijk, DAN heb je ballen als winkelier!








Yr DDraig Goch

R:Db Plas
http://www.twenot-forums.nl
 
Tot nog toe geen problemen gehad die onder de garantie vallen. Wel foutieve leveringen, wat extra tijd kost. In alle gevallen heb ik porto vergoed gekregen, maar tegenwoordig zet ik wel de capslock aan en vraag bij de remarks om een DOUBLE-CHECK vóór verzending.
Voornaamste reden om in het buitenland te bestellen blijft de prijs. Ik heb het idee dat europese winkels een dollarkoers van 4 jaar terug hanteren en dat scheelt nogal.

Nu ff afkloppen mbt m'n Arc'Teryx...
Marc
 
Hey Raym..

Ik zou proberen het via de NL importeur te regelen. Eventuele kosten zijn voor mijn rekening.

Mijn leatherman van bijna 20 jaar oud uit de VS heb ik onlangs laten reviseren bij Adola voor 15 euro. Geheel nieuw binnenwerk.

Een zakmes met problemen heb ik rechtstreeks naar de fabrikant in de VS gestuurd. Ik heb kostenloos een nieuwe vervanger gekregen.

Verder heb ik nooit van garantie gebruik hoeven maken.
Wel van m'n reisverzekering...
Maar da's een ander verhaal..

:D
 
Hee Rob,

Dat is inderdaad wel klasse van T&O Fitters...

Ben het gedeeltelijk ook met je eens, het Internet geeft kleine zaakjes echter ook de gelegenheid een grotere potentiële klantenkring te benaderen. Een eersteklas site is tegenwoordig met al die hosting diensten voor een kleine investering op te tuigen, een pand, magazijn, administratie, personeel, bv/vof, etc hebben ze immers al.

Ik was anders nooit van z’n levensdagen in Venlo of Capelle aan de IJssel geweest om voor een receiver of camera te gaan shoppen, beide zaken zijn al jaren specialisten op hun vakgebied, hebben een goede service maar zijn toch één van de goedkoopste van NL.

Iets voor veel minder geld thuis bezorgt krijgen vind ik pas service (ieder z’n mening toch), zeker als het iets groots en zwaars betreft.

Op sites als deze kun je veel meer informatie vinden dan een verkoper je ooit kan vertellen, geen verwijt naar de verkoper maar meer mensen weten nou eenmaal meer dan één. Mijn behoefte aan advies is dan ook bijna gereduceerd tot nul sinds ik de verschillende reviewsites bezoek.

Gr,
JA
- Snapt niet dat de gevestigde orde het kaas van hun bammetjes laat snoepen door een Futurumshop, Planet Outdoor, Knives & Tools, etc -
 
Laat ik zeggen dat heel goed kijk welk product ik in het buitenland koop. Het zijn over het algemeen producten die iets minder snel kapot kunnen. En anders probeer ik wat met de nederlandse importeur te regelen waarbij ik open sta voor de kosten, als die redelijk zijn (o.a. verzendkosten, ect). Maar sommige reken dan als "straf" bijna de nieuwprijs van het product.

Maar een aantal fabrikanten claimen wereldwijde garantie. Het rare is in mijn ervaring dat vooral nederlandse importeurs daar erg moeilijk over doen. In nederland beginnen ze altijd direct te zeuren over kosten en moeite en dat hij in het buitenland gekocht is en ze niets kunnen doen, ect, ect, ect.

In de anglosaksische landen heb ik andere ervaring. O.a. mijn teva's die na 3 mnd dwars door de midden braken. Zonder bon of iets naar een winkel gestapt die teva's verkocht, die contact heeft gezocht met de importeur. Week later mocht ik nieuwe uitzoeken. Het goedkope model wat ik had konden ze niet leveren, dus zoek maar iets uit (zonder bijbetaling). Dat is service en klantenbinding. Kom echter niet met je buitenlandse teva's bij een winkel in nederland zonder bonnetje.. Want je mag doodvallen voordat je ze helpen.

Kijk een goedkoop lokaal budgetmerk kan ik me voorstellen. Maar wereldwijde merken (north face, MSR, ect) zou dat beter geregeld moeten zijn. Iets wat in de meeste landen volgens mij ook wel is. Maar niet in nederland.

(bij de weg, geven die buitenlandse winkels betere service als de gemiddelde nederlandse winkel. Zo wilde bever niets doen met mijn platapysen. Een enkeltje amerika (3 stuks, 7,50 euro) en ik kreeg 3 vlam-nieuwe terug )
 
Online aankopen doe ik vooral voor zaken die bij ons niet of nog niet te krijgen zijn. Zo heb ik begin april bij Globetrotter in Duitsland oa. een Primus Gravity gekocht. Prima afgeleverd alleen bleek er een klein probleempje te zijn in die zin dat er ergens gas uitkwam waar dat niet zou mogen. Dan maar aan het mailen geslagen, eerst met Primus zelf en vervolgens met Globetrotter. Vooral over de te volgen procedure. Uiteindelijk de brander terug opgestuurd naar Duitsland en na anderhalve maand (Globetrotter moest zelf ook wachten op een nieuwe voorraad)werd een perfect werkende brander afgeleverd. Allemaal een beetje omslachtig misschien maar uiteindelijk een perfecte service. De kosten van het terugzenden worden me normaal gezien terugbetaald, maar daarvoor moet ik nog even wachten op het uittreksel van m'n kredietkaart.
 
Toch ben ik terughoudend geworden met het kopen van spullen in het buitenland.
Ooit tijdens mijn verblijf in München een Helsport Stetind 2 gekocht.
Weer in NL terug was een aantal jaren later een boog gebroken.
Gelukkig voor mij heeft Breedeveld in Leiderdorp de gebroken segmenten, gratis vervangen voor nieuwe wat een compliment is voor hun.
Maar nietemin, ze hadden me ook kunnen sturen naar de winkel waar ik hem direct had gekocht of naar de fabrikant zelf en dat zou mij beduidend was centjes hebben gekocht.
Vandaar dat ik liever in de buurt en in NL mijn spullen koop.

Pjotr
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan