Kungsleden vragen


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Allemaal dank voor je zeer hulpvolle reacties. De rode lijn in de posts is dat ik teveel eten meeneem. Dankzij jullie argumenten ga ik hiervan afzien en maximaal 8-9 dagen eten meenemen.

Natuurlijk zou ik kunnen herbevoorraden in de vele STF huts of in de winkels bij de dorpen, maar voor mij is de grootste charme van het hiken dat ik mijn eigen ‘gezellige’ voedsel kan eten. Dit is een stuk lekkerder en voelt erg baas als je beloont wordt voor je kookkunsten en omdat je alles zo goed gepland hebt. Grootste nadeel is natuurlijk het gewicht. Ik ga wat STF huts mailen om te kijken of ik mijn gedroogde eten gewoon naar hun kan opsturen. Dan eet ik het gros van de hike alsnog mijn eigen voedsel, maar zit ik niet met het gewicht. Ik laat jullie weten hoe de STF huts reageren op mijn vragen.

Nu ik minder gewicht ga meenemen kan ik mogelijk wel een UL Backpack overwegen, alhoewel ik alsnog aan de 18 kilo ga komen met 8-9 dagen eten.

Ik zie dat de meningen wat betreft neopreen liners voor je voeten wat verdeeld zijn. Zelf ben ik van mening dat zulke liners niet veel wegen en wel veel zekerheid en gemoedsrust mee brengen. Als je een lastig beekje moet oversteken met kniehoog water, dan weet je in ieder geval zeker dat je niet wegglijdt.

Interessante tips om te gaan wandelen met trailrunners. Daar heb ik mij eigenlijk nooit in verdiept omdat ik altijd redelijk hoog in de bergen zit en altijd op rotsachtig terrein. Dan ontkom je niet aan goede A/B categorie schoenen was mijn insteek.

De andere goede tips die ik kan waarderen zijn het altijd contact geld meenemen voor de rivier oversteken, de Camelbak en
SPOT achterwege te laten, geen sneeuwschoenen mee te nemen maar wel een BUFF muts :).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Er zijn UL rugzakken waarmee je wel wat meer gewicht kunt dragen, zoals de Exped Lightning (van 1,1 kg). Her en der lees ik dat een gewicht tot 20 kg daarmee mogelijk is. (Zelf ben ik met die rugzak tot ca. 17 kg gegaan, en dat zat nog goed.) Houd er wel rekening mee dat UL over het algemeen kwetsbaar is.

Jonas
 
http://www.distantnorth.com/
Genoeg info op deze site en mooie foto's ook.

Dit is inderdaad een erg goede site met veel praktische informatie. Een andere site waar ik eigenlijk veel meer aan heb gehad is
http://www.trekkingdivingliving.com/trekking/kungsleden-the-kings-trail-sweden/

Zijn blog geeft mooie reisverslagen maar de echte toegevoegde waarde zit in in de reacties onder aan zijn blog. Hij geeft op de meest bijzondere vragen nuttig antwoord.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Natuurlijk zou ik kunnen herbevoorraden in de vele STF huts of in de winkels bij de dorpen, maar voor mij is de grootste charme van het hiken dat ik mijn eigen ‘gezellige’ voedsel kan eten. Dit is een stuk lekkerder en voelt erg baas als je beloont wordt voor je kookkunsten en omdat je alles zo goed gepland hebt. Grootste nadeel is natuurlijk het gewicht. Ik ga wat STF huts mailen om te kijken of ik mijn gedroogde eten gewoon naar hun kan opsturen. Dan eet ik het gros van de hike alsnog mijn eigen voedsel, maar zit ik niet met het gewicht. Ik laat jullie weten hoe de STF huts reageren op mijn vragen.

Ben benieuwd, de meeste van die hutten worden bevoorraad met helikopters. Denk niet dat het een zaak is van naar het postkantoor te gaan en dingen goedkoop op te sturen. Stel me de vraag of je jezelf nu niet erg op kosten gaat jagen? De Scandinavische merken droogvoeding vind ik trouwens van prima kwaliteit. In principe kan je in elke hut met winkeltje voorraad kopen waar je mee toe komt tot aan de volgende hut. Lijkt me efficiënter en minder gewicht.
 
@caersbart:

Het is niet zo zeer de kosten hoor, maar het feit dat ik een foodie ben en erg geniet om zelf gemaakte voedsel te eten in de wildernis. Goed klaarmaken en lang eten koken, zorgt ervoor dat het eten bijna net zo lekker blijft.

Natuurlijk ga ik tussendoor ook wat in de STF hutten boodschappen doen, ik hoop dus op vers groente en of fruit, maar liefst zoveel mogelijk zelfvoorzienend. Overigens heb ik al wel gepland staan om in Saltoluokta een drie gangen menu te nuttigen en daarna een heerlijke sauna te nemen. Beide staan daar hoog aangeschreven. Dit is overigens ook het enige stukje luxe dat ik tijdens de hike ga krijgen hoor, maar ik ga er o zo van genieten kan ik je vertellen.

Gek eigenlijk dat ik na zo’n hike nog weken kan genieten van iets simpels als douchen, heerlijk...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Hebben jullie nog een menig over de reis vanuit Stockholm AirPort naar Kiruna -> Abisko. Gewoon vliegtuig of toch de trein?

Ik heb niet direct een voorkeur, maar lang wachten op stations of ander oponthoud vind ik wel vervelend. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
In tijd is er niet heel veel verschil en ook in kosten niet tussen vliegen en trein. In de slaaptrein tref je wel meer gelijkgezinden. Hangt sterk af van je planning.
Amsterdam-Stockholm vliegen, dan trein naar Abisko
Amsterdam-Stockholm-Kiruna, dan bus naar Abisko Aansluiting op de bus is belangrijk, anders zit je een tijdje in Kiruna.
Wil je in Hemavan starten dan kun je kijken of je Amsterdam-Stockholm-Hemavan kunt vliegen maar vorig jaar ging Nextjet net voor de zomer Failliet en moest de reis van Stockholm naar Hemavan per trein ( 6 uur) en bus en dat duurt zo lang dat ik in Umea, eindstation trein, een hotel overnachting moest nemen om de dag erna een 7 uur durende busrit naar Hemavan te maken. Het schijnt dat de maatschappij Flexflight nu 3 x per week op Hemavan is gaan vliegen.
Je zult hoe dan ook beide afstanden moeten reizen, of je nu Noord- Zuid of andersom gaat lopen.

Een optie die ook te doen is om te vliegen op Aeropuerto de Harstad/Narvik-Evenes, Evenes, Noorwegen en dan met de bus naar Abisko. De busdienst rijdt tussen Narvik en Kiruna, en stopt bij Abisko fjallstation. Dit is een mooie rit.
 
het feit dat ik een foodie ben en erg geniet om zelf gemaakte voedsel te eten in de wildernis.
Ah. Volgens mij moet je dan juist aan het eind van de zomer gaan. Ik heb drie of vier soorten bessen gegeten en ben een aantal mensen tegengekomen die elke dag verschillende paddestoelen aten. Dat laatste durfde ik niet aan, maar ik heb me laten vertellen dat het daar eenvoudiger is om de goede en slechte uit elkaar te houden dan hier.
Er wordt ook gevist langs de Kungsleden, maar dit mag op veel plekken alleen met een licentie die ver vantevoren voor een specifieke locatie en periode wordt uitgegeven. Ik ben wel 'wildvissers' tegengekomen, en geen controleurs.
 
Op dat vers fruit en groenten zou ik niet teveel hopen (misschien in de grotere stations) ;-) Naar de grote stations kan je pakjes verzenden, maar die kom je niet zoveel tegen natuurlijk. Bv. Saltoluokta.

"Yes. We take a small fee for storing your package. Only Bussods and Postnord are delivering to Saltoluokta. To avoid that the package get stuck in Gällivare, do not write your name in the adress only write:
Saltoluokta fjällstation, 98299 Gällivare. However, it’s important to mark the parcel somewhere visible with your name, phone number and expected pick-up date. If you cancel your trip, we will not send your food package back to you."


Zelf de trein genomen. Rond een uur of vier 's avonds en de volgende voormiddag in Abisko en kan je meteen vertrekken. Vond de trein wel leuk en gezellig.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo alles afweeg dan is de trein wel een stuk prettiger en kom je ook in een beetje in de mood. Dat wordt dan ook mijn keuze.

Zojuist bevestiging gekregen dat ik inderdaad via bussgods.se pakketjes kan laten bezorgen op een aantal STF hutten. STF zelf vraagt er wel een kleine bijdrage voor, maar dit is erg goed nieuws voor mij. Ik ben dan van plan 6-7 dagen eten mee te nemen en ook weer 1 pakketje van 6-7 dagen ergens te laten bezorgen. Tussendoor dan herbevoorraden in de winkel of de STF hutten. Op deze manier kan ik met mijn baseweight toch voor een UL Backpack gaan, want mijn maximum zal nooit meer dan 18 kg zijn.
Wat zijn jullie ervaringen met de maximale load bij UL backpacks? Is het nog te doen of baalde je dat je niet voor een wat stevigere Backpack had gekozen? De meningen op het internet zijn erg verdeeld merk ik.

Inmiddels ook reactie gehad van Zpacks. Zij kunnen de Duplex niet sturen als een ‘reparatie’ pakket. De pakket zal altijd een sales order bevatten met daarin de adresssen van de verzender en ontvanger. Daarnaast bevat deze ook een lijst met gekochte producten en de prijs ervan. Zo te zien zal het dan altijd door de douane in behandeling worden genomen. Ik neig in ieder geval erg naar de Duplex. Het is super lichtgewicht, binnen lekker ruim, hoog en iedereen zweert erbij :p

Goed, iemand enig idee aan wat voor bedragen of percentages ik moet denken voor invoerrechten, douaneposten en verwerkingskosten van dergelijke producten van Zpacks?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ja, de tijd dat je met Zpacks een deal kon sluiten is voorbij.
Je kunt gebruik maken van de invoercalculator (te vinden op internet) maar ik kan je al wel vertellen dat je minstens 150 tot 200 euro extra kwijt bent.
 
Laatst bewerkt:
ivm rugzak:
UL als begrip zegt niet zoveel. Daar zijn hogerop al wat waarschuwingen geweest om wat rugzakken betreft, de grens niet af te tasten. Als je meer dergelijke tochten wil gaan doen, ook in de winter ed dan schiet een "UL" tekort. Het is verleidelijk om hem via internet te kopen. Ik zou dat niet doen omdat je een rugzak moet passen. Hoe goed de heupgordel ook is, als de ruglengte van de rugzak te kort is zal hij nooit goed dragen. Ik zou gaan voor een met een intern frame. Ooit een kort artikel over geschreven. https://hikingadvisor.be/2018/07/12/een-rugzak-kiezen/
Mogelijk helpt volgende testresultaten om te evalueren waar je op moet letten bij aankoop
https://www.ukclimbing.com/gear/rucksacks/large/trekking+expedition_packs_50-70_litres-9122
 
Ik heb een rugzak van Osprey die iets van een 800 gram weegt...maar die mag je echt niet zwaarder laden dan 12 kg, anders is het gewoon onaangenaam. 18 kg lijkt me binnen het echte UL gamma aan rugzakken al een redelijk volume te zijn. Al claimen ze bij Zpacks bv. dat hun rugzak van 670 gram wel 18 kg aankan...mij lijkt dat inderdaad de limieten opzoeken.

Wat douanekosten betreft... verwacht je er aan dat er serieus wat bij kan komen. In die mate zelfs dat je moet overwegen of het wel de moeite is en je niet beter kan uitkijken naar een model dat hier te krijgen is. In België zou het ongeveer een derde duurder zijn na douanekosten.
 
Laatst bewerkt:
De ULA Epic is anders een heel mooie oplossing heb ik ondervonden, maar of dit echt nog UL is voor de puristen? Wanneer ik packraft meeneem op lange tochten draagt hij zelfs bij 20-25kg nog redelijk comfortabel (heeft een frame). Wel een compromisloze rugzak qua inpakken en bereikbaarheid van spullen onderweg. Uiteraard met alle risico's (maat en bijkomende kosten) als je besteld via internet.
 
Hebben jullie nog een menig over de reis vanuit Stockholm AirPort naar Kiruna -> Abisko. Gewoon vliegtuig of toch de trein?

Ik heb niet direct een voorkeur, maar lang wachten op stations of ander oponthoud vind ik wel vervelend. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hangt er een beetje vanaf hoe groot jou "vliegschaamte" is en hoeveel tijd je hebt. Met de nachttrein vanuit Stockholm naar Kiruna is prima te doen, maar kost je wel iets van 16 of 17 uur. Vliegen kost je daarentegen maar 1,5 of 2 uur. Er gaan dagelijks meerdere vluchten van Stockholm naar Kiruna dus de overstaptijd is ook redelijk beperkt. De kosten tussen de trein en het vliegtuig verschillen niet zo heel erg veel van elkaar. Vanuit milieu-oogpunt kan je uiteraard beter de trein pakken, als je vooral snel wilt reizen dan het vliegtuig.

Vanuit Kiruna gaan dagelijks bussen naar het Abisko touriststation, ik dacht 2 of 3 per dag. Ook kan je met de trein vanuit Kiruna, maar het station ligt wel iets buiten de stad dus is wat minder makkelijk te bereiken.

Ik heb er afgelopen jaar omwille van de tijd voor gekozen om te vliegen, maar ik liep alleen de route Nikkaluokta naar Abisko en mijn tijd was beperkt. Als ik wat meer tijd had gehad dan was ik waarschijnlijk met de trein gegaan. Kostenverschil was echt nog geen 2 tientjes.
 
Met de nachttrein vanuit Stockholm naar Kiruna is prima te doen, maar kost je wel iets van 16 of 17 uur. Vliegen kost je daarentegen maar 1,5 of 2 uur.

Zitten daar ook de incheck, uitcheck en transfertijden bij? Das wel zo eerlijk als je het gaat vergelijken.

Ik maak meestal een chronologisch overzicht van de verschillende opties. Misschien heb je met die "snelle" vlucht een extra nacht nodig, waardoor het niet zo efficiënt meer is.
 
Zitten daar ook de incheck, uitcheck en transfertijden bij? Das wel zo eerlijk als je het gaat vergelijken.

Ik maak meestal een chronologisch overzicht van de verschillende opties. Misschien heb je met die "snelle" vlucht een extra nacht nodig, waardoor het niet zo efficiënt meer is.
Klopt, in ons geval moesten we bovendien nog een eerste nacht boeken in het STF van Abisko waardoor je ook weer extra geld moet uitgeven. Dan konden we evengoed in de trein slapen.
 
Het ziet er naar uit dat ik vanaf het zuiden ga beginnen. Het lijkt mij fijner om niet steeds tegen de zon te hoeven aankijken en dat de boten vaak per 2 liggen bij de oversteek, zodat je niet 3 keer hoeft te roeien. Verder is de aansluiting vanaf Abisko terug iets beter dan als je vanaf Hemavan terug moet. Daarnaast heb je je dan ook een beetje ingedekt tegen tegenvallend weer waarbij er nog teveel sneeuw ligt. Je hebt daar dan meer last van als je vanaf Abisko begint. Enig nadeel is dat het straks richting noorden wel erg druk gaat worden, het hoogseizoen gaat dan net beginnen.

Qua Backpack gekozen voor de ULA Catalyst. Deze is iets zwaarder de reguliere UL Backpacks van bijv. Gossamer of Zpacks die ook tegen de 18 kilogram kunnen. Als het aan het begin van de reis 18 kilo vol is, heb ik namelijk meer vertrouwen in de ULA wat de reviews ook laten zien. Iemand anders ervaring met deze ULA die volgeladen is?

Ondertussen ben ik ook al gestart met het voorbereiden van de gerechten. Al veel groente gedroogd en soep pakketjes gemaakt, die ik vervolgens gevaccummeerd in de diepvries heb gelegd. De Sedona Express waarmee ik het drogen uitvoer is fantastisch, lekker snel omdat je in het begin wat hoger kunt instellen en vooral heerlijk stil zodat je er geen last van hebt. Maar goed, ik ga nu off-topic ;). Voorpret is in ieder geval goed begonnen.

Qua verzenden van mijn eetpakketjes ben ik ook wat verder gekomen. De wat grotere STF plekken accepteren pakketjes waar ze dan ongeveer 2,5 euro per dag voor vragen. Ik vroeg nog of zij het idee hadden dat pakketjes die vanuit het binnenland via bussgods zijn aangeleverd een hogere kans hadden de bestemming te bereiken, dan pakketjes via NL met DHL bijvoorbeeld. Ik kreeg als antwoord dat zij daarin geen verschil zagen. Verzenden van 10 kilo pakketjes kosten ongeveer 22 kilo vanuit NL, dus prima te doen. Heerlijk dat dat kan eigenlijk :).

Verder ga ik binnenkort mijn grote bestelling bij Zpacks doen. Ik zal jullie op de hoogte houden of alles netjes binnen is gekomen en wat ongeveer de douaneposten waren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ja, de tijd dat je met Zpacks een deal kon sluiten is voorbij.
Je kunt gebruik maken van de invoercalculator (te vinden op internet) maar ik kan je al wel vertellen dat je minstens 150 tot 200 euro extra kwijt bent.

De shipping van mijn Gossamer Gear Kumo 36 rugzak koste $54 dollar vanuit de VS.

Wat de invoerkosten gaan zijn ga ik deze week zien ^^

Ik schat zo'n 10 euro invoerrechten, 50 euro BTW.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan