lage natriumconcentratie in het bloed


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,
Onderstaand berichtje lijkt me ook voor hikers belangrijk.
Zout/zoute dingen meenemen op een hike is belangrijk
Hoe zijn jullie ervaringen?
Groeten
Jannie

Volgens artsen van onder meer het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein blijken opvallend veel wandelaars (5 procent) juist te veel te drinken. De onderzoekers startten hun studie naar aanleiding van de dramatische gebeurtenissen in 2006 en volgden enige tientallen lopers van de Vierdaagse van 2007. De overmatige vochtinname leidde tot een lage natriumconcentratie in het bloed en zwelling van de hersenen. ,,Een levensbedreigende situatie, die al tot enkele sterfgevallen heeft geleid bij sportevenementen", aldus de onderzoekers in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ja, dit is bekend. Er zijn in de loop van de jaren ook Nederlandse militairen doodgegaan omdat ze verplicht liters water moesten drinken tijdens oefeningen op warme dagen. Op zulke dagen kun je beter sportdrank of zo drinken, wat zout bevat.

Mijn man had een paar jaar geleden op een lange tocht met warm weer ook te weinig zout bij zich. Hij zweet nogal veel. En hij begon het zout tekort wel te merken, zonder dat hij er echt ziek van werd. Tegenwoordig neemt hij een extra zoutvaatje mee om in de voorverpakte porties eten te gooien.

Tijdens wandeltochten met normaal weer heb ik het normaal niet nodig. Maar ik heb wel vaak behoefte aan limonade i.p.v. water en aan een kopje soep 's avonds. Dat is vast ook om het zout aan te vullen. Verder eten we ook vaak zoute nootjes 's avonds.
 
Met teveel drinken heb ik geen ervaring, maar wel met zoutgebrek. En verstand heb ik er ook niet van, maar heb wel eigen ervaring.

Vroeger al (niet wandelend) werd ik zo nu en dan echt onwel in warme streken en uiteindelijk, door eigen ervaring kwam ik erachter dat alleen al een theelepeltje zout of een zakje zoutjes (wat beschikbaar was) hielp.

Tegenwoordig gebruik ik als flink transpirerende bergwandelaar altijd 1 zakje ORS per liter water. Ik heb er nooit meer last van.

Behalve dan toen ik het een keer vergat. Toen ik een keer in Oostenrijk direct´s ochtends vanuit de nachttrein ging lopen en daardoor de ORS in het water vergat, kreeg ik inderdaad de klap na een paar uur stijgen.

Voor mij dus ORS.

Marla
 
Hallo Jannie en anderen,

volgens mij lezen jullie niet goed, of jullie begrijpen het niet goed:

>De overmatige vochtinname leidde tot een lage natriumconcentratie in >het bloed en zwelling van de hersenen.

Hier staat dat overmatige VOCHTINNAME de oorzaak is, Dus uitdrukkelijk NIET een tekort aan zout.

Misschien handig om even wat misverstanden uit de weg te ruimen:

- het menselijk lichaam, ook als dat hoog presteert kan prima zonder zout. Kan zelfs beter zonder zout
- Je zweet is zout omdat lichaam de kans neemt om overtollige zout en andere zouten af te voeren.
- ZoutEN is niet hetzelfde als zout. Zout is een van de vele stoffen die zouten heten. Zouten zijn oplosbaar in water.
- OSR is een middel om rehydrateren te makkelijker te maken. Dit middel zorgt dat water beter en sneller opgenomen wordt. De aanwezige zouten (wo Zout, maar ook andere) en suikers zorgen ervoor dat het water beter wordt opgenomen. Ze zijn niet primair bedoeld als aanvulling op te lage zout of suiker gehaltes, maar om de opname van water te verbeteren. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Oraal_rehydratiemiddel
- als je ORS nodig hebt om "klap" op te vangen na inspanning, betekent dit dat je eigenlijk al uitdrogingsverschijnselen en/of een glucose dip hebt. Misschien kun je eens nadenken over gelijkmatiger eten/drinken.

MVg

Rolf

P.S.

Janni, het is een goede en prettige gewoonte, dat als je letterlijke tekst knipt en plakt je ook de bron daarvan vermeldt.
 
Het was een berichtje uit de telegraaf, maar eigenlijk uit het tijdschrift voor Geneeskunde.

Alles is relatief; teveel water is te weinig zout(en) Het gaat natuurlijk om de osmotische waarde Ik vond het opmerkelijk omdat veel mensen denken dat je geen zouttekort kan krijgen, dat we altijd genoeg zout met ons voedsel binnenkrijgen. Veel mensen denken dat je altijd maar veel water kan drinken. Een zakje ORS in een liter water lijkt me een slimme oplossing als je veel zweet bij stevig sporten. Iets eten bij het water drinken kan natuurlijk ook

Groeten
Jannie
 
De belangrijkste zouten die je verliest zijn Na+ en K+.
Tuurlijk zijn er meerderen maar ik hou het hier even bij.
Ze zijn beiden belangrijk voor het funcioneren van je hart, en daarnaast is Na+ ook belangrijk voor het functioneren van je zenuwstelsel.

Komen die waardes onder bepaalde waarden, dan kun je problemen krijgen met je hart dus (ritme stoornissen) en met het gehele functioneren van je zenuwcellen en de geleiding van impulsen via je zenuwen.

Een probleem bij die housers en ravers die van alles slikken (XTC etc.) en wild dansen, veel zweten en daarbij alleen water drinken, veel voorkomt en in een enkele keer, daardoor dus ook tot de dood hebben geleid.

Vandaar is het altijd goed om dat aan te vullen`met wat dan ook, als je veel transpireert en actoef bezich bent.
Veel groenten en fruit kunnen dat goed aanvullen. Tomaten bevatten bv al veel K+

ORS is eigenlijk bedoelt voor die mensen die ivm diarree, waarbij je heel veel Na+ en K+ verliest, dit op te vangen en de diarree te stoppen.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje waar een hoop Na+ en K+ in zit).
 
De mensen gaan natuurlijk ook veel drinken omdat ze het vreselijk warm hebben. Je petje nat maken en water over je heen gieten is een goed middel om af te koelen zonder de zoutbalans te verstoren. ORS stopt geen diarree, maar de combiatie van diverse zouten met glucose in de juiste concentratie zorgt voor opname van het vocht door de darm. ( Eerst Na+ en glucose, water komt osmotisch mee- zie plaatje onderaan http://academic.brooklyn.cuny.edu/biology/bio4fv/page/sympo.htm )
Groeten
Jannie
 
Hoi Jannie,

>Het was een berichtje uit de telegraaf, maar eigenlijk uit
>het tijdschrift voor Geneeskunde.

Dank je, dat zet het gelijk in ander perspectief. Het is dus de interpretatie van een Telegraaf journalist van een artikel uit het tijdschrift voor geneeskunde.

> Alles is relatief; teveel water is te weinig zout(en) Het
>gaat natuurlijk om de osmotische waarde

Dit is nu juist wat niet zo is. Voor de osmotische waarde heb je gelijk, maar voor het lichaam spelen er meer factoren, een (veel) teveel aan water (ook met de juiste osmotische spanning) is niet best. En dat is wat er in het bericht staat en niet wat jij suggereert, "dat je net zoveel water kan drinken als je wilt als je maar zorgt dat de osmotische spanning goed is." Dat is pertinent onjuist. Ook de suggestie dat een teveel aan water kan worden opgelost door meer zout is ook niet correct

<Ik vond het opmerkelijk omdat veel mensen denken dat je geen zouttekort kan krijgen,

Dat kan inderdaad ook niet, want zout (keukenzout) heb je helemaal niet nodig. Maar hier ging dit onderzoek niet over. De verbinding tussen water en zout maak jij.

>dat we altijd genoeg zout met ons voedsel binnenkrijgen.

Sterker nog, wij westerse mensen krijgen altijd teveel zout. En vaak veel teveel. Zout is een cultuur verschijnsel en geen lichamenlijke behoefte

>Een zakje ORS in een liter water lijkt me een slimme oplossing als je veel zweet bij stevig sporten.Iets eten bij het water drinken kan natuurlijk ook.

Tja, dat ligt eraan hoe zwaar je aan een en ander tilt. Misschien zijn we met zijn allen bergwandelen wel teveel als een sport gaan zien. Ik zou dat zakje ORS incidenteel wel nemen, maar vervolgens zou ik gaan nadenken waarom ik een paardenmiddel dat bedoeld is om (ernstige) uitdroging bij acute diarree te voorkomen, nodig heb bij een activiteit die ik voor mijn plezier doe. Volgens mij doe ik dan iets verkeerd.


MVG

Rolf
 
Hoi Rolf,
Onderaan heb ik het berichtje van site van de NTGV.
Een eindeloze discussie hoeft van mij ook niet. Maar je hebt gelijk dat je ook teveel oplossing van de juiste osmotische waarde kan krijgen, gelukkig gebeurt dat niet zo gauw. Dat wij westerse mensen altijd teveel zout krijgen, dat ben ik niet met je eens. Dat geldt wel voor de gemiddelde westerse mens, maar juist niet voor bepaalde groepen, daar zitten ook mensen bij die dan soms in de problemen kunnen komen.
Groeten
Jannie

http://www.ntvg.nl/index.asp
Elektrolytendisbalans bij 1 op de 5 deelnemers aan de Vierdaagse van 2007
Vorig jaar deden Eijsvogels et al. fysiologisch onderzoek bij een steekproef van 63 deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse. Dit omdat in 2006 een groot aantal deelnemers onwel werd door ongewoon hoge omgevingstemperaturen. Zij maten de kerntemperatuur, de vochtinname, de veranderingen in lichaamsgewicht, de plasmanatriumconcentratie en het energieverbruik voorafgaand aan en tijdens de wandeldagen. Hoewel de omgevingstemperatuur dit keer gematigd was, stelden zij bij 1 op de 5 lopers riskante stoornissen in de vocht- en elektrolytenhuishouding vast. Een algemeen advies voor de vochtinname is echter niet te geven, want sommigen hadden overhydratie en anderen dehydratie. Een praktische en goede maat voor de vochtbalans zou het behoud van het lichaamsgewicht tijdens de inspanning kunnen zijn. Meinders en Meinders zijn het daarmee eens: zij maken een vergelijking met wat hierover bekend is voor lopers van marathons
 
Hallo Janni,

Hoewel we over zout van mening blijven verschillen ben ik het helemaal met je eens dat een eindeloze discusssie over zout op deze plaats weinig zinvol is.

Ik hoop dat je het met mee eens ben als ik concludeer dat het door jouw aangehaalde berichtje zeker zinvol is voor hikers en dat de les hieruit vooral is dat TEVEEL nooit goed is en dat dat ook voor water geldt.

MVG

Rolf
 
Peter,
Op de gebruiksaanwijzing van ORS van Careplus wordt het sport-gebruik, zoals bij mij, gewoon genoemd.
Het is dus niet alleen voor diarree. Het maakt tenslotte niet uit hou je de zouten verliest. Gezien de witte zoutranden op kleding, schoenen en rugzak verlies ik veel. Ik heb gewoon "diarree" uit mijn poriën ;-)
Ik promoot ook niet het gebruik van ORS. Ik had een probleem door zoutverlies en voor mij is dit de oplossing.

Rolf,
Ik gebruik ORS ook achteraf niet om de klap op te vangen. Ik heb juist helemaal geen dipjes of klappen meer sinds ik structureel ORS in mijn drinkwater doe (en dat dus gelijkmatig over de dag drink).
Enne .. als wat ik nu aan het doen ben geen sport is, dan weet ik eigenlijk niet wat wél sport is!

Marla
 
Hallo Rolf,

Concluderend: Er zijn mensen die om hun lichaamstemperatuur omlaag te brengen te veel drinken. De lichaamstemperatuur kan ook omlaag als ze zich minder inspannen, of het water gebruiken om hoofd koel te houden door middel van nat petje en nat washandje. In het vierdaagselogboek van prof. dr. Marian Hofman lees ik dat er ook mensen zijn die (veel) te weinig drinken, er is er een die 9 uur loopt op 4 koppen koffie

De water/zoutbalans is een punt van aandacht tijdens flinke inspanning, vooral bij hoge temperatuur en/of veel zon en wind

Meer over het onderzoek bij de vierdaagse-lopers is te vinden op http://www.umcn.nl/userfiles/other/Vierdaagse_persbericht.pdf en http://www.umcn.nl/userfiles/other/Onderzoek_vierdaagse_fysiologie.pdf en http://www.umcn.nl/overhetumc/

Groeten
Jannie
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan