Met de trein naar...?

Dankjewel Remi, twee kaartjes besteld voor 12,50 euro per stuk. Totale reis komt op 54 euro! Beilen - Maastricht trein, Maastricht - Reims te voet, Reims - Arnhem Flixbus, Arnhem - Beilen trein.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ben wel benieuwd wat je bron daarvoor is.

Volgens mij is het vervoer met de minste impact de fiets of je eigen benen en als openbaar vervoer binnen Europa is dat de trein.

Hoop dat andere mensen ook iets hebben uitgezocht , ik persoonlijk denk dat de bus het beste is , maar dat is de uitkomst van de toepassing in andere landen , tevens het google resultaat
 
Tussen Londen en Schotland rijdt de nachttrein sinds deze week met splinternieuw, luxe materieel. Om 16.00/17.00 weg uit Nederland, de volgende ochtend vroeg in Glasgow/Edinburgh/Aberdeen/Inverness.
Bron

 
J

JeroenBouman

Guest
En naar aanleiding van dit topic heb ik vandaag een treinkaartje R'dam - Londen gekocht ipv vliegen! Voor zaken, helaas geen tijd om te hiken.
 
Jammer dat de trein London-Schotland geen 4 slaapplaatsen cabines hebben. De vroeger lijn naar Basel had dat wel. Voor zakelijk reizen heb ik ook een treinradius. Berlijn, Bonn, Basel Luxemburg, Parijs, Brussel, London. Verder kost me vaak meer dan 2 dagen treinen (heen en terug) dat wordt me dan te gortig. Maar het idee 's avonds ergens instappen en dan volgende ochtend op bestemming (ongeveer) is ideaal! Beter dan vliegen en veel relaxter (geen luchthavengedoe). Laatst moest ik naar Wenen dat was niet realistisch met de trein helaas.
 
Echt niet? Daar gaat nou net wel een slaaptrein naartoe vanuit Düsseldorf (bijna-Nederland)...
kon ik niet vinden die! Maar misschien alleen met de NS gezocht en niet de DB. Ik ga hem uitchecken!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-N9200 met Tapatalk
 
Opgelost! Inderdaad niet te vinden in de naionale treinplanners van NS en DB. Wellicht omdat het een private onderneming is. Maar er is vreselijk veel mogelijk!! Ik ga hier zeker gebruik van maken als ik weer ergens anders moet zijn dan in Brussel.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9200 met Tapatalk
 
Yesss! straks nog even stemmen, m'n groene karma groeit lekker vandaag ;)

Maar dit bewijst nog maar een keer dat de ondoorzichtigheid van treinmogelijkheden de welwillende reiziger echt in de weg zit...
 
Om iets concreets en positiefs te zetten tegenover een andere discussie (klimaatverandering) ga ik de treineninfo nog maar eens voeden. Ik wil binnenkort eindelijk eens naar Patagonië (bucketlist) en daarom wil het komende jaar voor de rest alles aan wandeltripjes met de trein doen.

Dus ook een weekje nazomeren, waar ik nu mee bezig ben. En daarbij ga ik graag naar de Pyreneeën.
Deze keer niet met de nachttrein. Afhankelijk van de weersverwachting zal ik gaan treinen op Hendaye (voor een rondje HRP en GR11), Hospitalet pres de l'Andorre (voor Andorra) of Toulouse (aansluitende verbinding met Vall d Aran en Aigües Tortes).

Niet alleen zijn veel startpunten in de Pyreneeën binnen een goede werkdag bereikbaar, ook Barcelona, Tarragona en Valencia en zelfs Malaga zijn binnen een (langere) dag te bereiken per trein.

Marla
 
Ik ben nu aan het uitzoeken of en hoe ik met de trein in de winter naar St. Petersburg kan komen. Waarschijnlijk wordt een een meerdaagse onderneming met tussenstops in Berlijn en Moskou. Goedkoop en snel zal het zeker niet zijn maar zo'n treinreis heeft ook zijn charme.
 
  • Leuk
Waarderingen: lika
L

lika

Guest
Ik ben vorige maand naar Chamonix geweest: Met de trein naar Düsseldorf (Arnhem - Düsseldorf kost 16 euro en er gaat elk uur een trein van Abellio) en met de nachtbus van Düsseldorf naar Chamonix (Flixbus, 30 euro).
 
Vorig jaar met de kids gedaan en kamperspullen :

met zon thalys naar Marseille en dan boot over naar Corsica. om 6:30 ( ongeveer) stap je schiphol of amsterdam in en dan ben je rond 14:00/14:30 in marseille.
 
Tja vliegschaamte. Daar heb ik ook best last van. Dit jaar zag/ziet er voor mij zo uit:

Prive reizen:
Terugvlucht van kerstvakantie Sardinie
Weekend Edinburgh
Paasweekend Sardinie
Adventure Race in Zweden
Pinksterweekend Franse Ardennen (met de auto)
Adventure race Duitsland (met de auto)
Zomervakantie Sardinie
Weekend Bologna (ivm een doop)
Vakantie Midden Oosten (vliegen EN een vieze cruiseboot)
Heenvlucht kerstvakantie Sardinie

Zakelijk:
Weekje Istanboel
Weekje Duitsland (voor de afwisseling maar een keer de trein genomen)
Nog een weekje Duitsland (waarschijnlijk weer met de trein)

Het is echt belachelijk hoeveel ik reis. Maar om weer eens ouderwets een knuppel in dit hoederhok te gooien: vind ik de strekking van dit draadje dat een treinreis naar de bergen wel salonfaehig is en een vlucht niet, vooral en vestzak, broekzak verhaal. Het is een voor jezelf goed praten van "ja, ik reis wel veel, maar ik ga met de trein hoor, dus eigenlijk vind ik mezelf nog steeds een goed mens, want ik denk immers om het milieu."

Linksom of rechtsom kost het energie om naar die bergen toe te gaan en of je dat nu per bus, auto, trein of vlucht doet heeft je reis een effect op het milieu. Natuurlijk ik een trein (iets) beter dan een vlucht, maar die trein rijdt echt niet op groene energie uit wind, zon of water. Zelfs niet als de NS beweert dat ze al hun energie inkopen als windenergie. De energie die de windmolens in scandinavie opwekken waar de NS hun energie inkoopt stroomt echt niet naar Nederland toe. De energie die op de bovenleiding van ProRail staat komt uiteindelijk gewoon uit het Nederlandse net welke bestaat uit dezelfde mix van groen, grijs en nucleair als dat je thuis ook ontvangt.

Hhoe je ook naar die bergen toe gaat, lever je een bijdrage aan het verbruik van fosiele brandstoffen en het eerlijke verhaal is dit: "ja, ik begrijp dat mijn bergreis een schadelijke impact heeft op het milieu, maar ik vind mijn vakantie in de bergen belangrijker dan die impact op dat milieu. Toch vind ik mezelf geen slecht mens, want ik neem de trein."
Nou ik vind mezelf wel een slecht mens, want ik laat, met al het reizen dat ik doe en die ik de afgelopen vijftien jaar gedaan heb, een wereld na aan de generaties na mij die een stuk slechter is dan de wereld waar ik zelf in geboren ben.

Net als bij de AA, biecht ik op: "Ik ben Eins en ik verbruik veel meer energie dan een mens zou mogen verbruiken."

Eins
 
  • Leuk
Waarderingen: QB29
Kom Eins, hou het even bij het positieve.

Saskia is dit draadje begonnen met het volgende voorstel:
Misschien kunnen we dit draadje besteden om wandelgebieden die goed met de trein bereikbaar zijn te promoten?

Natuurlijk klimaatgerelateerd. En korte kanttekeningen zetten, okee ... Maar ik vind het eigenlijk niet prettig dat je in dit draadje er van alles bij te sleept met een toon van negativiteit.

Marla
 
  • Leuk
Waarderingen: jdw
L

lika

Guest
Zullen we in dit topic elkaar blijven adviseren over de mogelijkheden van reizen met de trein? Discussies over klimaat enzo en motivaties over wel of niet vliegen passen wat mij betreft beter bij de klimaatdiscussie elders op deze site (hoewel ik die discussie helemaal niet op hiking-site vind passen).
En laten we het gezellig houden en niet met de vinger naar elkaar of onszelf wijzen. Als dat gebeurd (en dat gebeurd steeds vaker merk ik) is voor mij het plezier en informatieve van hiking-site eraf.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

L

lika

Guest
Sorry, ik schreef tegelijk met Marla… maar we bedoelen hetzelfde geloof ik.
 
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bovenaan