Met de trein naar...?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter lika
  • Startdatum Startdatum

Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!

Abonneer je gratis op de Hiking-site.nl Nieuwsbrief:


banner 468x60
Als je richting Zuid Frankrijk wilt moet je meestal in Parijs overstappen. Dwz, vanuit Nederland neem je dan de TGV naar Parijs Gare du Nord waar je dan zelf met de metro of de RER naar Gare de Lyon moet zien te komen, vanwaar je de TGV naar Marseille, Nice of zelfs Barcelona kan nemen.
En veel mensen zien op tegen die overstap in Parijs.

Echter, wat op een of andere manier niet zo bekend is: 2-3x per dag gaat er een rechtstreekse trein van Brussel Zuid naar Marseille. Deze gaat om Parijs heen, je hoeft daar dus niet over te stappen. Dan wordt de reis van Nederland naar het zuiden een stuk makkelijker....

Groetzels,
Dennis
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Echter, wat op een of andere manier niet zo bekend is: 2-3x per dag gaat er een rechtstreekse trein van Brussel Zuid naar Marseille. Deze gaat om Parijs heen, je hoeft daar dus niet over te stappen. Dan wordt de reis van Nederland naar het zuiden een stuk makkelijker....

Groetzels,
Dennis

Goeie tip! Weet wat geleerd.
Marla
 
Als je richting Zuid Frankrijk wilt moet je meestal in Parijs overstappen. Dwz, vanuit Nederland neem je dan de TGV naar Parijs Gare du Nord waar je dan zelf met de metro of de RER naar Gare de Lyon moet zien te komen, vanwaar je de TGV naar Marseille, Nice of zelfs Barcelona kan nemen.
En veel mensen zien op tegen die overstap in Parijs.

Echter, wat op een of andere manier niet zo bekend is: 2-3x per dag gaat er een rechtstreekse trein van Brussel Zuid naar Marseille. Deze gaat om Parijs heen, je hoeft daar dus niet over te stappen. Dan wordt de reis van Nederland naar het zuiden een stuk makkelijker....

Groetzels,
Dennis
Ik las ook ergens dat er een plan is om voor international treinreizen een station ten oosten van parijs te maken. Dat gaat nog wel even duren helaas.
 
en dit artikel (zal wel weer zonder abo niet te lezen zijn, dus dat spijt me dan):


Ik weet niet of ik het mag noemen op dit forum maar een semi-legale manier om veel betaalmuren te omzeilen is via archive.is

Eind mei ga ik proberen met de trein in zuid Noorwegen te komen, bij gebrek aan rechtstreekse veerboot. Ik heb een interrail kaartje dus kan eventueel eenvoudig van het plan afwijken mocht alles in de soep lopen.
 
Wat een mooie tips in dit forum!
Voor wat het waard is nog een toevoeging: in Frankrijk is liften in de bergen nog vrij gebruikelijk en gaat in mijn ervaring erg gemakkelijk. Op die manier kun je goed vanaf treinstation verder de bergen in. Ook carpoolen (blablacar) werkt heel goed in Frankrijk (vanuit Nederland/België zijn er ook redelijk veel opties richting Frankrijk).
 
De rechtstreekse treinen Brussel Zuid - Marseille-St-Charles (TGV) staan op de website van de Deutsche Bahn (https://www.bahn.de/).
Bij "Von" Brussel Zuid en "Nach" Marseille-St-Charles kiezen en "Nur direktverbindungen" aanzetten.
Twee directe treinen per dag met vertrektijden 6:37 en 13:17 en reistijden van respectievelijk 5 hr 47 min en 5 hr 33 min.

De website van Deutsche Bahn geeft veel trein-informatie in heel Europa.
 
De rechtstreekse treinen Brussel Zuid - Marseille-St-Charles (TGV) staan op de website van de Deutsche Bahn (https://www.bahn.de/).
Bij "Von" Brussel Zuid en "Nach" Marseille-St-Charles kiezen en "Nur direktverbindungen" aanzetten.
Twee directe treinen per dag met vertrektijden 6:37 en 13:17 en reistijden van respectievelijk 5 hr 47 min en 5 hr 33 min.

De website van Deutsche Bahn geeft veel trein-informatie in heel Europa.

Waarom zou je dit bij de Duitse spoorwegen opzoeken? Het zal je verrassen, maar die verbinding kun je ook gewoon vinden bij de Franse Spoorwegen, die deze verbinding immers uitvoert. Check SNCF Connect.

Marla
 
Waarom zou je dit bij de Duitse spoorwegen opzoeken? Het zal je verrassen, maar die verbinding kun je ook gewoon vinden bij de Franse Spoorwegen, die deze verbinding immers uitvoert. Check SNCF Connect.

Marla
En die website is zelf in Nederlands
 
Boot naar GB Schotland kan ook, vind ik de meest relaxed manier van reizen aangezien je toch slaapt, maar of de boot zo goed voor het milieu is weet ik eigenlijk niet (en in welke verhouding in vergelijking met vliegtuig)
De veerboten varen vooral voor het vervoer van goederen hen ik me ooit laten vertellen. Ze staan dan ook stampvol met vrachtwagens. Een paar bike- of backpackers meer of minder doet die boot niet vaker varen.
 
De veerboten varen vooral voor het vervoer van goederen hen ik me ooit laten vertellen. Ze staan dan ook stampvol met vrachtwagens. Een paar bike- of backpackers meer of minder doet die boot niet vaker varen.
Zolang die bike- of backpackers zonder auto komen... De ene veerboot is ook de andere niet, qua schip en brandstof, en qua gebruikers. Maar volgens mij kunnen we daar beter een ander draadje voor openen.

Marla
 
Maar volgens mij kunnen we daar beter een ander draadje voor openen.
In dit draadje ook al kort besproken:
 
Interessante reis. Via de Baltische staten erg lang, maar er zijn ook andere opties. Hier wat algemene info uit het artikel:

Uw verslaggever reisde heen per trein via Polen en door de Baltische Staten naar Tallinn en stak vervolgens per veerboot de Oostzee over naar Helsinki. De terugreis verliep per rechtstreekse veerboot van Helsinki naar het Duitse Travemünde – een overtocht van 30 uur – en toen per trein naar huis.

Praktische informatie​

Treinreis
De slaaptrein van Helsinki naar Rovaniemi v.v. rijdt dagelijks. Zitplaats vanaf € 25, privécoupé vanaf € 49 zonder of € 74 met eigen badkamer. Boek bijtijds via vr.fi.
Interrail
Met Interrailpas 50 procent korting op de reguliere ticketprijs van Finse slaaptreinen. Boeken kan alleen telefonisch via de (Engelstalige) klantenservice van VR. Info: interrail.eu.
Accommodatie
• Helsinki: hotel Scandic Grand Central in het voormalige hoofdkantoor van de Finse spoorwegen naast het station; 4 sterren en 491 kamers vanaf € 120, scandichotels.com.
• Rovaniemi: Arctic Light Hotel in het centrum is een comfortabele uitvalsbasis; 4 sterren en 57 kamers vanaf € 158; arcticlighthotel.fi.
Meer informatie
visitfinland.com, myhelsinki.fi, bearhillhusky.com, santaclausoffice.com, visitrovaniemi.com
 
Interessante reis. Via de Baltische staten erg lang, maar er zijn ook andere opties. Hier wat algemene info uit het artikel:

Uw verslaggever reisde heen per trein via Polen en door de Baltische Staten naar Tallinn en stak vervolgens per veerboot de Oostzee over naar Helsinki. De terugreis verliep per rechtstreekse veerboot van Helsinki naar het Duitse Travemünde – een overtocht van 30 uur – en toen per trein naar huis.

Praktische informatie​

Treinreis
De slaaptrein van Helsinki naar Rovaniemi v.v. rijdt dagelijks. Zitplaats vanaf € 25, privécoupé vanaf € 49 zonder of € 74 met eigen badkamer. Boek bijtijds via vr.fi.
Probeer voor die tarieven maar eens een slaaptrein te krijgen op het vaste land van Europa. Onmogelijk!
Bijv de nightjet naar Basel vanaf 100 euro voor een stoel met lig mogelijkheid. Een bed in een couchette (4 tot 6 slaapplaatsen) vanaf 155. een privecoupé vanaf 460 euro.:mad:
 
Ik gebruik mijn hele leven al interrail tickets. Die zijn altijd op drie momenten in de aanbieding: voorjaar, najaar en einde van het jaar. En de rail planner (een app) is ideaal om ook treinverbindingen te zoeken die geen reservering nodig hebben (extra kosten). Deze tickets zijn met name relatief goedkoop vanwege de flexibiliteit die je ermee krijgt, bijvoorbeeld bij last minute wijzigingen. The man in seat 61 is ook een fantastische website met informatie over internationaal treinverkeer. Verder kan je regelmatig goedkopere treinkaarten boeken via OBB of DB.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Waarom zou je dit bij de Duitse spoorwegen opzoeken? Het zal je verrassen, maar die verbinding kun je ook gewoon vinden bij de Franse Spoorwegen, die deze verbinding immers uitvoert. Check SNCF Connect.

Marla

Die site van de DB werkt tenminste. Bij SNCF krijg ik 3 van de 4 keer "Désolé, une erreur s'est produite. Veuillez réessayer plus tard." (of de engelse variant ervan) om me dan weer helemaal terug naar de startpagina te sturen.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan