MSR Whisperlite Int. probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rense
  • Startdatum Startdatum
Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60

banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag allemaal,
Sinds afgelopen zomer vertoont mijn ruim 10 jaar oude Whisperlite kuren. Hij brandt aanvankelijk goed, maar begint na een tijdje ploffende geluiden te maken, die steeds erger worden. Op een gegeven moment gaat ie dan na zo'n plof lager branden met een sissend geluid en een oranje vlam. Soms gaat ie dan tijdelijk wel weer plotseling goed branden (alsof er iets los schiet in het brandstofkanaal), maar ploft dan later weer uit. Het ligt waarschijnlijk niet aan de pomp; ik heb toevallig twee pompen en het gebeurt bij beide. Het lijkt eerder aan de brandstofslang te liggen, maar die heb ik meerdere malen schoongemaakt (voor zover dat gaat) en ook dat helpt niet.

Iemand een idee?

(Ik moet er wel bij zeggen dat ik hem nu gebruik zonder het kabeltje dat door de slang loopt; dat ben ik blijkbaar eens kwijtgeraakt. Maar ook met dat kabeltje vertoonde hij dit probleem.)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Ploffen duidt op gebrekkige brandstof aanvoer (niet persé te weinig, te veel vloeibare, niet vernevelde brandstof kan ook ploffen veroorzaken). Een hoge gele vlam duidt op slechte zuurstof/lucht menging (niet persé door gebrek aan zuurstof, kan ook ontstaan als het mengsel nevelbrandstof en zuurstof te laag is door te weinig vernevelde brandstof en dus een teveel van vloeibare brandstof)

Ik vermoed derhalve dat je sproeier naar de knoppen is.
 
Hm, dat is te testen door er eens lampolie in te gooien en de andere sproeierkop te gebruiken. Mocht dat het probleem zijn dan is dat goed nieuws, want een sproeier is wel te vervangen. Dank voor het advies!
 
Hallo Rens
kan het soms vocht zijn in de brandstof?
kan de verschijnselen geven die jij hebt.

succes, Bert
 
Dat lijkt me niet zo waarschijnlijk Bertus; ik heb het vanmiddag nog geprobeerd met nieuwe benzine en een droge fles.
 
Hallo,

Het probleem wat je beschrijft kan ook te wijten zijn aan een combinatie van veel gebruik/ouderdom en verontreiniging. De oplossing zou kunnen zijn of een nieuwe fuelline (met sproeier erin) of een losse nieuwe sproeier (zoals reeds hier vermeld).

Beide kosten je de kop niet en zijn normaal bij een MSR dealer te verkrijgen, kan zijn dat ze even besteld moeten worden, maar ze zijn beide op voorraad bij de importeur. Ook de cable is los te bestellen (zit trouwens ook standaard in de fuelline). Kun je weer 10 jaar vooruit.

Erikcj
 
Veel gebruik/ouderdom zal inderdaad de ultieme oorzaak zijn, gezien de leeftijd van het ding :-). Maar als het alleen verontreiniging is, moet het toch schoon te maken zijn? Een nieuwe brandstofleiding alleen omdat ie vies geworden is lijkt mij toch wat overdreven...
 
Nou schoon te maken? Niet echt de additieven in autograde benzines geven harde afzettingen in de leiding, denk aan lood, zwavel en meer van dat sioort troep. De leiding maak je dus niet even schoon met een pijperaggertje of even in een oplosmiddeltje te leggen. Wat je wellicht nog wel kan proberen is een ultrasoon reiniging maar dat kan duurder kosten dan een reserve onderdeel aan te schaffen.
 
Inderdaad kan ultrasone reiniging nog helpen, maar ook dat is niet zeker en daarbij nog eens het risico dat je het na een aantal kookbeurten gewoon weer kan laten doen omdat de reiniging helaas niet afdoende geholpen heeft en je dus toch een nieuwe fuelline kan laten monteren. Ook voor ultrasone reiniging worden in principe kosten gevraagd (in ieder geval door mij wel).

Ik blijf dus bij mijn eerste advies om de gehele fuelline te vernieuwen, en nogmaals, het kost je echt de kop niet en je kunt er gewoon weer 10 jaar mee vooruit want eigenlijk heb je dan weer een nieuwe brander.

Erikcj
 
Ik zal het eens overwegen... eerst maar eens proberen of een andere sproeier (dwz de k-sproeier) het probleem oplost.

Erikcj: gewoon uit nieuwsgierigheid: het klinkt alsof je jouw opmerkingen vanuit een professionele achtergrond maakt?
 
Ik heb een optimus explorer met verstopte leiding. Daar kan je de fuelline niet vervangen. Waar kan ik ultrsoon reinigen proberen en wat kost dat?
 
>Erikcj: gewoon uit nieuwsgierigheid: het klinkt alsof je jouw
>opmerkingen vanuit een professionele achtergrond maakt?

Erik is van CJ Agencies, importeur van oa MSR en daarmee een van de weinige leveranciers die zijn uitgebreide kennis met ons deelt hier op het prikbord.

Eins
 
Hi Sander

>Ik heb een optimus explorer met verstopte leiding. Daar kan
>je de fuelline niet vervangen. Waar kan ik ultrsoon reinigen
>proberen en wat kost dat?


Als je echt een Optimus Explorer 11 hebt heb je een zeldzaam ding. Normaal gesproken zal de brandstof leiding hiervan niet verstopt raken, omdat, anders dan bij MSR branders, de brandstof niet in de leiding wordt verhit. Volgende mogelijkheden liggen meer voor de hand

- Spoeier verstopt, of verkeerde sproeier voor brandstof type
- Spindle vervuild , kun je zelf voorzichtig reinigen, zolang hje schroefdraad maar niet beschadigd. Goed schoonkrabben in groeven. Kan ook makkelijk vervangen worden.
- Brandstof strainer verstopt. Dit is brandstof filter/ doorstroom beperker die bij Explorer aan het begin van de aanzuigslangetje van de pomp zit. Deze kun je schoonspoelen in benzine. of vervangen.

Hier kun je onderdelen bestellen:

http://www.qvist.nl
http://www.base-camp.co.uk

qvist heeft ook mooie onderdelen tekening van Explorer http://www.qvist.nl/AA Exploded views/Optimus 11.pdf

en een speciaal onderhoudssetje voor de explorer. Kijk bij optimus: http://www.qvist.nl/OC SHOP Accessoires.htm




Succes

Rolf
 
Dankjewel Eins, ik voel me vereerd.

Over de vermeende uitgebreide kennis: ik ben wel eens (positief)verbaasd over de aanwezige kennis bij een flink aantal deelnemers van deze site (waaronder jij zeker). Het geeft me over het algemeen weinig aanleiding om ergens mijn mening over te geven, het wordt over het algemeen best goed opgelost betreffende onze merken. Dus ik hou me een beetje op de achtergrond, bevalt me prima.

Erikcj
 
Whoaaah Rolf dank u dank u. Ik had de brander al ooit eens bij Bever ingeleverd en die gaven na een tijdje aan: Beyond repair. Ik ga die tips van je uitproberen en kijken of hij weer aan de praat is te krijgen (ik kan de pomp van mijn nieuwe nova ook uitproeberen dan weet ik gelijk of het aan de oude pomp lag).
 
Mmmmh loop al gelijk tegen een probleem aan. Ik had die Optimus hier toevallig naast me liggen in een bureaula. Even snel alles gedemonteerd: spindle eruit doorpriknaald eruit , sproeier eruit. Dus nu een kale brander kop met vaste aansluitslang. Ik heb geprobeerd de vaste aanvoerleiding met de mond door te blazen maar ik krijg er geen druppel lucht doorheen geblazen. Denk toch dat hij echt verstopt zit. Conclusie het is dus wel mogelijk dat de aanvoerleiding van een explorer verstopt raakt. Dus nogmaals waar kan ik sonisch reinigen uitproberen?
 
Misschien ken je iemand die in een ziekenhuis werkt.
Daar doen ze het op de sterilisatie afdeling.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje, onsteriel).
 
>Normaal gesproken zal de brandstof leiding hiervan niet
>verstopt raken, omdat, anders dan bij MSR branders, de
>brandstof niet in de leiding wordt verhit. Volgende
>mogelijkheden liggen meer voor de hand

Rolf, waarom leidt de verhitting van brandstof in de leiding tot meer vervuiling? Omdat niet-vergasbare delen van de brandstof in de leiding achterblijven? Ik ben niet zo chemisch...
 
Hallo Sander,

Het lijkt me nog steeds onwaarschijnlijk dat de brandstofleiding verstopt zit. Meer kans heb je dat de burner inwendig vervuild is. Dit kan bijvoorbeeld grafiet zijn van spindelpakking of verkooling van vuile brandstof in de kamer waar spindel inzit. Het klink mij in de oren als een (leuke) restauratie klus.

De Optimus Explorer 11 is vruiij zeldzaam en in oude onderdelen circuit is partnr 9100 (burner and fuelline Optimus 11) bijna niet te vinden. En als je hem vindt heel duur. Dus een grote schoonmaak en revisie blijft interessant.

Nu ligt het er aan wat jij wilt. Een aantal mogelijkheden:

- laat professioneel reviseren: waarschijnlijk erg duur en alleen voor de luie en rijke verzamelaar interessant.
- inruilen voor een betere : kijk eens of iemand als qvist dat wil doen
- verkopen aan een "stove addict" die hem wel wil opknappen .
- zelf reviseren: erg leuk, en verslavend, je loopt het risico te worden besmet met het Stove Fettlers virus. Als je dat wil doen kijk dan eens op volgende forum: Http://www.spiritburner.com en zoek eens op Burner cleaning.

Succes

Rolf

(die in het rijtje Optimussen al een Explorer heeft staan)
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hi Rense,

Volgens mij ben je redelijk chemisch...

Wat ik bedoelde is dat vele branders de vergassing bewerkstelligen door een deel van de brandstofleiding door of vlakbij de vlam te laten lopen. De vergassing vindt dan plaats in dat stuk van de brandstofleiding. Dit stuk wordt ook wel regulator genoemd. EChter door de hoge temperaturen zullen er ook bestanddelen zijn die niet vergassen maar verkolen. Dit laat een heel moeilijk te verwijderen koolaanlag aan de binnen kant van de leiding achter. Dit is vooral het geval als je autobrandstoffen gebruikt. Zowle loodhoudend als ongelood bevatten deze zoveel toevoegingen doe slecht vergassen en makkelijk verkolen dat branders ervan gaan verstoppen. Vandaar dat je bij dit soort branders de regulator regelmatig moet vervangen. de regulator mag niet teveel brandstof krijgen, vandaar dat de elke brander een systeem van flow restrictie heeft ingebouwd (ook de niet regelbare branders). En ook dat is gevoelig voor vervuiling.

Optimus maakt over het algemeen gebruik van andere methode van vergassing. De vergassing vindt dan meer plaats in een soort kamer. Vervuiling van de kamer heeft niet zo snel invloed op de prestaties van de brander. Wel is het zo dat de flow restrictie belangrijker is. Immers ook bij vol geopende regelkraan, mag de vergassingskamer niet teveel brandstof krijgen. Vandaar dat regelmatig onderhoud van brandstof filter (Dat eigenlijk de funktie van flowrestricor heeft) en spindle belangrijk zijn. Tussen deze twee beperkte doorstroom openingen zit meestal een dikke brandstofleiding die dus niet echt gevoelig voor verstopping is. Verstopping zal bij een Optimus meestal in de buurt van spindle zijn (instroom of uitstroom) of bij filter en niet in de leiding zelf.

MVG

Rolf
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Terug
Bovenaan