Mythes in de buitensport


Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste buitensporters,

Voor Op Pad ben ik bezig aan een artikel waar ik jullie hulp van harte bij kan gebruikne. We willen een aantal hardnekkige mythes in de buitensport onderzoeken en ze ontkrachten dan wel bevestigen. Zaken waar je altijd al van hebt gedacht: 'Is dat eigenlijk wel zo?'. Denk dan bijvoorbeeld aan de ontploffende gastankjes in het vliegtuig of het verzoek om je banden leeg te laten lopen als je gaat vliegen. Waarom eigenlijk en is het wel waar? Ik denk aan een mythe of tien en we hebben er uiteraard al een aantal. Maar het zou geweldig zijn als jullie meedenken en we voor eens en altijd wat mythes op hun plek kunnen zetten. En wie weet kunnen we vanaf volgend jaar weer gewoon gastankjes meenemen aan boord. Of niet...

Groet,

Roel van den Eijnde
Op Pad
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hoi Roel,

Leuk onderwerp voor een artikel, mythbusters bij Op Pad!
Mijn bijdrage om eens verder te onderzoeken gaat over het voorkomen/tegengaan van hoogteziekte. Een klimvriend van mij in Rusland zweerde op Elbrus bij knoflook om de acclimatisatie te verbeteren. (leuk om dan een tentje te delen..)
Ook lees ik steeds vaker over het ginkgo biloa extract wat de acclimatisatie te bevorderen. Wellicht zijn er nog veel meer voorbeelden hiervoor te vinden (zoals het kauwen op coca bladeren, extra vitaminen slikken, hyperventileren...)

succes met het artikel,
groeten
russian_nomad

...die zich toch liever houd bij CLIMB HIGH, SLEEP LOW....
 
Over hoogteziekte gesproken....
Mij vriendin gebruikt één of ander medicijn/middel dat de hartslag verhoogt waardoor je meer zuurstof zou moeten opnemen wat dan tegen de hoogteziekte helpt. Volgens mij is nou juist één van de symptomen van hoogteziekte dat je hartslag stevig oploopt, dus of je dat nou stimuleren moet...?
Ander fabel over hoogteziekte: als je maar goed acclimatiseert kan je niks gebeuren. Nou, mijn vriendin woont dus al 8 jaar op 2400 meter hoogte (Mexico Stad) maar zodra ze boven de 3000 meter komt heeft ze last van hoofdpijn, misselijk etc. Aan de andere kant, ondergetekende kan je van zeeniveau in één keer op 4000 meter zetten en dan hobbel ik nog vrolijk over de keien zonder problemen (nou ja, wat kortademig). M.a.w. sommige mensen kunnen gewoon beter tegen de hoogte dan anderen.

En dan hebben we nog de mythe van het "zwelgaren" om naden van tenten met te stikken. (De term "zwelgaren" is een (uit de hand gelopen?) grap van Birdland)

Ennuh, anti-lek banden die niet lek kunnen. Vergeet het maar, een paar flinke gravel wegen in Nieuw-Zeeland en je rijdt continue lek...

Groetz,
Dennis
 
ola Russian nomad,

Wat hoogteziekte betreft is er op veel vlakken nog veel onduidelijk, dus om alles gelijk als mythe te bestempelen gaat misschien wat ver (hoewel er wel een paar wenkbrouwoptrekkende 'lokale' middeltjes zijn). Zo bestaat het vermoeden dat antioxydanten bijdragen aan een versnelde acclimatisering of in ieder geval het beter tegen de hoogte kunnen. Deze stoffen komen in redelijk grote mate voor in de middeltjes die je beschijft.

groet,
Richard
 
Tentjes "proppen" of "vouwen"
Ook hier geregeld gelezen: van het opvouwen van een tent zou de stof sneller slijten en zelfs scheuren doordat de vouw zwaarder belast wordt dan de rest van de stof.
In mijn ogen je reinste stierenuitwerpselen: je moet op microscopisch nivo precies op de zelfde plek vouwen en dan zoveel tientallen keren wil je uberhaubt ook maar iets merken aan de stof.
Ik heb nooit anders gedaan als tentjes opvouwen en nog nooit problemen mee gehad.


En de ontploffende gastankjes/fietsbanden: daar zit een kern van waarheid in, de plotseling dalende luchtdruk in een stijgend vliegtuig kan voor problemen zorgen



Yr DDraig Goch

R:Db Plas
http://www.twenot-forums.nl
 
Hoi,

>En de ontploffende gastankjes/fietsbanden: daar zit een kern
>van waarheid in, de plotseling dalende luchtdruk in een
>stijgend vliegtuig kan voor problemen zorgen

Dat met die fietsbanden lijkt me toch een fabeltje. In een racefietsband kun je 7 atmosfeer pompen, in een mountainbikeband 3-4 atmosfeer. Fietsbanden kunnen dus vrij veel luchtdruk hebben. Dan zal zo'n band toch niet ontploffen als de luchtdruk in het vliegtuig van 1 atmosfeer tot zeg 1/4 atmosfeer gaat. Het verschil in luchtdruk in een vliegtuig is nooit groter dan 1 atmosfeer. Dat kan zo'n bandje best hebben, lijkt mij.

Linda
 
Sterker nog, als je met je fietsie vanuit het platte Nederland een berhpas op rijdt van 2500m, dan heb je ook een drukverlies van 1/4 atmosfeer. En ik kan je uit ervaring verzekeren: mijn fietsbanden knallen niet op 2500m...

Groetz,
Dennis
 
In een vliegtuig beheersen ze de cabinedruk zo, dat er een druk heerst van alsof je rond de 2500 meter bent.
Maar ik denk dat we een beetje off topic raken zo.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
"Cotton kills!"
Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel daarvan waar is. In wat voor barre omstandigheden het dragen van een katoenen onderbroek nou echt dodelijk?
(Fjällräven G1000 stof bestaat bijvoorbeeld voor 35% uit katoen.)
 
>In een vliegtuig beheersen ze de cabinedruk zo, dat er een
>druk heerst van alsof je rond de 2500 meter bent.

Misschien dat een halfvergane brosse fietsband, die toch al op ploffen staat, het beetje drukverschil in een vliegtuig niet aankan maar een normale band wel lijkt me. Ik heb ook nog nooit gehoord van een gecrashed vliegtuig door een klappende fietsband, maar eventueel personeel dat het hoort schrikt natuurlijk wel van zo'n knal.

Idem gastankjes. Als die zo gemakkelijk zouden exploderen zouden er veel meer ongelukken mee gebeuren als ze op campings in de zon blijven staan. Uiteraard zijn de gevolgen hiervan veel groter. Ik denk dat ze bij de vliegmaatschappij vooral bang zijn voor lekkende tankjes.
 
Wandelstokken zijn slecht voor je evenwichtsgevoel

Roel,

Misschien een interessante: doet het veelvuldig gebruik van wandelstokken nou wel of geen afbraak aan je gevoel voor evenwicht in de bergen? Sommige mensen zeggen namelijk dat je ze juist niet moet gebruiken omdat je anders niet meer zonder kunt lopen, anderen zeggen juist dat je niet zonder moet lopen.. Wie heeft gelijk?

Raymond
 
GSM heeft invloed op electronisch kompas

Nog zo eentje: in het vliegtuig mag je je GSM niet aan laten staan, want daardoor zou de boordnavigatie negatief kunnen worden beïnvloed. Hetzelfde geldt dus(?) voor het electronische kompas in mijn horloge of GPS als ik een GSM in mijn rugzak heb??

Raymond
 
Muggen komen niet af op licht

O jee, ik raak op dreef ;)

Een tijdje geleden werd door iemand in de krant geroepen dat muggen helemaal niet op icht afkomen, maar op lichaamsgeur en warmte. Meteen werd er door een stel andere mensen geroepen dat die goede meneer (een insecten0kenner) geen gelijk had. Maar wie dan wel?

Raymond
 
Of deze:

Ik heb geen regenkleding nodig want daar, waar ik naar toe ga, is het altijd mooi weer.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
om aan te sluiten op het muggenverhaal, ik heb ook gelezen dat muggen vooral op de kleur blauw gek zijn, dat ze een hekel zouden hebben aan knoflook en dat ze extra actief worden vlak voor een flinke onweersbui.. of raken we nu toch weer wat off-topic ?

russian nomad
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):



banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan