Nieuwe Hanwags: inlopen?


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
B

barchetta

Guest
Een week of wat heb ik voor het eerst wandelschoenen gekocht. Omdat ik een brede voorvoet heb en mijn linkervoet een half maatje groter is dan mijn rechtervoet, is het kopen van schoenen geen onverdeeld genoegen. Was dat al zo bij het kopen van 'normale' schoenen, bij wandelschoenen was het nog lastiger. Uiteindelijk kwam ik uit op Hanwag Peru: dit waren de eerste schoenen die vrij goed zaten in de winkel. Even testparcoursje gelopen en geen centje pijn. Een paar dagen aangehad op mijn werk, maar omdat ik voornamelijk achter een computer heb gezeten zijn ze niet echt ingelopen. Daarna een zestal wandeltochtjes gemaakt varierend van een uur tot drie uur waarbij het volgende opvalt: eerst krijg ik last van pijn in mijn zool. Na een half uurtje verdwijnt dat langzaam totdat alleen een vaag ongemakkelijk gevoel overblijft. Daarna krijgen de beenspieren het wat onprettig. Meestal doen de scheenspieren wat pijn tijdens het lopen. Even een minuut of wat stilstaan brengt acuut verlichting. Na een uur is het meeste ongemak of pijn wel weg en blijft het ook wel weg. Na het wandelen komt vaak toch de pijn weer terug. Meestal kan ik dan de voet niet richting scheenbeen buigen, voor zover dat anders wel mogelijk is. Nu had ik begrepen dat wandelschoenen niet meer ingelopen hoeven te worden, maar voor schoenen uberhaupt lekker zitten moet je ze toch wel een flink aantal uur aan hebben gehad.
Wat mij echter tegenvalt is dat ik dit soort ervaringen niet eerder heb gehad bij andere, 'gewone', schoenen.
Omdat ik onbekend ben met de materie der wandelschoenen is mijn vraag deze: zijn de perikelen die ik heb toch redelijk normaal en hoort dat bij het inlopen en gaat het dus vanzelf weg, of is er toch wat anders aan de hand? Mijn voeten zitten op zich namelijk wel prettig in de schoen, zonder schuren, knelzitten of anderzins. Vergelijk ik de pasvorm met de schoenen die ik hiervoor gebruikte voor wandelingen dan merk ik niet direct verschil in pasvorm. Het is alleen dat de Hanwags hoge schoenen zijn en wat stugger.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

[laatste wijziging op 24-09-02 om 22:16][laatste wijziging op 24-09-02 om 22:15 ]Barchetta.

Ik vind persoonlijk dat het altijd beter is nieuwe schoenen in te lopen. Ookal zijn de tegenwoordige schoenen erg gemakkelijk wat dat betreft.
Wat mijns inziens ook mee speelt is dat je voeten en benen aan hoge schoenen, vooral de stijvere moeten wennen.
Als ik een tocht heb gepland op b.v. C schoenen, begin ik minimaal 2 weken van te voren al met de schoenen te dragen.
Ik ga er mee naar mijn werk, of gewoon even de stad in.
Hierdoor wennen mijn voeten en mijn benen aan het extra gewicht.

Een belangrijke blesure die je hiermee ook kunt voorkomen is een archillespees ontsteking. Duur erg lang om daar weer vanaf te komen en heeft gauw de neiging recidiverend te zijn.
Deze blesure kan vooral optreden als je de schoen aan de bovenkant te strak aantrekt.

Zodoende wennen je voeten beter aan de schoen, zodat je er in de vakantie minder problemen mee hebt en is de kans op pijntjes en blesures alweer een stukje minder.

C.M.
D'oude Vos.

(Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Ik heb weer een streek in gedachten).
 
wat ook nog kan helpen (zeker tegen archillespees-ontsteking) is een extra zooltje (in ieder geval onder de hak) te plaatsen waardoor je net in een iets andere stand loopt. ik heb ook zo'zooltje erin en als ik die eruit laat heb ik acuut last van mijn benen. verder is het inderdaad zo dat als je hoge schoenen of wat stuggere schoenen gaat dragen en dit niet gewend bent je last krijgt van je schenen. dit kan zelfs omslaan in scheenvliesontsteking, waar je ook erg moeilijk vanaf komt. gewoon de schoenen wat losser aan de bovenkant en in het begin toch nog even wisselen met andere schoenen. oftewel de hanwags rustig inlopen. alleen dan ben je hanwag peru's inlopenderwijs lekker bezig

heaven is waiting, but waiting is hell}>
 
mm, ik heb dezelfde soort voet geloof ik, al is rechts wat groter dan links :) (was gister ook een probleem bij het huren van klimschoenen).

Zal dat merk ook eens in gedachten houden, als ik nieuwe schoenen ga kopen.

Mijn huidige bergschoenen (buiten+binnen van leer) heb ik in twee dagen op kantoor ingelopen, dit was voldoende. Heb het weekend erna een flinke tocht gelopen, zonder problemen. Problemen zoals jij krijg ik hooguit als ik meer dan 30km loop. Hopelijk gaat het bij je vanzelf wel over...

grtz
Henk

The Recumbent Architecture Pivo
 
problemen met scheenbeenspieren zie je veel bij snelwandelaars, er zijn speciale oefeningen voor om ze te trainen. Een aantal kun je vinden op de site van Niko van Hagen: http://home.planet.nl/~hagen357/, kopje training/ gymnastiek. Maar ik denk dat andere zooltjes een groot deel van de problemen kunnen wegnemen.
Paul
 
Als ik het zo hoor zijn de Hanwags te stijf voor jou. Ik weet niet wat je doel is met de schoenen (zware bergtochten of het mindere zware werk, m.a.w. heb je C of B schoenen nodig ) maar als het niet al te 'heavy' wordt kan ik je een ander merk aanraden: Garmont.
Stevige zool, geschikt voor brede voorvoet en toch een flexibele bovenschoen.

Succes:)
 
Bedankt voor alle reacties en tips. Ik zal informeren voor andere zooltjes en de schoenen echt gaan inlopen. De Hanwags die ik heb zijn trouwens B-schoenen. Na jaren met gewone schoenen gelopen te hebben en steeds beperkt te zijn waar ik kan lopen wilde ik wandelschoenen hebben waarmee ik ook in de heuvels en op onverhard kan lopen. Mocht het uiteindelijk toch niks worden met de Hanwags dan zal ik de tip over Garmont proberen.

groeten,
barchetta
 
[laatste wijziging op 08-10-02 om 20:24]Even een stukje tekst uit een artikel wat volgens mij de lading wel wat dekt. Ik heb zelf ook onderstaande blessure gehad en kan je wel vertellen dat het zeer verstandig is om tijdig gas terug te nemen of zelfs tijdelijk te stoppen met je activiteit.
De blessure kan anders bijzonder hardnekkig worden, waardoor je gedwongen bent nog langer "binnen" te zitten !

<quote>
Beenvliesonsteking, in sommige oudere literatuur ook nog wel shin-splints genoemd, is een blessure die veel sporters parten speelt. Soms zelfs dusdanig sterk dat het sporten voor een lange periode onmogelijk of slechts zeer beperkt en dan ook vaak nog met veel met pijn mogelijk is.

In de eerste fase, de beginfase, beginnen TSS-klachten vaak met een licht gevoel van vermoeidheid of spierpijn in de kuit. Na enige rust gaan de klachten o.h.a. vanzelf weer over. En de verleiding is dan natuurlijk ook erg groot om maar gewoon door te trainen.
In de tweede fase, de gevorderde fase, geeft rust al weinig tot geen afname van de klachten meer. De pijnklachten zijn blijvend en worden erger in intensiteit. Er ontstaan vaak sterke drukpijnlijke plaatsen aan de binnenzijde op, en naast, het scheenbeen. Over het algemeen kun je als regel aannemen dat de klachten het eerst aan de onderzijde ontstaan, en zich dit, naarmate de klacht verergert, ook meer naar boven toe uitbreidt.
Ook zijn er vaak kleine "korreltjes/rijstekorreltjes" op het bot voelbaar. Dit is een direct tastbaar gevolg van de irritatiereactie van het beenvlies.
In fase drie, de stabiele fase, kan zelfs het normale functioneren sterk zijn belemmerd. De pijn kan overheersende vormen aannemen, terwijl van een normale voet/been functie soms zelfs geen sprake meer is.
<...>

Hier de link naar het volledige artikel;
http://www.fysio-groningen.nl/artikelen.asp?artikel_id=6

Sterkte en succes.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan