Nieuwsgierig!! Maar wil graag meer weten??


Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

mijn naam is Arthur (56), en ben beginner op dit forum. Sinds 3 jaar "doe" ik geocaching in NL en op Kreta. Mijn vriendin loopt graag de korte caches mee (5-8 km), terwijl ik liever de langere afstanden volg, op Kreta ga ik bijvoorbeeld altijd alleen, omdat de caches dan vrijwel altijd OP een berg liggen en dat vind ze niet prettig.
Nu wil ik graag mijn "pad" verder verrijken met hiking (bergwandelen?) overigens met toestemming van m'n partner. Ik zoek voornamelijk naar een basis. Zowel in uitrusting als in overige zaken, indien je raad of advies hebt, of mij wilt attenderen op threads in dit forum houdt ik mij zeer aanbevolen.

Plannen: de eerstkomende maanden houdt ik mij vooral bezig met wandeltraining, voor mij, zie ik mij als voorbereiding een wandeltocht door de Ardennen maken, echter welke GR dat is, weet ik nog niet, (ik weet nog niet eens welke GR daar loopt). Maar via www heb ik wel mijn uiteindelijke doel gezien en dat zou de GR10 moeten zijn, daar baseer ik dan ook mijn voorgaande vragen op. Een dergelijke tocht zou ik uiteindelijk graag alleen willen ondernemen, maar als voorbereiding zou ik dat ook wel eens willen doen met (een paar) anderen. Voorlopig hou ik het bij voorbereiden, zoeken, verkennen en vragen stellen. Alvast bedankt voor je inbreng.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hoi Arthur, Welkom.

Goed een open deur: ga naar je locale kampeer-/buitensportboer en laat je informeren. Soms tref je een goede verkoper, soms niet, maar desondanks kan hij/zij je wel het eea in de winkel laten zien zodat termen als slikrand, load lifter en klik brander je wat meer zeggen.

En ik heb een mooie link voor je: http://www.groteroutepaden.be/

Eins
 
Welkom op deze site, Arthur.

Een andere open deur ...
Je vragen zijn erg algemeen. Met concrete vragen kunnen de lezers van het prikbord meer gericht antwoorden.

Ga eerst eens op een regenachtige zondag uitgebreid lezen op dit prikbord. Gebruik daarbij de zoekfunctie. Er zijn namelijk al zoveel van deze vragen gesteld én beantwoord, dat er een schat van informatie voor je klaar ligt, méér dan je in een middag aan kan. Neem het tot je en laat het bezinken. Daarna worden de vragen vanzelf specifieker.

Veel leesplezier!

Marla
 
Het klinkt als je moet oefenen om te wandelen met een rugzak en leren een rugzak goed in te pakken. Voor een stevoge tocht heb je in elk geval goede wandelschoenen nodig. Daat kan een buitensportwinkel je aan helpen. Een je hebt een stevige ruime rugzak nodig. Die kun je kopen in elk prijsklasse die je aanstaat, maar hij moet wel bij je rug passen en vaak krijg je waar je voor betaalt. Ook hier zou een winkel je moeten kunnen helpen.
 
Hoi Arthur,

>of mij wilt attenderen op threads in dit forum houdt ik mij zeer
>aanbevolen.
Neem aan dat je deze al gelezen hebt: http://www.hiking-site.nl/prikbord.php/129/13200

Verder is het wellicht zinvol om in mei naar het buitensport-weekend te komen. Dan kun je aan andermans materiaal snuffelen, goedkoop tweedehands materiaal aanschaffen en tevens met al je eventuele vragen bij andere deelnemers terecht: http://www.hiking-site.nl/prikbord.php/138/11109

Groeten,

Raymond
 
Nou Hikers,

dit zijn al heel wat suggesties, draadjes en antwoorden. Zodoende kan ik gaan zoeken naar het formuleren van specifieke vragen.
Vandaag heb ik de wandelgids GR10 van Ton Joosten aangeschaft, daarin staat bij materiaallijst o.a. lidmaatschapskaart van een bergsportvereniging, via google kwam ik uit bij de NKBV, maar die wandelen vooral in de Alpen, in ieder geval ga ik m'n licht eens opsteken op de bergsportdag a.s. zondag 15 maart. Vinden jullie dat belangrijk zo'n lidmaatschap? Nog een specifieke: ik heb aan m'n voeten 2 Lowa hoog model, met Gore-Tex, ik meen een zogenaamde type "B", dat is toch goed genoeg voor de Pyreneeën? Op Kreta voldoen ze uitstekend. Ik woon in de buurt van Spaarnwoude en ben vandaag begonnen met de wandeltraining, in Spaarnwoude hebben ze o.a. een heuvel die je op verschillende manieren kan nemen, via een voetpad, via rotsblokken, via een trap of via een combinatie van trap/voetpad, ik heb genoten zo voor een paar uurtjes, hier ga ik om de dag mee door en volgende week maar eens lopend naar het werk (15 km). Denkend aan mijn toekomstplannen, lees: GR10, naar welk niveau zou ik m'n conditie moeten opbouwen? Ikzelf denk dat ik minimaal 6 uur met volle bepakking moet kunnen lopen, of neem ik dan teveel "hooi op de vork", ik ga er wel langzaam naar toe werken hoor.

Alvast bedankt voor jullie commentaar. Arthur
 
Met nog 2 vragen.

Is een zogenaamde tarp, goed bruikbaar i.p.v. een tent? En, her en der kom ik de term "kaart en kompas" tegen. Vanuit mijn hobby geocaching maak ik echter gebruik van een GPS, kan ik daar ook mee uit de voeten in de Pyreneeën, of is het toch verstandiger om kaart/kompas te gaan leren/gebruiken?

Arthur
 
-Bij slecht weer, wat het in de Pyreneeen kan zijn, is een tarp niet aan te bevelen. Ik zou voor een 1-persoons tent gaan.
-GPS is leuk maar wat als de batterijen op zijn of er geen ontvangst is. Moet je toch wel met kaart en kompas overweg kunnen in de bergen.
-Lid worden van NKBV is alleen nuttig mocht je vaak in berghutten overnachten, aangezien je dan korting krijgt of als je hun speciale bergsport-reisverzekering wilt hebben.
 
Duidelijk Laurens,

'k ga op zoek naar een goede 1 persoons tent (heb je daar ook advies over?) en ik ga zoeken naar informatie hoe ik kaart/kompas moet gaan gebruiken, ik ben een geocacher dus dan gebruik je enkel een GPS, vandaar mijn vraag. Aangezien ik de tocht(en) in/met tent wil doen lijkt mij een lidmaatschap NKBV overbodig, hoewel een verzekering weer wel een overweging waard is. Tnx voor je snelle reactie.
 
Voordeel van frankrijk is dat de staat reddingen in de bergen voorlopig nog schijnt te betalen.
Gewoon een goede konditie hebben en een beetje mentale veerkracht lijkt een goed uitgangspunt.
Het is toch vooral onderweg dat je aan je conditie werkt.
De gr10 is over het algemeen goed gemarkeerd. Fout lopen zal over het algemeen niet zo'n probleem zijn.
 
Voor kaart en kompas: http://www.hiking-site.nl/navigatie_kompas_cursus.php

Goede reisverzekering die ook in de bergen alles dekt (normale verzekering is meestal alleen op gebaande paden) is wel aan te bevelen. Mocht je een keer gered moeten worden als er wat is.

Voor een tent, de tentententoonstellingen komen er weer aan, dus eentje bezoeken kan geen kwaad dan heb je een idee wat er op de markt is. Hier op de site zoeken op 1-persoonstent geeft denk ik ook wel genoeg resultaten.
 
Zoals Laurens al zegt is een kaart en kompas wel nuttig ivm back up als je GPS het begeeft.
De NKBV heeft voor een paar tientjes per jaar ook een bergsport verzekering. Deze dekt ook bergreddingen. Dat is voor mij althans de belangrijkste reden om lid te zijn.

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
Niemand heeft nog geantwoord op je vraag over je conditie. Het is inderdaad gebruikelijk om tochten te maken waarbij je zo'n 6 uur per dag wandelt. Met tussendoor korte en langere pauzes. Hoe lang je pauze houdt, is vaak afhankelijk van het weer. Met regen is een lange pauze vaak niet erg aantrekkelijk.

Maar staar je niet blind op die 6 uur. Iedereen maakt zo lange dagen als waar hij zin in heeft. Je kunt ook veel korter wandelen of veel langer. Je hoeft de dagafstanden in wandelgidsjes ook niet blind te volgen, maar gewoon indelen in etappes die bij jouw conditie passen. En je kunt ook wandelen zonder gidsje, gewoon over wandelpaden die op de kaart staan.;-)

Linda
 
Nou dan ook maar even een duit over basisconditie. Als je nonstop (hooguit even 10 minuten uitpuffen om fatsoenlijk te drinken en even wat bammetjes in je handen te stoppen)) in NL 4 uur achter elkaar kan lopen met volledige bepakking dan ben je wel rijp voor trektochten. Gaandeweg tijdens een trektocht breid je die basisconditie uit. Naarmate de week vordert kom je iedere dag een stukje verder. Plan dus in het begin geen grote afstanden (lees meer dan 6 opgegeven wandeluren).
 
Verder kan het zaak zijn om je knieën te trainen op bergafwaarts lopen met een rugzak. Ik heb wel eens gewandeld met iemand die een goede conditie had, maar die nooit in de bergen liep. Zij liep op sportschoenen, wat ook een rol kan hebben gespeeld. Maar zij kreeg na een lange dagwandeling met de volgende dag een flinke afdaling echt veel last van haar knieën en kon bijna niet meer lopen.

Linda
 
Gelukkig maar dat jullie zoveel weten en fijn dat je dat aan mij wil meedelen, ben er heel blij mee. De tip over "zoeken" brengt mij inderdaad op allerlei informatie waar ik meestal wel wat aan heb, het is echt een bron van kennis. Bedankt voor jullie commentaar en ik houd me natuurlijk aanbevolen voor nog meer (on)gevraagde tips.

Ik wil 2009 vooral gebruiken om te trainen om de basisconditie te pakken te krijgen(ook omdat we gaan verhuizen), wellicht wel een weekje eens kijken in de Pyreneeen of het me inderdaad aanstaat en dan misschien in 2010 een deel (of helemaal misschien) de hele route.

Maar dan een persoonlijke vraag. Stel ik doe DE GR10, bijvoorbeeld eind juni 2010, dan ben ik wel 58. In gidsen en zo, staan van die (niet) leuke tochten voor 50+, ik vraag mij werkelijk af ben ik niet te oud voor zulke "grappen". Aan de andere kant zou ik graag zo'n grote fysieke prestatie voor mezelf neer willen zetten. Wat denkt het forum?
 
Ik ken gepensioneerden die nog lopen als kieviten met volledige bepakking op hun rug. Ben in de Alpen op de GR5 boven de 2250m wel eens een 80-plusser tegengekomen. Die liep welliswaar niet meer zo fief en zwaar, maar met een dagzakje liep hij nog wel vrolijk van hut naar hut in z'n eigen tempo.

Dus het ligt geheel aan je eigen gestel, heeft weinig met leeftijd te maken.

Over knieen in bergen, ja idd dat is een grote valkuil. Train je knieen aanvullend door liften over te slaan, neem treden met 2 treden tegelijkertijd en goed doorzakken. Neem in de bergen stokken mee voor de afdalingen (leer er wel goed mee lopen anders doet het meer schade dan goed). En zorg dat je kniebanden bij je hebt, dat scheelt ook.

Een flinke afdaling achterelkaar op een dag (je moet je eigen grenzen leren kennen) is meer dan genoeg, doe nooit ongetrained twee flinke afdalingen op een dag dan loop je de volgende dag echt niet meer.
 
>Wat denkt het forum?

Het forum denkt niks.
Iedereen heeft zijn eigen mening over dingen.
Het kan ook wel eens verschillen hoor.
Maar je hebt 58 en 58 ;-)

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Dus....kom ik aan op m'n werk. En denk dan terug aan het forum van de hiking-site. Gisteren iets gelezen over traplopen. Ben daar meteen aan begonnen, gelukkig had ik 's middags nog een vergadering op een andere locatie, met nog meer trappen. M.a.w. bedankt voor de tip: voor mij geen lift(en) meer.
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan