Omnifuel vs Nova


Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi,

Ik heb al een tijdje een expeditie brander op m'n verlanglijstje staan maar kan echter de knoop maar niet doorhakken. De branders die het beste passen bij mij wensen zijn de Primus Omnifuel en de Optimus Nova, ieder met zo z'n voor en nadelen.

Belangrijkste is dat de brander betrouwbaar, solide, veilig en makkelijk in het veld te gebruiken en onderhouden is. Aanvullend komen wensen als gewicht, grootte, regelbaar vermogen, type brandstoffen, etc om de hoek kijken.

Hoewel het gebruik van Coleman fuel in westerse landen het gemakkelijkst is zal wereldwijd gezien kerosene/paraffin/petroleum de beste optie zijn omdat het bijna overal te krijgen is. Als tweede optie zijn de autobrandstoffen als benzine en diesel waarbij de laatste het meest gebruikelijke is in de bush.

De Nova is gebouwd voor kerosene met uitwijkmogelijkheden naar andere brandstoffen, de Omnifuel is door de verwisselbare jets te optimaliseren voor alle brandstoffen maar hierdoor weer een stuk complexer. Het feit dat de Omnifuel ook gas kan gebruiken is leuk maar voor mij niet relevant genoeg, een Nova waarbij je tijdens het branden z'n jet kan schoonmaken wordt ik dan wel weer warm van.

Ik ping pong dus heen en weer tussen de compacte, solide en KISS proof Nova en de Omnifuel met z'n democratische performance voor alle brandstoffen.

Wat zijn jullie ervaringen met 1 van beide branders aangaande;
- Betrouwbaarheid en onderhoud
- Performance met kerosene en diesel
- Lekken van de koppeling met de pomp
- Etc....

Thnx,
Jan Anne
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Mijn ervaring met zulke branders is beperkt tot een winterkampeertocht met een Primus Varifuel (enkel vloeibare brandstof) een week geleden, maar die is 100% positief. Ik heb het toestel voor gebruik een keertje uit elkaar gehaald om te weten hoe het allemaal werkt, en ik was onder de indruk.

Je noemt de verwisselbare jets een complicatie, maar dat is het helemaal niet, twee onderdelen losschroeven en je kan de ene jet afschroeven en de andere opschroeven; net een moertje vervangen door een ander (gereedschap is bijgeleverd).

Schoonmaken van de jet is ook heel makkelijk, gewoon even met het bijgeleverde draadje door de jet-opening prikken en je bent klaar, geen last met 'automatisch reinigende naaldjes' die hun werk toch niet altijd goed blijken te doen of zo.

Verder is het gebruik makkelijk, er is nog geen verspilde benzine of vuile fles/handen aan te pas gekomen.

Op de website van globetrotter vind je heel wat Primus gebruikerservaringen, en die zijn quasi unaniem positief.

(had ik nu maar aandelen in Primus :)
 
>
>Wat zijn jullie ervaringen met 1 van beide branders
>aangaande;
>- Betrouwbaarheid en onderhoud
>- Performance met kerosene en diesel
>- Lekken van de koppeling met de pomp
>- Etc....
>
>Thnx,
>Jan Anne
>

Hallo,

Ik heb de Optimus Nova gebruikt tijdens een 11 daagse hike in Groenland tijdens enkele kortere tochten. De brander doet het goed op benzine en was makkelijk tijdens het gebruik. Vooral het leegbranden van de brandstofleiding is een erg handige eigenschap. Geen lekkage of andere problemen gehad.

Ook heel handig is het doorprikken/schoonmaken van de brander door het schudden van de ingebouden naald. Heel makkelijk en geen gedoe. Enige nadeel vind ik eigenlijk het hoge gewicht van de brander (428 gram + fuel bottle) maar daar staat het gebruiksgemak en de veelzijdigheidd weer tegenover.

Toppie brandertje lijkt mij zo, ik heb verder geen ervaring met de Primus Omnifuel.

Succes!
Marc
http://www.tramping.tk/
 
Heb enkel ervaring met de OmniFuel. Wel erg goede.
Qua betrouwbaarheid zit hij super. Na een week Noordpool-winterkamperen is mijn vriendschap tegenover dit brandertje nog sterk toegenomen.
Ik heb wel enkel met loodvrije benzine ervaring.

Schoonmaken valt goed mee, enkel de preheating pad is wat vervelend bij de schoonmaak. Met lekken e.d. nog geen last gehad.

Moest ik opnieuw een brandertje kunnen kiezen, ik zou misschien wel voor de Primus Gravity gaan. Ik weet niet of die nadelen heeft t.o.v. de Omni behalve dat hij geen gas brandt, maar hij is wel een stuk lichter en ook wat stabieler wegens laag-bij-de-gronds.

tot zover mijn bijdrage.

succes met je aankoop (welke het ook wordt :))
 
De Nova gebruik ik al enige jaren, ik vind het fijn dat ik géén nippels meer hoef (gebruikte vroeger een Optimus explorer) te wisselen. De andere voordelen zijn bekend (leiding leeg blazen, compact, simmeren en redelijk stabiel)
 
De Nova gebruik ik al enige jaren, ik vind het fijn dat ik géén nippels meer hoef (gebruikte vroeger een Optimus explorer) te wisselen. De andere voordelen zijn bekend (leiding leeg blazen, compact, simmeren en redelijk stabiel)
 
Hi JAO

>>De Nova is gebouwd voor kerosene met uitwijkmogelijkheden naar
>andere brandstoffen,

Dit is niet helemaal waar. De NOVA is een volwaardige brander voor alle vloeibare brandstoffen (m.u.v. alcoholen ect.). Vaak wordt gedacht dat de NOVA een soort gemiddelde sproeier (jet) heeft die het best geschikt is voor een brandstof en iets minder geschikt is voor andere. Het verschil met andere multifuel branders zoals de Primus en ook de branders van MSR en Coleman is de wijze waarop de brandstof wordt vergast. De NOVA vergast de brandstof niet in een smalle regulator pijp, maar meer in een soort kamer. De levert niet alleen snelle voorverwarm tijden, maar vooral ook geleidelijker en vollediger vergassing van de brandstof. Met name bij zwaarder brandstoffen levert dit schoner verbranding en nagenoeg geen vervuiling voor de feitelijke verbranding. Verstopte brandstof leiding of regulator als gevolg van roet vorming bij onvolledige vergassing komen dan ook niet of nauwelijks voor.

Dus als betrouwbaarheid, Field Servability EN regelmatig gebruik van petroleum of diesel je criteria zijn dan is de NOVA de winner. Als je overwegend schone brandstoffen en met name Coleman gebruikt dan zijn beide branders gelijkwaardig

MVG

Rolf
 
Hi JAO

>>De Nova is gebouwd voor kerosene met uitwijkmogelijkheden naar
>andere brandstoffen,

Dit is niet helemaal waar. De NOVA is een volwaardige brander voor alle vloeibare brandstoffen (m.u.v. alcoholen ect.). Vaak wordt gedacht dat de NOVA een soort gemiddelde sproeier (jet) heeft die het best geschikt is voor een brandstof en iets minder geschikt is voor andere. Het verschil met andere multifuel branders zoals de Primus en ook de branders van MSR en Coleman is de wijze waarop de brandstof wordt vergast. De NOVA vergast de brandstof niet in een smalle regulator pijp, maar meer in een soort kamer. De levert niet alleen snelle voorverwarm tijden, maar vooral ook geleidelijker en vollediger vergassing van de brandstof. Met name bij zwaarder brandstoffen levert dit schoner verbranding en nagenoeg geen vervuiling voor de feitelijke verbranding. Verstopte brandstof leiding of regulator als gevolg van roet vorming bij onvolledige vergassing komen dan ook niet of nauwelijks voor.

Dus als betrouwbaarheid, Field Servability EN regelmatig gebruik van petroleum of diesel je criteria zijn dan is de NOVA de winner. Als je overwegend schone brandstoffen en met name Coleman gebruikt dan zijn beide branders gelijkwaardig

MVG

Rolf
 
Hi Jan Anne,

Je hebt gelijk, de gebruikte vergassingstechniek is vrijwel dezelfde geworden. Wat mij betreft zijn deze twee branders dan vrijwel gelijkwaardig (als je gas buitenbeschouwing laat!!) Ongeveer even zwaar, even krachtig beide van gerenomeerde fabrikanten. Blijft over het vergelijken van contructie details. Kritische punten zijn:

1. de pomp, lijken mij beide erg goed. Let wel op bij Optimus komt er een nieuwe pomp aan. De oude (aluminium)pomp heeft zicht erg goed bewezen, de nieuwe nog niet.
2. connectie slang aan pomp. Primus kent ik niet zo. De Optimus is erg goed. Gebruikt exact dezelfde techniek als ik persoonlijk ken uit de hydrauliek. Zeer consistent, stevig. Enige is zorg dat kogeltjes in sluiting blijven draaien, Dit geldt eigenlijk voor elke hydraulische snelkoppeling.
3. connectie van brander aan branderhuis. Is eigenlijk het enige zwakke punt van de NOVA . Als je centrale bout te strak draait kan bij afkoelen de centrale bout afbreken. Daarom zit er een springveer onder de bout. IS bij nieuwere NOVA's beter opgelost doordat brander niet meer volledig vrij kan draaien in branderhuis. Bij Primus is dat meer een centraal scharnierpunt waar ook de poten om draaien geloof ik. Niets mis mee dacht ik.

Kortom het is vooral welke je leuker vindt. Verschillen zijn marginaal. zelf zou ik kiezen voor de NOVA, vanwege bewezen techniek (mijne is alweer 8 jaar oud), die ook buiten de branderwereld wordt gebruikt en verkrijgbaar is (oa hydraulische koppeling) en en vooral vanwege de Magic Needle. Maar dan wel met de alluminium pomp. Ben benieuwd wat jij gaat kiezen.

Succes

Rolf

P.S.

voor de echte fanaten: een "roarer" zegt eigenlijk niets over type vergassing, maar over de vorm van de brander kop. De plaat waar het lucht/brandstof mengsel tegen aan spuit en ontsteekt. In de dagen dat Optiums en Primus nog uit dezelfde facbriek kwamen kon je bij vele branders kiezen welke brander kop je wilde. Een branderkop die op perfecte verbrandig was ontworpen, die lichter was, maar veel lawaai produceerde (vandaar "roarer"), of eentje die mede ontworpen was om lawaai te beteugelen, iets minder efficient was, maar veel stiller en ook veel zwaarder. Meeste outdoor fanaten kozen uiteraard de luidruchtige en stoere "roarer". De meeste boeren en andere domestic gebruikers, kozen voor de "silent".
 
Hi Jan Anne,

Je hebt gelijk, de gebruikte vergassingstechniek is vrijwel dezelfde geworden. Wat mij betreft zijn deze twee branders dan vrijwel gelijkwaardig (als je gas buitenbeschouwing laat!!) Ongeveer even zwaar, even krachtig beide van gerenomeerde fabrikanten. Blijft over het vergelijken van contructie details. Kritische punten zijn:

1. de pomp, lijken mij beide erg goed. Let wel op bij Optimus komt er een nieuwe pomp aan. De oude (aluminium)pomp heeft zicht erg goed bewezen, de nieuwe nog niet.
2. connectie slang aan pomp. Primus kent ik niet zo. De Optimus is erg goed. Gebruikt exact dezelfde techniek als ik persoonlijk ken uit de hydrauliek. Zeer consistent, stevig. Enige is zorg dat kogeltjes in sluiting blijven draaien, Dit geldt eigenlijk voor elke hydraulische snelkoppeling.
3. connectie van brander aan branderhuis. Is eigenlijk het enige zwakke punt van de NOVA . Als je centrale bout te strak draait kan bij afkoelen de centrale bout afbreken. Daarom zit er een springveer onder de bout. IS bij nieuwere NOVA's beter opgelost doordat brander niet meer volledig vrij kan draaien in branderhuis. Bij Primus is dat meer een centraal scharnierpunt waar ook de poten om draaien geloof ik. Niets mis mee dacht ik.

Kortom het is vooral welke je leuker vindt. Verschillen zijn marginaal. zelf zou ik kiezen voor de NOVA, vanwege bewezen techniek (mijne is alweer 8 jaar oud), die ook buiten de branderwereld wordt gebruikt en verkrijgbaar is (oa hydraulische koppeling) en en vooral vanwege de Magic Needle. Maar dan wel met de alluminium pomp. Ben benieuwd wat jij gaat kiezen.

Succes

Rolf

P.S.

voor de echte fanaten: een "roarer" zegt eigenlijk niets over type vergassing, maar over de vorm van de brander kop. De plaat waar het lucht/brandstof mengsel tegen aan spuit en ontsteekt. In de dagen dat Optiums en Primus nog uit dezelfde facbriek kwamen kon je bij vele branders kiezen welke brander kop je wilde. Een branderkop die op perfecte verbrandig was ontworpen, die lichter was, maar veel lawaai produceerde (vandaar "roarer"), of eentje die mede ontworpen was om lawaai te beteugelen, iets minder efficient was, maar veel stiller en ook veel zwaarder. Meeste outdoor fanaten kozen uiteraard de luidruchtige en stoere "roarer". De meeste boeren en andere domestic gebruikers, kozen voor de "silent".
 
Zo leert een mens nog eens iets van de geschiedenis ...

Mijn bijdrage aan deze posting beperkt zich tot gebruikerservaringen met de een paar omnifuels. Gas, loodvrije- en kookpuntbenzine doet hij het prima op. Diesel en petroleum moeten nog getest worden. Geen lekkage wanneer je de fles omdraait en de brander(slang) helemaal leegbrandt omdat de druk eraf gaat. Sproeier wisselen is slechts een kwestie van de verdeler (kennelijk een roarer genaamd) eraf klikken en het sproeiermoertje vervangen. Fluitje van een cent. Alleen de verdeler er weer opklikken is soms even prutsen. Wat ik erg fijn vind is de fijnafsteller bij de omnifuel. De ergopomp doet het ook prima (geen per ongeluk geschaafde vingerkootjes meer). Maar zoals gezegd zal het dus een kwestie van smaak worden.

Succes met kiezen!

Groets, Rutger
 
Zo leert een mens nog eens iets van de geschiedenis ...

Mijn bijdrage aan deze posting beperkt zich tot gebruikerservaringen met de een paar omnifuels. Gas, loodvrije- en kookpuntbenzine doet hij het prima op. Diesel en petroleum moeten nog getest worden. Geen lekkage wanneer je de fles omdraait en de brander(slang) helemaal leegbrandt omdat de druk eraf gaat. Sproeier wisselen is slechts een kwestie van de verdeler (kennelijk een roarer genaamd) eraf klikken en het sproeiermoertje vervangen. Fluitje van een cent. Alleen de verdeler er weer opklikken is soms even prutsen. Wat ik erg fijn vind is de fijnafsteller bij de omnifuel. De ergopomp doet het ook prima (geen per ongeluk geschaafde vingerkootjes meer). Maar zoals gezegd zal het dus een kwestie van smaak worden.

Succes met kiezen!

Groets, Rutger
 
Hoi Jan Anne,

Heb zelf al enige jaren de nova. Doet het goed, maar moet zeggen dat hij met petroleum matig brand, diesel werkt wel goed. Waarschijnlijk wist je het al, maar als je petroleum of diesel gebruikt heb je nog iets nodig om te voorverwarmen, want deze 2 brandstoffen zelf gebruiken voor voorverwarmen gaat moeilijk omdat ze niet echt willen branden als je er een lucifer bijhoudt....
Iets anders over die bout aan het brander huis; sinds gisteren kan ik de moer niet meer aandraaien omdat het schroefdraad kapot is. Of de moer kapot is (dat hoop is) of de bout weet ik niet, maar ik moet er nog 1 dag op koken dus dat zoek ik komende week thuis wel uit. Overigens kan je er nog steeds op koken, alleen zit de kop wat losjes in het branderhuis. Anyway, die boutverbinding van de nova heeft dus inderdaad issues...

Groetz uit Dunedin,
Dennis

- Zondag weer thuis, beuhhh -
 
Hoi Jan Anne,

Heb zelf al enige jaren de nova. Doet het goed, maar moet zeggen dat hij met petroleum matig brand, diesel werkt wel goed. Waarschijnlijk wist je het al, maar als je petroleum of diesel gebruikt heb je nog iets nodig om te voorverwarmen, want deze 2 brandstoffen zelf gebruiken voor voorverwarmen gaat moeilijk omdat ze niet echt willen branden als je er een lucifer bijhoudt....
Iets anders over die bout aan het brander huis; sinds gisteren kan ik de moer niet meer aandraaien omdat het schroefdraad kapot is. Of de moer kapot is (dat hoop is) of de bout weet ik niet, maar ik moet er nog 1 dag op koken dus dat zoek ik komende week thuis wel uit. Overigens kan je er nog steeds op koken, alleen zit de kop wat losjes in het branderhuis. Anyway, die boutverbinding van de nova heeft dus inderdaad issues...

Groetz uit Dunedin,
Dennis

- Zondag weer thuis, beuhhh -
 
Beste Jan-Anne,

Gezien de problematiek rondem het meenemen van branders in vliegtuigen
kwam ik tot de conclusie dat mijn coleman featherlite 442 door zijn
uiterlijke kenmerken snel ontdekt en dus afgenomen wordt.
Ik moet dus een andere brander kopen, na het een en ander hier gelezen te hebben heb ik besloten de optimus nova te kopen en deze heb ik hier
http://www.qvist.nl/OC SHOP branders.htm voor een mooie prijs kunnen vinden namelijk 124,50.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

gr
david
 
Beste Jan-Anne,

Gezien de problematiek rondem het meenemen van branders in vliegtuigen
kwam ik tot de conclusie dat mijn coleman featherlite 442 door zijn
uiterlijke kenmerken snel ontdekt en dus afgenomen wordt.
Ik moet dus een andere brander kopen, na het een en ander hier gelezen te hebben heb ik besloten de optimus nova te kopen en deze heb ik hier
http://www.qvist.nl/OC SHOP branders.htm voor een mooie prijs kunnen vinden namelijk 124,50.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

gr
david
 
Hi Dennis,

>Iets anders over die bout aan het brander huis; sinds gisteren
>kan ik de moer niet meer aandraaien omdat het schroefdraad
>kapot is. Of de moer kapot is (dat hoop is) of de bout weet ik
>niet

Als de moer kapot is, is dit makkelijk te verhelpen, een gewone M10 moer past er goed op. Wel is het zaak om onder de moer een stevige spring veer te leggen en de moer eerder te los als te strak te draaien.De brander MOET redelijk makkelijk heen en weer kunnen draaien in het huis. (nieuwere modelen hebben een nokje in de zijkant van het huis om deze beweging te beperken) Deze springveer neemt krimpen en rekken van brander voor hun rekening.Een te strak aangedraaide moer leidt uiteindelijk tot afscheuren van de centrale bout. In nieuwere onderhoudssetjes zitten tegenwoordig zowel een nieuwe moer als nieuwe springveer. Deze zijn van beter hittebestendig materiaal als de "gewone bouwmarkt" moer en kun je dus beter gebruiken, maar voor tijdelijke reparatie kun je elke M10 moer en springveer nemen zolang je maar ruimte geeft voor rek en krimp. (op elke fiets zitten wel M10 moertjes die je even kan lenen). Om die ruimte te geven kun je best de springveer voor montage iets open buigen. Als na montage de springveer helemaal plat onder de moer zit, zit hij bijna zeker weten te strak !!!.:)

Wat ook kan is dat je de moer er niet meer afkrijgt en de centrale bout meedraait. Dit betekent dat hij al ingescheurt is en op het punt van breken staat. x( elke Optimus dealer, wereldwijd, zal vervolgens je brander omruilen voor nieuwe. Indien voorradig alleen branderkop zelf, indien niet voorradig complete brander. Dat is dan weer heel goed van Optimus.:)

Kapotte draad van de bout ben ik nog niet tegengekomen.

Bovenstaande laat het enige zwakke punt van de NOVA zien, dat die bout kan inscheuren, maar ook een van de sterke kanten. Nova is gemaakt met onderdelen die ook buiten de Optimus wereld eenvoudig te vinden zijn. Dus de gouden tip voor NOVA gebruikers is: als je vindt dat de brander te veel beweegt in brander huis, draai dan niet de centrale moer strakker aan, maar buig onderliggende springveer iets verder open.



MVG

Rolf
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hi Dennis,

>Iets anders over die bout aan het brander huis; sinds gisteren
>kan ik de moer niet meer aandraaien omdat het schroefdraad
>kapot is. Of de moer kapot is (dat hoop is) of de bout weet ik
>niet

Als de moer kapot is, is dit makkelijk te verhelpen, een gewone M10 moer past er goed op. Wel is het zaak om onder de moer een stevige spring veer te leggen en de moer eerder te los als te strak te draaien.De brander MOET redelijk makkelijk heen en weer kunnen draaien in het huis. (nieuwere modelen hebben een nokje in de zijkant van het huis om deze beweging te beperken) Deze springveer neemt krimpen en rekken van brander voor hun rekening.Een te strak aangedraaide moer leidt uiteindelijk tot afscheuren van de centrale bout. In nieuwere onderhoudssetjes zitten tegenwoordig zowel een nieuwe moer als nieuwe springveer. Deze zijn van beter hittebestendig materiaal als de "gewone bouwmarkt" moer en kun je dus beter gebruiken, maar voor tijdelijke reparatie kun je elke M10 moer en springveer nemen zolang je maar ruimte geeft voor rek en krimp. (op elke fiets zitten wel M10 moertjes die je even kan lenen). Om die ruimte te geven kun je best de springveer voor montage iets open buigen. Als na montage de springveer helemaal plat onder de moer zit, zit hij bijna zeker weten te strak !!!.:)

Wat ook kan is dat je de moer er niet meer afkrijgt en de centrale bout meedraait. Dit betekent dat hij al ingescheurt is en op het punt van breken staat. x( elke Optimus dealer, wereldwijd, zal vervolgens je brander omruilen voor nieuwe. Indien voorradig alleen branderkop zelf, indien niet voorradig complete brander. Dat is dan weer heel goed van Optimus.:)

Kapotte draad van de bout ben ik nog niet tegengekomen.

Bovenstaande laat het enige zwakke punt van de NOVA zien, dat die bout kan inscheuren, maar ook een van de sterke kanten. Nova is gemaakt met onderdelen die ook buiten de Optimus wereld eenvoudig te vinden zijn. Dus de gouden tip voor NOVA gebruikers is: als je vindt dat de brander te veel beweegt in brander huis, draai dan niet de centrale moer strakker aan, maar buig onderliggende springveer iets verder open.



MVG

Rolf
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan