Op Pad Beursfestival

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Roel v/d Eijnde
  • Startdatum Startdatum

Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Roel v/d Eijnde

Guest
Regelmatig surf ik wat door Nederlandse buitensportsites en onlangs was de hiking-site weer aan de beurt. Vooral het Prikbord wil ik altijd graag even inzien. Ik vind het grandioos dat er op deze site zo'n 'communitygevoel' heerst, al moet je er, gezien het soms eindeloze heen-en-weer-gemail wel veel tijd voor hebben.
Iets wat mij binnen het prikbord al vaker is opgevallen, is de kritiek die er regelmatig wordt geleverd op het Op Pad Beursfestival. 'Weinig nieuws onder de zon', 'valt ieder jaar weer tegen', zijn kreten die ik her en der tegenkwam. Op zich is er niets mis met kritiek (27.000 individuen geheel tevreden stellen is niet makkelijk), maar wat mij enigszins stoort is dat het bij kritiek blijft, zonder dat iemand de kritiek motiveert. En da's nou net waar de organisatie van het grootste buitensportevenement van Nederland wat aan zou kunnen hebben. Daarom aan jullie een verzoek: ik (wij) wil graag weten hoe ervaren buitensporters (want die bewegen zich toch binnen deze site) tegen het OPB aankijken. Wat kunnen we verbeteren, waarom is er geen nieuws onder de zon, wat zouden jullie dan wél willen zien/ horen zodat er wél nieuws onder de zon is, wat missen jullie, wat kunnen jullie missen als kiespijn, heeft het OPB misschien zijn functie verloren en moeten we er mee ophouden (en wie vult dat gat dan op?), wat doen we wel goed en waar moeten vooral mee doorgaan, wat doen andere beurzen véél beter? Kortom: de mening van julie wordt ten zeerste op prijs gesteld. Lever wel gefundeerde kritiek (dus niet: de beurs is veel te duur, het parkeren is te duur, het eten is te duur etc, het is veel te druk, de toiletten zijn vies, want daar kunnen we niets mee). Graag inhoudelijke kritiek over de kwaliteit van de beurs, de diverse onderdelen die we organiseren, de stands die er staan, de lezingen die worden gegeven, de bezoeker die er komt etc. Met die kritiek gaan we absoluut aan de slag, want wat wij willen is volgend jaar gewoon weer een mooi Op Pad Beursfestival organiseren waar iedereen wederom met plezier naar uit kijkt.
Ik wacht met belangstelling jullie reacties af en beloof me regelmatig te mengen in de discussie die hopelijk op gang komt.

Met vriendelijke groet,



Roel van den Eijnde
Redactie Op Pad
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Beste Roel,

Het is altijd prettig om te horen dat men bereid is iets met kritiek te doen.
Mijn grootste bezwaar tegen de OPB is dat er zo veel reisorganisaties staan voor georganiseerde reizen waar ik zelf totaal niet in geinteresseerd ben. De OPB begint daardoor wel erg veel op de vakantiebeurs in Utrecht te lijken. En daar ga ik dus express niet heen omdat ik geen zin heb om tussen hordes folderverzamelaars te lopen.
Volgens mij zijn mensen die echt voor de OPB gaan toch meer zelf-organiserend. Er is dan wel behoefte aan stands voor landen/streek informatie maar niet aan reisorganisaties die veelal naar dezelfde gebieden dezelfde soort reizen organiseren.
Overigens, een probleem waar de redactie van de OPB weinig aan kan doen is dat bij landen stands nogal eens mensen staan die misschien wel veel weten van de streek die ze vertegenwoordigen maar die streek zelf alleen vanuit de auto kennen. Specifieke vragen over fietszaken (hoe druk is het verkeer, hoe zijn de heuvels...) worden dan met een vaag antwoord afgedaan.

Hoe dan ook, als het aantal reisorganisaties verminderd zou worden zou het ontstane gat m.i. opgevuld kunnen worden met producenten van materialen (rugzakken, klimmateriaal, fiets(tas)sen, schoenen enz.) Er zou toch voldoende ontwikkeld moeten worden om ieder jaar innovaties te kunnen laten zien.
Over de invulling van lezingen e.d. heb ik absoluut geen "klachten", ik denk dat er ieder jaar wel voor iedereen lezingen zijn die aansluiten bij de interesses.

Hopelijk ontvang je voldoende nuttige kritiek en succes met de organisatie van de OPB van volgend jaar.

Groetz,
Dennis
 
[laatste wijziging op 30-05-02 om 15:32]Hallo Roel..

In 2001 ben ik voor de eerste keer naar het OPB geweest.
We zijn er toen zelfs 2 dagen geweest. De beurs vloer
was helemaal nieuw voor ons en ook de lezingen waren
zeer interesant.

Afgelopen jaar zijn we er weer geweest. 1 dag was ruim
voldoende. Een groot aantal lezingen waren het zelfde
als het jaar er voor. Ook de standhouders waren de
zelfde als het jaar er voor.

Een enkeling had echt iets nieuws te melden, maar de
meesten lieten hun standaard producten pakket zien.
De overige stands hebben een hoog 'vakantie beurs'
gehalte (maar ik ga liever naar OPB dan naar de
vakantie beurs :) ).

Voor iemand die het eerst met buitensport in aanraking
komt, is het zeker een interesante beurs. Maar voor
de 'doorgewinterde' buitensporter zijn er te weinig
nieuwtjes te vinden.

Als je bijvoorbeeld de fabrikanten (of importeurs) zo
ver krijgt om de nieuwste dingen te introduceren op de
beurs (zoals dat bijvoorbeeld op auto RAI gebeurt), dan
wordt er misschien echt iets nieuws gemeld.

Ook het lezingen programma moet voldoende nieuws bieden.
als je in 2001 naar de lezing over water zuivering geweest
bent, dan sla je deze in 2002 zeker over.

Op de HCC dagen is altijd in Utrecht is altijd een hoek
gereserveerd voor clubs, verenigingen en gebruikers groepen
van HCC zelf. Misschien is het een idee om verenigingen
(bijvoorbeeld wandelclubs en survival clubs) en andere
non profit organisaties zich gratis of tegen een gereduceerd
tarief te laten presenteren. Zo heb je naast de commercieel
ingestelde mensen ook een groep met ander belangen.

Martijn...
"Vermaakt zich als beginnende buitensporter in 2003 ook nog wel:)"
 
Hoi Roel,

waar ik mezelf het meest aan stoor is de massaliteit van dingen die me totaal niet ineresseren (o.a. reis-organisaties, outdoor-winkels [Bever]). Ik moet gelijk de hand in eigen boezem steken want ik besef me terdege dat ik slechts een klein deel van de ANWB/OPB doelgroep ben en dan ook nog een die verder gaat dan de gemiddelde ANWB'er. Daarnaast bezit ook de nodige kennis van materialen waardoor het aantal positieve verassingen, die ik graag zou willen zien, telkens weer tegenvalt.

De opzet van de beurs is wel ok en door de nodige verschillende invalshoeken ook wel boeiend (films en lezingen). Het enige dat ik mis zijn fabrikanten van outdoor materiaal die hun waren tonen.

Daarnaast is de informatie die wordt verstrekt vaak wat algemeen. Wil je dieper op iets ingaan dan blijken er maar weinig echte specialisten te zijn die echt je vragen kunnen beantwoorden. Een antwoord in de trant van "je zou dit eens kunnen proberen" waarbij je praat over een artikel van €200,- kan ik geen goed advies noemen. Maar daar kunnen jullie weinig aan doen.

De workshops die gegeven worden zijn over het algemeen van voldoende kwaliteit, misschien in sommige gevallen wat te oppervlakkig, al snap ik dat het moeilijk is voor een breed publiek.

Het uiterlijk van de beurs is, ondanks verwoede pogineg het te verfraaien, gewoon een opgesmukte fabriekshal waarbij al je naar boven kijkt nou niet het gezellige outdoor-gevoel vanaf druipt.

Misschien is het een idee om de verschillende outdoor activiteiten te scheiden? Bijvoorbeeld een beurs geheel gewijd aan klimmen? En een apparte beurs voor alles wat met water te maken heeft? Ook met films, workshops en materialen etc. De opzet en doelgroep wordt dan kleiner en waarschijnlijk een stuk overzichtelijker.


gegroet
Richard
 
Beste Roel,

Ten eerste mijn complimenten voor het jaarlijks organiseren van de OPB, een enorme klus en een voor Nederland uniek gebeuren.

Wat er in de loop der jaren in is geslopen, is wat mijn voorgangers ook al geschreven hebben, is de massale toestroom van aanbieders van georganiseerde vakanties naar “mainstream” populaire bestemmingen. Van de ene kant is dit begrijpelijk want hier zit de bulk van de reizen en dus de bulk van het geld.
Van de andere kant kun je je afvragen of de OPB de juiste plek hiervoor is.
Als je je in de frontlinie van de alternatieve vakanties wil begeven (waarvan ik denk dat daar het interesse gebied van de meeste bezoekers van deze site ligt) moet je jaarlijks vernieuwende organisaties en bedrijven uitnodigen.
Dit jaar waren er bijvoorbeeld erg veel organisaties gericht op groepsreizen naar Azië, wat volgens mij rijp is voor de gewone vakantiebeurs.

Wat ik een beetje miste waren verkeersbureau’s, ik heb een geweldig gesprek gehad met dames van het Sloveens verkeersbureau, welke van een geheel ander standpunt ( niet direct commercieel) interesse voor hun land probeerden te wekken.

Ik snap dat het lastig is elk jaar te vernieuwen en het makkelijker is om een beproefd concept te handhaven, maar op een gegeven moment verword je dan tot een tweede vakantiebeurs.

Wat altijd goed werkt zijn de interactieve workshops en lezingen, zoals bijvoorbeeld die fietsbaan en het bouwen van die kano’s. Dergelijke zaken absoluut behouden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Voorlopig blijf ik gewoon gaan. ;-)

Succes.
Frank.
 
Hallo Roel,

Ik ben dit jaar voor het eerst naar de OPB geweest en naar aanleiding van alle verhalen vond ik het aan het eind van de dag wat tegenvallen.
Meer van hetzelfde: massaal, veel commerciele bedrijven die groepsreizen slijten. Wat ik een gemis vond waren inderdaad de materialen. Er stond natuurlijk wel iets maar niet echt zo dat je kon gaan vergelijken en passen... Met materialen bedoel ik overigens geen kleding.
Ik, wij, mijn vrouw was er ook ;-) vonden de lezingen wel erg interessant en leuk.

Hoe kun je het veranderen? Daar moet ik je een antwoord schudlig blijven. Misschien zoals Richard al zei: de beurs opdelen. Niet in meerdere dagen maar in pavaljoens o.i.d. Een voor klimmen, een voor wild-water-gebeuren...enz. En daar dan de dingen (films en lezingen) bij concentreren. Eigenlijk zoiets als dit jaar: de fietsenliefhebbers (Dennis) konden zich daar ook uitleven.

Succes ermee,
Duncan.
 
Hallo Roel en de rest van de redactie.

Je initiatief om naar kritiek te vragen kan ik erg warderen en wil daar dan ook zeker serieus op in gaan.

Ik was voor het eerst in mijn leven op de OPB geweest.
Ik wandel al vanaf 1988 en heb dan ook een redelijke komplete uitrusting waar ik erg tevreden mee ben en niet iets dringend nodig heb.

Om dan op de OPB te komen zijn er mijns inziens weinig innovativiteiten te ontdekken. Omdat ik alles al heb en geen materiaal freak ben kijk ik dus niet naar de nieuwste GTjas omdat ik er al een naar tevredenheid heb. Wel krijg ik van veel fabrikanten de indruk dat het meer een minimale vernieuwing is van materiaal om de verkoop te verhogen dat dat er werkelijk vernieuwingen zijn.
Zo ben ik het overzicht verloren in de soorten GT die er heden ten dagen bestaan.

Ik reis ook altijd ongeorganiseerd en al die vakantie standjes, wat ik daar van moet denken weet ik ook niet, niet mijn ding.
Het lijkt ook wel dat vele vakantie gangers zo georganiseerd op vakantie gaan dat ze alles al weten. Het enige is dat ze er nog een keer fysiek aanwezig moeten zijn.
Ik laat me graag verrassen en ga wat dat betreft erg onvoorbereid op pad. Ik zie wel waar en in welke situatie ik terecht kom.

Wat mischien een leuke aanvulling zou zijn, zijn stands waar de bezoeker actiever bezig zou zijn. Nu was er het sportklimmen waar eigenlijk geen uitleg werd gegeven in de sport en bezoekers gewoon even voor de lol konden klimmen.
Met meer uitleg zou je bezoekers veel meer kunnen interreseren voor die sport.

Het Kano bouwen is leuk maar duurde te lang en was te traag.

Het insekten eten van die Belg, waar ik de naam van vergeten ben (sorry) was leuk en erg in trek.

Mijn advies is dus om er voor te zorgen om de bezoeker aktiever te laten opstellen en hem/haar meer uit te dagen.

Hoe is een andere kwestie, zal niet altijd eenvoudig zijn maar daarvoor hebben jullie redactie tijd genoeg om wat uit te denken.
Mischien aktiviteiten met wat meer wedstrijdelement.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

C.M.
D'oude Vos.

(Het gaat er niet altijd om wat je doet, het gaat er ook om wat je niet doet).
 
Hallo Roel,

Ik sluit me volledig aan bij de voorgaande opbouwende kritiek en lof uitingen en kan slechts wat kleine tips ter verbetering aandragen.

- Ik ben een low-budget buitensporter. Voor mij is niets zo leuk om met (spot)goedkope materialen de natuur in te trekken. Ik fabriceer (binnen mijn beperkingen) liever iets zelf, dan dat ik voor torenhoge prijzen iets aanschaf. In de vele jaren dat ik nu de OPB bezoek, ben ik nooit ook maar iets tegengekomen wat mij hierin tegemoet komt.
Het viel me zelfs op dat soms aanbiedingen op de stands de standaardprijs overstijgen.

- Ik ga naar de OPB om er wat van op te steken. Iets wat ik kan gebruiken als ik zowel in- als outdoor bezig ben. Bij de lezingen zit voor mij altijd wel iets interesants. Helaas (en voor jullie een goed teken) moet ik te vaak ergens in een achteraf hoekje plaats nemen. Dit omdat de ruimtes de hoeveelheid mensen niet kan herbergen. Nu kan ik me voorstellen dat het lastig is om het aantal geïnteresseerden van te voren in te schatten, maar in de loop der jaren moet je er toch wel wat van geleerd hebben.

Hopende dat jullie de beurs volgend jaar weer organiseren en dat de gespuide feedback zijn plaats weet te vinden.

Vr. gr. Fred
 
Iedereen alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik maak eruit op dat jullie de beurs zeker de moeite waard vinden, maar dat er voor ervaren, individuele reizigers teveel reisorganisaties zijn waar jullie geen belangstelling voor hebben. Omdat er ook beginnende reizigers zijn die wél graag gebruik maken van het aanbod en de kennis van reisorganisaties, kunnen en willen we daar niet omheen. Een zeer sterk 'randprogramma' wordt echt steeds belangrijker om de groep die jullie vertegenwoordigen te kunnen blijven boeien; lezingen en workshops werden al genoemd. Om de discussie op gang te houden, wil ik graag weten wie er in het lezingenprogramma van 2003 absoluut niet mag ontbreken en welke workshops jullie (terug) willen zien. Verder hoop ik te vernemen hoe jullie het onderdeel 'noviteiten' zien. Iedere buitensportwinkel een hoekje met nieuwe materialen, een zaal met noviteiten, een lezing wellicht? En bovendien de vraag: moet er meer ruimte komen om dingen te doen: fietsen, skaten, langlaufen, klimmen, abseilen etc?
Ik hoop wederom op reacties, bedankt tot zover!

Roel van den Eijnde
 
Roel,

Ik denk inderdaad dat je om de "beginnende" reiziger niet heen kunt en er zelfs niet omheen moet gaan... Iedereen moet immers ergens beginnen.
Ikzelf ben zeer voor het doen van dingen. En dan met name de dingen die ik nog nooit gedaan heb. Ik niem maar wat: IJsklimmen bijvoorbeeld. Maar wat meer actieve stand zouden voor mij welkom zijn.
Lezingen...tsja, zoveel mensen zoveel smaken. Zoals Fred al eerder zei: wat meer ruimte zou misschien welkom zijn. Ik denk dat de lezingen waar (bijna) niemand interesse voor heeft bij jullie ook bekend is en dat die er het jaar daarop waarschijnlijk niet meer bij zal zijn...
En de noviteiten... Ik denk dat als dealers iets nieuws hebben ze dat in hun eigen stand zeker kunnen promoten. Dus om daar een speciale afdeling voor te beginnen is misschien iets teveel gevraagd. Een lezing over iets nieuws is denk ik niet iets wat aan slaat. Als er iets nieuws is willen we het passen, testen, voelen, ruiken, horen en proeven...
Speciaal een hoek met actieve hondenvakanties?
Sorry hoor, dat moest even... :P

Ik ben even uitgetyped...De rest komt vast met meer...

Duncan.
 
[laatste wijziging op 07-06-02 om 22:55]Ik (als amateurfotograaf) was helemaal vol van Frank Muller. Die man kon fantastisch vertellen over zijn werk in o.a. Death Valley. Dit in combinatie met zijn super-presentatie op overweldigend groot doek, heeft op mij veel indruk achtergelaten.
Ik zou zeker weer een lezing van hem bezoeken. Natuurlijk het liefst met ander werk van hem.

Gr. Fred
 
Roel,

Wie er zeker bij zou moeten zijn? Hans vd Meulen natuurlijk! Maar daarnaast ook minder bekende zielen die gewoon iets te vertellen hebben op een leuke manier. Laat bijvoorbeeld die insectenman niet alleen beestjes bakken, maar ook een lezing geven over hoe je ze nou precies bakt zodathij na afloop insectenpakketjes kan verkopen: hij blij, bezoekers blij en dus Op Pad blij.

Activiteiten kunnen er altijd wel bijkomen, de meeste mensen komen immers toch in hun GT-jas en op hun Meindls de hal binnenlopen :) Zelf ben ik niet zo'n doener tijdens een beurs, maar wat me opvalt is dat het toch vooral de kleine kids zijn die meedoen aan dit soort activiteiten.

Voor noviteiten moet je denk ik geen speciale lezing houden. Wat ik zelf erg goed vond tijdens de laatste beurs was bijvoorbeeld de stand van Lowe Alpine waar je alles kon proberen, aanraken en besnuiven, terwijl er tegelijkertijd iemand rondliep die je kon helpen bij vragen. Ook bij moeilijke vragen ('Maar wat is nou precies het voordeel van het zo te stikken dan via de andere kant langs?'. Hetzelfde gold overigens voor de beurs van (meen ik) Adola, waar je messen kon voelen, slijpen, proberen, etc. en ook dit onder deskundig toeziend ook.

De Internet-hoek zou ik ook niet zover achterin zetten en anders aanpakken. Ik zag een paar PCs helemaal achteraan in een hoekje staan zonder iets of iemand erbij: niet interessant dus. Als ik daarentegen een kleine hoek in de grote zaal zou zien met daar iemand die je gewoon kan helpen met het vinden van goede (hint!) websites over buitensport dan zou ik als bezoeker al veel meer gehlopen zijn. Ik wil immers thuis lekker op m'n gemak door die sites surfen. Desnoods zet je in zo'n stand enkele PCs neer, allemaal geprepareerd voor de beurs. Met vervolgens een gigantische lijst met favorieten die mensen ook gewoon op papier mee kunnen nemen. Zou me aanbevolen willen houden om zo iets te helpen opzetten :)

Raymond
 
Mischien een rare brainwave van mij maar wat dachten jullie van een 1 uurs cursusje "Brander onderhoud".

Je sloopt je eigen of oude branders uit elkaar en je ziet eens hoe zo'n ding er van binnen uitziet en leert de preciese werking en het belang van elk onderdeel kennen.

Nadeel is natuurlijk dat er vele branders op de markt zijn.

C.M.
D'oude Vos.

(De lengte van het leven is niet belangrijk. Wel de inhoud).
 
Het oefenen met aansteken is voor de beginners misshien ook wel een goed iets. Als je net begint is het toch een hele wetenschap. En, in de meeste (lees: slechte) outdoor-zaken, krijg je een minimale uitleg.

Fred
 
Of demo hoe-haal-ik-mijn-brander-uitelkaar-voor-schoonmaken ofzo ?
Gewoon praktische demo van hoe je je materiaal onderhoud.

Hoe behandel ik mijn goretex jas, hoe maak ik mijn brander schoon etc.
 
Nu waren er ook al van die "1 uurs cursussen".
Zelf ben ik ooit naar de volgende lezingen geweest:
- kaart en kompas van de NKBV
- Rugzak inpakken van http://www.rugzaklopers.nl

Het leuke van deze lezingen was dat je zelf het
een en ander kon uitproberen. Er was bovendien
geen enkel commercieel belang bij de lezingen.

Er is ook ooit een lezing geweest over branders,
deze werd verzorgt door een bekende buitensport
zaak. Maar dit was een monoloog waarin alle
branders die ze verkochten de revue passeerde.

Martijn...
 
Het moment is aangebroken dat de organisatie van het OPB het defintieve programma gaat samenstellen. Bedankt in ieder geval voor jullie nuttige recaties de laatste maanden. We proberen serieus wat te doen met jullie opmerkingen. Mochten er nog briljante ideeën zijn over boeiende sprekers, laat het dan nog snel weten.

Met sportieve groet,



Roel van den Eijnde
Op Pad
 
Hoi Roel,

wat me opvalt is dat fabrikanten altijd vertellen wat hun product kan en waar het allemaal wel niet goed voor is en waarbij ze niet schromen om een totaal nutteloze feature of hopeloos overbodige luxe als iets essentieels te bestempelen. Veel mensen die zoiets kopen denken dan ook vaak dat ze met de gekochte waren de hele wereld aankunnen.

Daarnaast biedt de hele toeristen industrie ons ongekende mogelijkheden om naar plaatsen te gaan die voorheen practisch onbereikbaar waren. Mensen denken vaak dat nu het georganiseerd wordt dat ze zelf niet meer op hoeven te letten en als het wat slecht weer wordt klagen ze de reisleiding nog aan ook. Met de lift naar de Aguille du Midi (>3800) om er boven achter te komen dat het verrekte koud is waarna ze beneden in het dal half onderkoeld lopen te schelden dat ze best wel gewaarschuwd hadden mogen worden. En als je niet beweegt heb je het in een winddichte broek toch koud.

Oftewel. Het gros koopt veiligheid zonder te beseffen dat ze daar zelf middels gedrag, kennis en basale vaardigheden aan moeten werken.

Ik heb het een beetje zwart/wit gesteld hierboven maar weet uit eigen ervaring dat deze dingen gebeuren.

Misschien is het wel iets om eens stil te staan bij de gevaren (subjectieve en objectieve) die outdoor met zich meenbrengt en met name die gevaren die we nu denken aan te kunnen met onze duur betaalde spulletjes.

Het moet niet de bedoeling zijn om producten zwart te maken of om mensen bang te maken. Ze moeten tot nadenken worden gebracht zodat ze met meer respect, wat later over gaat in plezier, hun manier van outdoor beleven.

Misschien iemand met zarte tenen?


veel succes in ieder geval met de organisatie.

groet
Richard
 
Sluit ik me helemaal bij aan!
Een mooi thema voor de komende show: Veiligheid begint bij U zelf.
Inderdaad neemt de bereikbaarheid van veel uitheemse plaatsen enorm toe, en daarmee de risico's.

Praktijkvoorbeeldje, toevallig op die zelfde Aguille du Midi:
Ik heb daar wel eens iemand tegengehouden die dacht dat hij wel even vanaf daar naar de top van de Mont Blanc kun lopen!
De beste man dacht dat het een uurtje of 2 lopen was, en droeg een licht wandeljack en salonslippers....

Rob




"Occasionally it troubled me-
I presume it must trouble all hikers from time to time-
Just how far one strays from the normal measures of civility on the trail.
This was such a moment."
Bill Bryson-A walk in the woods

Rob Plas
http://www.twenot.nl
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Terug
Bovenaan