persoonlijke kacheltje boosten


Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste allemaal,

Als ik 's avonds in mijn donzen en best wel warme slaapzakje kruip, duurt het met gemak een uur voordat ik het helemaal lekker warm heb. Ergens midden in de nacht word ik dan wakker en blijk ik nat te zijn van het zweet. Te warm dus. Op zich is mijn slaapzak dus warm genoeg (ik lig er in een dun thermo-ondergoedje in), maar mijn persoonlijke kacheltje komt altijd maar erg langzaam op toeren. Wie van jullie heeft ervaring met het 'boosten' daarvan? Is het een kwestie van 'afharden'? Oftewel: word je na drie weken buiten in de kou slapen vanzelf sneller warm? En kun je er dan bv in maart, na een koude winter, sowieso beter tegen dan nu in oktober na een warme zomer? En is het mogelijk dat ik gewoon te verwend ben? De afgelopen jaren sleepte ik in de winter altijd een warme kruik mee in mijn bedje, juist natuurlijk omdat ik nogal langzaam opwarm en het snel warm wilde hebben. Is mijn lichaam nu niet meer gewend aan het zelf opwarmen? En zijn er trucs om je persoonlijke kacheltje sneller op toeren te krijgen? Ik las in een slaapzakkendraadje al over een rondje rennen voor je in je tent kruipt, over warme chocomel en over koolhydraten eten voor 't slapen gaan. Zijn er nog meer gouden tips? Of is het gewoon een kwestie van natuurlijke aanleg en kun je er niets aan verbeteren? Graag jullie reacties en ervaringen!

Thanx, Nikki
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hallo Nikki!
Dit is een bekend probleem: al is de isolatielaag (slaapzak) nog zo goed, er moet onder extreme omstandigheden toch extra warmte van binnenuit worden aangevoerd. Daarom zijn er voor beroepsduikers en militaire vliegers ook elektrisch verwarmde pakken ontwikkeld. Verder is het nog zo dat vrouwen -gemiddeld- wat minder en langzamer energie omzetten dan mannen, waar soms een wat betere isolatielaag tegenover staat maar daar heb je bij het inslapen nog niets aan.
Dus ik zou zeggen, alle genoemde middelen maar eens proberen want het effect is natuurlijk vrij persoonlijk bepaald. Omdat het iets lichamelijks is, zal er zeker een gewenningseffect kunnen ontstaan, te vergelijken met de uitwerking van training.
Ik heb er zelf niet veel ervaring mee want ik hou meer van een hut met knapperend houtvuur of fanatieke houtkachel dan met een tentje in de sneeuw. Wel herinner ik me uit de tijd dat ik in de winter nog nachtduiken maakte, dat de kou snel overging als je maar wat rende of beter nog, kniebuigingen, armzwaaien of passen op de plaats maakte tot dat je weer warm genoeg was om een auto te kunnen besturen!
Groeten,
Boelo
 
Ik denk dat vooral de tips die je zelf al noemt onderaan goed helpen.
Ik heb wel eens 's winters begin van de avond bibberend in een slaapzak gelegen. Toen kwam ik erachter dat we nog water nodig hadden. Heb me toen dik aangekleed en ben een paar honderd meter door de sneeuw gelopen, onder een brug gekropen en moeizaam water geschept uit een wak en toen weer terug de tent in en de slaapzak in. Toen had ik het heerlijk warm. Direct na het avondeten heb ik het ook altijd lekker warm. Ik ben er dus van overtuigd dat het niet alleen maar aan de persoon ligt, maar vooral aan wat de persoon doet voor het slapen. Zorg dat je je hartslag wat omhoog krijgt.
Als je koud de slaapzak ingaat, is het normaal dat je in het begin alle dichtritst en de capuchon op doet. In de loop van de nacht word je meestal warmer en moet de capuchon af.
En muts op in de slaapzak en (liefst schone) sokken aanhouden helpt ook voor de warmte.
 
Hoi Nikki,

Ik heb zo'n vrouw die altijd koud is in haar slaapzak :)

Mijn remedie waar zij (en inmiddels meer mensen) enorm blij mee is: een SIGG-fles (of soortgelijk van ander merk) vullen met heet water en deze zeer goed afsluiten (!!!). Daarna in je slaapzak leggen en even rondrollen. Je slaapzak is dan zeer aangenaam (actief) warm van binnen en dus hoeft je lichaam minder veel moeite te doen om de rest op te warmen.

Kijk wel uit: want als je het water te heet maakt dan is de fles nauwelijks meer te hanteren en dus helemaal niet zo fijn.

Raymond
 
Inderdaad: je moet warm die slaapzak in, dus loop even een rondje voordat je 's avonds in bed duikt. Zeker als je een tijd stil hebt gezeten zonder vuurtje koel je fiks af.

Gr,Pieter

Beklim dat ding, dan kunnen we daarna tenminste weer aan echte bergsport gaan doen!!
-Bill Tillman in 1923, over de Mount Everest-
 
Eindje wandelen, Precies!

En als je 's nachts wakker wordt en je hebt het koud, even een reep eten (tenzij je naar het toilet moet).

grtz
Henk
 
Ik zit ook te denken om vlak voor het slapen wat te eten.
Bij het verteren komt ook energie in de vorm van warmte vrij.
Ik weet echter niet zeker of het echt helpt??

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
 
>Als ik 's avonds in mijn donzen en best wel warme slaapzakje
>kruip, duurt het met gemak een uur voordat ik het helemaal
>lekker warm heb.

Oplossing 1: direct nadat je stopt met wandelen slaapzak in.
Oplossing 2: vlak voordat je slaapzak in kruipt, vanuit gehurkte positie met beide handen op de grond op spring en proberen een zo hoog mogelijk denkbeeldig punt in de lucht aan te raken, herhaal tien keer en warm slaapzak in.

>Is het een kwestie van
>'afharden'? Oftewel: word je na drie weken buiten in de kou
>slapen vanzelf sneller warm?

Mijn kachel gaat na twee dagen buiten al flink omhoog, dus je kunt er aan wennen

>En kun je er dan bv in maart, na
>een koude winter, sowieso beter tegen dan nu in oktober na een
>warme zomer?

Ik wel.

>En is het mogelijk dat ik gewoon te verwend ben?

Ik ken je niet, maar durf hier een volmondig JA! op te zeggen. Om beter met kou om te gaan en om geld te besparen leef ik het hele jaar door kouder dan de meeste mensen die ik ken. Het is nu bv slechts 16 graden in mijn huiskamer en ik heb een lekker warme trui aan. Waarschijnlijk gaat de verwarming vananvond niet aan.

>De afgelopen jaren sleepte ik in de winter altijd een warme
>kruik mee in mijn bedje, juist natuurlijk omdat ik nogal
>langzaam opwarm en het snel warm wilde hebben. Is mijn lichaam
>nu niet meer gewend aan het zelf opwarmen?

Dat kan, maar je bent een vrouw en vrouwen hebben het gewoon minder makkelijk warm als een man, dus wat dat betreft heb ik lekker makkelijk praten. Is dat overgens misschien een oplossing? Slaapzakken aan elkaar ritsen en wat warmte stelen/lenen van je vriend? Moet je die wel hebben natuurlijk.

>En zijn er trucs om
>je persoonlijke kacheltje sneller op toeren te krijgen?

Yep

>......over warme chocomel en over koolhydraten eten
>voor 't slapen gaan. Zijn er nog meer gouden tips?

Ik zou juist geen koolhydraten eten, maar vet! Koolhydraten zijn snelle branders, vooral suiker is zo verbrand en aangezien een nacht lang is ben je zo je brandstof kwijt. Wees ook niet bang voor vet, want je ligt koud te slapen dus verbruikt je veeeeeel meer energie om warm te blijven EN je bent toch actief bezig overdag, dus van vet kom je nu niet aan. Thuis wel weer op letten natuurlijk. Eet voordat je gaat slapen je buikje vol met: nootjes (40% vet), kaas, chocolade, pemmikan (als je het kan vinden), etc. Als het in je normale leven bekend staat als slecht, moet je het nu juist eten. Al deze vetten komen heel langzaam, maar constant gedurende de nacht vrij en voedt je kacheltje.

>Of is het
>gewoon een kwestie van natuurlijke aanleg en kun je er niets
>aan verbeteren?

Allebei. Jij zult altijd kouwelijk blijven, maar er is dus wel wat aan te doen.

Overgens is kou ook een zintuigelijk gevoel en die kun je negeren. Als jij de hele tijd in je slaapzakkie ligt te denken: "brrrr wat is het hier koud, brrrr wat is het hier koud" zul je het nooit warm krijgen. 's winters als ik uit een warm huis een koude buitenlucht in stap duurt het vaak een minuutje of tien voordat ik het warm heb, in die eerste tien minuten negeer ik het gevoel van kou en denk gewoon aan andere dingen waardoor ik minder last heb van kou. Er zijn zelfs boedistische monniken die in een onderbroek ergens in de Hymalaya een nachje buiten gaan zitten en de nacht doorkomen puur op geestes kracht. Nu is dit voor mij een beetje te zweverig, maar het geeft wel aan dat kou voor een deel ook tussen je oren zit.

Suc6 Eins
 
Ruim een week terug liepen wij een groot deel van de GR56. Hadden overdag mooi weer maar zeker 3 nachten "prettige" vorst. We stonden 2 nachten in een weide maar daar koelt het veel sterker af dan onder de bomen. Daarna maar een plekje in of aan de rand van een dennenbos genomen. Dat was betere keus, daar blijft meer warmte hangen. Niet vroeg in de avond tot laat in de morgen nat gras van de douw maar kurk droog en veel warmer.

Wat me verder opviel was dat als je de hele dag gelopen hebt en je gaat de tent op zetten etc en daarna stil zitten, je het snel koud krijgt. Wij zochten een plek, liefst bij een beekje. Tent opzetten, slaapplek in orde maken en dan "lekker" wassen in de koude beek. Was wel erg door bijten en je zelf in delen wassen en snel afdrogen. Daarna begin je te gloeien en kan je aan het eten beginnen. Na het eten direct naar bed.
Konden we ons niet wassen bleven we veel kouder. Mogelijk door zweet en vet op de huid.........?

In de nacht hadden we ondanks de vorst de buitentent en deel van binnentent open om het condens er uit te laten. Anders werd alles nat. Tent was van binnen ook bevroren.
Direct bij het slapen gaan de kraag en muts van de donsslaapzak helemaal dicht. Niet verkramt gaan liggen maar ontspan. Je voelt dat de warmte toeneemt. Gedurende de nacht kon er steedt meer "open"

Wat me opviel was dat na een normale loopdag ik redelijk snel warm was en bleef en het gedurende de nacht alleen maar behagelijker werd.
Maar een dag hadden we moeite om een plek te vinden en hebben een ernorm lange dag moeten maken en waren voorbij het gaatje om het maar zo te zeggen. Niet gewassen wel gegeten. Eerste uren in bed, van 19 tot 23 uur ijs koud gehad. Daarna kwam de warmte terug en steeg mijn temperatuur door naar koortsachtige waarde. Zwetend in en soms onder mijn slaapzak gelegen. Pas in de loop van de nanacht werd mijn temperatuur weer normaal. Waarschijnlijk oververmoeid en te kort aan voeding en drinken gehad.......is dus ook erg belangrijk om je lichaam warm te houden.

Overigens een heel mooie week gehad:)
 
Waarschijnlijk oververmoeid en te kort aan voeding en drinken gehad.......is dus ook erg belangrijk om je lichaam warm te houden.

Dit stukje herken ik vanuit eigen ervaring recent met de fotohike.
Geen zin/fut meer om nog wat te koken, alhoefde eigenlijk alleen maar water gekookt te worden om een wamre hap te maken, en dus eigenlijk de hele nacht liggen koukleumen ondanks een goede slaapzak en exped mat. pas nadat ik mijn jas over mijn voeten deed werd het wat beter.

Als ik die situatie vergelijk met mijn dagelijkse thuisleven, dan is het niet zo dat ik kouwelijk ben aangelegd, ik heb de verwarming vaak niet aan, al helemaal niet als ik aan het werken ben (gewoon huishouden dus, zoals stofzuigen etn dat soort k..klussen) maar in de winter leg ik altijd wel een dubbel gevouwen badlaken op mijn voeteneind, niet eens zozeer omdat ik koude voeten heb maar meer omdat het gewicht mij blijkbaar helpt warmte te ervaren.

Ik verwacht wel dat er een zekere gewenning optreed, vergelijkbaar met het aklimatiseren aan hoogte. Naarmate het langer koud is krijg je er minder last van, dus je lichaam past zich aan. Of dat wezenlijk helpt bij het inslapen als je in je kouwe slaapzak kruipt is te betwijfelen. Ik denk dat vooral de tip van Raymond helpt en inderdaad, nog even bewegen voordat je erin kruipt.

Ali
 
Hoi
In dienst ging ik met mijn kleren aan in mijn slaapzak liggen, rist dicht en dan zo snel mogenlijk uitkleden. Kreeg ik het altijd warm van. Nu zijn de dienst slaapzakken vrij ruim en ik weet niet of dat het gaat lukken in "normale" zak, nog niet geprobeerd.
Groet Chris
 
Hoi,
Er is wel verschil tussen je koud voelen en koud zijn. Andersom kun je je ook warm voelen door het gebruik van alcohol en toch te veel afkoelen.
Na een dag met veel inspanning kan je een te lage bloedsuikerspiegel hebben, dan voel je je koud, klam en moe en als je dan geen fut hebt om eten te maken ben je het bokje. Door voldoende te eten komt het weer goed. Door nog even te bewegen kun je de stofwisseling en de doorbloeding van je armen en benen stimuleren, je helpt ook de schildklier als het ware over een dood punt heen, het schildklierhormoon zorgt ook dat je warm wordt. Bij een gezond mens gebeurt dat ook wel zonder dat bewegen ( maar dan later), maar dan kan je het eerst een tijdje koud hebben(jouw ervaring) Verder helpt een sauna en alles wat daar op lijkt. Je huid wordt getraind en je stofwisseling gestimuleerd.
Maar een warme kruik is toch ook wel lekker
Groeten
Jannie
 
>Wat me verder opviel was dat als je de hele dag gelopen hebt
>en je gaat de tent op zetten etc en daarna stil zitten, je het
>snel koud krijgt. Wij zochten een plek, liefst bij een beekje.
>Tent opzetten, slaapplek in orde maken en dan "lekker" wassen
>in de koude beek. Was wel erg door bijten en je zelf in delen
>wassen en snel afdrogen. Daarna begin je te gloeien en kan je
>aan het eten beginnen. Na het eten direct naar bed.
>Konden we ons niet wassen bleven we veel kouder. Mogelijk door
>zweet en vet op de huid.........?

Ik denk dat het komt doordat de poriën in je huid door het koude wassen goed dicht gaan zitten, waardoor je beter warmte in je lichaam vasthoudt. Ik ken diverse mensen die zeggen dat je door 's avonds een duik te nemen heerlijk warm wordt. Ik kan me er alleen nooit toe zetten.

In theorie zou je ook nog een saunakuil kunnen graven. Er bestaan geloof ik ook reissauna's. Weer een ding mer om mee te slepen...

Linda
 
Poriën hebben er niet zo veel mee te maken...
Door het koude water worden de haarvaatjes die de huid doorbloeden nauwer waardoor de huid slechter doorbloed wordt. Dit om te voorkomen dat je te veel warmte verliest (vanuit het bloed via de huid). Je verliest dus dan inderdaad minder warmte. Echter, zodra je warmer wordt, gaan de haarvaatjes vanzelf weer open om de overtollige warmte kwijt te raken....

Groetz,
Dennis
 
Dank allemaal voor jullie heldere en zinvolle reacties. Inmiddels heb ik besloten om mijn slaapzak in elk geval door Tatteljee met nog een paar graadjes bij te laten vullen voor als 't echt gaat vriezen daarbuiten.

Voor de 'gewoon' frisse nachten ga ik in elk geval alvast een aantal tips van jullie combineren. Want van somnmige weet ik eigenlijk ook wel dat ze helpen, maar dan ben ik na een lange dag meestal te lui om ze ook werkelijk uit te voeren. Dat ik nu kan lezen dat ze echt werken, brengt daar wel verandering in!

Voortaan kruip ik in elk geval dus schoon in mijn bedje; ik herken in elk geval de verhalen dat je schoon veel sneller warm wordt. Of dat porien zijn of haarvaatjes of wat dan ook maakt dan niet veel uit, toch? Warm is warm. Daarnaast ga ik voortaan ook maar even flink in de benen vooraf. Daar heb ik echt geen zin meer in
aan 't eind van een vermoeiende dag, dat wordt dus even doorbijten!

Voor de echt koude nachten met vorst ga ik investeren in zo'n sjieke Sigg-fles voor een warm kruikje. En die tip van die vriend is ook een goed idee; die is gelukkig voorradig in de vorm van een echtgenoot ;-). Hij maakt 's avonds meestal ook een heerlijk avondmaal + de nodige theetjes voor ons, dus ik ga in elk geval al goed doorvoed in 't mandje.

Wat ik overigens ook nog ergens las is een reddingsdeken onder je slaapmatje als extra isolatie. Al met al moet ik dan toch wel een paar graadjes vorst kunnen hebben, lijkt me zo. En zo niet, dan denk ik aan die tibethaanse monniken bovenop de berg ;-). Koud in 't lijf, maar warm in de ziel!

En Linda, hoe zit dat met die sauna? We gaan niet hiken maar fietsen, dus wie weet past 'ie achterop?

Bedankt! Nikki
 
>Wat ik overigens ook nog ergens las is een reddingsdeken onder
>je slaapmatje als extra isolatie.

Ik gebruik die deken als tentluier. Hij is licht, goedkoop en sterk, ik heb em toch bij me en het isoleert.
 
>En Linda, hoe zit dat met die sauna? We gaan niet hiken maar
>fietsen, dus wie weet past 'ie achterop?

Ik dacht dat ik wel eens een foto had gezien van een man op een soort kapperslaken om van zijn nek tot aan zijn voeten. Daar zat ie onder te zweten. Finse bosarbeiders groeven vroeger een kuil, stookten daarin een vuurtje, dekten het af en gingen erin zitten zweten. Ik zit te denken aan een combinatie daarvan. Dus een vuurtje stoken totdat het kolen zijn (eventueel in een kleine kuil), Jij op een klein krukje er naast. Plastic kapperslaken om je nek met onderin een paar luchtgaten voor je vuur. Eventueel een pannetje water op het vuur. Maar ook zonder water zweet je goed in de sauna.

Toen ik op internet zocht, vond ik alleen maar afslankgerelateerde artikelen??? Niet helemaal wat ik in gedachten had:
http://www.wehkamp.nl/w2/Winkelen/K...px?CC=C04&SC=Z0C&KAC=ZC4&ArtikelNummer=731886

Ik vraag me ook ernstig af hoe je 500 cal gaat verbranden in een sauna, zoals bij Wehmap wordt beweerd. Je lichaam gebruikt die caloriën in elk geval niet om je lichaam warm te stoken.

Linda
 
Hoi,
Op de belgische site http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4133 staan de effecten van een saunabad op het lichaam beschreven. Ze beginnen met de beweringen en dan wat er van bewezen is. Het wassen in de beek etc. is natuurlijk ook maar voor een deel met saunagebruik te vergelijken, maar de stimulans van het hormonaalsysteem zou wel een overeenkomst van de lichamelijke gevolgen kunnen zijn. Het komt er op neer dat via een stimulans van de temperatuurzintuigen in de huid en dan vervolgens van het temperatuurcentrum in de hersenen, de hypothalamus geactiveerd wordt en die zet de hypofyse aan het werk en dan komt er een hele riedel aan effecten. De site is ook kritisch over het energieverbruik van het lichaam door de saunabeurt
Groeten
Jannie
 
>Finse bosarbeiders groeven
>vroeger een kuil, stookten daarin een vuurtje, dekten het af
>en gingen erin zitten zweten.

Heej! Dat doet me denken aan het volgende: Fikkie maken, stenen erinleggen, als alles flink heet is en je de fik niet meer benodigt zand erover en je hebt een fantastisch warm kacheltje onder je.
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


Hi Nikki,

mijn ervaring is dat een katoenen binnenzak vocht opneemt en confortabel slaapt,
en als je in een donszak het te warm hebt, de onderste rits van de slaapzak 25 cm openen. Dit verhoogt het slaapconfort aanzienlijk.




Met vriendelijke scoutgroet,
Bert,
 

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Hardloop
banner 468x60
Bovenaan