Petromax lampen: reviseren en brandstof


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
F

frankvw

Guest
Wat je al niet vindt in de kelder van je ouders. :) Ik heb hier een Petromax lamp. Voor wie 'm niet kent: www.petromax.com. Het is een petroleumvergasser met een kousje, ongeveer zoals de Coleman benzinevergasserlampen, maar dan op petroleum. Het ding dateert ui de jaren '60, voor zover bekend, en hij ziet er nog piekfijn uit. Wel heeft 'ie een 10.000km beurt nodig: sproeiers reinigen, schoonmaken, pakkingen vernieuwen en zo.
Nu zijn er revisiesetjes te krijgen voor Petromax lampen. Wie kan me vertellen waar die te krijgen zijn? En is er verschil in de revisiesetjes voor oude en nieuwe modellen? Het basismodel is al decennia ongewijzigd gebleven, maar in detail is er natuurlijk veel veranderd. (Andere pompjes bijvoorbeeld.)

Tweeds: het is een geweldig kek ding... :9 Maar die petroleum stinkt letterlijk de tent uit. :-( Met benzine is dat veel minder het geval. Vraag: is het mogelijk (en zo ja hoe) om zo'n petroleumvergasser (in case die Petromax lamp natuurlijk) op benzine te laten branden? (Nee, ik ga er niet gewoon benzine ingooien, ik kijk wel uit!) Ik stel me voor dat er minstens een andere sproeier in moet (ik heb ook een petroleum-sproeier en een benzine-sproeier voor m'n MSR Whisperlite camp stove) maar het zou best kunnen dat er nog veel meer verbouwd moet worden.

Wie biedt?

// Frank
 
Een mooie lamp geloof ik!

Op de site kan je erg veel info vinden, bv:
"If I run out of kerosene, what do I have to do to put in a different 4" of fuel?

Absolutely nothing. The generator system is not a throw-away, and does not have any packing in it that will cause it to stop up or clog up. You can even mix the fuels together. No problem!
(Example: The tank is low on kerosene, but you don't have anymore available NO PROBLEM! Just turn the lantern off, and pour whatever fuel you have on hand into the tank. Been there done that.) See how easy & convenient it is?"

Dat is pas multifuel!

suc6
Henk
 
> Een mooie lamp geloof ik!
Dat kun je wel zeggen, ja! Niet echt rugzakfähig, tenzij je een aparte rugzak voor je lamp meeneemt, maar daar staat dan wel 400W aan lichtopbrengst tegenover. :)

> "If I run out of kerosene, what do I have to do to put in a
> different 4" of fuel?
Dat heb ik inmiddels ook gelezen. Maar toch. Wat mij niet lekker zit, is dat in alles wat er bij die lamp zit (handleiding, doos, bon en wat al niet, opa bewaarde alles) uitsluitend gesproken wordt over 'Petroleum', 'White Kerosene' of 'Paraffine' als brandstof. Nergens over iets anders. En ik wil graag heel goed weten dat ook dit oude model zo mooi super-multi-fuel is voordat ik iets probeer. Ik experimenteer niet graag op dit punt, want de kans dat de vlammen groter zijn dan je ooit had gedacht is niet denkbeeldig...

// Frank
 
Nog wat extra info voor iedereen die er iets aan mocht hebben... :)

Om te beginnen, de techneuten bij Britelyt vinden niet dat ik er zonder meer benzine in kan gooien. Ze schrijven:

"Lamp oil you can use with no smell, to use Coleman type fuels you would need us to put the safety parts in your lantern we can sell you the safety parts also."

Over dat 'no smell' heb ik zo mijn opinie, maar goed. Ik had al een vermoeden dat deze lamp niet zonder meer met benzine overweg kon.

Tweeds: bij alle toestellen die vloeibare brandstoffen vergassen, zijn er in principe drie dingen van belang.

1. Vluchtigheid van de brandstof
Hoe vluchtiger de brandstof (Coleman fuel is veel vluchtiger dan petroleum), hoe sneller de brandstof in damp overgaat. Is de brandstof *te* vluchtig, dan zal die te snel verdampen (soms zelfs al in de tank als die te warm wordt!) en je hebt dan damp (of zelfs damp onder overdruk!) in delen van je brandstofsysteem waar je normaliter alleen vloeistof hoort te hebben. En dat wil je om allerlei redenen niet. Als je geluk hebt dan gaat alleen je vlam uit tgv. van dampbellen of het onderbroken raken van je vergassingsproces. Als je meer pech hebt dan ontstaan er vlammen op plaatsen waar dat normaliter nooit de bedoeling was, met alle gevolgen van dien.

2. De calorische waarde van de brandstof
Niet iedere brandstof brandt even heet. Benzine vs. petroleum, ethanol vs. methanol, het is allemaal anders. Te veel hitte of te weinig hitte zijn geen van beiden goed. Te veel hitte maakt je lamp of brander kapot (delen verbranden of solderen zichzelf uit) en bij te weinig hitte vindt de verdamping en verbranding van de brandstof onvolledig plaats.

3. De mengverhouding
Niet iedere brandstof heeft dezelfde hoeveelheid zuurstof nodig. Sproeiers (en soms ook de aanzuigopeningen) moeten afgestemd zijn op de gewenste mengverhouding brandstof/lucht.

Kortom, niet iedere peut kan in ieder tankje. Wat er ook op een website staat. :)

// Frank
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan