Prijzige primeur


Registreer en meld je aan om geen Google-advertenties te zien op het prikbord!
banner 468x60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het lijkt erop dat Zwerfkei uit Woerden de primeur heeft van de nieuwe, ademende superlichtgewicht rugzak van Osprey, de Exos.
De serie bestaat uit drie zakken resp. 34, 46 en 58 genoemd naar de inhoud ervan. Vooral de 46 heeft al veel positieve aandacht gekregen op Britse outdoor-forums en tests. Het is ook wel wat, een gewicht van rond de kilo, sterk en toch comfortabel in het dragen.
Wat er minder mooi uitziet, is het prijskaartje. Terwijl de Exos 46 in UK officieel een 130 pond kost, bijvoorbeeld bij Ellis Brigham, moet die bij Zwerfkei een 180 euro opbrengen. Dat is met de huidige koers maar liefst 25% meer!
Daar heb ik dus even geen verklaring voor.

Boelo
 
Ik verbaas me vaak over de veel te hoge prijzen bij Nederlandse winkels. Bovendien zijn die prijzen vaak in alle winkels precies gelijk. Misschien moet Kroes er eens naar kijken... tot het zover is koop ik mijn spullen wel in het buitenland.
 
Nee daarvoor moet je bij de NMA zijn, niet bij Kroes, is namelijk een nationaal probleem. Maar daar ga je niet ver komen want volgens mij zit het zo:

De importeurs en fabrikanten kunnen prijsafspraken maken. Ik bedoel daarmee dat de fabrikant aan de importeur een vaste verkoopprijs kan afspreken, houdt de importeur daar niet aan dan zal de fabrikant een andere importeur zoeken... De importeur kan op zijn beurt vate prijsen afspreken met de winkeliers. Houden de winkeliers zich daar niet aan dan levert de importeur niet meer aan de winkelier.

Dergelijke vaste prijsafsparekn zijn verboden als er sprake is van een marktmacht en daar zit nu het probleem; die is er niet. Er zijn immers legio alternatieven (lees: substituten) verkrijgbaar alleen dan is het niet merk X rugzak.

Dus zolang er voldoende alternatieven zijn kunnen A-merken consumenten een poot uitdraaien. Moet je maar niet voor een A-merk gaan.

A-merken kunnen de prijs zo ver op drijven tot ze een significante aankoopdaling zien. De prijselasticiteit (wanneer kiest men niet meer voor het merk X?) bij A-merken is gewoon aanzienlijk hoger dan bij B-merken.

Dus het draait allemaal om marktmacht. Bever maakt het al helemaal mooi. Bever is importeur van Hilleberg en enige exclusieve retailer. Dus alle retailmarge op Hilleberg tenten gaat naar de importeur toe, een geweldige deal dus voor Bever met Hilleberg. Is allemaal toegestaan want er zijn wel meer gelijkwaardige tenten verkrijgbaar bij andere winkels.
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan